Ny lägenhet, allergi-aktiga besvär. Mögel?

Permalänk
Inaktiv

Ny lägenhet, allergi-aktiga besvär. Mögel?

Hejsan!

Jag och min sambo flyttade för ett par veckor sedan in i en ny lägenhet, en mysig 3a som är super på alla sätt utom ett: Vi har båda lite allergisymton här inne. Tyvärr besiktade vi inte innan köp (fått lära mig att man endast behöver göra det för hus vilket efter lite läsande visar sig inte vara helt korrekt)

Främst min sambo som nyser väldigt häftigt då och då. Samt är snuvig. Jag är mest "harklig" och lätt irriterad i andningsvägarna. Lägenheten är en 50talslägenhet och med självventilation som vi har sett över, den verkar fungera och vi håller ventilerna öppna.

I sovrummet står en Ikeagarderob av modellen "PAX" som den förre ägaren lämnade efter sig, denna luktar konstigt. Svett, gympasal, annan människa. Vi håller på att montera ned för att slänga ut den.

Jag har även börjat mäta luftfuktighet i lägenheten i stort(Det verkar inte vara konstigt någonstans, oftast från 38-45%, varit 53 som max en dag då det var väldigt fuktigt ute). Vi är såklart rädda för en fuktskada i badrummet så jag har mätt separat där inne, efter en eller 2 timmar med stängd dörr är där ungefär en procents högre relativ luftfuktighet än resten av lägenheten. Jag vet inte om avvikelser här skulle indikera ett problem i badrummet men det verkar fungera OK vad jag kan se på ytan. Ingen synlig mögel mer än ett gäng små svarta prickar i silikonfoget närmst duschkranen och inga sprickor någonstans. Lite vitt mögel i taket har jag hittat med UV lampa, men detta är väl ganska normalt och mindre allergent? Badrummet renoverades för 5-6 år sedan. Finns det andra sätt att reda ut om problemet finns i badrummet? Innan jag ringer anticimex.

Vi upplever oftast inte problemet som värst i badrummet, utan snarare i sovrummet och vardagsrummet men det är såklart svårt att avgöra exakt vart luftvägarna irriteras. Om problemet inte är i badrummet och inte garderoben, hur hittar vi det då?

Golvet i vardagsrummet är väldigt gammalt och har en hel del svarta konturer, samt vid ett ställe är det även "räffligt". Kan dessa vara ett tecken på mögelskada?

Blir många frågor, men man kan ju så lite om sånt här när det kommer till kritan.

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå som ni har börjat i rätt ände. Första tanken var torr luft, men ni ligger rätt bra till där verkar det som? Å andra sidan känns det som att det oftare är problem med torr luft i nyare lägenheter med mekanisk ventilation, har själv upplevt det.

Kan absolut vara mögel, ni kanske ska kontakta lämplig firma som får göra en koll? Ni har inte problem med kondens på fönster? Hur länge stannar "fuktigheten" kvar efter att ni har duschat? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i lägenheten? Har tvätten då torkat i lägenheten? Ligger ni på nästan runt 50 i luftfuktighet nu med fullt öppna ventiler och i och med vintern dåliga förutsättningar för att ligga högt, och om ventilerna teoretiskt varit stängda i omgångar tidigare så blir det också väldigt snabbt problem med fukt.

Edit: Att kolla i badrummet, vet inte om ni har våtrumstapet eller inte eller vilket golv ni har. Men kolla att tapeten sitter som den ska överallt, kan släppa om det är fukt bakom, att väggarna känns stum och bra överallt. Knacka försiktigt med något på kaklet och lyssna efter om det låter stumt eller ihåligt. Kolla att golvbrunnen ser bra ut, vet inte vilken typ av golvbrunn ni har heller. Kolla golvet noga runt om golvbrunnen om det inte har varit tätt där så kan det krypa under golvet,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är värt att kolla upp radonhalten. Antingen så har styrelsen en färsk rapport eller så beställer ni ett eget test. Kostar inte så mycket och det är väl värt att få svart på vitt med tanke på husets byggår. Tester kan ni beställa på tex. Www.radonova.se. lycka till! Och gott nytt år!

Visa signatur

DaWolf

Permalänk
Medlem

@anon6893: det går möjligen inte en gata utanför som man saltar? saltet brukar irritera luftvägarna, testa att sätta ett kolfilter i ventilationen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av golv som ser mysko ut, är det trä eller?

