Varför behövs NAS, argument önskas.

Permalänk
Medlem

Tack alla, bra intressanta svar, får se vad jag hittar på i framtiden. Skulle jag haft ett mera seriöst foto, film eller spel intresse skulle jag säkert haft en NAS eller dylikt för länge sedan.

Just nu klarar jag mig ok på ca 1,4TB lokala ssd diskar och en molnlösning men kan vara bra att tänka till inför framtiden, första steget är att få en bättre totalbild/förståelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker nas har blivit som en router, där en router egentligen bara ska fungera som en just router. Kollar jag på min router, så frågar jag mig snarare vad den inte gör?
VPN klient och server, Wireless Accesspoint med Wps, USB utdelad lagringsenhet, switch, brandvägg, trafikövervakning, föräldrakontakt osv, osv.
Samma med Nasarna, man får en otroligt massa saker med.

Du kan gör nätverkrelaterade saker med din Router, men vissa tillägg som att koppla på en disk och lite sånt kan vara rent av farliga då många routrar har haft problem med sin Firmware, tillåter för enkla lösenord, ber dig inte ändra lösenordet och är allmänt väsentligt mer utsatta för hackning än en NAS. Visst finns dåliga NAS på det viset med, men funktionellt sett skall du inte blanda ihop vad en Router skall göra på nätverket med vad en NAS skall göra på nätverket.

För att ta dina exempel så skall en NAS aldrig göra: VPN klient, Wireless Accesspoint med Wps, switch, brandvägg, trafikövervakning, föräldrakontakt.

Vad menar du med föräldrakontakt? En Router övervakar nätverket och kan sättas att övervaka det ytterligare på olika sätt, spärra siter och så vidare som man kanske vill hålla undan telningarna. Det kan anses vara en Routers uppgift, eftersom den redan sitter och ger dig nätverket, men inte en NAS.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Mitt usecase kräver en hel del utrymme så jag kör SAN hemma.
NAS är ett steg nedåt i hierarkin, men främsta syftet med NAS som jag ser det är att det lämpar sig väl för lagring i hemmet.
Framför allt när man föredrar en tyst, ej skrymmande lösning för data som man vill skall vara tillgänglig 24/7, kunna dela smidigt på LAN alt. över nätet där man även vill kunna ha ett visst mått av egen kontroll samt utöka prestanda och kapacitet i takt med att ens behov växer.

Så även om jag kör SAN i mitt hushåll har jag minst en NAS på annan ort dit jag synkar den viktigaste datan i händelse av en katastrof, t.ex. brand eller liknande.

För mig passar det inte med molnlagring, dels för att jag vill ha vissa garantier för datan jag lagrar utan att behöva leka advokat, lusläsa avtal och komplettera med garantier mm. -Men också dels för att det i slutändan skulle bli mångfaldigt dyrare än den lösning jag kör nu då jag besitter en del kunskap själv, samt ser det som en deltidshobby med datalagring.

För ett stort- eller medelstort företag som verkar utanför landets gränser kan jag absolut se en viss vinst med molnlagring när det handlar om smidighet/tillgänglighet.

Jag är dock väldigt skeptisk till att länders myndigheter sällar sig till utländska molnjättar, då jag inte för 5 öre litar på att informationen hålls konfidentiell.
-Speciellt inte då USA och andra stormakter tvingar sig till ägandeskap genom utpressning och lagföring av molnföretag som inte ger dem allt oavkortat i dataväg. Det är faktiskt inte själva tilltvingandet som är största nageln i ögat (även om jag givetvis inte gillar det) utan mer att jag inte litar på att informationen som de kommer över sprids inom rimliga gränser.
För många klåpare med fri insyn är inblandade, typ Equifax och andra kreditföretag mm.

Den devisen rimmar inte väl med min inställning, ju fler databaser din information hamnar i, desto större attackyta och chans att någon av databaserna är kasst skyddad och vips lär all information vara på vift likväl, vilken databas som blir exponerad är mindre viktigt om informationen är densamma.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra, intressanta svar hittills, fortsätt.

