Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

Blev en One X med Battlefield V. Kommer förmodligen inte spela BF V men kändes bättre än Forza-paketet som är ännu mindre chans att jag kommer spela
Men go uppgradering från Tysklandsimporterade vanliga.
Passar förresten Kinect med X?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Blev en sådan här under BF/CM-dagarna

https://i.imgur.com/o0UpkxQ.png

https://xboxdesignlab.xbox.com/sv-SE/customize?instanceid=a6f...

Vilka XB-relaterade fynd gjorde ni?

En 4TB hdd för 990kr, samt gears of war 4 plus kontroll för 349kr.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Xbox One idag, herregud vilken rörig Meny!

Men antar att man lär sig med tiden. Har beställt TV från Telia via fiber. Vad är Xbox One HDMI input? Kan jag stoppa in TV-Boxen där och se allt från Xboxen?

Permalänk
Medlem

@downup: Man vänjer sig vid menyn. Men den har mycket att önska.

Angående TV via HDMI-in

https://support.xbox.com/en-GB/xbox-one/live-tv/set-up-live-t...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Men antar att man lär sig med tiden. Har beställt TV från Telia via fiber. Vad är Xbox One HDMI input? Kan jag stoppa in TV-Boxen där och se allt från Xboxen?

Håller med dig om röriga menyer, iofs kört vanliga One men antar att det är samma. Beställde en One x med forza-bundle ifrån Elgiganten, men får nog vänta ett tag då dom får in nya 05/12 typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Håller med dig om röriga menyer, iofs kört vanliga One men antar att det är samma. Beställde en One x med forza-bundle ifrån Elgiganten, men får nog vänta ett tag då dom får in nya 05/12 typ.

Köpte via Media Markt 2399kr för två kontroller och Gears of wars 4. Kommer inte spela GoW4 .. besviken på att det bara låg en lapp med att en kod kommer senare på Mailen... Hade hoppats på en fysisk kopia...

Aja, gillar att Kodi och Netflix finns på Xbox, kan jag sälja min Raspberry Pi 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vart en xboxonex med en extra 4TB extern disk, så nu har jag 1+3+4TB+256GB SSD på den rackarn, de ska förhoppningsvis räcka en stund... min nuvarande x har 500+256+3000GB fullt och då har jag 40 spel inte installerade. Slog på att jag skaffat en One X & min One ville patcha med 4K assets, jädrar vilken DL lista det vart...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Snyggt. Funderar också på att beställa ett par skräddarsydda, synd bara att det blir typ 2000kr om barnen ska ha en varsin, så kanske får hålla tyst om Designlab.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Håller med om röriga menyer. Har alltid gillat metro/modern på både telefoner och datorer, och bra på tidigare Xbox.

Det nya gränssnittet som används de senaste två åren är dock extremt rörigt och svårnavigerat. Först nu som jag börjar kunna navigera mig någorlunda OK.

Microsoft borde kasta nuvarande Xbox-menyer och göra det lika enkelt som på deras datorer (och tidigare telefoner). Helt klart den del som jag tycker allra sämst om med XB.

Jag kör min Telia TV-mottagare där på XB HDMI IN (har brist på HDMI-IN på TV:en då jag har HTPC och Switch också). Tyvärr tappar Telias mottagare synk med ljudet ibland med denna HDMI-IN (funderar på att flytta om och sätta min Switch där istället), men räcker att starta om Telia boxen då.

Men grattis annars till en grymt fin konsol och mediaspelare!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Gjorde ett riktig bra kap på black friday, fick Xboxen till 3560;-, BFV før 150;-, RDR2 før 479;-, NHL19 før 349;- och två Forza-spel inkluderat.
Kopplade upp Xbox One X igår kvæll och kørde lite BFV, och jæklar vad varm den blir. Har den inne i en tv-hylla, men ændå ganska luftigt på sidorna och bak. Dock står det en træskiva bakom, så den tæcker før. Borde man gøra några lufthål eller vad tror ni?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Gjorde ett riktig bra kap på black friday, fick Xboxen till 3560;-, BFV før 150;-, RDR2 før 479;-, NHL19 før 349;- och två Forza-spel inkluderat.
Kopplade upp Xbox One X igår kvæll och kørde lite BFV, och jæklar vad varm den blir. Har den inne i en tv-hylla, men ændå ganska luftigt på sidorna och bak. Dock står det en træskiva bakom, så den tæcker før. Borde man gøra några lufthål eller vad tror ni?

