Byte av mobo och cpu (intel->amd). vad behöver jag göra innan och när jag bootar datorn?

Permalänk

Byte av mobo och cpu (intel->amd). vad behöver jag göra innan och när jag bootar datorn?

Hejsan! Jag har beställt ett nytt b450 modekort och en ryzen 2700, som ska byta ut en i5 6500 och en b150m moderkort. (jag har en ssd som boot-drive och två andra hårddiskar). Detta är första gången jag egentligen uppgraderar/byter cpu och moderkort, och jag har läst att man inte direkt kan rakt av byta ut och direkt starta upp datorn som vanligt, t.ex. att windows behöver installeras om? Den fysiska installationen klarar jag nog själv av men jag kan inte mycket om problemen i mjukvara som kan uppstå vid ett sådant byte. Jag har fixat en usb minne med windows installationsfiler, men kommer filerna på min boot-drive försvinna om jag ominstallerar windows på den? kommer filer på andra hårddiskar påverkas vid windows ominstallation? Vad behöver jag göra innan jag byter ut delarna så att alla filer är kvar som vanligt? All hjälp mycket uppskattat!

Visa signatur

Ryzen 7 2700, EVGA GTX 1080, ASUS ROG B450-F, 32GB ram, NZXT H500i

Permalänk
Medlem

@Penguinmull: Jag hade bara kopplat in SSDn och sedan installerat Windows på den (ta bort alla partitioner, alla filer försvinner).
Efter installation hade jag satt tillbaks de andra diskarna.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Det kan fungera med att bara byta ut och köra som vanligt, dock finns risken att du får små onödiga problem med tiden som du sedan måste felsöka. Smartast är att bara göra backup på allt nödvändigt och installera windows på nytt så är det 100% att du inte får problem senare, iaf inte relaterat till det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så kan den vara seg långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.