Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Problem med att byta till Ubuntu

Hej jag har försökt byta till Ubuntu men varje gång jag går in på Ubuntu i testversion för att sedan installera finns inte möjlighet att installera jämte windows som finns med i infovideos. När jag väljer ---annat---- kan jag inte välja det avallocerade minnet för att spara på. Har någon nån aning om vad jag gör fel. Har dubbla hårddiskar på datorn om detta är av intresse jag accessar Ubuntu via en USB sticka som jag "sätter igång" via en omstart av windows och sedan val av usb. Har någon ett hum om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hato1995:

Hej jag har försökt byta till Ubuntu men varje gång jag går in på Ubuntu i testversion för att sedan installera finns inte möjlighet att installera jämte windows som finns med i infovideos. När jag väljer ---annat---- kan jag inte välja det avallocerade minnet för att spara på. Har någon nån aning om vad jag gör fel. Har dubbla hårddiskar på datorn om detta är av intresse jag accessar Ubuntu via en USB sticka som jag "sätter igång" via en omstart av windows och sedan val av usb. Har någon ett hum om detta?

Om jag ska gissa så upptäcker Ubuntu din andra disk först och erbjuder installation på den, kan du välja hårddisk innan/när du kommer till det steget?

Det skulle annars kunna vara så att din Windows-disk är för full, hur mycket plats är ledigt på den?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hato1995:

Hej jag har försökt byta till Ubuntu men varje gång jag går in på Ubuntu i testversion för att sedan installera finns inte möjlighet att installera jämte windows som finns med i infovideos. När jag väljer ---annat---- kan jag inte välja det avallocerade minnet för att spara på. Har någon nån aning om vad jag gör fel. Har dubbla hårddiskar på datorn om detta är av intresse jag accessar Ubuntu via en USB sticka som jag "sätter igång" via en omstart av windows och sedan val av usb. Har någon ett hum om detta?

Du måste formatera disken/partitionen innan du kan installera. Dessutom så verkar den raden om att installera vid sidan av Windows försvunnit ja

Installerade Ubuntu på min desktop för några veckor sedan och lade märke till just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@evirob: Tack så mycket men då jag måste välja annat alternativ har nån koll på det exakta tillvägagångssättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hato1995:

@evirob: Tack så mycket men då jag måste välja annat alternativ har nån koll på det exakta tillvägagångssättet?

Har du testat att stänga av Windows fullständigt? Gör du bara en vanlig omstart så släpper inte Windows hårdvaran. Tror man ska hålla shift intryckt när du trycker på starta om/stänga av.
Stäng av fastboot i UEFI/BIOS kan också hjälpa.

Har inte koll på Windows, då jag inte kör det längre. Nån annan kanske har bättre koll än jag.
Lycka till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

jag skulle ha bytt men bank-id finns inte till Linux. Det blir bara bökigt då. inga pengar ingen makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag skulle ha bytt men bank-id finns inte till Linux. Det blir bara bökigt då. inga pengar ingen makt.

Vem använder bankid på fil 2018?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Bank-ID?

Skrivet av Lafa:

jag skulle ha bytt men bank-id finns inte till Linux. Det blir bara bökigt då. inga pengar ingen makt.

Lite lustigt faktiskt!
Jag gick in på två banker för att få Bank-ID till Windows 8.1
Efter 8 timmars försök kunde vi konstatera att det inte fungerade.
Men jag klarar mej bra utan.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vem använder bankid på fil 2018?

Skickades från m.sweclockers.com

Jaa..lite undrade jag det med, har bara haft det i mobilen.

Anyways, Solus är snyggt, Solus är polerat och inxi -W Hedemora, Sweden är lite skoj.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Linux vs Windows

Jag har båda men inte på samma ställe.
Efter många försök med LinuxMint testade jag Fedora 25 på en USB-sticka.
Det verkar som om Fedora har bättre koll på installationen.

Linux är perfekt om man vill programera i C, C++, Fortran, ADA, Python eller Free Pascal X86-32 eller-64
Småkorten (Banana Pi, alla Raspberry Pi och Tinker Board) går med någon Debian-variant för ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jaa..lite undrade jag det med, har bara haft det i mobilen.

Anyways, Solus är snyggt, Solus är polerat och inxi -W Hedemora, Sweden är lite skoj.

Jag kör solus både på laptop och stationär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag skulle ha bytt men bank-id finns inte till Linux. Det blir bara bökigt då. inga pengar ingen makt.

Använder bank-id på min android-mobil istället. Med mobil bank-id kan man även logga in på sidor med datorn, man "signerar" med mobilen även om man loggar in med datorn. Behöver alltså ingen bank-id på datorn.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

men bank-id kapningar sker väl när man loggar in mobilt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafa:

men bank-id kapningar sker väl när man loggar in mobilt?

BankID kan inte riktigt kapas, utan det handlar om att någon lurar dig att logga in dem på din bank med hjälp av ditt bankid, och sen lurar dig igen att godkänna överföring eller nytt bankid på bedragarens enhet. Går man inte på det, alltså använder inte sitt bankid för att logga in på begäran från någon som ringer som du inte vet vem det är, så är det väldigt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag skulle ha bytt men bank-id finns inte till Linux. Det blir bara bökigt då. inga pengar ingen makt.

BanikID fungerar inte heller med AOSP (Android Open Source Project) utan kräver google services.
Själv kör jag windows i en virtuell maskin endast för BankID och de tjänster som kräver det.
Jag ogillar många val som Finansiell ID-Teknik BID AB gjort kring BankID som slopandet av Linux stödet och att andriod appen kräver google services och sist jag testade så kunde jag inte köra den i andriod SDK heller.
Jag anser att det borde ställas högre krav på tillgänglighet och standarder som möjlig gör alternativa lösningar t.ex öppna/fria lösningar, minns när FriBID fungerade men BankID har endast blivit knepigare att använda var gång de ändrat något.

Permalänk
Medlem

Ni som inte testat Mobilt Bankid gör det. Det är hur smidigt som helst. Sedan vore det såklart bättre om allt var baserat på öppna standarder men tyvärr är vi inte där idag.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att installera Steam spel på annan disk än OS disken?
Jag har en 4TB HDD med spel som min 500GB SSD inte riktigt kan mäta sig med, utrymmesmässigt.

Det är en av sakerna som får mig att avvakta med att migrera.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det möjligt att installera Steam spel på annan disk än OS disken?
Jag har en 4TB HDD med spel som min 500GB SSD inte riktigt kan mäta sig med, utrymmesmässigt.

Det är en av sakerna som får mig att avvakta med att migrera.

Ja, det går alldeles utmärkt. Jag har Steam på en SSD och spelen på en separat 3TB hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Ni som inte testat Mobilt Bankid gör det. Det är hur smidigt som helst. Sedan vore det såklart bättre om allt var baserat på öppna standarder men tyvärr är vi inte där idag.

Om det hade fungerat med AOSP (Android Open Source Project) så hade det varit smidigt men det gör inte BankID.
Det enda hindret mot att BankID fungerar smidigt är Finansiell ID-Teknik BID AB dåliga val.
Det finns inga tekniska hinder för en mer öppen lösning utan beror endast på Finansiell ID-Teknik BID AB ovilja.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lafa:

men bank-id kapningar sker väl när man loggar in mobilt?

Om så vore fallet så hade man inte fortsatt erbjuda tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Om det hade fungerat med AOSP (Android Open Source Project) så hade det varit smidigt men det gör inte BankID.
Det enda hindret mot att BankID fungerar smidigt är Finansiell ID-Teknik BID AB dåliga val.
Det finns inga tekniska hinder för en mer öppen lösning utan beror endast på Finansiell ID-Teknik BID AB ovilja.

Påpeka det för din bank och hoppas på att de framför dina synpunkter vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Påpeka det för din bank och hoppas på att de framför dina synpunkter vidare.

Det leder inte till något utan Finansiell ID-Teknik BID AB gör precis vad dom vill och har ständigt gjort det knepigare att använda, jag har påpekat många gånger både till banker och Finansiell ID-Teknik BID AB.
2014 togs Linux-stödet bort och jag tror aldrig Finansiell ID-Teknik BID AB kommer införa stöd för AOSP.
I SOU 2010:104 bilaga 17 kapitel 5 (sidan 300-301) kan man läsa
https://www.regeringen.se/contentassets/e031f49a8c7b48969b8ea...

Citat:

Användarna ska kunna signera dokument med en standard dator och en standard webbläsare som kör under marknadens vanligt förekommande operativsystem (Windows, Mac OSX, Linux, Symbian, Android, iPhone, Blackberry, m.m.).

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Är man missnöjd är det bra om man påpekar det. Så det det kan rättas till.
Angående E-legitimationsnämnden så var det ett projekt som det tyvärr inte blev något av. Du kan läsa mer om det här
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.659962/bank-id-boss-e-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Är det möjligt att installera Steam spel på annan disk än OS disken?
Jag har en 4TB HDD med spel som min 500GB SSD inte riktigt kan mäta sig med, utrymmesmässigt.

Det är en av sakerna som får mig att avvakta med att migrera.

Såvitt jag vet fungerar det likadant som i Windows. Mounta din disk, skapa en mapp där du vill ha spelen, välj den mappen när du installerar spelet i steam-klienten.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@Snubb1: Är man missnöjd är det bra om man påpekar det. Så det det kan rättas till.
Angående E-legitimationsnämnden så var det ett projekt som det tyvärr inte blev något av. Du kan läsa mer om det här
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.659962/bank-id-boss-e-...

Om du läst inlägget så vet du att jag redan påpekat /anmärkt/föreslagit/klagat så förstår inte vad du menar med din första mening.
Angående E-legitimationsnämnden så fanns den till 20180831 och uppgick i digg.se 20180901 så förstår inte riktigt vad du menar med en artikel från 2016 som ska visa att det inte blev något av det projektet.
https://twitter.com/elegnamnden/status/1035519519329067008
Länkad artikel där VD:n för FID (Finansiell ID-Teknik BID AB) ensidigt talar om BankID förträfflighet och E-legitimationsnämnden misslyckanden avspeglar inte hur BankID vägrat samarbeta och stödja eller släppa fram konkurrerande lösningar.
FID rättar inte till något för att någon lämnar förslag eller synpunkter om du tror det så har du troligtvis aldrig gjort just det, FID kommer inte göra något sådant utan en tvingande lagstiftning.
Om FID hade rättat till efter att missnöjda hade påpekat som du tycks tro att dom gör så hade situationen inte sett ut som den gör idag angående linux eller AOSP.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Du länkade en pdf ifrån 2010. Artikeln förklarade att det projektet inte blev något av.
Om jag får tid över så kanske jag kommer kontakta min bank om att jag gärna ser en BankID versions för AOSP. Kommer säkert inte hända något men det vet i alla fall om att jag vill ha det.

Permalänk
Medlem

Varför är inte programmen till Linux-versionerna bakåtkompatibla? I Ubuntu 16.04 hade jag ett system-brett equalizer-program men sen på 18.04 funkar det inte. Nu kör jag Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Varför är inte programmen till Linux-versionerna bakåtkompatibla? I Ubuntu 16.04 hade jag ett system-brett equalizer-program men sen på 18.04 funkar det inte. Nu kör jag Windows.

Därför att den som byggt programmet inte brytt sig. Förmodligen bibliotek som saknas. Ofta kan man ta biblioteken från den den disten där programmet funkade och få det att funka. Se tex LD_LIBRARY_PATH. Ett annat sätt är att bygga programmet statiskt så det blir oberoende av vilka bibliotek som finns installerade.

Permalänk
Medlem

@Lafa @SAFA: Gör en Snap av det
Då funkar det på väldigt många plattformar.

Eller försök att få utvecklaren att göra det till Snap eller Flatpak.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vem använder bankid på fil 2018?

Skickades från m.sweclockers.com

Två personer i min familj tjatar om bank-id, tänker inte skaffa skiten.. För det skulle kräva köp av ny dator och tvingas börja med windows igen... Nej tack, har fått nog av smörjan från windows.. För nån vecka sedan dog den gamla HP:n jag kört Linux Mint 17.2 på , hade en Fujitsu Primergy TX100S1 stående.. Verkar som nått i Windows 7 där vägrade tillåta mig att surfa till Linux download sidor.. Morr .. Omformatering nästa, boota på en live session från USB-minnet.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p