Ja, tror det kan göra stor skillnad, tänkte själv ta upp lite baktill, en bit av övre delen då värmen gärna vill stiga uppåt, så slipper man ta bort hela bakstycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Snyggt. Funderar också på att beställa ett par skräddarsydda, synd bara att det blir typ 2000kr om barnen ska ha en varsin, så kanske får hålla tyst om Designlab.

Köpte varsin designad till barnen i julklapp förra året. Ganska könssterotyp design av mig med rosa tema på den till tjejen och blått tema på den till killen. Men allt tjafs om vem som ska ha en viss kontroll upphörde i alla fall i ett nafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Köpte varsin designad till barnen i julklapp förra året. Ganska könssterotyp design av mig med rosa tema på den till tjejen och blått tema på den till killen. Men allt tjafs om vem som ska ha en viss kontroll upphörde i alla fall i ett nafs.

Förstår det haha, här bråkar dom också om kontrollerna, en är väl lite bättre i styrspakarna, annars helt identiska, men bråk blir det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klippte en One X med Bfv och är supernöjd.
Bara en sak jag inte riktigt får ihop.

55* Samsung med HDR (4k) och folk verkar ha extremt mycket enklare att se mig än jag har att se dom. Är det någon inställning eller är det bara att folk har större eller bättre tvs?
(Typ alla kör med 1x zoom så det är inte det)

Har min fov på 70 (och standard vid ADS) om det nu spelar någon roll.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Hur brukar spelet uppföra sig när man har hög latency,
det är inte bara så att det ser normalt ut hos dig men dina motståndare i själva verket har tid på sig att dyka upp och skjuta innan du får se dom...

Forza Horizon 4 verkar ganska oförlåtligt online, jag startade ett par team race i helgen och de första tio sekunderna
hoppade alla motståndare fram och tillbaka 20 meter i taget istället för att hålla någon linje. Det var ganska bizarrt och
är det så spelet hanterar normala uppkopplingar så lär det inte kunna räddas.

Permalänk
Inaktiv

Blev en uppgradering från Xbox One till en Xbox One X strax innan lanseringen av Red Dead Redemption 2. Jäklar vilken uppgradering från gamla slöa modellen. RDR 2 är genomspelad en första gång vid det här laget, tanken är att spela igenom RDR igen men inte riktigt fått in det i planeringen ännu. Gillar skarpt Enhanced-titlarna, jäklar vad spelen känns annorlunda både mot gamla Xbox One men förstås även Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blev en uppgradering från Xbox One till en Xbox One X strax innan lanseringen av Red Dead Redemption 2. Jäklar vilken uppgradering från gamla slöa modellen. RDR 2 är genomspelad en första gång vid det här laget, tanken är att spela igenom RDR igen men inte riktigt fått in det i planeringen ännu. Gillar skarpt Enhanced-titlarna, jäklar vad spelen känns annorlunda både mot gamla Xbox One men förstås även Xbox 360.

Har du en 4k-tv eller en vanlig 1080 HD?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baradet Funkar:

Har du en 4k-tv eller en vanlig 1080 HD?

LG OLED 55" B7V, så både HDR och 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@hakd: Hur brukar spelet uppföra sig när man har hög latency,
det är inte bara så att det ser normalt ut hos dig men dina motståndare i själva verket har tid på sig att dyka upp och skjuta innan du får se dom...

Forza Horizon 4 verkar ganska oförlåtligt online, jag startade ett par team race i helgen och de första tio sekunderna
hoppade alla motståndare fram och tillbaka 20 meter i taget istället för att hålla någon linje. Det var ganska bizarrt och
är det så spelet hanterar normala uppkopplingar så lär det inte kunna räddas.

