Permalänk
Medlem

Dator + Skärm 40K

Hej!

Speldator för Battlefield 5, Forza Horizon 4 samt VR "Oculus Rift" för Project Cars 2 och Assetto Corsa.

Något som bör ändras eller tilläggas? Tips? Väntar på Black Friday.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11922489/

Mvh.

Permalänk

Personlig åsikt för mig, börja med 16 gb ram minne så lägg en 500 gb eller 1 tb Samsung SSD EVO 860.. Du kan alltid köpa extra ram minne sen. Annars ser det allt bra ut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Avstängd

@Dansken88: Fast det är väl alltid bättre att bara ockupera två ramplatser? I den där prisklassen får man nog se 32GB som minimum?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Dansken88: Fast det är väl alltid bättre att bara ockupera två ramplatser? I den där prisklassen får man nog se 32GB som minimum?

Vilken spel krävs man 32 gb ram? 16 gb räcker mycket väl på ett tag. 40k är väl självklart man ska ha 32 gb ram minne men det är inte värt just nu. Ram minnen kommer att sjunka ner priset efter julen om jag inte ha fel eller ha det redan gått ner lite grann?

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej. Håller med vad @Dansken88 säger. 16GB räcker gott o väl men om du verkligen behöver 32GB, go for it. Annars så ser det bra ut. Dock så var det en sak som jag blev fundersam på. Enligt inets datorbyggare (la till alla komponenter som du valde) så kunde jag inte välja den nätaggregat som du valde p.g.a. att denna nätaggregat som du har valt har för få 12V EPS 8-pin kontakter.

Bytte moderkort och problemet var inte löst så jag bytte grafikkort (bytte till MSI GeForce RTX 2080Ti 11GB VENTUS) och var tvungen att välja en annan nätaggregat (valde Seasonic FOCUS Plus 750W Gold) och då funkade det. Om du ska använda MSI GeForce RTX 2080Ti VENTUS OC så kan du välja mellan 4st 1000W (2st Gold, 1st Platinum och 1st Titanium) och 2st 1300W (1st Gold och 1st Platinum).

Kan ha fel men dubbelkolla så allting funkar med varandra innan du beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Hej. Håller med vad @Dansken88 säger. 16GB räcker gott o väl men om du verkligen behöver 32GB, go for it. Annars så ser det bra ut. Dock så var det en sak som jag blev fundersam på. Enligt inets datorbyggare (la till alla komponenter som du valde) så kunde jag inte välja den nätaggregat som du valde p.g.a. att denna nätaggregat som du har valt har för få 12V EPS 8-pin kontakter.

Bytte moderkort och problemet var inte löst så jag bytte grafikkort (bytte till MSI GeForce RTX 2080Ti 11GB VENTUS) och var tvungen att välja en annan nätaggregat (valde Seasonic FOCUS Plus 750W Gold) och då funkade det. Om du ska använda MSI GeForce RTX 2080Ti VENTUS OC så kan du välja mellan 4st 1000W (2st Gold, 1st Platinum och 1st Titanium) och 2st 1300W (1st Gold och 1st Platinum).

Intressant. Ska kolla upp detta. Återkommer med svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är 16 GB-moduler. 8 GB moduler lär bli små om ett tag. Bättre skaffa 2 x 16 GB.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Ska du lira i 4k eller 1440P så vore en Ryzen 2700X smartare val.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

Hej!
Har nu också kontrollerat med datorbyggaren på Inet.
Stämmer det du säger ang nätaggregatet. Hur är detta nätaggregat?
https://www.inet.se/produkt/6902344/seasonic-prime-ultra-1000...

Dock så uppkom även ett annat problem i byggaren.
Den låter mig inte välja ramminne över 2666Mhz, vilket är standard på Z390 moderkorten.
Men det ska väll inte vara några problem att montera ett par 3000Mhz ramminnen?
https://www.inet.se/produkt/5301255/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ska du lira i 4k eller 1440P så vore en Ryzen 2700X smartare val.

Hej!

Jag ska spela i 1440p. Alltid kört Intel och är nöjd med det.

Permalänk
Medlem

@zetaxs:
1. 1000W är overkill med tanke för de komponenter som du har valt. Det ska räcka med ett nätaggregat på 750W. 1000W kan räcka om du bestämmer att ha 2st GTX 2080ti.
2. Inets datorbyggare har en funktion där man kan välja ramminne som har högre minnesfrekvens än vad det är standard på moderkortet. Man behöver klicka på rutan som är bredvid " visa endast kompatibla komponenter ", det ska stå " Tillåt RAM över standardhastighet ".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

@zetaxs:
1. 1000W är overkill med tanke för de komponenter som du har valt. Det ska räcka med ett nätaggregat på 750W. 1000W kan räcka om du bestämmer att ha 2st GTX 2080ti.
2. Inets datorbyggare har en funktion där man kan välja ramminne som har högre minnesfrekvens än vad det är standard på moderkortet. Man behöver klicka på rutan som är bredvid " visa endast kompatibla komponenter ", det ska stå " Tillåt RAM över standardhastighet ".

Av intresse. Kommer PSU som han har valt att fungera även om ett 750 räcker, tänker på antal pin-kontakter för moderkort samt GPU?
Mvh

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

@tryrain: Enligt inets datorbyggare, så är svaret på din fråga Nej. Om han ska kunna använda nätaggregatet som han har valt så behöver han bytta både grafikkortet och moderkortet. Gick in på inets datorbyggare och valde samma komponenter som han valde men valde nätaggregatet innan jag valde grafikkort och moderkort. När jag valde nätaggregatet och gick till grafikkort så kunde jag inte välja samma grafikkort. Valde istället MSI GeForce RTX 2080TI VENTUS. Med den kombination (Corsair RM750X 750W v2 och MSI GeForce RTX 2080TI VENTUS och processorn, vilket är en intel i9-9900k) så var det ett moderkort som passade (valde ett moderkortet som är från Z390 serien för att slippa göra en BIOS uppdatering) och det var MSI Z390 MPG GAMING PLUS.

Såhär skulle det hela se ut med de ändringar som jag har nämnt (la till samma nätaggregat men bytte moderkort och grafikkort):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11936862/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAB576:

@tryrain: Enligt inets datorbyggare, så är svaret på din fråga Nej. Om han ska kunna använda nätaggregatet som han har valt så behöver han bytta både grafikkortet och moderkortet. Gick in på inets datorbyggare och valde samma komponenter som han valde men valde nätaggregatet innan jag valde grafikkort och moderkort. När jag valde nätaggregatet och gick till grafikkort så kunde jag inte välja samma grafikkort. Valde istället MSI GeForce RTX 2080TI VENTUS. Med den kombination (Corsair RM750X 750W v2 och MSI GeForce RTX 2080TI VENTUS och processorn, vilket är en intel i9-9900k) så var det ett moderkort som passade (valde ett moderkortet som är från Z390 serien för att slippa göra en BIOS uppdatering) och det var MSI Z390 MPG GAMING PLUS.

Såhär skulle det hela se ut med de ändringar som jag har nämnt (la till samma nätaggregat men bytte moderkort och grafikkort):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11936862/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11936862/

Tack för mycket bra förklaring och info. Jag fick likande resultat när jag provade, därav frågade jag.
Är själv ute efter likande rigg och var nämligen ute efter samma PSU som trådskaparen.
Dock så hävdar Inets support att komponenterna i builden ska fungera utmärkt ihop..

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

@tryrain: Ok. Om inet support säger att det ska gå så ska det gå. Det kanske är nån funktion i deras datorbyggare som inte stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

myten om 2 ramplatser från 1987....
när ska folk sluta?