Permalänk
Medlem

IP telefoner via Fiber med Bahnhof

Många med gamla fasta kopparabonnemang på telefon har nog fått brev från Telia starx före Jul om att de byter abonnemangsform och fakturering till en engångssumma på 329 kr i månaden. För mig är det en höjning så nu traskar jag över till IP Telefoni.

Kör vilse direkt.

  • Vilka telefoner kan användas till IP Telefoni?

  • Kan man använda basstation och trådlösa telefoner? (alltså bara basstationen kopplad till nätverket)

  • Hur viktigt är det att man använder uttaget märkt med en telefon i Mediakonvertern? (Till saken hör att ingen telefon kommer att kunna kopplas direkt till mediakonvertern så jag får koppla telefon via särskild switch?)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara beskriva hur jag hade det kopplat. Jag har Telia, men det bör vara typ samma.

Jag fick en telefoniadapter av Telia som jag kunde koppla in var som helst på nätverket. Till telefoniadaptern hade jag kopplat ett Siemens Gigaset system av trådlösa telefoner, dvs samma som jag hade kopplat till den fasta uppkopplingen tidigare.

Det kan nog vara värt att kolla upp hur du kan koppla in telefoniadaptern beroende på leverantör. Jag tror de flesta leverantörer säger att adaptern måste sitta direkt på inkommande uppkoppling, dvs innan routern. Det sa Telia också. I själva verket så behövdes det bara kopplas så när de skulle konfigurera upp den. När den väl var igång så kunde den kopplas in efter routern. Jag hade till och med med adaptern till USA när jag bodde där kunde ringa med mitt svenska telefonnr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof IP-telefoni över fiber.

Det enda som Bahnhof lämnar support för och som officiellt stöds är att du kopplar telefonen till det analoga telefonuttaget på deras egna router. Du kan alltså inte använda en egen SIP box eller koppla en basstation direkt till nätverket.

Självklart så går det att använda andra lösningar, men Bahnhof lämnar inte ut någon information som vilken port som IP telefonin går på eller vilket användarnamn och lösenord som du ska använda. Allt sådant måste du i så fall luska ut själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det enda som Bahnhof lämnar support för och som officiellt stöds är att du kopplar telefonen till det analoga telefonuttaget på deras egna router. Du kan alltså inte använda en egen SIP box eller koppla en basstation direkt till nätverket.

Har inte ens deras Router. Tänker inte skaffa den heller. Att jag behöver en så kallad SIP box har jag nog luskat ut, men då är frågan om det är det som avses med "Router" i ditt resonemang eller om du menar SIP boxen? Eller Mediakonvertern ?

Tack @giplet

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Har inte ens deras Router. Tänker inte skaffa den heller. Att jag behöver en så kallad SIP box har jag nog luskat ut, men då är frågan om det är det som avses med "Router" i ditt resonemang eller om du menar SIP boxen? Eller Mediakonvertern ?

Tack @giplet

Jag tror svaret går ut på att det inte går med en SIP-box utan att du måste ha Bahnhofs router om du ska kunna ha telefoni från dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tidigare så sålde Bahnhof egna SIP boxar och de som köpte en sådan på den tiden fick så klart ut nödvändiga inställningar från Bahnhof. Nu för tiden så hänvisar de alla kunder till den ”inbyggda” SIP boxen i deras egna routrar och de vägrar därför att dela ut inställningarna.

Jag tror att jag har läst om någon som hade två routrar. En Bahnhof router som var kopplad från tjänstefördelaren som en ren SIP box till telefonin, och en andra egen router också kopplad till tjänstefördelaren som användes till nätverket. Det är kanske den enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Jag ser iofs att min huvudswitch har inställningsmöjligheter för Telefoni/VOIP men ingen aning om det är användbart i detta sammanhang

Får hoppas @Bahnhof svarar, har nu frågat.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Man kan fundera på om deras SIP i routern funkar om man sätter deras router bakom sin egen router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

alltså, bygger om hela mitt hemma nätverk, drar vp rör och rubbet, just för att undvika att sätta switch på switch... tror du då jag är benägen att sätta router på router... fubar

Visa signatur
Permalänk

Det går att använda egen router och sip-box med Banhof MEN det verkar som Banhof inte längre ger ut informationen som krävs för att konfigurera sip-boxen.