Bytte till sladd istället för wifi, det gjorde enorm skillnad.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fick min X efter en arbetsvecka och haft lite tid att prova den i olika titlar, har den kopplad till en 4k HDR 12bit kapabel tv och jädrar vad bra just HDR funkar, från PCn har jag haft enormt mycket strul med drivare och spel, ett enda har funkat i HDR medans andra gett mycket märklig bild om jag inte manuellt lagt in en speciell version av nv drivarn för varje spel... Med andra ord, gillar man HDR så är en Xbox One x jävligt bra.

På något sätt tycker jag spel rent generellt ger en bättre upplevelse av HDR än filmer och allra helst tv serier. Verkar som många bara slänger in extra starka ljuspunkter i bilden "bara för att", typ Iron Fist där de hade ställt en naken glödlampa på ett bord bredvid ett par karaktärer som satt och pratade, sedan satt lampjäveln till max nits medans resten av bilden var väldigt mörk.

Vad det gäller ljudnivå och temps är den inte illa på endera men jag har den på en rätt öppen hylla så det påverkar garanterat.

Det enda jag irriterat mig på är att "pausa alla" knappen i nedladdningskön inte pausar hela kön, det kan man kanske se som något positivt att det är det enda negativa jag hittat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Fick min X efter en arbetsvecka och haft lite tid att prova den i olika titlar, har den kopplad till en 4k HDR 12bit kapabel tv och jädrar vad bra just HDR funkar, från PCn har jag haft enormt mycket strul med drivare och spel, ett enda har funkat i HDR medans andra gett mycket märklig bild om jag inte manuellt lagt in en speciell version av nv drivarn för varje spel... Med andra ord, gillar man HDR så är en Xbox One x jävligt bra.

På något sätt tycker jag spel rent generellt ger en bättre upplevelse av HDR än filmer och allra helst tv serier. Verkar som många bara slänger in extra starka ljuspunkter i bilden "bara för att", typ Iron Fist där de hade ställt en naken glödlampa på ett bord bredvid ett par karaktärer som satt och pratade, sedan satt lampjäveln till max nits medans resten av bilden var väldigt mörk.

Vad det gäller ljudnivå och temps är den inte illa på endera men jag har den på en rätt öppen hylla så det påverkar garanterat.

Det enda jag irriterat mig på är att "pausa alla" knappen i nedladdningskön inte pausar hela kön, det kan man kanske se som något positivt att det är det enda negativa jag hittat.

Liknande erfarenhet här, att få till HDR med en dator bra är inte i närheten av lika smidigt som med en konsol. Detta fungerar mycket bättre med konsollerna där det bara fungerar, när stöd finns i hela kedjan förstås.

RDR2 med dess knepiga HDR-lösning ser fortfarande fantastisk ut men ett spel som Forza Horizon 4 sitter man ju bara och njuter av. Bara att ta sig igenom inledningen och se allt vackert konsollerna trycker ut är fantastiskt. Riktigt sugen på att dubbeldippa både AC Origins, Odyssey och kanske även Witcher 3 men hållit lite i pengarna ännu. Men bara vintern drar igång på allvar lär jag vilja återvända till sanddynerna runt 2000 tillbaks i tiden, och nu med HDR.

Jag tycker nog också att HDR ger mer i spel men just Ready Player One med UHD-BD och HDR på min OLED var bland de läckraste filmupplevelsen någonsin för mig. Filmen i sig var väl inte i klass med det visuella dock.

Hoppas du trivs bra med din med!

Permalänk
Medlem

Kul att det funkar så bra för er. Har min one x på gång också, lång leveranstid.. vad kör ni för inställningar? Kör själv lg c7 oled, vet inte om den klarar 12bit?

Ska bli intressant att jämföra Horizon 4 ifrån datorn. Kör 1440p Hdr till tvn med den men mycket strul med hdr och att signalen tappas i windows m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Liknande erfarenhet här, att få till HDR med en dator bra är inte i närheten av lika smidigt som med en konsol. Detta fungerar mycket bättre med konsollerna där det bara fungerar, när stöd finns i hela kedjan förstås.

RDR2 med dess knepiga HDR-lösning ser fortfarande fantastisk ut men ett spel som Forza Horizon 4 sitter man ju bara och njuter av. Bara att ta sig igenom inledningen och se allt vackert konsollerna trycker ut är fantastiskt. Riktigt sugen på att dubbeldippa både AC Origins, Odyssey och kanske även Witcher 3 men hållit lite i pengarna ännu. Men bara vintern drar igång på allvar lär jag vilja återvända till sanddynerna runt 2000 tillbaks i tiden, och nu med HDR.

