SweClockers drop!
Permalänk

Ryzen 2700/X470-I kraschar

Nya Ryzenbygget känns lite instabilt för tillfället. Ibland startar den upp helt normalt och funkar klanderfritt, medan den andra gånger startar om sig ett antal gånger vid uppstart. Det händer även att den spontandör efter ett tag vid användning också.

Specifikationer enligt nedan:

Ryzen 7 2700, ej överklockad just nu. Testade att optimera med Asus egen AI-suite, vilket jag nu avinstallerat och gjort Bios-återställning.

Asus X470-I

G.Skill 2X8GB 3200MHz Cl14, AMD-specade. Kört dessa i dess XMP-profil, men har nu återställt till Auto i BIOS.

Samsung 970 EVO 500GB M.2

Nvidia GTX 980

Seasonic Focus Plus 550W Gold

NZXT Kraken X62 till CPU
Corsair H55/NZXT G12 till GPU

-

Allt är nytt förutom AIO-kylarna och grafikkortet.

Jag är lite ringrostig gällande detta då jag kört Mac sedan 2009, så jag hoppas att någon vänlig själ vill peka mig i rätt riktning gällande felsökning. Jag har även testat med andra minnen och fått samma resultat.

Permalänk
Medlem

Satt minnena i socklarna längst bort ifrån CPU ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Satt minnena i socklarna längst bort ifrån CPU ?

Finns bara två minnesplatser på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jonasstenstrom:

Ja då.. Hade nämligen ett stabilitetsproblem med min 2400G.
Sen kollade jag och hade satt minnena i slottarna närmast, fail. Flyttade och jag kunde höja frekvensen rejält.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Osäker på om detta gäller Ryzen 2000-serien men första generationens Ryzen har stabilitetsproblem på tomgång som man kan komma runt med följande UEFI-inställning:

Advanced > AMD CBS > Zen Common Options > Power Supply Idle Control = "common current idle"

Permalänk
Medlem

B

Skrivet av jonasstenstrom:

Nya Ryzenbygget känns lite instabilt för tillfället. Ibland startar den upp helt normalt och funkar klanderfritt, medan den andra gånger startar om sig ett antal gånger vid uppstart. Det händer även att den spontandör efter ett tag vid användning också.

Specifikationer enligt nedan:

Ryzen 7 2700, ej överklockad just nu. Testade att optimera med Asus egen AI-suite, vilket jag nu avinstallerat och gjort Bios-återställning.

Asus X470-I

G.Skill 2X8GB 3200MHz Cl14, AMD-specade. Kört dessa i dess XMP-profil, men har nu återställt till Auto i BIOS.

Samsung 970 EVO 500GB M.2

Nvidia GTX 980

Seasonic Focus Plus 550W Gold

NZXT Kraken X62 till CPU
Corsair H55/NZXT G12 till GPU

-

Allt är nytt förutom AIO-kylarna och grafikkortet.

Jag är lite ringrostig gällande detta då jag kört Mac sedan 2009, så jag hoppas att någon vänlig själ vill peka mig i rätt riktning gällande felsökning. Jag har även testat med andra minnen och fått samma resultat.

Hej,
Har du senaste biosen installerad?

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@jonasstenstrom:

Ja då.. Hade nämligen ett stabilitetsproblem med min 2400G.
Sen kollade jag och hade satt minnena i slottarna närmast, fail. Flyttade och jag kunde höja frekvensen rejält.

Aha! Jag hoppas att det är något lika enkelt för min del.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Osäker på om detta gäller Ryzen 2000-serien men första generationens Ryzen har stabilitetsproblem på tomgång som man kan komma runt med följande UEFI-inställning:

Advanced > AMD CBS > Zen Common Options > Power Supply Idle Control = "common current idle"

Det ska jag kolla på. Tack!

Permalänk
Skrivet av thomson:

BHej,
Har du senaste biosen installerad?

Japp, det har jag.

Permalänk
Avstängd

Jag hade liknande problem innan jag tvingade mina minnen att använda ryzen calculator timings. Blev 100% stabilt efter det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat få på DOOCP i BIOS? Du skrev att du återställt BIOS men det låter som att det är något med minnet. Testa att ta ur batteriet och se om det löser sig.

Edit
är du säker på att moderkortet sitter riktigt? Att det spontandör kan bero på att det blir kortis också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Jag hade liknande problem innan jag tvingade mina minnen att använda ryzen calculator timings. Blev 100% stabilt efter det.

Spontant trodde jag också (åtminstone till en början) att det berodde på minnena. Jag ska ta en titt på det. Tack!

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Du har inte råkat få på DOOCP i BIOS? Du skrev att du återställt BIOS men det låter som att det är något med minnet. Testa att ta ur batteriet och se om det löser sig.

Edit
är du säker på att moderkortet sitter riktigt? Att det spontandör kan bero på att det blir kortis också.

Nej då, det bör jag inte ha lyckats med, annat än när jag medvetet valt DOCP-profilen. Datorn känns stabilare nu med minnena i default (2400MHz). Däremot ska jag dubbelkolla så moderkortet sitter ordentligt. Tanken har inte slagit mig att det skulle kunna vara något sånt som felar. Jag ska ändå ur med alla kablar för att försöka få till lite snyggare dragning, så då är det ju läge att kolla moderkortet också. Jag vill då åtminstone tro att det är monterat enligt konstens alla regler, men jag kan ju ha missat något. Sist jag byggde en dator var 2001, så lite ringrostig är man ju.

Tack för svaret. Det uppskattas!

Permalänk

Lägesuppdatering:

Körde Memtest64 med minnena i sin XMP-profil, vilket resulterade i en krasch. Därefter hittades bara 8GB minne i BIOS. Vid nästa omstart hittades 16GB igen. Kan det möjligen vara moderkortet som apar sig?

Permalänk
Medlem

Lägesuppdatering:

Körde Memtest64 med minnena i sin XMP-profil, vilket resulterade i en krasch. Därefter hittades bara 8GB minne i BIOS. Vid nästa omstart hittades 16GB igen. Kan det möjligen vara moderkortet som apar sig?

Det kan likaväl vara en sticka som krånglar. Har du någon polare som har DDR4 så du kan testa det först för att utesluta det? Det ka vara moderkortet som krånglar men har lite för dålig koll för att säga det säkert. Testa att ta ur batteriet också så du kan utesluta det. Har själv haft lite problem med en 1600 som löste sig genom att ta ur batteriet vid krascher och det kanske är samma problem.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Det kan likaväl vara en sticka som krånglar. Har du någon polare som har DDR4 så du kan testa det först för att utesluta det? Det ka vara moderkortet som krånglar men har lite för dålig koll för att säga det säkert. Testa att ta ur batteriet också så du kan utesluta det. Har själv haft lite problem med en 1600 som löste sig genom att ta ur batteriet vid krascher och det kanske är samma problem.

Det bör inte vara en sticka som spökar då jag redan testat med ett par andra minnen. Testar med batteriet i eftermiddag. Tack!

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara en sticka som spökar då jag redan testat med ett par andra minnen. Testar med batteriet i eftermiddag. Tack!

jaha så du har redan testat med nya minnen. Då återstår nog bara batteriet och sen byta moderkortet.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

jaha så du har redan testat med nya minnen. Då återstår nog bara batteriet och sen byta moderkortet.

Yes, jag borde ha nämnt det från början. Jag körde med ett par HyperX 3200MHz CL16 till en början, och upplevde denna problematik. Det var därför jag bytte minnen för att se om B-die skulle lösa detta.