Hmmm, måste alltid datat vara så snabbt lättillgängligt, varför inte upp med det i molnet?

Att undvika att man tappar data vid en datakrasch behöver man knappast en NAS för?

Om NASen går åt h-vete, hur bra säkerhet är det i NASen, om mer än en disk går sönder är det väl ofta kört? Använder ni som har NAS en cloud tjänst ändå som dubbelskydd?

Har man inte gigabit-fiber så är ju molnet inget kul. Samt kostar och man kan råka ut för "ditt konto är spärrat då vi upptäckt misstänkta aktiviteter" eller liknande.

När jag började med NAS hade jag ADSL 0.5 Mbit/s ned och 0.4 Mbit/s upp dessutom fanns det inte mycket molntjänster då.

Ja man får ha backup på NAS:en. Själv har jag ingen köpe-nas utan det är en linux-pc med raidade diskar.
Så huvud-nasen har 4x2 TB disk i raid 5. Där ska allt viktigt sparas. Sen finns en backup-nas med 8x3 TB i raid 6. Till den backas huvudnasen upp samt även alla andra enheter man vill ha backup på.

Sen eftersom det är linux-pc med mjukvaruraid så ifall maskinen pajar kan man lyfta över diskarna till godtycklig annan maskin och tanka ut datat, gäller bara att den kan ta tillräckligt många diskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Du kan gör nätverkrelaterade saker med din Router, men vissa tillägg som att koppla på en disk och lite sånt kan vara rent av farliga då många routrar har haft problem med sin Firmware, tillåter för enkla lösenord, ber dig inte ändra lösenordet och är allmänt väsentligt mer utsatta för hackning än en NAS. Visst finns dåliga NAS på det viset med, men funktionellt sett skall du inte blanda ihop vad en Router skall göra på nätverket med vad en NAS skall göra på nätverket.

För att ta dina exempel så skall en NAS aldrig göra: VPN klient, Wireless Accesspoint med Wps, switch, brandvägg, trafikövervakning, föräldrakontakt.

Vad menar du med föräldrakontakt? En Router övervakar nätverket och kan sättas att övervaka det ytterligare på olika sätt, spärra siter och så vidare som man kanske vill hålla undan telningarna. Det kan anses vara en Routers uppgift, eftersom den redan sitter och ger dig nätverket, men inte en NAS.

Jag skrev fel, föräldrarkontroll menade ja. Jag håller annars med dig om allt, konsumentroutrarna när det gäller datasäkerhet suger. Idag vet jag ej om jag hade köpt min router. Inget av dessa extra funktioner mer än Wireless access point plus switchen använder jag.
Min poäng är dock att många nasar kan göra väldigt mycket som kodat om filmer, vara en mediaspelare etc. Deras roll utsträcker sig mycket mer än vad de enligt namnet sk göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Hellre det än att ha sin backup i samma hus ifall huset brinner ned!

Vilket är varför man också har en backuplösning hos tex sina föräldrar, ett syskon, eller någon bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket är varför man också har en backuplösning hos tex sina föräldrar, ett syskon, eller någon bekant.

Eller genom väggen till grannen, eller nergrävd under en grästuva och betong på tomten eller i mitt fall så är garaget fristående från huset så jag har en server där och NAS så långt bort jag kan komma från den, men inomhus.

Det skall till en brand eller smäll på minst 20 meter i diameter för att blåsa båda och då skall den vara intensiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nu när det finns bra cloud tjänster varför behövs då egentligen NAS hemma för en privatperson?

Dessutom, varför vill man frivilligt ha sega "snurrdiskar" nu när det finns ssd till överkomliga priser?

Jag kan förstå det om man lagrar brutalmycket data med massvis med spel, filmer och foton i raw och att man behöver allt lättåtkomligt men annars? Sedan undrar jag om inte vissa NAS ägare invaggas i en falsk säkerhet, NAS lösningar är ju inte ofelbara heller?

Har ni flera fysiska datorer och tycker det är smidigare att dela data mellan datorerna med NAS?

