Grafikkort för spel på 4K-TV

Permalänk

Grafikkort för spel på 4K-TV

En liten fundering gällande en eventuell uppgradering av grafikkort.

Jag har i dagsläget en nybyggd dator med följande specar:

Ryzen 7 2700
Asus X470-I
G.Skill 16 GB 3200Mhz CL14
GTX 980
Samsung 970 EVO 500GB M.2
Phanteks Evolv Shift X
Seasonic SGX-650

Tanken är att lira lite spel med sonen på den nyinköpta 65-tums TV:n (Samsung UE65NU8005). Jag har kikat på 1070 Ti, 1080 och 2070. TV:n har dock stöd för Freesync, vilket får mig att snegla mot det röda laget. Vete tusan hur jag ska tänka där. Är det någon här som har erfarenhet av Freesync på ovan nämnda TV?

Vegakorten verkar dessutom rätt ineffektiva i förhållande till strömförbrukningen. Klarar man ett Vega 64 med ett nätagg på 650W?

Min nuvarande skärm är en potatis, så där klarar jag mig gott och väl med mitt 980.

Kortet kommer vattenkylas. I dagsläget kör jag en Corsair H55 på mitt 980, men jag kommer bygga custom loop inom en överskådlig framtid. Därmed behövs inget kort med övermäktig luftkylare och blingbling.

Tacksam för input med för- och nackdelar med de olika korten.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kanske inget konkret svar på det du efterfrågade, men du kan ju spana in DFs "4K on a budget"-serie på youtube. Det finns flera avsnitt där de optimerar settings i diverse spel för att få spelbar framerate i 4K med ett GTX 970.

Annars är det väl RTX 2060 som gäller om du vill ha något som börjar närma sig ekonomiskt försvarbart. Nvidia ska ju börja stödja adaptiv syncteknologi på bred front, men hur det är med just din TV är nog för tidigt att säga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu har jag kanske inget konkret svar på det du efterfrågade, men du kan ju spana in DFs "4K on a budget"-serie på youtube. Det finns flera avsnitt där de optimerar settings i diverse spel för att få spelbar framerate i 4K med ett GTX 970.
https://youtu.be/4rGNfveTD4Q

Annars är det väl RTX 2060 som gäller om du vill ha något som börjar närma sig ekonomiskt försvarbart. Nvidia ska ju börja stödja adaptiv syncteknologi på bred front, men hur det är med just din TV är nog för tidigt att säga.

Tack för det svaret. Bäst för plånboken är ju helt klart att köra vidare på mitt 980. Känns dock bortkastat att investera i ett vattenblock till det när jag ska bygga custom loop, vilket också är en anledning till att jag kollar efter ett nytt kort. 2060 blir nog ett vettigt kort, men å andra sidan är inte 2070 överdrivet mycket dyrare heller.

Skickades från m.sweclockers.com