Permalänk
Medlem

Gaming laptop för allt

Hej alla.

Har förbrilt letat efter en kraftig bärbar dator med bra spec samt inte låter som en skördetröska vid full load, har kollat recensioner och videos men fortfarande har jag inte kommit fram till något vettigt.
Någon som testat OMEN 17? https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4924532
Denna verkar ligga bäst till iaf av alla jag kollat upp, men vill gärna höra er åsikt.
Det jag specifikt är ute efter är väl en relativt tunn design med i7 8750H eller bättre, 16 eller helst 32Gb RAM, GTX 1070 och minst 512GB SSD och såklart 17" med IPS och gsync. Och såklart ett hyfsat batteri.

Hade kunnat överväga Dell xps 15 med i9, delvis för att 1080p gaming funkar ok och att den är sjukt grym till allt men brast på bristen på ethernet uttag.

Tar gärna emot förslag, har verkligen letat i flera veckor efter en kandidat men verkar svårt att få in alla krav i en enhet.

Har tittat på Zephyrus M också då designen tilltalade mig men bristen på Gsync och den extrema värmeutveckling, 15" skärm samt den usla batteritiden fick mig att backa.

Pengadelen är flexibelt men 30k +- 2-3 ligger den på.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Så du vill alltså ha en lätt bärbar med tunn design med kraftfull prestanda och en ljudlös fulländad kylning?

Det är nog fysiken som sätter stopp dessvärre, för bra kylning krävs det volym och storlek. Vi är fler än dig som letar efter denna kombination men tyvärr verkar den svår att hitta även om man är beredd att öppna plånboken rejält.

https://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Gaming-L...
https://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Slim-Lig...

Notera dock att dom är rätt dåliga på att uppdatera sina Topp 10 listor så det kan finnas nyare recenssioner om inte är med.

Permalänk
Avstängd

@fieskmask:
Om du kan tänka dig att minska lite på skärmkravet så har du ju alltid Razer Blade 15
(i7 16GB RAM 512GB SSD GTX 1070 +144Hz)
Hyfsat batteri, hyfsat tunn och ser "ganska snäll ut" (du kan ha den på kontoret utan att folk skrattar).

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Precis som @improwise skriver så är det inte lätt att hitta en fullträff.
Jag har också kikat men konstaterat att det inte är värt de pengar som krävs för att nå en bärbar med väldigt bra spelprestande, tyst och sval och inte väger bly.
Har landat i att om det blir ett köp så kommer jag kika vidare på en 15,6:a med gtx1050ti, så får jag anpassa grafikinställningarna. Den stationära får bli kvar och den bärbara användas vid resor och dylikt.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Har du bara bra internet där du spelar så kanske någon cloud-gaming tjänst vore något?

Trasha det inte innan du testat ;). Vissa ska tydligen vara helt okej nu för tiden. Linus tech tips testade någon här i veckan som var bra. Du hade där ett dedikerat GTX 1080.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Jag har också kikat men konstaterat att det inte är värt de pengar som krävs för att nå en bärbar med väldigt bra spelprestande, tyst och sval och inte väger bly.
Har landat i att om det blir ett köp så kommer jag kika vidare på en 15,6:a med gtx1050ti, så får jag anpassa grafikinställningarna. Den stationära får bli kvar och den bärbara användas vid resor och dylikt.

Är nog inte bara så att det inte är värt pengarna men det finns nog helt enkelt inte oavsett prislapp eller har jag fel

Permalänk
Medlem

Asus Rog STRIX SCAR II kan nog falla dig I smaken. Jag är mycket nöjd med min, dock uppgraderade jag från 1060 till 1070.

Den är tunn, har tunna bezels, bra kylning. Gsync 144hz etc.
Batteriet är värdelöst. Men jag använder min som stationär, så sladden sitter i.

https://store.asus.com/us/item/201808AM300000001/ASUS+ROG+Str...

ps: Omens produkter skulle jag va försiktig med, ofta av tvivelsam kvalite samt livstid.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så du vill alltså ha en lätt bärbar med tunn design med kraftfull prestanda och en ljudlös fulländad kylning?

Det är nog fysiken som sätter stopp dessvärre, för bra kylning krävs det volym och storlek. Vi är fler än dig som letar efter denna kombination men tyvärr verkar den svår att hitta även om man är beredd att öppna plånboken rejält.

https://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Gaming-L...
https://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Slim-Lig...

Notera dock att dom är rätt dåliga på att uppdatera sina Topp 10 listor så det kan finnas nyare recenssioner om inte är med.