Jag tycker nog också att HDR ger mer i spel men just Ready Player One med UHD-BD och HDR på min OLED var bland de läckraste filmupplevelsen någonsin för mig. Filmen i sig var väl inte i klass med det visuella dock.

Hoppas du trivs bra med din med!

Har faktiskt de flesta titlar på bägge redan så kör just nu en rerun på "gamla" AAA titlar, ME: Andromeda får en helt annan inlevelse med HDR (även om det nu dras med en del andra problem fortfarande) och AC Origins/Odyssey lirar riktigt bra. En annan serie som HDR får skön effekt i är Tomb raider och de senaste två spelen framförallt. Battlefield V får en jävligt go bild med just HDR och det verkar som att just frostbite motorn kan hantera HDR riktigt bra, tänkte prova sista Dragon Age också då det är frostbite i den med och då bör HDR finnas (inte kollat hur det är...)

Hoppade tillbaka igår kväll till PCn och jävlar vad bilden känns platt/kontrast fattig och då har ändå min skärm riktigt bra kontrast egentligen, visst där har jag ett flyt som xboxen inte kommer i närheten av men för många spel är FPS verkligen inte allt. Att få tag i en HDR kapabel skärm med g-sync och riktig FALD lär dock kosta som en njure plus allt strul med HDR på PCn.

Skrivet av saigon:

Kul att det funkar så bra för er. Har min one x på gång också, lång leveranstid.. vad kör ni för inställningar? Kör själv lg c7 oled, vet inte om den klarar 12bit?

Ska bli intressant att jämföra Horizon 4 ifrån datorn. Kör 1440p Hdr till tvn med den men mycket strul med hdr och att signalen tappas i windows m.m.

Kör på 4K/12bit/standard omfång (16-235), provade att ställa till PC RGB en sväng (RBG med 0-255) och det lirar som det ska men det kommer vid HDR ändå växlas till 64-940 för HDR10, växlingen sker lite snabbare vad jag märkt om man låter den stå på 16-235, detta kan visserligen bero på TV också om man har så den detekterar korrekt omfång i signalen, standard/limited/16-235 är också den inställning som har bäst kompatibilitet med de flesta TV apparater. Vad jag kan se så finns ingen visuell skillnad mellan dom om man kör rätt inställningar i tv'n för varje omfång. Enligt diverse sidor på nätet är dessutom all content på xbox one +s+x utvecklat för just begränsat omfång, detta är dock en aning svårt att få bekräftat direkt av MS, det utvecklare påstår är att man kör REC.709/BT.709 med 16-235 för icke HDR material.
För normal HDR10 i spel behöver du "bara" köra 10bit inställningen, kör du 8 bit kommer inte HDR funka.

Edit: bara som tillägg, jag skulle got och väl kunna köra 10bit då min tv har en native 10bit panel och kommer köra dithering om den faktiskt matas med 12bit signal, som mer eller mindre alla andra burkar, kör man 10bit så krävs inte lika mycket av kablar heller eller hdmi anslutningar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saigon:

Kör inga speciella inställningar i dagsläget, mer än HDR aktiverat och TVn i spelläge för de HDMI-ingångar där något spelas på då.

Jag tror du kommer märka en stor skillnad, speciellt om du kör spelet i UHD/4K. Ska gå att ställa ner till FHD också för att få 60 FPS istället för 30 men jag kör faktiskt i 30 FPS. Inte optimalt och har även testat spelet med såväl min XB271HU och X34A men föredrar FH4 i soffan med HDR och UHD aktiverat. Ser fram emot den dag man kan få något liknande LG's OLED-serie men för datorbruk.

