Varför behövs NAS, argument önskas.

Permalänk
Medlem

Varför behövs NAS, argument önskas.

Nu när det finns bra cloud tjänster varför behövs då egentligen NAS hemma för en privatperson?

Dessutom, varför vill man frivilligt ha sega "snurrdiskar" nu när det finns ssd till överkomliga priser?

Jag kan förstå det om man lagrar brutalmycket data med massvis med spel, filmer och foton i raw och att man behöver allt lättåtkomligt men annars? Sedan undrar jag om inte vissa NAS ägare invaggas i en falsk säkerhet, NAS lösningar är ju inte ofelbara heller?

Har ni flera fysiska datorer och tycker det är smidigare att dela data mellan datorerna med NAS?

När det gäller film nu för tiden att har väl behovet att ladda ner dem lokalt minskat mycket eller laddar ni fortfarande ner nysläppt film från diverse halvskumma piratsajter?

Jag säger absolut inte att ni har fel men jag vill gärna lära mig mer och förstå hur ni resonerar.

Permalänk
Medlem

jag har min nas för allt som jag inte har stort behov av att det ska gå snabbt, som ligger på mina ssd'er. har även vissa spel som är jätte stora på min nas som jag står ut med om dom laddar lite långsammare.
Största anledningen är att nasen har raidade diskar och sköter sin off-site backup på nätter när min dator är av, samt att jag slipper ljudet av hdder i min stationära.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett antal års semesterfilmer att spara vid det här laget. På riktigt alltså, inte bara som man sade förr. Filmar/fotar även med drönare och sparar det mesta.

Tar mycket plats om man vill spara allt i originalkvalitet och det är både dyrt och helt onödigt att semi-långtidsspara på SSD. Datorn är tyst med SSD medan servern med HDDs står i källaren.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Well NAS är en mer central lösning för hela hemmet. Expanderbar lagring och möjlighet till backup, viss mjukvara har skydd för ransomware osv.
Man får bort alla viktiga filer från datorn, brakar OS:et ihop har man alla filer

Media tar mer plats idag än för bara några år sedan. Kanske är det enklare hålla reda på filer med användare/grupper och div. diskkontroller..

Permalänk
Medlem

Bra, intressanta svar hittills, fortsätt.

Hmmm, måste alltid datat vara så snabbt lättillgängligt, varför inte upp med det i molnet?

Att undvika att man tappar data vid en datakrasch behöver man knappast en NAS för?

Om NASen går åt h-vete, hur bra säkerhet är det i NASen, om mer än en disk går sönder är det väl ofta kört? Använder ni som har NAS en cloud tjänst ändå som dubbelskydd?

Permalänk
Inaktiv

Nas har haft sin upp och nergång, när 10Gbit blir vanligare kommer behovet också att stiga. Sedan vill jag hellre ha san än nas men då får man lägga till någon 0:a i priset.
Vem som rekommenderas att köpa san idag är en bra fråga? Billigast för de flesta är en drös med diskar i deras stationära, det skulle isåfall vara dem som vill ha lite högre säkerhet, men ändå inte riktigt hög utan mer budget.
Sedan cloud växer, men de flesta tjänster är dyra, jag tror folk är dålig insatt i detta.
Men ta Google Drive 10TB kostar ca 12 000kr/år, jag har runt 50 TB data, det kostar 60 000kr/år på google drive, billigt som tusan..

Och sedan inga filmer, musik, spel eller linande på mina lagringsenheter, bortsett från det som finns i programmen. Om man jobbar med datorer får man snabbt lite data och 50TB idag är inte hälften så imponerande som när min polare visade upp sin 100MB hdd i början av 90talet och folk frågade om han skulle ladda hem hela internet på den eller vad han skulle med denna hutlösa datamängd till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra, intressanta svar hittills, fortsätt.

Hmmm, måste alltid datat vara så snabbt lättillgängligt, varför inte upp med det i molnet?

Att undvika att man tappar data vid en datakrasch behöver man knappast en NAS för?

Om NASen går åt h-vete, hur bra säkerhet är det i NASen, om mer än en disk går sönder är det väl ofta kört? Använder ni som har NAS en cloud tjänst ändå som dubbelskydd?

Jag tror det mest rätta svaret är för att du är på Sweclockers och alla älskar hårdvara

Skrivet av anon159643:

Nas har haft sin upp och nergång, när 10Gbit blir vanligare kommer behovet också att stiga. Sedan vill jag hellre ha san än nas men då får man lägga till någon 0:a i priset.
Vem som rekommenderas att köpa san idag är en bra fråga? Billigast för de flesta är en drös med diskar i deras stationära, det skulle isåfall vara dem som vill ha lite högre säkerhet, men ändå inte riktigt hög utan mer budget.
Sedan cloud växer, men de flesta tjänster är dyra, jag tror folk är dålig insatt i detta.
Men ta Google Drive 10TB kostar ca 12 000kr/år, jag har runt 50 TB data, det kostar 60 000kr/år på google drive, billigt som tusan..