När det gäller film nu för tiden att har väl behovet att ladda ner dem lokalt minskat mycket eller laddar ni fortfarande ner nysläppt film från diverse halvskumma piratsajter?

Jag säger absolut inte att ni har fel men jag vill gärna lära mig mer och förstå hur ni resonerar.

Alla har olika behov, kunskap och användarmönster.

Jag skulle vilja vända på frågan. Varför ska man inte ha NAS? Billig lokal lagring som är snabbare och säkrare än Cloud. Ge mig argument för att inte använda NAS!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Man måste ju inte ta Google Drive heller. JottaCloud tar 59 kr/mån eller 590 kr/år för deras molnlagring. Utan begränsning.

Utan begränsning är kul. Fram till att molntjänsten bestämmer sig för att stänga ner. När sen alla desperat försöker att få ner sina Tb av sparad data och hastigheten går i snigelfart...

Detta då om molntjänsten ger dig tid till att ladda hem och inte bara stänger ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Alla har olika behov, kunskap och användarmönster.

Jag skulle vilja vända på frågan. Varför ska man inte ha NAS? Billig lokal lagring som är snabbare och säkrare än Cloud. Ge mig argument för att inte använda NAS!

För vissa användare kanske ca 1-3TB ssd utrymme + en cloud tjänst räcker och resten kan man arkivera i molnet och ladda hem vid behov, i mitt fall ingår Com Hem cloud utan extra kostnad.

Folk verkar göra lite olika, tex:

Lokal lagring + cloud backup

Lokal lagring + nas

Lokal lagring + nas + cloud backup

Lokal lagring + fil server + nas för backup

Lokal lagring + san + nas för backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Dessutom, varför vill man frivilligt ha sega "snurrdiskar" nu när det finns ssd till överkomliga priser?

Varför skulle man köpa SSD:er för backup?

Låt säga att jag behöver en backup på 1Tb.

Den billigaste 1Tb SSD går på runt 1500.

Köper jag istället "sega snurrdiskar" så har jag, för 1500, råd med två eller tre stycken. Personligen så tycker jag, när det gäller backup, att ha flera kopior är viktigare än den förbättrade hastigheten som en SSD ger mot en HDD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Utan begränsning är kul. Fram till att molntjänsten bestämmer sig för att stänga ner. När sen alla desperat försöker att få ner sina Tb av sparad data och hastigheten går i snigelfart...

Detta då om molntjänsten ger dig tid till att ladda hem och inte bara stänger ner...

Jotta är inte direkt någonting nytt och de är ganska stora, har åtminstone både lagringstjänster åt Com Hem och Elgiganten så att de bara lägger ned imorgon behöver man nog inte vara rädd för. Sen så är det ju som sagt bäst att ha saker på mer än ett ställe. En fysisk disk hemma i datorn och en molnlagringstjänst räcker ju långt.

Skrivet av filbunke:

Japp, har du en NAS som står hos dina föräldrar och tankar dina filer från alla enheter automatiskt eller åker du dit och fyller på hårddisken någon gång per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle man köpa SSD:er för backup?

Låt säga att jag behöver en backup på 1Tb.

Den billigaste 1Tb SSD går på runt 1500.

Köper jag istället "sega snurrdiskar" så har jag, för 1500, råd med två eller tre stycken. Personligen så tycker jag, när det gäller backup, att ha flera kopior är viktigare än den förbättrade hastigheten som en SSD ger mot en HDD...

Du har helt rätt, ssd är absolut ej nödvändigt för backup även om tekniken med "snurrdiskar"/lagringsmedia med rörliga delar så smått börjar kännas lite förlegad.

Ett annat argument kan möjligtvis vara att backup jobben går klart snabbare med snabbare lagringsmedia.