Skrivet av tellus82:

Har faktiskt de flesta titlar på bägge redan så kör just nu en rerun på "gamla" AAA titlar, ME: Andromeda får en helt annan inlevelse med HDR (även om det nu dras med en del andra problem fortfarande) och AC Origins/Odyssey lirar riktigt bra. En annan serie som HDR får skön effekt i är Tomb raider och de senaste två spelen framförallt. Battlefield V får en jävligt go bild med just HDR och det verkar som att just frostbite motorn kan hantera HDR riktigt bra, tänkte prova sista Dragon Age också då det är frostbite i den med och då bör HDR finnas (inte kollat hur det är...)

Hoppade tillbaka igår kväll till PCn och jävlar vad bilden känns platt/kontrast fattig och då har ändå min skärm riktigt bra kontrast egentligen, visst där har jag ett flyt som xboxen inte kommer i närheten av men för många spel är FPS verkligen inte allt. Att få tag i en HDR kapabel skärm med g-sync och riktig FALD lär dock kosta som en njure plus allt strul med HDR på PCn.

Härligt det, just ME:A var jag nära att köpa då Enhanced-patchen släpptes nyligen. Kände inte att jag hade tid för det spelet då men har tänkt snappa upp det nästa gång priset sänks igen. Gärna ett spel jag återvänder till, speciellt efter TV-bytet. Tog en titt på Origins-priserna nu och ångrar faktiskt att jag inte slog till på BF när priset var betydligt lägre. Men lär nog hinna sänkas minst en gång till innan jul med förstås. Och tanken är ändå att lägga Xbox-tiden på RDR1 (och gärna lite RDR2) samt Forza Horizon 4 nu i december.

Rise of the Tomb Raider har jag tänkt prova när jag får möjlighet, hört mycket gott om X-upplevelsen där. Shadows spelade jag igenom nyligen på PC, gjorde ett försök även där med att spela på TVn men fick offra så mycket grafikinställningar utan att få det speciellt njutbart. Och på PC fick jag dessutom skippa min Ultrawide och spela på min XB271HU istället. Mitt 1080Ti börjar kännas rätt gammal och trött nu...

Nier: Automata är ett spel jag tänkt dubbeldippa. Priset sjönk lite vid BF men hade lite för fullt upp då. Älskade spelet på PC men vill gärna lira igenom det igen. PC-utgåvan är notoriskt dåligt utförd, har sneglat på PS4-utgåvan innan men med en X så är just Xbox-utgåvan rätt given. Så mycket härliga spel, så lite tid att spela... :/

Jo, jag har upplevt samma sak. Föredrar efter TV-köpet att spela på TV'n. Och pga hur drygt det är att få till HDR och även grafikinställningar på PC så har det börjat bli mer fokus på att välja Xbox-versionen istället för mig. Bara fungerar liksom. Och Enhanced-titlarna är oftast riktigt häftiga sett till vad de förbättrat. Sen, som jag nämner ovan, så har OLED-TVn verkligen sabbat upplevelsen vid datorn. Och då har jag ändå rätt bra skärmar med redan. Just en datorskärm med OLED och bra HDR hade jag gärna köpt nu. Xbox One X hade jag fortfarande gärna sett kraftigare, speciellt då CPU-valet, men sett till vad man får för priset och hur den ändå ställer sig till en PC så är jag verkligen imponerad. Ska bli intressant att se om MS åter får till nästa generations Xbox efter X. Som ägare av ursprungliga Xbox One och hur förbättrad Xbox One X är så är det ett stort kliv framåt.

För övrigt synd att EA separerar deras spelprenumerationstjänst mellan PC och Xbox, har Origin Access Premium för BFV på PC och hade gärna testat spelet på min Xbox One X. Men i detta spels fall vill jag hellre ha spelet på min Ultrawide och 90Hz, är mer i single play titlar jag vill ha vräkig grafik.

Permalänk
Medlem

Någon som har nån aning varför min Spelkontroller tappar ibland kontakten med spelenheten (one X), det händer inte jätte ofta, men när jag spelar RDR2, så kommer det ibland en svart skärm med text att man ska koppla kontrollen igen. Den brukar dock koppla upp sig snabbt, så det tar bara någon sekund. Men irriterande när det händer.