Man måste ju inte ta Google Drive heller. JottaCloud tar 59 kr/mån eller 590 kr/år för deras molnlagring. Utan begränsning.

Permalänk
Medlem

Jag använder en nas mest pågrund av att jag kommer över den billigt för ett par år sedan. Sen har den mest rullat på med anime och div filmsamlingar. Har även lagt upp så den hämtar torrents med rss för anime. Då jag försöker ha så mycket som möjligt av detta i 1080p eller högre så blir det snabbt mycket plats som går åt.
Sambon samlar även saker där då hon inte vill byta ut sin ssd från en 120GB till nått större utan tycker det är bättre att utnyttja det vi (läs jag redan har hemma.
Sen kan jag även komma åt allt detta smidigt via alla enheterna här hemma.
Smart TVn är inte smart nog för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan vill jag hellre ha san än nas men då får man lägga till någon 0:a i priset.

Kan någon vänligen förtydliga skillnad på NAS och SAN för mig, jag vet att SAN ofta är större men annars?

Du har en bra poäng i att det eventuellt bli exceptionellt dyrt med mycket data i cloud... Jag har inte superkoll på alla cloudtjänster som finns.

Permalänk
Medlem

Molnlagring är inte billigt när det behövs flera TB.
Efter ca 3-4år har du tjänat in på vad det kostar för en NAS på ca 6TB.
Har 100GB på One Drive, tycker det går ganska snabbt att ladda upp, men otroligt segt att ladda ner, läst att det är vanligt att det är så.
Vill ha mina viktiga filer på flera ställen, om hårddisken går sönder får man räkna med att det tar tid att ladda hem från molnlagringen.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vill ha mina viktiga filer på flera ställen, om hårddisken går sönder får man räkna med att det tar tid att ladda hem från molnlagringen.

Hellre det än att ha sin backup i samma hus ifall huset brinner ned!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Kan någon vänligen förtydliga skillnad på NAS och SAN för mig, jag vet att SAN ofta är större men annars?

Du har en bra poäng i att det eventuellt bli exceptionellt dyrt med mycket data i cloud... Jag har inte superkoll på alla cloudtjänster som finns.

NAS sådan som hemanvändare kör med. SAN är sånt storföretag kör, det innefattar en hel del aker. Det jag gillar är att det kan bli kopplad som en lokal hd. Så man kan köra operativsystem liggande på Sanet som om de fanns i datorn. Och man kör då inte med ultra slö 1Gbit lan, utan dual fiber av något slag till sanet.

Sedan som någon nämnde finns det billiga cloudtjänster, men dessa blir då typ sämre pålitligt än att bygga ihop något själv. Alltså man vet ej om de snokar i ens data, ändrar regler etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

NAS sådan som hemanvändare kör med. SAN är sånt storföretag kör, det innefattar en hel del aker. Det jag gillar är att det kan bli kopplad som en lokal hd. Så man kan köra operativsystem liggande på denna som om de fanns i datorn.

Aha, man kan inte koppla/mappa en del av ett NAS som en lokal hd förutom om man sparar sina virtuella filer där (tex för VMware)?

Permalänk
Medlem

@makatech:
För min egen del ser jag primärt tre skäl:
1: Kostnaden. Min NAS kostade mig inte fullt 2000:- och det var 6-7 år sedan. En molntjänst som erbjuder lika mycket lagringsutrymme skulle kostat betydligt mer.
2: Hastigheten. Sitter på en 100/100-lina, vilket kan verka snabbt. Men det är en bråkdel av de 40 MB/s som jag får ut av NAS:en, och då är det ändå en gammal och slö modell numera. En modern konsument-NAS ger i praktiken 100 MB/s, eller max vad en gigabit-lina klarar av.
3: Mångsidigheten. En NAS som delar ut via NFS/CIFS/FTP kan vad som helst ansluta till, alla prylar har stöd för någon av dessa format. Och handlar det om rena mediaspelare så finns givetvis DLNA-stöd i alla NAS:ar för hemmabruk.

Sedan är det ju ingenting som säger att man endast måste ha en NAS, jag kör även en kopia mot en molntjänst av foton och viktiga dokument, sådant som är svårt eller omöjligt att återskapa.

Permalänk
Medlem

Sega snurrdiskar? De är inte så sega i flock, bara man har tillräckligt många av dem.

Likväl stödjer väl både Synology och QNAP någon typ av flash-cache av SSDs & NVMe etc. Så visst utnyttjar de SSDs med. Orka mickla vilka filer som skall vara i snabba eller långsamma lagret när systemet vet bättre än du själv?