En setup med enbart ssd är i dagsläget mer intressant för de (få?) av oss som klarar oss med några ssd som lokala diskar och förlitar oss på cloud för sådant som måste backupas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jotta är inte direkt någonting nytt och de är ganska stora, har åtminstone både lagringstjänster åt Com Hem och Elgiganten så att de bara lägger ned imorgon behöver man nog inte vara rädd för. Sen så är det ju som sagt bäst att ha saker på mer än ett ställe. En fysisk disk hemma i datorn och en molnlagringstjänst räcker ju långt.

Crashplan var rätt så stora när de bestämde sig att sluta med molntjänster för privatpersoner. De stängde inte bara abrupt ner, men trots det så blev det ändå mycket problem för deras kunder.

Citat:

Japp, har du en NAS som står hos dina föräldrar och tankar dina filer från alla enheter automatiskt eller åker du dit och fyller på hårddisken någon gång per år?

Jag har en backup-lösning hos någon annan och denne har i sin tur en backup-lösning hos mig. Båda är nåbara i stort sett 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du har helt rätt, ssd är absolut ej nödvändigt för backup även om tekniken med "snurrdiskar"/lagringsmedia med rörliga delar så smått börjar kännas lite förlegad.

Det är ju en åsikt man kan ha.

Citat:

Ett annat argument kan möjligtvis vara att backup jobben går klart snabbare med snabbare lagringsmedia.

Det är ju en liten grupp som måste köra konstanta backuper på sådana datamängder så att hastigheten spelar roll, speciellt då om man gör backup mot en molntjänst (men sitter man med 10Gbit/s från Bahnhof och behöver skyffla många Gb snabbt...)

Citat:

En setup med enbart ssd är i dagsläget mer intressant för de (få?) av oss som klarar oss med några ssd som lokala diskar och förlitar oss på cloud för sådant som måste backupas.

Så länge man verkligen ser till att göra backup på alla filer man vill ha backup på och man inte av misstag tar bort något man inte har backup på.

Windows kör som standard TRIM på SSD:er direkt efter att en fil har tagits bort vilket gör att de inte kan återskapas. Till skillnad då från en mekanisk disk eller för den delen en SSD som man kör TRIM på en gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan någon vänligen förtydliga skillnad på NAS och SAN för mig, jag vet att SAN ofta är större men annars?

NAS = Network Attached Storage. I princip en server som kan tillhandahålla en rad tjänster som WebDAV, FTP, SMB, CIFS, etc. Nätverksresurs som vanligen nås via ethernet (T-base 10/100/1000). Moderna NAS har även stöd för iSCIS-protokollet och kan konfigureras som SAN i stället om man så önskar.
Åtkomst bygger på användarbehörighet och filrättigheter.

SAN = Storage Area Network. I princip nätverksansluten hårddisk (LUN). Inte lika mångsidig som NAS vad gäller ovan nämnda tjänster (om man inte väljer en SAN med NAS-tillägg) utan mer fokuserad på hastighet, redundans och expansion.
Anslutning mellan "hårddisk" och dator sker mellan specifik dator och LUN över olika lager av hårdvara och mjukvara. Mer komplext och dyrare lösning.

DAS = Direct Attached Storage. Lägger till denna "dumma" variant också. I princip en extern disklåda. Diskyta som ansluts via SCSI eller SAS till värd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Om NASen går åt h-vete, hur bra säkerhet är det i NASen, om mer än en disk går sönder är det väl ofta kört? Använder ni som har NAS en cloud tjänst ändå som dubbelskydd?

Allt beror på vilken nivå av redundans du väljer. RAID 6 klarar att två hårddiskar går sönder utan att du förlorar någon data.
Jag har nu haft min Synology DS411+II sedan 2011. 2014 bytte jag till 4 x 3 TB WD RED i RAID 5 och hittills inte förlorat någon data.
I år gick en WD RED sönder. Jag säkerhetskopierade då all data till en 8TB USB-disk menda ny disk beställdes.
Behovet av molntjänst beror helt på värdet av ditt data. Är det för ren backup finns Amazon Glacier för i princip inga pengar alls.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag usb disk, då har jag min data lagrad utanför nätet. En sådan kan man förvara i ett brendsäkert kassaskåp om man vill vara extra försiktig. Personligen undviker jag onlinelösningar då jag föredrar att sköta kontrollen själv över min egen data och ej vill att andra ska ha tillgång till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nu när det finns bra cloud tjänster varför behövs då egentligen NAS hemma för en privatperson?

Molntjänster med bra svarstider och bandbredd är dyrt och en snabb NAS betalar sig ganska fort i jämförelse. Många molntjänster har dessutom inge backup eller filhistorik som ingår.

Överkomliga priser....? Låt säga att jag byter ut mina diskar i min NAS som består av 4 x 3 TB WD RED som idag kostar c:a 4.500 kr så kommer det med Samungs SSD att kosta antingen med 4 x 4 TB c:a 48.000 kr, eller 4 x 2 TB c:a 28.000 kr. SDD är alltså 10 resp. 6 gånger så mycket dyrare! Frivilligt känns inte som ett rationellt alternativ...
Grova c:a priser från Amazon.

Hårddiskarnas existensberättigande har inget med att göra om det är en förlegad teknik eller inte, utan om att vara ändamålsenliga.
Det har funnits traktorer sedan 1800-talet men inte ersätts dessa med Tesla Model X för det. Det finns scenario där SSD inte har några fördelar och då är det meningslöst att lägga ned pengar på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker molnet är överdrivet. Det är bara att man lägger över ansvaret på någon annan... 100mbit som många har är också för långsamt för att ersätta en NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Själv kör jag usb disk, då har jag min data lagrad utanför nätet. En sådan kan man förvara i ett brendsäkert kassaskåp om man vill vara extra försiktig. Personligen undviker jag onlinelösningar då jag föredrar att sköta kontrollen själv över min egen data och ej vill att andra ska ha tillgång till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Enbart usb disk och ingen cloud lösning är väl något riskabelt eller dubbellagrar du allt? Dvs allt som finns på din usb disk har du också separat lagrat på din dator?

Permalänk
Medlem

Tror generellt att de av er som är rädda (ni verkar vara överraskande många) för extern lagring tex molntjänster och extern drift kommer få en lite jobbig framtid då denna utveckling blir ytterst svår att stoppa. Vare sig ni vill eller ej kommer en hel massa personlig data om er i framtiden lagras i molnet (i diverse olika externa driftstjänster).

För er som enbart kör nas utan molntjänst finns också risk för tragedier om ni skulle bli bestulna eller råkar ut för brand, översvämningar etc.

Kul att vissa av er har ett säkerhetstänk liknande företag där ni också lagrar erat data på en annan fysisk plats (en extra nas hos en bekant), imponerande!

Ok, ja, ssd (lagringsmedia utan rörliga delar) är fortfarande för dyrt att använda i backuplösningar för gemene man, vi får väl se när detta vänder. Visst finns det snabba "snurrdiskar", absolut och i synnerhet när man kör många tillsammans i olika raid konfigurationer men frågan är ändå hur länge tekniken lever kvar?

För att ha en riktigt bra säkerhet på sin NAS så antar jag att man vill ha en setup där upp till två diskar kan gå sönder, raid 6 (många diskar blir det?).

I synnerhet om man inte kompletterar med cloudtjänst eller annan extern backup, tex ett NAS hos en kompis/bekant för dubbellagring, om man enbart förlitar sig på sin nas. Visst... hmmm... dubbellagrar man rubbet, att allt data man backupar till sin NAS också finns på datorns diskar så kanske raid 6 är overkill också. Risken för stöld, brand etc kvarstår dock i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är väl inget krav på att det skall vara mekaniska diskar i en NAS? Sist jag kollade gick det utmärkt att använda ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inget krav på att det skall vara mekaniska diskar i en NAS? Sist jag kollade gick det utmärkt att använda ssd.

Yes, vi har dock konstaterat att detta fortfarande blir väl dyrt för många beroende på storlek på nas samt raid konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tror generellt att de av er som är rädda (ni verkar vara överraskande många) för extern lagring tex molntjänster och extern drift kommer få en lite jobbig framtid då denna utveckling blir ytterst svår att stoppa. Vare sig ni vill eller ej kommer en hel massa personlig data om er i framtiden lagras i molnet (i diverse olika externa driftstjänster).

