Permalänk
Medlem

.

Varför sitter ni på gsync från första början? Det ger ju sjuk inputlag... Kirra en benq 240hz och dominera B)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

FAKTA: G-sync kommer ALLTID att ge något högre input latency gentemot utan synk (dvs. vare sig G-sync eller V-sync avslaget). Det går förmodligen känna skillnaden på utan synk och G-sync även i frekvenser upp mot 144Hz, men jag tror långt ifrån alla gör det.

I ditt fall så blir det givetvis en stor fördel jämfört med 60Hz även om du skulle ha G-sync påslaget och ha upp mot 144Hz. Men vill man ha absolut minsta input lag, så är det utan sync som gäller.

Inte förräns vi går ifrån den gamla tekniken att börja skanna bilden från övre vänstra hörnet och till slut nedre högre hörnet kommer detta att ändras. Tyvärr så kommer förmodligen detta inte ändras på ett bra tag.

Tvärtom enligt vissa tester på youtube.

Finns en kille som gjort tester av alla synk tekniker samt utan någon synk. Battle(non)sense har gjort en eller fler, finns även någon annan som gjort liknande test med allting utmätt.

Gsync hade lägre input än utan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sphx:

Varför sitter ni på gsync från första början? Det ger ju sjuk inputlag.

Nej.

Faktiskt lägre inputlag med Gsync än utan någon synk öht.

Finns fler videor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Tvärtom enligt vissa tester på youtube.

Finns en kille som gjort tester av alla synk tekniker samt utan någon synk. Battle(non)sense har gjort en eller fler, finns även någon annan som gjort liknande test med allting utmätt.

Gsync hade lägre input än utan.

Hmm jag skummade igenom både Blur Busters test och Battle(non)sense test, och från det jag såg verkar det som båda kom fram till att det inte är någon skillnad i höga uppdateringsfrekvenser, vilket går mot all logik. Men deras tester var rätt utförliga så man kan nog vara rätt säker på att man inte behöver vara orolig för latencyskillnader med G-sync. Ja såvida man spelar first person shooters där det går att låsa FPS'n till 2FPS under skärmens maximala uppdateringsfrekvens vill säga, annars får man ungefär samma fördröjning som med V-sync påslaget.

https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&t=3073

Conclusion: No input latency difference (<1ms differences within margin of error) << Är vad man såg i princip samtliga tester från Blur Busters.

Battle(non)sense påvisade även en viss skillnad (till fördel utan synk på en 144Hz skärm), speciellt om man tittar på den kortaste fördröjningen, som ligger en bit utanför felmarginalen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphx:

Varför sitter ni på gsync från första början? Det ger ju sjuk inputlag... Kirra en benq 240hz och dominera B)

Har gsync och inte de minsta inputlag, vsync på i nvidia kontrollpanel och vsync av i spelet, skulle man någonsin gå över max hz/fps så tar vsync det = ingen tearing, tror folk har missat att man ska ha dessa inställningar, har man det av så finns inget som räddar upp, men det ska vara av i spelet! Är kräsen så har trixat med alla möjliga skärmar och varianter men gsync är de bästa jag haft någonsin, är de bara inställt rätt så fungerar de som smör! Såga inte det bästa innan du provat eller ställt in det rätt själv.!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Ligger man över GSYNC gränsen så deaktiveras väl GSYNC per automatik och då lär det väl vara de övriga inställningar man har som påverkar. Som jag förstått det så är det primärt spel med kraftigt varierande FPS (läs CS GO ) som påverkas negativt iom att GSYNC då går på och av hela tiden. Men det är en djungel detta med många tvärsäkra uttalande från folk som anser sig ha total koll men sällan verkar ha det. BlurBusters ser jag själv som de facto källa på detta ihop med BNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@elajt_1: Ligger man över GSYNC gränsen så deaktiveras väl GSYNC per automatik och då lär det väl vara de övriga inställningar man har som påverkar. Som jag förstått det så är det primärt spel med kraftigt varierande FPS (läs CS GO ) som påverkas negativt iom att GSYNC då går på och av hela tiden. Men det är en djungel detta med många tvärsäkra uttalande från folk som anser sig ha total koll men sällan verkar ha det. BlurBusters ser jag själv som de facto källa på detta ihop med BNS.

Enligt tester så skall det ju vara marginell skillnad mellan Gsync och utan sync i högre frekvenser. Dock så kan ju inte vara bättre responstider med en synk aktiverad oavsett vilken typ det är. Utan synk kommer alltid vara snabbare eftersom en förändring du gör med muspekaren kan visas i en frame samtidigt som den håller på att ritas upp, vilket aldrig är möjligt när någon form av synk är aktiverad.
Vi pratar dock millisekunder och bara några få sådana, så om det märks i praktiken eller inte låter jag vara osagt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.