Själv arkiverar jag många och stora bilder från digitalkameran (40-80MB/st). När jag väl ska jobba med något kan jag synca mappen till lokala datorns SSD när man skall framkalla dem. I dagsläget känns det inte aktuellt att ha 10-16TB data ute i någons moln, det kanske blir det någon dag?

Utöver det så erbjuder ju även de flesta moderna NASar mängder av funktionalitet, Mediastation är bara förordet. Virtuella maskiner, docker containers, LDAP, (Timemachine)-backups, centraliserad loggserver,etc, you name it. Ungefär som att outsourca sin systemadministratör hemma. Någon har lagt funktionerna bakom några klick istället för att behöva mickla ihop mjukvaran själv.

Finns ju även NASar som designats för bara SSDs, om man nu tycker man behöver snabb access. Allt från ett par för hemmaanvändaren, eller till en drös som maxar din ethernetlina. Blir väl snarare svårt och få ut den totala bandbredden ur boxen.

Men det är väl inget nytt, snabb data har alltid kostat. Dyrast är processorns L1 och L2-cachar. Sen har vi RAM. Någon NVMe disk och sen detta lite svalare datat på en NAS. Och sen fryst i form av externa backups av den.

Nu är jag inte någon molnlagringsexpert men det är väl inte så många som ens ger någon utlovad prestanda? De fungerar väl hyffsat för den breda massan, men vill man ha lite mer, lite bättre så är nog en NAS bättre valet även om uppstartskostnaden är betydligt större. Inte riktigt som i molnet att den första är alltid gratis, men sen är man ju fast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Aha, man kan inte koppla en del av ett NAS som en lokal hd förutom om man sparar sina virtuella filer där (tex för VMware)?

Att låta en dator boota från NAS är ingen höjdare, nå san begreppet innebär mycket, vissa pratar om redudans flera diskarrays,switchar etc.. Det är ett brett begrepp. Nå det jag gillar är att allt kan finnas på ett ställe.
https://www.youtube.com/watch?v=4RsLUTJ_Qtk

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nu när det finns bra cloud tjänster varför behövs då egentligen NAS hemma för en privatperson?

För att ingen vettig människa litar på "molnet" för viktig data. Din data ligger någonstans ute i världen hos något företag som kan läggas ner när som helst, och du har ingen kontroll över vad de gör med din data.
Dessutom brukar molnlagring bli rätt dyr om man har större mängder data.

Citat:

Dessutom, varför vill man frivilligt ha sega "snurrdiskar" nu när det finns ssd till överkomliga priser?

För att du får väldigt mycket mer gigabyte per krona den vägen. Har du stora mängder data sparar du rätt många tusenlappar på att använda mekaniska hårddiskar framför ssd. För många tillämpningar så är mekaniska hårddiskar fullt tillräckligt snabba ändå.

Permalänk
Medlem

Ok, verkar som att det varierar lite om ni litar på er NAS lösning fullt ut eller om ni också kompletterar med en cloudtjänst.

Hur säker en NAS lösning är antar jag beror på hur många diskar och vilken raid konfiguration man kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Förklarat med två ord - block-level storage.

Mer utförligt så, en SAN delar helt enkelt ut en fysisk bit av hårddisken/hårddiskarna (är ju nästan alltid RAID) och låter sedan den anslutna servern ta hand om resten på samma sätt som en dator sköter sin lokala hårddisk. Jämför detta med en NAS som jobbar på filnivå men där klienten inte har den blekaste aning om hur det ser ut under skalet, vilket filsystem som används etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att låta en dator boota från NAS är ingen höjdare, nå san begreppet innebär mycket, vissa pratar om redudans flera diskarrays,switchar etc.. Det är ett brett begrepp. Nå det jag gillar är att allt kan finnas på ett ställe.
https://www.youtube.com/watch?v=4RsLUTJ_Qtk

Ok, men förutom boot driven (jag förstår vad du menar) går det väl attt mappa upp en del av NASens lagring/utrymme så att man får en vanlig enhetsbetäckning i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, verkar som att det varierar lite om ni litar på er NAS lösning fullt ut eller om ni också kompletterar med en cloudtjänst.

Hur säker en NAS lösning är antar jag beror på hur många diskar och vilken raid konfiguration man kör?

Vill du ha någon slags säker lagring av din data måste du naturligtvis ha en riktig backup också, men det gäller oavsätt om du använder en NAS, en cloudtjänst, en intern RAID-array, eller bara en vanlig intern disk för lagring.
Inget av ovanstående gör en backup överflödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, men förutom boot driven (jag förstår vad du menar) går det väl attt mappa upp en del av NASens lagring/utrymme så att man får en vanlig enhetsbetäckning i datorn?