För er som enbart kör nas utan molntjänst finns också risk för tragedier om ni skulle bli bestulna eller råkar ut för brand, översvämningar etc.

Kul att vissa av er har ett säkerhetstänk liknande företag där ni också lagrar erat data på en annan fysisk plats (en extra nas hos en bekant), imponerande!

Yepp, det kan bli lite tufft. Det betyder inte att vi ställer oss främmande till det utan snarare avvaktar lösningar som infriar våra krav.

Nu vill jag inte göra diskussion av detta, men en av "transportstyrelseskandalens" effekter är att fler funderar mervar vilka data hamnar. Hittar jag en billig genomsvensk molntjänst så använder jag nog den. Om Microsoft eller Google låter folk välja att lagra sina data på deras servrar i ett specifikt land (om det vore juridiskt genomförbart för dem och andra) så hade jag valt det utan alltför mycket funderingar. Jag själv lagrar vissa data på min web hosting, som ligger i Sverige och driftas av svenskar.

Det finns faktiskt folk som tar detta på allvar: https://www.basedinsweden.se/

Citat:

Använd den här checklistan och du är tre steg närmare en säker molntjänstleverantör!
1. Följer leverantörens verksamhet svensk lag? JA/NEJ
2. Lagras all information i Sverige under svensk lagstiftning? JA/NEJ
3. Använder leverantören din data till andra syften eller säljer den vidare? (Kontrollera avtalet noga!) JA/NEJ

Extra kontrollfråga
4. Har din leverantör en amerikansk ägare? (Även om verksamheten är "Based in Sweden" så räcker inte det. Är det amerikansk ägare så gäller Cloud act.) JA/NEJ

Rätt svar: 1) JA 2) JA 3) NEJ 4) NEJ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att fundera lite på vilken typ av människor ni som känner ett sådant extremt behov till backup är
Filservers, NAS, cloud, offsite NAS och listan fortsätter.

Jag tänker mig att ni troligtvis hade varit (kanske tom är) samma personer som för 20+ år sedan förvarade foton och negativ i brandsäkra kassaskåp? Kanske har ett par survivalkit nedgrävda på diverse hemliga platser också
Eller så har jag missat något i alla inlägg här

Missförstå mig inte nu, jag älskar teknik och har tonvis med data utspritt i diverse lösningar på mer än 100tb, men det är ytterst lite av denna data som verkligen är viktig på riktigt, långt under 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zphere:

Jag kan inte låta bli att fundera lite på vilken typ av människor ni som känner ett sådant extremt behov till backup är

Jag tänker mig att ni troligtvis hade varit (kanske tom är) samma personer som för 20+ år sedan förvarade foton och negativ i brandsäkra kassaskåp? Kanske har ett par survivalkit nedgrävda på diverse hemliga platser också

Missförstå mig inte nu, jag älskar teknik och har tonvis med data utspritt i diverse lösningar på mer än 100tb, men det är ytterst lite av denna data som verkligen är viktig på riktigt, långt under 1tb.

Skannat gamla bilder till datorn, så man slipper ta fram fotoalbums.
Visst det är roligt att ta fram och kolla men tar plats, och färgerna blir ju sämre.
Alla videos som filmats i VHS är nu på datorn, och alla nya videos som man filmar i 4K osv tar plats.
Bilderna och videos är från semester, födelsedag och bröllop osv.
Så ja, det är viktiga filer

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jotta är inte direkt någonting nytt och de är ganska stora, har åtminstone både lagringstjänster åt Com Hem och Elgiganten så att de bara lägger ned imorgon behöver man nog inte vara rädd för.

