Bygga nytt eller uppgradera? 10-15k

Permalänk
Medlem

Bygga nytt eller uppgradera? 10-15k

Hej!

Jag har haft min nuvarande dator i väldigt många år nu och känner att det är hög tid att uppgradera sig.

Den första funderingen är om det är lönt att bara köpa på sig nytt moderkort, processor, grafikkort och RAM-minnen för att återanvända resterande komponenter som nätaggregat, chassi, cd/dvd-läsare etc. Eller om det är bäst att köpa nytt från grunden och sälja det gamla som en komplett dator.

Jag råkade köpa på mig en Freesync-skärm för något år sedan, så är dessvärre låst till AMD-grafikkort...

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och tänkte passa på nu under black friday, detta råkar också vara första gången jag skriver på Sweclockers på över 4 år hehe

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

@sten1930:

Spara det du kan enligt mig. Är nätagget av bra kvalité så behåll det.

Bara för att du har en FreeSync-skärm så betyder det dock inte att du är "låst" till AMD.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@Vimsig:

Jag litar på att jag köpt något bra nätaggregat, minns däremot inte vad jag köpt mer än att det är på 650W och har någon typ av 80 plus -certifiering. Det är väl snarare så att jag vill kunna nyttja freesync om jag ändå har en hyfsat påkostad skärm för det

Då blir frågan vad som är aktuellt att köpa i väg av moderkort, processor och RAM. Jag är inte insatt i vad som är aktuellt och erbjuder bäst prestanda för pengarna osv. i dagsläget.

Det tippar mot att det blir ett AMD RX 590 som grafikkort iaf.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool