Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jag installerade min nvidia shield tv som jag köpte under bf och undrar hur är det möjligt att folk rekomenderar mi box före shielden. Den är så snabb i allt. Dubbelt så dyr men man slipper nervositet och sparar tid. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

Jag installerade min nvidia shield tv som jag köpte under bf och undrar hur är det möjligt att folk rekomenderar mi box före shielden. Den är så snabb i allt. Dubbelt så dyr men man slipper nervositet och sparar tid. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig hört någon som rekommenderat mi boxen före shielden den är billig men seg som sirap

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Med Android 8 Oreo uppdateringen till Shielden så är problemet löst skulle jag säga. Ha den inställd på YUV 420 10-Bit Rec. 2020 hela tiden. Läst detta svar på reddit: https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/9mym2n/did_...

Skrivet av issue:

Det valet finns inte för mig. Kan bara välja mellan 8-bit och 12-bit...

resten av svaret i den länken är:

"The only remaining issue is that the combination of Shield TV and some TVs (from LG mostly) using 12bit YUV422 will cause significant banding if the source is 8bit or 10bit, compared to using 10bit YUV420 output.

From what I understand the Shield zero fills the 2 color bits (from 10 to 12) and the LG TVs messes them up. It doesn't seems to be Nvidia's fault, and they seems to be in contact with LG to fix this on their side."

@issue du har inte en LG Tv?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nån som har problem med att casta Cmore till sin Shield ? Får igång filmen några sek sen låser den sig, annars snurrar bara laddsymbolen. Verkar bara gälla Cmore, kan casta allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

resten av svaret i den länken är:

"The only remaining issue is that the combination of Shield TV and some TVs (from LG mostly) using 12bit YUV422 will cause significant banding if the source is 8bit or 10bit, compared to using 10bit YUV420 output.

From what I understand the Shield zero fills the 2 color bits (from 10 to 12) and the LG TVs messes them up. It doesn't seems to be Nvidia's fault, and they seems to be in contact with LG to fix this on their side."

@issue du har inte en LG Tv?

nä har en sony, men hittade "felet". jag var tvungen att aktivera enhanced hdmi i menyn på TVn, sen funkade det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Nån som har problem med att casta Cmore till sin Shield ? Får igång filmen några sek sen låser den sig, annars snurrar bara laddsymbolen. Verkar bara gälla Cmore, kan casta allt annat.

Ja! Jag har startat en tråd om detta i shield:ens officiella forum. Senaste info var att dom har lokaliserat problemet, men att det kommer ta tid att lösa, oklart varför dock. https://forums.geforce.com/default/topic/1073255/shield-tv/ch...

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Ja! Jag har startat en tråd om detta i shield:ens officiella forum. Senaste info var att dom har lokaliserat problemet, men att det kommer ta tid att lösa, oklart varför dock. https://forums.geforce.com/default/topic/1073255/shield-tv/ch...

Tack, då vet jag. Men jag tror fasiken det fungerade för nån dag sen, eller har det aldrig fungerat med Cmore ?

Permalänk
Medlem

Det fungerar nån enstaka gång för mig, kanske 1 av 20. Det skulle vara snällt om du kunde registrera ett konto för och skriva att du också har problem. Jag tänker att ju fler som säger att dom har problemet desto mer angelägna borde dom vara att fixa det

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Det fungerar nån enstaka gång för mig, kanske 1 av 20. Det skulle vara snällt om du kunde registrera ett konto för och skriva att du också har problem. Jag tänker att ju fler som säger att dom har problemet desto mer angelägna borde dom vara att fixa det

Tittade igår på Biggest loser VIP på Cmore via casten och det fungerade utmärkt. Men Pippi-filmerna, Emil-filmerna får jag inte igång. Så problemet kan ju ligga på Cmore-appen. Iofs fungerar det ju med en "vanlig" Chromecast.

Så här står det på Cmore`s-hemsida:

Ja, våra appar för iPhone, iPad och Android är kompatibla med Chromecast 2 och nyare. Inbyggda Chromecasts som finns i diverse smart-tv:s och äldre generationer än Chromecast 2 stöds inte.

Undrar om dom räknar casten i Nvidia Shielden som inbyggd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Tittade igår på Biggest loser VIP på Cmore via casten och det fungerade utmärkt. Men Pippi-filmerna, Emil-filmerna får jag inte igång. Så problemet kan ju ligga på Cmore-appen. Iofs fungerar det ju med en "vanlig" Chromecast.

Så här står det på Cmore`s-hemsida:

Ja, våra appar för iPhone, iPad och Android är kompatibla med Chromecast 2 och nyare. Inbyggda Chromecasts som finns i diverse smart-tv:s och äldre generationer än Chromecast 2 stöds inte.

Undrar om dom räknar casten i Nvidia Shielden som inbyggd ?

ja det tycker jag, då den inte är extern egen enhet.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det går att streama spel från en Ubuntu-maskin eller är det endast Windows som har stöd för det?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Uppgradering till Nvidia Experience 7.2 släppt, installerar just nu. Hoppas det funkar fint

Väldigt många uppdateringar!

https://forums.geforce.com/default/topic/1088152/shield-tv/shield-experience-upgrade-7-2/

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@bluppblupp:Min låste sig en stund efter uppdateringen var klar och prylen omstartad men ingen panik, löser sig själv efter 2 minuter. Blir väll att köra ett testkonto på HBO till jul.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av calippo81:

Nån som har problem med att casta Cmore till sin Shield ? Får igång filmen några sek sen låser den sig, annars snurrar bara laddsymbolen. Verkar bara gälla Cmore, kan casta allt annat.

Jag har också haft en hel del problem med cmore appen och shield(..gäller även andra chromecast kompatibla enheter) - sa upp mitt abonnemang pga detta. Dessa problem beror mest sannolikt på en mycket dålig implementation från cmores sida då jag aldrig upplevt några problem med chromcast från andra appar....

Permalänk

Efter att ha installerat Nvidia Experience 7.2 så verkar jag fåt problemet med att att Shielden sätter på sig själv efter att man har stängt av den. det är en del på Nvidias forum som har haft liknande problem ett tag nu men märkligt att det dök upp först efter uppdateringen för mig. :/

Har löst det för stunden genom att stänga av "Turn on TV" under power control inställningar på Shielden. Får gräva i det mer under helgen.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att ethernetkabeln inte riktigt sitter? Jag får ha något som ligger på kabeln så den inte glider ur för den sitter aldrig riktigt och med jämna mellanrum får jag försöka trycka dit den igen. Testat olika kablar som fungerar med andra enheter hemma. Köpte den i slutet av december 2017 så funderar på att göra RMA innan 1 år har gått..

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Tittade igår på Biggest loser VIP på Cmore via casten och det fungerade utmärkt. Men Pippi-filmerna, Emil-filmerna får jag inte igång. Så problemet kan ju ligga på Cmore-appen. Iofs fungerar det ju med en "vanlig" Chromecast.

Så här står det på Cmore`s-hemsida:

Ja, våra appar för iPhone, iPad och Android är kompatibla med Chromecast 2 och nyare. Inbyggda Chromecasts som finns i diverse smart-tv:s och äldre generationer än Chromecast 2 stöds inte.

Undrar om dom räknar casten i Nvidia Shielden som inbyggd ?

Ber om ursäkt för sent svar.

Dom har bekräftat att det är 3 problem, varav ett ligger i cmore-appen, men de andra 2 ligger hos Shield:en

Permalänk
Medlem

Ny mjukvara, 7.2
Vid några korta minuters användade så upplever jag den lilla fjärren mer responsiv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att man stänger av TVn sen startar den upp igen?

Har någon en lösning som inte är att stänga av HDMI-CEC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Någon annan som har problem med att man stänger av TVn sen startar den upp igen?

Har någon en lösning som inte är att stänga av HDMI-CEC?

Det här är intressant. Eftersom jag använder shielden för att starta och stänga av tv får jag nog vänta med uppdateringen tills det här är löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Det här är intressant. Eftersom jag använder shielden för att starta och stänga av tv får jag nog vänta med uppdateringen tills det här är löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem för mig när jag gör så.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Inga problem för mig när jag gör så.

Tack för info! Jag avvaktar nog lite till. För min del är det inga problem, men resten av familjens tolerans för den här typen av problem är ju markant lägre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ny mjukvara, 7.2
Vid några korta minuters användade så upplever jag den lilla fjärren mer responsiv.

7.2 Skulle aktivera a 5.1 ljud på YouTube. Men jag fick inget 5.1 ljud. Får det i Samsung TV-app men inte på Shield med detta klipp:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hur streamar jag 4K UHD blu-ray från en Nvidia Shield till OLED tv?

Halloj! Jag planerar att köpa en Nvidia Shield TV för att streama blu-ray 4K UHD-filmer till min OLED tv. Men hur fungerar en sån uppsättning rent konkret? Kan väldigt lite om detta, så please bare with me.

Jag har filmfilerna på en extern hårddisk. Antar att jag kopplar in Nvidia Shield med HDMI till tvn, men har inte förstått hur jag gör sedan. Kopplar jag in den externa hårddisken till Shield-enheten så den hittar filerna? Vilken app/videoprogram använder jag för att spela upp själva filerna? Har läst någonting om Plex och Kodi, men inte riktigt förstått skillnaden där.

Vid sidan av WiFi-nätverket har jag en ethernet-sladd (Bahnhof 1000/100) framdragen vid tvn, men vilken enhet är det mest viktigt att ge trådad uppkoppling till, om jag nu behöver välja? Tvn eller Nvidia Shield-enheten?

Var övertygad om att det skulle gå att hitta någon YouTube-video som gick igenom steg-för-steg hur en sådan uppsättning fungerar, men utan resultat.

Permalänk
Medlem

@snakke: Du kan ju köpa en switch och sätta inkommande kabel i och ut till både TV och Shield så är det problemet löst.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Halloj! Jag planerar att köpa en Nvidia Shield TV för att streama blu-ray 4K UHD-filmer till min OLED tv. Men hur fungerar en sån uppsättning rent konkret? Kan väldigt lite om detta, så please bare with me.

Jag har filmfilerna på en extern hårddisk. Antar att jag kopplar in Nvidia Shield med HDMI till tvn, men har inte förstått hur jag gör sedan. Kopplar jag in den externa hårddisken till Shield-enheten så den hittar filerna? Vilken app/videoprogram använder jag för att spela upp själva filerna? Har läst någonting om Plex och Kodi, men inte riktigt förstått skillnaden där.

Vid sidan av WiFi-nätverket har jag en ethernet-sladd (Bahnhof 1000/100) framdragen vid tvn, men vilken enhet är det mest viktigt att ge trådad uppkoppling till, om jag nu behöver välja? Tvn eller Nvidia Shield-enheten?

Var övertygad om att det skulle gå att hitta någon YouTube-video som gick igenom steg-för-steg hur en sådan uppsättning fungerar, men utan resultat.

Kodi är en mediaspelare
Plex är en serverdel och en klientdel/mediaspelare där servern streamar/transcodar till alla dina klienter/enheter (transcode = exvis nedskalning för kompatibilitet till den klient som spelas upp, den streamar då parallelt det nedskalade formatet). Gällande klienter/media spelare så finns det appar, en webklient och installationsfiler för olika OS och en del smart tv's har klienter inbyggda så det lär fungera för det mesta.