Har alla glömt CrashPlan redan - de gjorde exakt så med så stor konsekvens att det gav eko i hela övriga molnlagingstjänsterna och med en desperation hos användare som inte fick ut sitt data i tid inom den korta tidsfönstret just för att alla försökte samtidigt och det blev i princip inget fart alls för var och en... alla tjänster med 'obegränsad' lagring till fast kostnad är livsfarliga om man skall ha unik data - för plötsligt läggs de ned en efter en med kort varsel (mycket pga. missbruk av några få, men tillsammans så mycket att man inte får ihop ekonomin och det kraschar), medans hyr man plats med betalning efter storlek (som amazon S3 och Blackblaze B2) så är risken betydligt mindre med tvära kast i sina avtal och mer tid att flytta sin data innan ridån går ned.

Bara för att man är rätt stor aktör så är det ingen garanti att det lagras säkert och med uthållighet över tiden eller att kontot inte stängs av för 'otillåten aktivitet' plötsligt en dag... det sistnämnda är förmodligen den största risken oavsett om det är falsk positiv eller äkta orsak.

Det finns trådar om det på forumet med folk som förlorat data den vägen pga. internt krångel som flaggar oskyldiga konton och mycket ohörsam administration ovilliga att hjälpa genom att skicka in kunderna till supportringar utan slut så att de ger upp för att det inte skall vara för uppenbart att de verkligen skiter i kunderna och deras data, då det annars skulle vara ett erkännande att de gjort fel...

Är det engelsk kultur så erkänner man inte fel ala Eaton och Harrows "never show temper, to keep a stiff upper lip", i kombination med åsikten att andras avvikande meningar inte är tillräckligt betydelsefulla för att man skulle göra sig besväret att motbevisa dem - som tyvärr präglar mycket av engelsk och amerikansk affärskultur än idag. Vi kanske tycker att detta är lite löjligt och förlegat...

... men prova att arbetsplatsen plötsligt en dag ägs av engelsmän så får ni se - man man säga så här: Amerikanen får dig komfortabel först och sedan sticker med kniven med leende - engelsmannen skippar både och när de kör in kniven när det gäller affärsrelationer... (har provat båda regimen...) - kan nämna att brittiskt-ägda företag som inte adapterar sig, brukar inte hålla så många år i sverige, men det är en mardröm att jobba på en sådan företag under den tiden...

Men det är som du redan nämnt - man skall se molntjänsten som den den andra backuppen - offline-backuppen och kan tålas att förloras när som och hoppas att det inte sker exakt samtidigt som när lägenheten brinner ned...

Permalänk
Medlem

Jag tycker diskussionen kring datalagring och säkerheten kring detta är oerhört intressant. Jag funderar själv mycket på ämnet, trots att jag har väldigt lite data av värde.

Personligen delar jag sällan data med andra personer eller enheter. De få gånger jag gör det så brukar jag slänga över en kopia på på oneDrive, dropbox eller vad som för tillfället är lämpligt.

För mig är en NAS helt meningslös. Har man NASen i hemmet så blir den knappt säkrare än om man har en extra disk i datorn. Säkerheten ligger snarare i vilken backuplösning man har och rutinerna man valt för backupen.

Skrivet av zphere:

Denna insikt är bra och borde bringa lite sanns till sysnen på datalagringen.
Förr i tiden så hände det att folk blev av med sina fotoalbum av olika anledningar, och deras liv blev inte eländiga för det. Man återhämtar sig och livet går vidare, därför ar det viktigt att inte förstora värdet av datat så att säkerheten blir en större börda än en eventuell förlust av datat.

Hur man själv väljer att göra är upp till vara och en.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av zphere:

Håller med fullständigt om det här. Även om det jag har som jag har backup på är mer 1Tb så är det väsentligt mindre än 100Tb. Hindrar inte att jag har backuplösningar som möjliggör att det inte försvinner om något händer.

Kan förstå att de finns en mycket liten grupp som privat skapar material som rör sig mot upp mot flera 10 eller 100-tals Tb data, men sitter man på så mycket data så är det oftast illegalt nerladdat material, speciellt om det inte anses vara viktigt.

Har undrat om att samla på sig stora mängder av data som man egentligen inte anser har tillräckligt av värde kan anses vara någon form av digital samlarsjuka.