Vill minnas att sip-boxen kan kopplad i reserverat uttag i mediaomvandlaren men bör enligt rekommendation (för säkerhet) kopplas efter routern, kräver oftast att routern konfigureras för detta.

Alternativet om du inte vill använda Banhofs router/sip-box och de inte vill lämna ut nödvändig konfigureringsinformation är ju att köpa ip-telefoni tjänsten från annat håll.

Edit:
Du kan använda alla din gamla analoga telefoner om du kopplar in utgången från sip-boxen till första telefonjacket med en speciell teleplug (har oftast bara två stift) för att koppla bort inkommande tele och istället förmedla samtal via sip-boxen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

alltså, bygger om hela mitt hemma nätverk, drar vp rör och rubbet, just för att undvika att sätta switch på switch... tror du då jag är benägen att sätta router på router... fubar

Jag menar så klart att sätta deras router med den enda funktionen att hantera telefonin.
Vill de inte ge dig en SIP-box eller tala om hur det ska konfigureras så kan ju ett alternativ vara att använda deras router som SIP-box.

Det kan också tänkas att de kan brygga routern så att den kan hantera telefonin utan att störa resten av ditt nätverk. Det är den första lösning som föreslås av Telia när man tar upp det här med dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet
jo det förstår jag, nog, men pudelns kärna verkar ligga i huruvida jag får uppgifterna från Bahnhof...

Jag har en extra switch jag kan dra det igenom, även om alla uttag inte är på plats ännu, så kan jag separera Tele/TV/Annan trafik utan alltför stort strul, men jag kan inte ha en rad extra lådor med anslutningar hit och dit i mitt "mediaskåp" som innehåller patchpanel, fiberkonverter och switch.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag återupplivar denna tråd men jag har nu gjort allt jag skulle för att flytta från fast "koppar telefoni" till IP telefoni och i det sammanhanget vi jag fråga om hur det rent konkret fungerar.

Har ett dedikerat jack som är kopplat till relevant port i Mediekonvertern.

På prisjakt hittar jag ingen kategori som kallas "IP telefoner" eller variationer därav så blir lite fundersam vad gäller vilka telefoner jag kan köpa. VoIP?

De skall ju ha en basstation /switch eller liknande) med RJ45 uttag till vilken 2-3 fristående telefoner ansluter trådlöst.

Förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:

Valet är ganska lätt då du inte får använda en egen box. Med andra ord köper du deras box eller tecknar upp dig på ett abonnemang och kopplar sedan rj11 från deras router till ett telejack. Vill du ha flera telefoner så finns det tex 2-pack:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2143594

Citat:

Varför kan jag inte använda en egen SIP-box?

Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars, då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna, som kan uppgå till tiotusentals kronor. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar. För både din och vår skull vill vi att alla kör Bahnhofs box med Bahnhofs inställningar.

https://www.bahnhof.se/support/category/telefoni/assistance

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Men jag har inget RJ11 ens i närheten av mina RJ45?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:

Du har två alternativ:

- Antingen dra fram en kabel till det första uttaget vilket gör att alla andra telefoner som är inkopplade via uttagen blir uppkopplade.

- Annars köper du nya telefoner, exempelvis de jag länkade och kopplar den första telefonen till routern (via rj11) den andra behöver bara ström eftersom de kommunicerar trådlöst.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag har det första uttaget hyfsat tillgängligt, men vilken kabel skall jag dra dit säger du?

Har inget RJ11 uttag i min router eller Mediekonverter. Strikt Lan uttag och nätverk, inget annat.

Varför heter det IP telefoni om man inte kan koppla det på nätverket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag har det första uttaget hyfsat tillgängligt, men vilken kabel skall jag dra dit säger du?

Har inget RJ11 uttag i min router eller Mediekonverter. Strikt Lan uttag och nätverk, inget annat.

Varför heter det IP telefoni om man inte kan koppla det på nätverket?

Det är ju bara IP-Telefoni mellan operatören och dosan, den gör om det till analogt.
https://www.asterisk.org/

Om du känner för ett projekt. Då använder du digitala sip-telefoner, servern ansluter sig mot operatören och agerar lokal telefonväxel.

Jag har en Siemens Gigaset med SIP så det är digitalt hela vägen, inte många operatörer tillåter egen SIP-utrustning, jag kör Cellip som jag inte tror säljer abonnemang till privatpersoner längre.