Du använder alltså ingenting annat än plex klienten/mediaspelaren som är installerad på din shield, webinterface eller någon annan enhet så hanterar servern resten, den klarar av att streama/transcoda till flera klienter samtidigt beroende på media, kika denna för setup https://www.youtube.com/watch?v=FS4VoUC1YM4

Samt lite plex reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Halloj! Jag planerar att köpa en Nvidia Shield TV för att streama blu-ray 4K UHD-filmer till min OLED tv. Men hur fungerar en sån uppsättning rent konkret? Kan väldigt lite om detta, så please bare with me.

Jag har filmfilerna på en extern hårddisk. Antar att jag kopplar in Nvidia Shield med HDMI till tvn, men har inte förstått hur jag gör sedan. Kopplar jag in den externa hårddisken till Shield-enheten så den hittar filerna? Vilken app/videoprogram använder jag för att spela upp själva filerna? Har läst någonting om Plex och Kodi, men inte riktigt förstått skillnaden där.

Vid sidan av WiFi-nätverket har jag en ethernet-sladd (Bahnhof 1000/100) framdragen vid tvn, men vilken enhet är det mest viktigt att ge trådad uppkoppling till, om jag nu behöver välja? Tvn eller Nvidia Shield-enheten?

Var övertygad om att det skulle gå att hitta någon YouTube-video som gick igenom steg-för-steg hur en sådan uppsättning fungerar, men utan resultat.

Enklast om du ska köra med en hårddisk direkt kopplat till Shield är KODI.
WiFi eller nätverkskabel?
Ska du streama så kvittar det. Ska du, som mig, titta på 4K HDR ATMOS från din nätverksserver och inte extra hårddisk, ska du använda kabel.

Steg för steg:
Koppla i din HD.
Installera KODI
I KODI gå till Video
Lägg till filer
Välj din HD
Klart, om jag nu inte glömt något.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Oj, hade missat ditt inlägg. Ber om ursäkt.
Jag testkör precis i detta nu med det där youtube-klippet och recievern ändrade till "Multi In" när klippet drog igång.
Kollar jag manualen för min Marantz så står det att "Multi In" är PCM multi channel och innehåller ljudlägena : Dolby EX, PLIIx Cinema, PLIIx Music och PLIIz.

Dock bör jag nämnna att jag inte ens sitter med tillräckligt många högtalare för att uppnå "SURROUND!!111oneone"-ljud.

Edit : Kanske skulle nämna att efter uppdateringen till 7.2 så fick även tillbehören en uppdatering, vilken mjukvara som gjorde att "fjärren" fungerar bättre i mitt fall vet jag inte. Kanske en kombination av båda dessa mjukvaror?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tack @yrhar och @lappen81 för bra och utförliga svar!

Alltså:

Plex = Att föredra om jag använder en nätverksserver (NAS) kopplad till min Nvidia Shield?
KODI = Att föredra om jag använder extern SSD-hårddisk/USB flash drive-sticka kopplad till min Nvidia Shield?

Eller? Vilka för/nackdelar finns det med respektive lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Tack @yrhar och @lappen81 för bra och utförliga svar!

Alltså:

Plex = Att föredra om jag använder en nätverksserver (NAS) kopplad till min Nvidia Shield?
KODI = Att föredra om jag använder extern SSD-hårddisk/USB flash drive-sticka kopplad till min Nvidia Shield?

Eller? Vilka för/nackdelar finns det med respektive lösning?

Du kan köra Plexservern på din Shield, så så enkelt kan du inte göra för dig. Det är två olika mediaspelare helt enkelt. Du kan köra Kodi mot Plex (med add-on) eller mot en annan server som kan köra omkodning av ditt bibliotek också, men omkodning vill du förmodligen inte ha om du bara kör i hemmet ändå. Vad som är bäst är nog helt enkelt bara vad du gillar bäst, och om du gillar att organisera grejerna via Plex-server behöver du fortfarande inte använda Plex som klient.