Permalänk
Medlem

@tellus82: visst hade du en xf9005?
jag beställde en på BF och den kommer levereras på fredag. har du stoppat xboxen direkt i TV eller går du via en reciever? nån annan inställning du gjort?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Någon som har nån aning varför min Spelkontroller tappar ibland kontakten med spelenheten (one X), det händer inte jätte ofta, men när jag spelar RDR2, så kommer det ibland en svart skärm med text att man ska koppla kontrollen igen. Den brukar dock koppla upp sig snabbt, så det tar bara någon sekund. Men irriterande när det händer.

vet inte varför men detta händer mig varje spelsession. kan inte komma ihåg att jag hade samma problem med första utgåvan av Xbox One

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@tellus82: visst hade du en xf9005?
jag beställde en på BF och den kommer levereras på fredag. har du stoppat xboxen direkt i TV eller går du via en reciever? nån annan inställning du gjort?

Jag kör den i HDMI 2 och inte via en receiver då min "gamla" receiver inte stödjer 18gbps via hdmi (plus att receivern lägger på input latency), nr 2 & 3 har nämligen fullt 18gbps stöd men nr 3 har ARC för en receiver, rent tekniskt borde även de andra ingångarna vara tillräckliga då 18gbps bara behövs vid 4k 12bit och 60Hz (mig veterligen) men jag har inte provat på min ännu. Rent praktiskt vore det kanske bättre att köra 10bit läget då panelen är en 10bit panel och 12 kommer orsaka dithering, vet inte heller hur utbrett användandet är av just 12bit på xbox heller då det mesta är HDR10 anpassat vilket vad jag vet är just 10bit.

I övrigt har jag bara satt TV'n i "game" läget, slagit av all rörelsekompensering & uppskalningshummahumma samt ställt kontrast och färgprofil till samma som jag kör för bio pro, nedanstående sida har en del bra tips för just XF9005

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f/settings

Det jag gör lite skillnad på är att köra extended range på low eller medium, low för kväll och medium för dagsljus, värt att tänka på är att TV'n skiljer på HDR och icke HDR på inställningar, de justeringar som görs vid icke HDR kommer därför inte att synas vid HDR signal, man måste justera HDR med just en HDR signal till TV'n. Det samma gäller inbyggda appar, de har en helt egen profil de med.

Några personliga inställningar:
Gamma: -1 till -2 för SDR och -1 eller 0 för HDR
extended range: low eller medium, lite beroende på källmaterial, för SDR skapar detta "fake HDR", med fake HDR påslaget föredrar jag ett lägre värde på gamma
local dimming: medium
light sensor: avslagen

Edit: anledningen till att använda just game mode är att input latency sänks till runt 24ms för en 4K 60Hz HDR signal, vid normalt film läge med rörelsekompensering och annat påslaget kan den gå så högt som 80ms+. Om man vill ha ännu lägre input latency så kan man forcera 120Hz vid 1080p från sin xbox one x, XF9005 hamnar då på 12,9ms.

Edit2: Hmm, vet inte om det är ren placebo eller inte men jag upplever faktiskt lägre input lag med 10bit istället för 12bit på XF9005, kanske att just dithering och översättning till 10bit panelen lägger på lite extra latens, vet ej om det finns tester på detta. Har växlat lite fram och tillbaka för att faktiskt se om skillnad finnes och jag inbillar mig att responsen är bättre i just 10bit, kan inte se någon kvalitetsskillnad i övrigt så 10bit får nog bli inställningen

Skrivet av anon5930:

Men i detta spels fall vill jag hellre ha spelet på min Ultrawide och 90Hz, är mer i single play titlar jag vill ha vräkig grafik.

Precis, jag föredrar att köra snabba shooters på PC men efter att ha provat ett tag nu så föredrar jag definitivt lugna singleplayer lir med 4K HDR även om det levereras med 30fps, det blir helt enkelt den bättre upplevelsen bildfrekvensen till trots.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vet inte varför men detta händer mig varje spelsession. kan inte komma ihåg att jag hade samma problem med första utgåvan av Xbox One

Det är lite så jag upplever också. Köpte min X nyligen på black friday, och har inget minne att det hände på standard xboxen.

Permalänk
Medlem

Kör med en Elite controller till min oneX och har inga problem med att den tappar anslutning, har även kört medföljande controller ett tag utan problem, kanske något annat som stör signalen? Något i närheten av konsollen?

Visa signatur