Sega snurrdiskar? De är inte så sega i flock, bara man har tillräckligt många av dem.
Likväl stödjer väl både Synology och QNAP någon typ av flash-cache av SSDs & NVMe etc. Så visst utnyttjar de SSDs med. Orka mickla vilka filer som skall vara i snabba eller långsamma lagret när systemet vet bättre än du själv?
Själv arkiverar jag många och stora bilder från digitalkameran (40-80MB/st). När jag väl ska jobba med något kan jag synca mappen till lokala datorns SSD när man skall framkalla dem. I dagsläget känns det inte aktuellt att ha 10-16TB data ute i någons moln, det kanske blir det någon dag?
Utöver det så erbjuder ju även de flesta moderna NASar mängder av funktionalitet, Mediastation är bara förordet. Virtuella maskiner, docker containers, LDAP, (Timemachine)-backups, centraliserad loggserver,etc, you name it. Ungefär som att outsourca sin systemadministratör hemma. Någon har lagt funktionerna bakom några klick istället för att behöva mickla ihop mjukvaran själv.
Finns ju även NASar som designats för bara SSDs, om man nu tycker man behöver snabb access. Allt från ett par för hemmaanvändaren, eller till en drös som maxar din ethernetlina. Blir väl snarare svårt och få ut den totala bandbredden ur boxen.
Men det är väl inget nytt, snabb data har alltid kostat. Dyrast är processorns L1 och L2-cachar. Sen har vi RAM. Någon NVMe disk och sen detta lite svalare datat på en NAS. Och sen fryst i form av externa backups av den.
Nu är jag inte någon molnlagringsexpert men det är väl inte så många som ens ger någon utlovad prestanda? De fungerar väl hyffsat för den breda massan, men vill man ha lite mer, lite bättre så är nog en NAS bättre valet även om uppstartskostnaden är betydligt större. Inte riktigt som i molnet att den första är alltid gratis, men sen är man ju fast.