Om det är självdrag kan andra lägenheters luft tryckas in i er lägenhet om ngn av de andra lägenheterna har otillåtna fläktar. Kolla med ordförande när de gjorde sista OVK? Då mäts frånluft och de som mäter brukar också uppmärksamma och anmäla otillåtna fläktar till styrelsen.
Radon kan du googla efter först plus ringa ordförande och fråga. Det brukar vara kollat.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att ni är pälsdjursallergiker och det har bott pälsdjur i lägenheten?
De sitter ju i många, många månader...

Torka golv, väggar, tak osv och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Miljökontoret hos din kommun borde kunna hjälpa till med en utredning så kontakta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Luftrenare..

Prova och köp en luftrenare. Inget som är bortkastat hur som haver. Har klart mycket mindre dam sedan vi skaffade en plus klart bättre luft inne. Man tjänar klart in den på att behöva städa mindre...

Permalänk
Avstängd

Lägenheten är en 50talslägenhet och med självventilation som vi har sett över, den verkar fungera och vi håller ventilerna öppna.

Vilket i princip gör att luften vandrar fram och tillbaks i långa damm mögliga lufttrummor beroende på om ni tex slår på köksfläkt öppnar ett fönster mm.

Hade samma problem efter inflytten i 70 tals hus grabben blev tom diagnostiserad som allergiker och inhalatorer fick börja användas.
Rev luftkanalerna satte nya och sen tvångstyrde luften med vanlig 120mm data fläktar gående på 7 volt/mobilladdare. Sen var hela familjen frisk och ingen behövde inhalator mm. Se till att du tvångsstyr luften ut från badrummet så du slipper den värsta luftvandringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Lägenheten är en 50talslägenhet och med självventilation som vi har sett över, den verkar fungera och vi håller ventilerna öppna.

Vilket i princip gör att luften vandrar fram och tillbaks i långa damm mögliga lufttrummor beroende på om ni tex slår på köksfläkt öppnar ett fönster mm.

Hade samma problem efter inflytten i 70 tals hus grabben blev tom diagnostiserad som allergiker och inhalatorer fick börja användas.
Rev luftkanalerna satte nya och sen tvångstyrde luften med vanlig 120mm data fläktar gående på 7 volt/mobilladdare. Sen var hela familjen frisk och ingen behövde inhalator mm. Se till att du tvångsstyr luften ut från badrummet så du slipper den värsta luftvandringen.

Fast det är väl ovanligt att det inte sitter mekanisk frånluft åtminstone i badrummet? Men sitter det inte det så är det ju oavsett nåt att se över ganska omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Fast det är väl ovanligt att det inte sitter mekanisk frånluft åtminstone i badrummet? Men sitter det inte det så är det ju oavsett nåt att se över ganska omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får inte pilla på ventilationen när man bor i BRF. Det måste gå via styrelsen eftersom det påverkar resten av systemet.
Mekanisk frånluft "kom igång" i mitten av 70-talet. Vi har inte det i vår lägenhet från -68

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Lägenheten är en 50talslägenhet och med självventilation som vi har sett över, den verkar fungera och vi håller ventilerna öppna.

Vilket i princip gör att luften vandrar fram och tillbaks i långa damm mögliga lufttrummor beroende på om ni tex slår på köksfläkt öppnar ett fönster mm.

Hade samma problem efter inflytten i 70 tals hus grabben blev tom diagnostiserad som allergiker och inhalatorer fick börja användas.
Rev luftkanalerna satte nya och sen tvångstyrde luften med vanlig 120mm data fläktar gående på 7 volt/mobilladdare. Sen var hela familjen frisk och ingen behövde inhalator mm. Se till att du tvångsstyr luften ut från badrummet så du slipper den värsta luftvandringen.

Det ska han inte göra. Är det en självdrags lägenhet förstör en fläkt funktionen för övriga i huset och han kommer tvingas ta bort den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@anon6893: Vad har ni för dammsugare? "Gammalt vrak" eller nyare med fungerande HEPA-filter?
Fungerar inte HEPA reningen blir det ett moln av fint damm i lägenheten.

De svarta prickarna i badrummet är svartmögel och måste bort! Ättika funkar utmärkt.
https://skonahem.com/badrum/skinande-rent-badrum-10-superenkl...

Vad har ni för temperatur i lägenheten? för varmt så förstärks problem med damm.
Runt 21 grader C ska det vara.

Hur ofta gör ni en riktig vädring, korsdrag genom lägenheten?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Man får inte pilla på ventilationen när man bor i BRF. Det måste gå via styrelsen eftersom det påverkar resten av systemet.
Mekanisk frånluft "kom igång" i mitten av 70-talet. Vi har inte det i vår lägenhet från -68

Aha okey där ser man. Låter ändå som något som borde vara högt prioriterat hos föreningar där det inte finns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är svårt att styra om ventilationen i ett hus som är avsett för självdrag.