Det är väl det vanligaste sättet att komma åt data i NAS:en?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till NAS bör väl vara att ha en rejäl lokal disk (gärna ssd) som en form av "staging area"? Dvs man laddar ner det datat från sitt cloud som man önskar/behöver ha mera snabbt och lättillgängligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Det stämmer. Detta kan man även låta en annan dator i nätverket göra och man då sparar pengar på nas. Så jag ser för de flesta att nas lite är att höja deras säkerhet ett steg. Sedan en schysst stationär med riktig JBOD + zfs + ECC spöar skiten ur de nasar som finns hemma hos de flesta datorbutiker.

Men för den stora skaran så är en billig nas en billig säkerhets lösning, gör de samtidigt backup av det viktigaste i molnet så räcker det åt de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är väl det vanligaste sättet att komma åt data i NAS:en?

Jag trodde det också men önskade dubbelkolla, förstår att det är mindre vettigt att boota en dator från en NAS med undantag för tex virtuella image filer (tex VMware image filer, då kanske det kan vara aktuellt?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan en schysst stationär med riktig JBOD + zfs + ECC spöar skiten ur de nasar som finns hemma hos de flesta datorbutiker.

Hmmm, du menar att man bygger en egen nas server med open source programvara? (dvs en filserver?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det stämmer. Detta kan man även låta en annan dator i nätverket göra och man då sparar pengar på nas. Så jag ser för de flesta att nas lite är att höja deras säkerhet ett steg. Sedan en schysst stationär med riktig JBOD + zfs + ECC spöar skiten ur de nasar som finns hemma hos de flesta datorbutiker.

Men för den stora skaran så är en billig nas en billig säkerhets lösning, gör de samtidigt backup av det viktigaste i molnet så räcker det åt de flesta.

Det är ju ingen grundläggande skillnad mellan en NAS och en stationär dator som agerar filserver.
Skillnaderna är egentligen bara att med en färdigköpt NAS så har någon annan redan gjort allt jobbet med installation och konfiguration av mjukvara, samt att hårdvaran är anpassad för en NAS. (Inte mer CPU eller RAM än vad som behövs, chassi där man lätt kan byta diskar, etc.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Hmmm, du menar att man bygger en egen nas server med open source programvara?

Min poäng var att man kan bygga ihop något bättre. Men den stora skaran tar sin ordinarie stationära köper till lite hdds, delar ut dessa och klart. Billigt som tusan, men lika osäkert, där vissa väljer att gå ifrån denna lösning och skaffa en Nas.
Det jag menade med det ovanför var självklart kan man göra sin stationär mer pålitlig än de billiga nasarna. Och för de som vill så kan de bygga en egen nas, de flesta nasar från runt 15 000kr borde egentligen inte få kallas för annat än konsumentnasar.

Permalänk
Medlem

Har c:a 6 TB data på min NAS som kör i RAID på 4 diskar. Har sparat den min film och musik där. Streamar inte, kör direkt fil uppspelning. Har dessutom en Hemma server med Fileshare så den speglar mot NAS. Filöverföringens hastighet pendlar mellan 100 och 400MBit beroende på Windows och stora eller små filer, men det orsakar normalt bara strul vid total återställning av data vilket kan ta 3 dygn eller så. Något 10GBit LAN har man inte användning för eftersom flaskhalsen är diskarna så det spelar liksom ingen roll hur fett nätverk man har. Fast när SSD diskar på 4-5 TB blir lika billiga som HDD är idag, så flyttas flaskhalsen förmodligen, men vi är inte där än på ett par år.

En NAS kan ge dig stora möjligheter att köra massor med web baserade applikationer utan att gå ut på Internet för något. Intranet om man så vill. Fördelen mot egen server, vilket jag då också har, är licensiering av systemen, och kostnaden för applikationerna, det mesta du kan köra på NAS kommer med burken och uppdateras av tillverkren (i mitt fall ASUSTOR). Det är förhållandevis enkelt att sätta sig in i och du kan växa med den.

För de som vill kan man sätta upp egna webservrar/databaser och dra in helt andra saker än de som finns med från början.

Det enda strulet med NAS är att det finns en gräns vad gäller CPU och RAM. Har man det i huvet när man köper NAS och inte tror att den klarar allt, så blir det oft bra.

Använder INGET moln för mina data. Litar helt enkelt inte på det.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

En NAS kan ge dig stora möjligheter att köra massor med web baserade applikationer utan att gå ut på Internet för något.

Jag tycker nas har blivit som en router, där en router egentligen bara ska fungera som en just router. Kollar jag på min router, så frågar jag mig snarare vad den inte gör?
VPN klient och server, Wireless Accesspoint med Wps, USB utdelad lagringsenhet, switch, brandvägg, trafikövervakning, föräldrakontroll osv, osv.
Samma med Nasarna, man får en otroligt massa saker med.