Muskampen 2025: Segraren korad!

Win 10: Vilken power plan för Ryzen first gen?

Permalänk
Medlem

Win 10: Vilken power plan för Ryzen first gen?

Vilken power plan är egentligen bäst för Ryzen (första generationen)?

Verkar vara lite debatter om detta på nätet, att man inte längre man bör använda AMDs egna balanced power plan men lite luddigt om detta berör både gamla och nya generationen av Ryzen.

(Jag har en Ryzen 5 1600X)

Permalänk
Medlem

Som jag tolkat den debatten så är AMDs egna powerplan numera utdaterad.
Det var en stund sedan jag läste angående den, så har inte aktuellt varför jag drog den slutsatsen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

powercfg -setactive SCHEME_MIN
powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_disk diskidle 0
powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_processor procthrottlemin 5

Skit i deras hemkok, detta sätter high performance med ingen diskidle och min CPU state till 5%.

Permalänk
Medlem

Vem är det egentligen som kommit med uppmaningen att man inte längre ska använda AMDs balanced plan? Är det AMD själva eller det är allmänt känt att Microsoft fixat det som gjorde att AMD kom ut med en egen powerplan? Lite förvillande nu eftersom AMD ju fortsätter lägga med deras balanced plan tillsammans med nya versioner av AMD chipset, varför kan man undra?

Permalänk
Medlem

Kör med Min CPU State på 100% men Core Parking aktiverat, då detta verkar vara effektivast för att få XFR att fungera korrekt. Övriga inställningar som HDD spin down, USB strömsparande o.s.v. är mer en smaksak beroende på vad man föredrar och vad som fungerar bäst med ens hårdvara.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kör med Min CPU State på 100% men Core Parking aktiverat, då detta verkar vara effektivast för att få XFR att fungera korrekt. Övriga inställningar som HDD spin down, USB strömsparande o.s.v. är mer en smaksak beroende på vad man föredrar och vad som fungerar bäst med ens hårdvara.

Hur är det jag enklast kontrollerar min nuvarande inställning för core parking eller aktiverar dem, gör man det i registret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur är det jag enklast kontrollerar min nuvarande inställning för core parking eller aktiverar dem, gör man det i registret?

Det här fungerar bra för mig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här fungerar bra för mig.

Tack du använder alltså ett program för att styra/konfigurera dessa inställningar? (ParkControl version1.2.8.4)