Har ni inte upplevt liknande problem tidigare hemma, hos vänner, hotell etc tycker jag också det låter osannolikt att det ska bero på luftfuktighet eller liknande.

Min första tanke var pälsdjur (kanske för att jag är lätt astmatiker och har katt själv) men annars är radon också en bra punkt att starta med. Att utreda mögelförekomst är mer komplicerat men om inte de initiella utredningarna ger något kan ni uppsöka en fuktexpert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Radon kan vara bra att kolla upp men är inte problemet här.
Det ger er lungcancer på tidshorisonten 15år, inte allergiska besvär.
Så alla som sitter här och killgissar: Lägg ner, ni hjälper ingen...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saigon:

Känns ju ändå som ni har börjat i rätt ände. Första tanken var torr luft, men ni ligger rätt bra till där verkar det som? Å andra sidan känns det som att det oftare är problem med torr luft i nyare lägenheter med mekanisk ventilation, har själv upplevt det.

Kan absolut vara mögel, ni kanske ska kontakta lämplig firma som får göra en koll? Ni har inte problem med kondens på fönster? Hur länge stannar "fuktigheten" kvar efter att ni har duschat? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i lägenheten? Har tvätten då torkat i lägenheten? Ligger ni på nästan runt 50 i luftfuktighet nu med fullt öppna ventiler och i och med vintern dåliga förutsättningar för att ligga högt, och om ventilerna teoretiskt varit stängda i omgångar tidigare så blir det också väldigt snabbt problem med fukt.

Edit: Att kolla i badrummet, vet inte om ni har våtrumstapet eller inte eller vilket golv ni har. Men kolla att tapeten sitter som den ska överallt, kan släppa om det är fukt bakom, att väggarna känns stum och bra överallt. Knacka försiktigt med något på kaklet och lyssna efter om det låter stumt eller ihåligt. Kolla att golvbrunnen ser bra ut, vet inte vilken typ av golvbrunn ni har heller. Kolla golvet noga runt om golvbrunnen om det inte har varit tätt där så kan det krypa under golvet,

Hejsan!

Jag är supertacksam för ditt svar! Har nu gått genom punkterna du tar upp. Vi har ingen kondens på fönster och kör ingen tvätt alls i lägenheten, just nu är luftfuktigheten 30% då den sjunkigt en del utomhus.

Jag är nu mer orolig för badrummet, vilket ju tyvärr kan bli kostsamt

Vi har ett kaklat badrum, 5-6 år gammalt. Har tittat runt och ser väl egentligen inga konstigheter, 2-3 plattor sitter mer "utåt" i ena änden men sitter stumt och låter ej ihåligt. Inget svart i kakelfogar och inga sprickor någonstans på golv eller väggar vad jag kan se. Andra branchpraxis verkar följas, avstånd från brunn till vägg t.ex.

Tittade även på golvbrunnen, tyckte det såg bra ut. Läste sen på galet mycket och hittade vad som kan vara ett fel, jag bifogar bild. Men det verkar som om tätskiktet inte sträcker sig ner hela vägen till klämringen utan slutar på manchetten.

Jag tror det blåsvarta undertill är manchetten som går ner under klämringen, ovan den finns våtskyddet och ovan det fog. Men är ej 100% säker.

Börjar bli nojig att något är väldigt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

@W|ckerMan: det går möjligen inte en gata utanför som man saltar? saltet brukar irritera luftvägarna, testa att sätta ett kolfilter i ventilationen.

Nope, men tack för tipset.

Skrivet av n3crosis:

Vad är det för typ av golv som ser mysko ut, är det trä eller?

Om det är självdrag kan andra lägenheters luft tryckas in i er lägenhet om ngn av de andra lägenheterna har otillåtna fläktar. Kolla med ordförande när de gjorde sista OVK? Då mäts frånluft och de som mäter brukar också uppmärksamma och anmäla otillåtna fläktar till styrelsen.
Radon kan du googla efter först plus ringa ordförande och fråga. Det brukar vara kollat.

Ja precis, ett trä/parkettgolv kallas det väl. Väldigt gammalt, de i de andra rummen är nyare. Jag känner också mest i detta rummet, även om det är skitsvårt att ta "på känn"

Skrivet av SuperNova:

Det är inte så enkelt som att ni är pälsdjursallergiker och det har bott pälsdjur i lägenheten?
De sitter ju i många, många månader...

Torka golv, väggar, tak osv och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope inga pälsdjursallergiker.