Hehe ja, jag antar att det kanske, bara kanske är lite för mycket begärt att få allt 😁
Visst får man försöka kompromissa lite men just fläktljudet är en liten deal-breaker, iaf om den låter som den gör på majoriteten av alla laptops.
Tack för länkarna, ska kika lite 😁
Æ

Skrivet av PTSD:

@TommyTS:
Om du kan tänka dig att minska lite på skärmkravet så har du ju alltid Razer Blade 15
(i7 16GB RAM 512GB SSD GTX 1070 +144Hz)
Hyfsat batteri, hyfsat tunn och ser "ganska snäll ut" (du kan ha den på kontoret utan att folk skrattar).

Nja, 15 är nog i det minsta laget för mig, 17 eller större 😏

Skrivet av Kern:

Lite så jag tänkte också, därav mitt val av Dell xps 15, men utan ethernet kontakt, njaaa 😂

Skrivet av Implor:

Har du bara bra internet där du spelar så kanske någon cloud-gaming tjänst vore något?

Trasha det inte innan du testat ;). Vissa ska tydligen vara helt okej nu för tiden. Linus tech tips testade någon här i veckan som var bra. Du hade där ett dedikerat GTX 1080.

Absolut värt att testa, men tror inte det är något för mig, är lite mer av en prylfixerad person som vill ha fysiska delar framför mig.

Skrivet av kintobe:

Asus Rog STRIX SCAR II kan nog falla dig I smaken. Jag är mycket nöjd med min, dock uppgraderade jag från 1060 till 1070.

Den är tunn, har tunna bezels, bra kylning. Gsync 144hz etc.
Batteriet är värdelöst. Men jag använder min som stationär, så sladden sitter i.

https://store.asus.com/us/item/201808AM300000001/ASUS+ROG+Str...

ps: Omens produkter skulle jag va försiktig med, ofta av tvivelsam kvalite samt livstid.

Den ser ju onekligen bra ut, dock verkar den sakna G-sync vilket är en big nono för mig.
Annars verkar den ju nice.
Den 17 tummare som finns i Sverige saknar ju lite ram och hdd för min smak också 😔

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera XPS 15. Köpte till en Razer Core X så man inte behöver oroa sig för att grafikdelen hänger med (och för att köra freesync på en Samsung Q tv).

Permalänk
Medlem

@danneee: Men den saknar ethernet kontakt right?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft fem olika bärbara ASUS Strix. Du får betala lite mer än andra märken men de håller riktigt bra kvalité. Min första med 660m fungerar fortfarande bra efter snart 6 års användande.

Permalänk
Medlem

@fieskmask:
Jepp men finns ju både USB adaptrar eller andra egpu case med ethernetport:)

Permalänk
Medlem

@fieskmask:

den kommer med g+sync.
Resten kan du uppgradera till.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Kan rekommendera XPS 15. Köpte till en Razer Core X så man inte behöver oroa sig för att grafikdelen hänger med (och för att köra freesync på en Samsung Q tv).

Gissar att du kanske inte kör dom mest krävande spelen då på ultra iom att XPSen har en hel del problem med CPU throttling (till stor del beroende på samma fysikaliska begränsningar som vi redan diskuterat)?

Permalänk
Medlem

@improwise: har undervolat bra och avaktiverat turbo boost och har inte märkt av något sånt när jag litar nåt mer krävande:)
Med egpu så värmer ju inte 1050ti kortet upp själva laptopen något heller så har svårt att tänka mig att det blir något större problem.

Permalänk
Medlem

Upptäckte I morse denna på skapligt nedsatt pris, vad tror ni?
https://www.komplett.se/product/1074124/gaming/speldator/barb...

Visa signatur

Permalänk

Dock en 15" men har du kikat på https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da.... Den dyker upp på elfynd.se ibland för 13-13500:-. köpte den för någon vecka sen och är sjukt nöjd för de pengarna, både med dator och butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger0910:

Dock en 15" men har du kikat på https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da.... Den dyker upp på elfynd.se ibland för 13-13500:-. köpte den för någon vecka sen och är sjukt nöjd för de pengarna, både med dator och butik.

Dock låter den där datorn som fan lämnade tillbaka den man hörde fläktarna tydligt även när man använda hörlurar och en hel del ljud från spelet. 17 tum versionen som jag använder nu i stället är mycket tystare ( Dock har den 7700HQ I7 i stället)

Mvh Jacob

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger0910:

Intressant.
Dock så är 17" med 1070 och 32GB ram samt 512Gb ssd under det priset som EG har den för.

Men en fråga, jag utgår ifrån att det är samma panel, vad spelar du för spel på din?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft surface book 2. Där har du allt i ett fast iof endast 1060 graffe med 6 gig ram. Köper du till dockan har du alla kontakter du behöver.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Mattecoach

@KingCobra: Har inte den fått mycket kritik för undermålig kylning som stryper både grafikkort och processor?