Jag trodde starkt på SIP men tydligen ville ingen annan ha fasta digitala telefoner som använde en standard. Konsumenterna efterfrågade det inte och operatörerna vill låsa in sina kunder så långt som möjligt.

https://www.voipsupply.com/
har ganska många SIP-telefoner

Jag har en föregångare till denna
https://www.gigaset.com/en_en/gigaset-s850a-go-black/
som är konfigurerad i basstationen för min operatör.Det är DECT, det finns även WiFi-baserade IP-telefoner, inte Siemens Gigaset dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ursäkta om jag återupplivar denna tråd men jag har nu gjort allt jag skulle för att flytta från fast "koppar telefoni" till IP telefoni och i det sammanhanget vi jag fråga om hur det rent konkret fungerar.

Har ett dedikerat jack som är kopplat till relevant port i Mediekonvertern.

På prisjakt hittar jag ingen kategori som kallas "IP telefoner" eller variationer därav så blir lite fundersam vad gäller vilka telefoner jag kan köpa. VoIP?

De skall ju ha en basstation /switch eller liknande) med RJ45 uttag till vilken 2-3 fristående telefoner ansluter trådlöst.

Förslag?

Tyvärr har du en analog lösning, den tillåter inte att du ansluter digitala telefoner, enbart analoga. IP-Telefoni syftar till hur "linjen" kommer hem till dig.

Permalänk
Medlem

https://internetport.se/ip-telefoni/
Verkar sälja SIP-abonnemang, osäker på om de tillåter egen utrustning men det tillåter appen 3CX som är en SIP-mjukvara.

Permalänk
Medlem

Hade ett långt samtal med Bahnhof.

Kan ha fattat något fel, men försökte sammanfatta och repetera ett antal gånger. Ungefär så här.

De har ju en Router med inbyggd SIP-box (inte den senaste modellen dock). Om den får internet utan att det krockar med min befintliga Router (separat port och konfa på min) så konfar de den för IP telefoni och sedan kan jag använda en RJ11 male till RJ45 female adapter för att dra signalen ut till tänkt Lan uttag och koppla in telefon.

Så de skickar ut den och så får vi se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://internetport.se/ip-telefoni/
Verkar sälja SIP-abonnemang, osäker på om de tillåter egen utrustning men det tillåter appen 3CX som är en SIP-mjukvara.

Kikar på det med. tack...

Ser ju helt OK ut, förutsatt att det funkar med vilken port som helst i min Ubiquiti Router....via min patchpanel och switch...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kikar på det med. tack...

Ser ju helt OK ut, förutsatt att det funkar med vilken port som helst i min Ubiquiti Router....via min patchpanel och switch...

https://internetport.se/wp-content/uploads/2018/03/ip-telefoni_gigaset-1100x526.jpg

Ja som du ser på högra kan telefonen kopplas i vilket uttag som helst. Den från Bahnhof kan inte distribueras via nätverk med switch men väl via cat 4/5/6-kabel och använda de två mittenparen för den analoga signalen (RJ45-RJ11).

Permalänk
Medlem

@Mordekai Ringde Internetport och fick bekräftat att man kan koppla på befintligt lan via patch panel och switch. Det enda strulet som kanske kan uppstå vore portar mot SIP kommunikationen. Beställt.

Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Mordekai Ringde Internetport och fick bekräftat att man kan koppla på befintligt lan via patch panel och switch. Det enda strulet som kanske kan uppstå vore portar mot SIP kommunikationen. Beställt.

Tack

Själva dosans nätverksuttag ja men inte telefonsidan som är helt analog.

Permalänk
Medlem

Abonnemanget är inte igång ännu men har utrustningen, inloggningar och det fungerar att ringa inom mitt nätverk. Bonus verkar ju appen för mobil vara (3CX), då funkar mobilen som hemtelefon, du kan ta emot och ringa samtal som om det vore en fast lur. Om det funkar fullt ut om en vecka så kan jag hutta alla telefoner i huset utom en och ändå ha fler än jag hade innan...

Skall tydligen gå att kryptera med, men har inte läst in mig på den biten så mycket.

...och ja, det var mycket riktigt bara att plugga in i ett patchat nätverksuttag, telefonen står inte ens vid dosan utan några meter ifrån.

Visa signatur