Skrivet av Fonzzi:

Prova och köp en luftrenare. Inget som är bortkastat hur som haver. Har klart mycket mindre dam sedan vi skaffade en plus klart bättre luft inne. Man tjänar klart in den på att behöva städa mindre...

Skall kolla på det, men vill först reda ut roten till problemet vi har här.

Skrivet av plunn:

@W|ckerMan: Vad har ni för dammsugare? "Gammalt vrak" eller nyare med fungerande HEPA-filter?
Fungerar inte HEPA reningen blir det ett moln av fint damm i lägenheten.

De svarta prickarna i badrummet är svartmögel och måste bort! Ättika funkar utmärkt.
https://skonahem.com/badrum/skinande-rent-badrum-10-superenkl...

Vad har ni för temperatur i lägenheten? för varmt så förstärks problem med damm.
Runt 21 grader C ska det vara.

Hur ofta gör ni en riktig vädring, korsdrag genom lägenheten?

Vi har en ganska ny men väldigt billig dammsugare, skall ta en titt på den sen.

Ja möglet skall bort snart. I lägenheten har vi oftast mellan ~21-~22 grader. Korsdrag har vi haft en gång sen vi flyttade in för 2 veckor sen.

Skrivet av Scrangle:

Det är svårt att styra om ventilationen i ett hus som är avsett för självdrag.

Har ni inte upplevt liknande problem tidigare hemma, hos vänner, hotell etc tycker jag också det låter osannolikt att det ska bero på luftfuktighet eller liknande.

Min första tanke var pälsdjur (kanske för att jag är lätt astmatiker och har katt själv) men annars är radon också en bra punkt att starta med. Att utreda mögelförekomst är mer komplicerat men om inte de initiella utredningarna ger något kan ni uppsöka en fuktexpert.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi tänker samma sak, rädslan är mer i stil med mögel. Ingen pälsdjursallergi dock.

Skrivet av Litenskit:

Radon kan vara bra att kolla upp men är inte problemet här.
Det ger er lungcancer på tidshorisonten 15år, inte allergiska besvär.
Så alla som sitter här och killgissar: Lägg ner, ni hjälper ingen...

Tack! bra info, visste inte detta om radon.

Permalänk
Avstängd

@anon6893: 30% varför vill du ha så torrt det ger ju bara besvär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

Nope, men tack för tipset.

Ja precis, ett trä/parkettgolv kallas det väl. Väldigt gammalt, de i de andra rummen är nyare. Jag känner också mest i detta rummet, även om det är skitsvårt att ta "på känn"

Nope inga pälsdjursallergiker.

Skall kolla på det, men vill först reda ut roten till problemet vi har här.

Vi har en ganska ny men väldigt billig dammsugare, skall ta en titt på den sen.

Ja möglet skall bort snart. I lägenheten har vi oftast mellan ~21-~22 grader. Korsdrag har vi haft en gång sen vi flyttade in för 2 veckor sen.

Ja vi tänker samma sak, rädslan är mer i stil med mögel. Ingen pälsdjursallergi dock.

Tack! bra info, visste inte detta om radon.

Den som tror att ättika tar bort svartmögel bör nog tänka om kraftigt, det är rentutav helt felaktigt och de där husmorsmyterna om ättika till sånt borde dö i den grav det förtjänar
Går skitfint till mycket rengöring, men att ta bort mögelsvampar och sporer, nej.
Det är bara du ringer till en saneringsfirma och frågar annars eller försäkringsbolaget

Läs här snarare
https://www.byggahus.se/renovera/svartmogel

Var nån som skrev nåt om killgissa nyss...well, husmorsgissatips kanske är det nya?;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

@godspeed: Jo nu vidhåller jag att ättika fungerar! (av egen erfarenhet i mitt eget hus samt sommarstugor )

Sen är den 24% ättikan tuff att hantera men för prickmögel och mindre angrepp i fogar funkar det utmärkt.

Massvis med hus och lägenhetsägare som kör med ättika!
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%C3%A4ttik...

Sen är det ett större angrepp i ett uselt ventilerat fuktigt utrymme är det en annan sak.

---
Radon och allergier däremot ser jag som rent nonsens inkl att den här lägenheten är från 50-talet.

Om radon:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@aragon: Kolfilter hjälper inte emot salt utan är endast for gaser och VOC.

Visa signatur

Moderkort: Asus Prime X370Pro - CPU: Ryzen 7 1700 3.5Ghz - RAM: TridentZ 3000MHz 16GB - SSD: 600GB - HDD: 1x 1TB - GPU: gtx 1060 6gb STRIX Gaming - Chassi: Mission SG GGX 3.5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon6893:

Vi har en ganska ny men väldigt billig dammsugare, skall ta en titt på den sen.

