Byte av Fiber operatör. Måste jag säga upp först?

Permalänk

Byte av Fiber operatör. Måste jag säga upp först?

Hej!
Jag vill byta fiber operatör omgående och undrar om det går bra att beställa från en ny operatör utan att säga upp den som jag för nuvarande använder?

Permalänk

Beror på vilket nät du får dina tjänster via. Men i regel är svaret nej.
Din anslutning mellan nod/station och ditt hem, är redan uppbokad och hyrd av din nuvarande operatör. Därför kan inte en ny operatör hyra den samtidigt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

Brukar finnas en uppsägningstid i abonnemangen. Ofta får man säga upp det ena månaden och det löper då nästa månad ut. Ibland finns det bindningar i nya abonnemang.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi måste hålla isär begreppen.

Det finns ett företag som gräver ner dina sladdar.
Det finns ett annat företag som äger din sladd.
Det finns ett tredje som levererar tjänsterna som du nyttjar så som: internet, tv, telefon.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

ja du måste säga upp det du har.
vad ligger du i för fibernät?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag tror vi måste hålla isär begreppen.

Det finns ett företag som gräver ner dina sladdar.
Det finns ett annat företag som äger din sladd.
Det finns ett tredje som levererar tjänsterna som du nyttjar så som: internet, tv, telefon.

Företaget som gräver ned (eller låter gräva ned) äger väl i princip alltid "sladden"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Företaget som gräver ned (eller låter gräva ned) äger väl i princip alltid "sladden"

nja det är nog inte Svempas grav och maskin som äger sladden. De är bara anlitade av nätägaren att gräva och ibland blåsa i fibern

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

nja det är nog inte Svempas grav och maskin som äger sladden. De är bara anlitade av nätägaren att gräva och ibland blåsa i fibern

"(låter gräva ned)"

Det är ju väldigt få kommunala tjänstemän som själva gräver ner sitt Stadsnät med spade? Men man säger väl ändå att det är kommunen/stadsnätet som gräver ned kablarna?

Edit: och vad skulle Svempas gräv ha med TS operatörsbyte att göra?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dalledalle:

"(låter gräva ned)"

Det är ju väldigt få kommunala tjänstemän som själva gräver ner sitt Stadsnät med spade? Men man säger väl ändå att det är kommunen/stadsnätet som gräver ned kablarna?

Edit: och vad skulle Svempas gräv ha med TS operatörsbyte att göra?

Han tog det som exempel på random grävfirma.
Telia Skanova lär äga fibern medans de/kommun gräver ned den.

Permalänk
Medlem

Det är när man är osäker på en sådan fråga som det är enklast att ringa till kundtjänst för den gammla eller nya leverantören och frågar.

Så slipper folk sitta och internetgissa

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Han tog det som exempel på random grävfirma.
Telia Skanova lär äga fibern medans de/kommun gräver ned den.

Haha jo jag fattar att han tog en random grävfirma. Men jag förstår inte vad utförandeentreprenören har med TSs fråga att göra? Jag tror inte att grävfirman hanterar TS uppsägning.

TS, du gör såhär:
Kolla först med nya ISPn om du kan ge dem fullmakt att säga upp din gamla ISP och "ta över" leveransen. Går inte det så;

1. Säg upp nuvarande abonnemang, du får då ett slutdatum
2. Ring nya ISP och be de aktivera sin tjänst från och med samma dag som gamla ISP sägs upp.
3. Håll tummarna att Stadsnätet/kommunikationsoperatören hanterar uppsägning/nyaktiveringen tänkt datum

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Haha jo jag fattar att han tog en random grävfirma. Men jag förstår inte vad utförandeentreprenören har med TSs fråga att göra? Jag tror inte att grävfirman hanterar TS uppsägning.

TS, du gör såhär:
Kolla först med nya ISPn om du kan ge dem fullmakt att säga upp din gamla ISP och "ta över" leveransen. Går inte det så;

1. Säg upp nuvarande abonnemang, du får då ett slutdatum
2. Ring nya ISP och be de aktivera sin tjänst från och med samma dag som gamla ISP sägs upp.
3. Håll tummarna att Stadsnätet/kommunikationsoperatören hanterar uppsägning/nyaktiveringen tänkt datum

De tre nivåerna är nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör.

För att göra det lite mer komplicerat så kan nätägare vara några andra än de som byggde (upphandla) nätet. Sen kan såklart nätägare vara sin egen KO, eller ha någon annan som KO, nätägaren kan låta KO drifta hela nätet inkl kablarna eller så kan det vara delat med olika företag som sköter respektive del.

I det här fallet så beror det hela på vad kommunikationsoperatören har för rutiner i TS nät. Måste TS vända sig direkt till leverantörerna så måste han förmodligen hantera uppsägningen själv också.

Permalänk

Tack för alla svar, har fått klarhet i det hela nu. Ska höra med den nya ISPn om jag kan ge fullmakt åt dom så som dalledalle tipsade. Om det inte går så ber jag om att få det nya aktiverat datumet det andra löper ut.

Gott nytt år!