Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Måste gå in i bios för att starta datorn

Permalänk
Medlem

Måste gå in i bios för att starta datorn

Hejsan!

Som titlen säger så måste jag gå in i bios och senare välja min hårddisk (SSD M.2) för att komma in på datorn.

Då jag startar datorn så kommer jag till en bild där det står "Press Del or F2 to go to bios", nåt i den stilen, men om jag trycker på nån av dom knapparna så händer inget utan jag kommer till en ny bild där det står "Press F2 for setup", nåt i den stilen och där stannar den tills jag trycker på F1 så jag kommer in i bios och senare välja att boota från min hårddisk med windows på.

Kan tillägga att jag har valt att den ska starta från den hårddisken som windows är på

Mina speccs

MB: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
CPU: Intel Core i9-9900K Processor
GPU: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
PSU: Seasonic Prime Ultra Titanium 750W
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 8GB x4 (32GB)
Case: DeepCool New Ark 90
SSD M.2: Samsung 970 EVO 250GB M.2 SSD
SSHD: Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD

EDIT: Har senaste versionen på bios

Glömde nämna en sak
Permalänk
Medlem

@Jiffbo: Bara ett generellt tips. Testa att uppdatera ditt bios i för moderkortet. Kan inte garantera att det funkar.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Det har jag också testat, har den senaste versionen på bios! glömde att nämna det

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla boot-ordningn. Förmodligen försöker datorn boota från fel disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiffbo:

Hejsan!

Som titlen säger så måste jag gå in i bios och senare välja min hårddisk (SSD M.2) för att komma in på datorn.

Då jag startar datorn så kommer jag till en bild där det står "Press Del or F2 to go to bios", nåt i den stilen, men om jag trycker på nån av dom knapparna så händer inget utan jag kommer till en ny bild där det står "Press F2 for setup", nåt i den stilen och där stannar den tills jag trycker på F1 så jag kommer in i bios och senare välja att boota från min hårddisk med windows på.

Kan tillägga att jag har valt att den ska starta från den hårddisken som windows är på

Mina speccs

MB: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
CPU: Intel Core i9-9900K Processor
GPU: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
PSU: Seasonic Prime Ultra Titanium 750W
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 8GB x4 (32GB)
Case: DeepCool New Ark 90
SSD M.2: Samsung 970 EVO 250GB M.2 SSD
SSHD: Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD

EDIT: Har senaste versionen på bios

Det är inte så att du haft windows på annan disk tidigare och att den var inkopplad när du installerade windows på nuvarande?
Låter nämligen som din bootloader kan ligga på annan disk än den du har windows på.

Permalänk
Inaktiv

Finns dina ram minnen med i listan på tillverkarens hemsida som kompatibla till moderkortet?

Moderkort är extra känslig för det när man kör 4st minnen.
Köp annars minnen som är kompatibla med moderkortet enligt minneslistan.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Har endast ett boot option och den är vald på den hårddisk som windows ligger på

@MacAllan: Hela datorn är nyköpt, finns inget gammalt i den. Byggde datorn själv i tordags

Permalänk
Medlem

@anon298854: Va snabbt inne och tittade på asus hemsida men hittade inget, dock så har en kompis köpt likadant moderkort och ramminnen och han fick inga problem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jiffbo:

@pv2b: Har endast ett boot option och den är vald på den hårddisk som windows ligger på

@MacAllan: Hela datorn är nyköpt, finns inget gammalt i den. Byggde datorn själv i tordags

Ta gärna lite bilder (enklast med din mobilkamera) och lägg upp, på själva bootinställningarna, och kanske en film på vad som händer när du försöker starta datorn. Det blir enklare för oss att förstå vad som händer om vi får se det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jiffbo:

@Ister: Va snabbt inne och tittade på asus hemsida men hittade inget, dock så har en kompis köpt likadant moderkort och ramminnen och han fick inga problem

Här finns listan för ditt moderkort.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/...

Det är skillnad på minnen och minnen fast det är likadana.
Ett kit kan funka och ett annat inte, samma när man överklockar minnen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Okej. Problemet är ju texten "CPU Fan Error" (som du inte nämnt förrän nu.)

Du har inte kopplat in CPU-fläkten till rätt kontakt på moderkortet. Lös det så kommer uppstarten att funka normalt.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ber om om ursäkt för det, ingen aning att det spelade roll vart den satt, är första datorn jag sätter ihop själv.

Nu funkar det som det ska, tusen tack för all hjälp av alla

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jiffbo:

@pv2b: Ber om om ursäkt för det, ingen aning att det spelade roll vart den satt, är första datorn jag sätter ihop själv.

Nu funkar det som det ska, tusen tack för all hjälp av alla

Ingen fara! Alltid är det första gången.

Bara ett bra tips till nästa gång är att om det står ett felmeddelande på skärmen är det bra om du skriver ut det, så att vi kommer till lösningen snabbare och enklare.

Gratulerar till ett lyckat bygge, hur som helst!

Permalänk

kolla alltid strömkablar och annat en extra gång innan du startar datorn även kylpasta och kontaktyta på processorerna

Permalänk
Medlem

@Carl-johan Pajala: Bättre sent än aldrig brukar man ju säga, men tråden är 8 månader gammal..