Ja möglet skall bort snart. I lägenheten har vi oftast mellan ~21-~22 grader. Korsdrag har vi haft en gång sen vi flyttade in för 2 veckor sen.

Billiga dammsugare utan HEPA-filter är rena pesten!

Något viktigare du bör kolla på, är ventilationen verkligen bra i badrummet?

Av egen erfarenhet av äldre hus med självdragsventilation så kan det bli riktigt dåligt och det beror på att vissa lägenheter sätter in egna typ PAX-fläktar och gör då så att lägenheterna utan fläkt får sämre ventilation.

Jag vet HSB-föreningar som haft konflikter om det här och i ett exempel så slutade det med att lägenhetsinnehavarna fick ta bort sina fläktar. Sen kan det vara att självdraget är för dåligt att det behövs en större fläkt. Fråga din förening om det här!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Man får inte pilla på ventilationen när man bor i BRF. Det måste gå via styrelsen eftersom det påverkar resten av systemet.
Mekanisk frånluft "kom igång" i mitten av 70-talet. Vi har inte det i vår lägenhet från -68

Skrivet av head:

Det ska han inte göra. Är det en självdrags lägenhet förstör en fläkt funktionen för övriga i huset och han kommer tvingas ta bort den.

Skickades från m.sweclockers.com

Utgår ni båda nu från hus med delade ventilationskanaler, dvs där flera lägenheter är kopplade till samma kanal?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden så verkar TS ha kollat det mesta.

Här kommer min tanke. Ni är inte pälsdjursallergiker? Hade tidigare boende några djur? Annars kan detta vara irriterande trots att man städat. Då hår(framförallt fettet från håren) vara kvar lång tid och krävas rejäl sanering. Tänk Golvspringor, listkanter och dörrkarmar osv.

Det kan även vara tidigare boende som använt starka medel vid flyttstädning? Blir det bättre när ni vädrar mycket?
Rekommenderar också att dammtorka/dammvippa taken. Tak har mycket mer smuts på sig än vad man tror.

Lycka till med ditt "felsökande" Hoppas att det löser sig för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Radon kan vara bra att kolla upp men är inte problemet här.
Det ger er lungcancer på tidshorisonten 15år, inte allergiska besvär.
Så alla som sitter här och killgissar: Lägg ner, ni hjälper ingen...

Radon ger INTE lungcancer inom 15år, det kan däremot öka risken för lungcancer och den risken är större om man är rökare. Kul att du klagar på killgissningar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Utgår ni båda nu från hus med delade ventilationskanaler, dvs där flera lägenheter är kopplade till samma kanal?

Jo är det ett 50-talshus så är det garanterat gemensamma kanaler.

Egeninstallerade PAX-fläktar gör då att det blir sämre drag för de utan fläkt.

Det är bara styrelsen i en BRF som kan bevilja egna fläktar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Radon ger INTE lungcancer inom 15år, det kan däremot öka risken för lungcancer och den risken är större om man är rökare. Kul att du klagar på killgissningar...

Du menar att poängen med mitt meddelande flög helt över ditt huvud pga sematik?
Givetvis får man inte lungcancer efter exakt 15 år men man ökar risken, man får däremot inte snuva och nysningar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar, vi har som sagt tittat på det mesta och är inte pälsdjursallergiker.

Är i samtal med anticimex om en genomkoll av lägenheten. Främst för att se att ingen vattenskada förekommer i badrummet.

Min rädsla är att golvbrunnen är felmonterad vilket lett till vattenläcka i duschen med mögel där som följd. Den tidigare ägaren måste ju ha duschat tusen gånger genom åren, mardrömsscenariot är att det skadat flera lägenheter och att vi måste stå för allt trots att vi bara använt duschen i runda slänger 10-15 gånger. Jag vet inte exakt hur det fungerar juridiskt.

Om någon har koll på golvbrunnar får ni gärna kommentera bilden jag laddade upp tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ridder:

Det kan även vara tidigare boende som använt starka medel vid flyttstädning? Blir det bättre när ni vädrar mycket?
Rekommenderar också att dammtorka/dammvippa taken. Tak har mycket mer smuts på sig än vad man tror.

Lycka till med ditt "felsökande" Hoppas att det löser sig för er.

Ja vädring hjälper ju en del och ett tag. Just det här med städmedel är ett bra lead tror jag, vi skall testa städa om alla ytor med mildare medel.