Spela upp 4K filmer i 120Hz på en 4K 120Hz OLED SMART TV?

Permalänk

Spela upp 4K filmer i 120Hz på en 4K 120Hz OLED SMART TV?

Hejsan,

Jag har nyligen köpt en Philips 55POS9002, som är en 4K OLED SMART TV. På denna TV vill jag spela upp 4K filmer (dunkirk och the matrix bl.a.) i 100-120Hz eftersom TVn har en refresh rate mellan 100-120Hz. Min första fråga är om det ens är möjligt? Filmerna har jag på min macbook pro. Jag har testat ladda ner VLC appen på TVn och försökt genom nätverksdelning strömma filmerna från datorn till TVn (Jag har 100/100 nätverk). Det funkar bra för 1080p filmer men för 4K filmerna buffrar filmen alldeles för ofta. Har även testat HDMI anslutning från datorn till TVn men TVn har bara HDMI 2.0 stöd så 4K i mer än 60 fps går inte. Finns det något mer alternativ jag kan testa för att försöka se på film i 4K med 120 Hz?

Permalänk
Medlem

Är filmerna i 100-120Hz? Vanliga filmer är i ~24Hz och high frame rate (HFR) filmer är i ~48Hz, har ej hört talas om filmer som är högre än det men det kanske har kommit nu? =P

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på vad du menar. De allra flesta filmer filmas i 24 fps. När man har en 120 Hz skärm så tror jag den helt enkelt gör så att den visar samma frame i 5 refreshes innan den går vidare till nästa frame (förutsatt att du har stängt av interpolering). Vill du spela upp material där källan är filmad i 120 fps och det går inte? Eller vill du bara spela upp en vanlig film i 4K (24 fps) och det går inte?

Permalänk
Medlem

Börja med att upgradera ditt närverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbotanten:

Hejsan,

Jag har nyligen köpt en Philips 55POS9002, som är en 4K OLED SMART TV. På denna TV vill jag spela upp 4K filmer (dunkirk och the matrix bl.a.) i 100-120Hz eftersom TVn har en refresh rate mellan 100-120Hz. Min första fråga är om det ens är möjligt? Filmerna har jag på min macbook pro. Jag har testat ladda ner VLC appen på TVn och försökt genom nätverksdelning strömma filmerna från datorn till TVn (Jag har 100/100 nätverk). Det funkar bra för 1080p filmer men för 4K filmerna buffrar filmen alldeles för ofta. Har även testat HDMI anslutning från datorn till TVn men TVn har bara HDMI 2.0 stöd så 4K i mer än 60 fps går inte. Finns det något mer alternativ jag kan testa för att försöka se på film i 4K med 120 Hz?

jag fattar inte, Tv klarar ju inte mer än 60hz i 4k ändå.
Du ska inte tro allt som står på köpsidorna. Min oled klarar också 120hz, fast det är i 1080p.
Tror din e samma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Som sagt vanliga filmer är 24fps så du behöver bara skicka en signal på 24Hz genom HDMI, resten sköter TVn. Många apparater har också stöd för uppspelning av filer via extern USB-media så det kan vara ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Jag är inte riktigt med på vad du menar. De allra flesta filmer filmas i 24 fps. När man har en 120 Hz skärm så tror jag den helt enkelt gör så att den visar samma frame i 5 refreshes innan den går vidare till nästa frame (förutsatt att du har stängt av interpolering). Vill du spela upp material där källan är filmad i 120 fps och det går inte? Eller vill du bara spela upp en vanlig film i 4K (24 fps) och det går inte?

Ah okej. Jag har alltid märkt skillnad på TV apparater med olika refresh rates dock, t.ex. en 60 Hz vs 120 Hz TV, så har jag alltid upplevt om en film visas så "flyter" filmen på ett annorlunda sätt på TVn med högre Hertz. Men detta kanske har med något annat att göra?

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Som sagt vanliga filmer är 24fps så du behöver bara skicka en signal på 24Hz genom HDMI, resten sköter TVn. Många apparater har också stöd för uppspelning av filer via extern USB-media så det kan vara ett alternativ.

Ja jag funderade på extern USB-media. Men är inte överföringshastigheten på USB 3.0 lägre än den på HDMI 2.0?

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Börja med att upgradera ditt närverk

Uppgradera till 1000/1000?

Permalänk
Skrivet av Defender:

jag fattar inte, Tv klarar ju inte mer än 60hz i 4k ändå.
Du ska inte tro allt som står på köpsidorna. Min oled klarar också 120hz, fast det är i 1080p.
Tror din e samma.

Jo vars det kan jag hålla med om. Men vart står det att TVn inte klarar 4K i 120Hz?

Permalänk
Medlem

Här har du en artikel som förklarar det ganska bra.

https://www.cnet.com/news/beware-fake-120hz-refresh-rates-on-...

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Sweclockers egna TV/bildskärms expert förklarar problemet i Teknikstund https://www.sweclockers.com/artikel/26482-teknikstund-4k-uhd-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vissa modeller kan nog spela upp 4K-UHD 120 fps / b/s från den interna processorn. För allt över HDMI är det 23,976 Hz, 24 Hz, 25 Hz, 29,97 Hz, 30 Hz, 50 Hz, 59,94 Hz och 60 Hz som gäller.

Ultra HD Blu-ray stödjer hur som helst inte mer än 60 b/s. Vill du glo på 120 b/s i 4K-DCI får du glo via en bioprojektor och någon customlösning för uppspelning och så måste du äga ett filmbolag för att få tillgång till materialet. Källan för Dunkirk för dig som privatperson är 60 b/s @ UHD, källan för dig som biografägare är 60 b/s per öga i 4K-DCI.

Permalänk
Medlem

Enligt Philips själva:

Citat:

Supported Display Resolution

Computer inputs on all HDMI

up to 4K UHD 3840 x 2160 @60 Hz

Video inputs on all HDMI

up to 4K UHD 3840 x 2160 @60 Hz

https://www.philips.co.uk/c-p/55POS9002_05/oled-9-series-razo...

https://www.download.p4c.philips.com/files/5/55pos9002_12/55p...

Permalänk
Medlem

Ni måste hålla isär vad panelen klarar och vad ingångarna klarar av, det är därför vissa TV apparater kan visa en bätter bild via interna appar än via externa enheter. Kan även vara en ide att kolla på vilken faktiskt överföringskapacitet som HDMI 2.0 har och jämföra den med er nätverkshastighet (få TV apparater har DisplayPort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbotanten:

Ja jag funderade på extern USB-media. Men är inte överföringshastigheten på USB 3.0 lägre än den på HDMI 2.0?

Det är inte relevant i sammanhanget. Med HDMI så sker avkodningen av videon på datorn och skickas som en okomprimerad bildsignal till TVn. Med en videofil på ett USB-minne så skickas den hårt komprimerade videon till TVn, och TVn står sedan för avkodningen.

För att ge ett exempel så krävs det ca 5 Gbit/s för att överföra en 4K@24Hz HDMI-signal. Hur stor en 4K videofil är kan variera enormt beroende på innehåll och vilket format som använts, men säg runt 20 GB per timme för 4K med hög kvalité. För att överföra 20 GB på en timme krävs en hastighet på ca 5.6 MB/s, d.v.s. ca 0.045 Gbit/s, vilket inte borde vara något problem för de flesta USB-minnen.

Permalänk
Medlem

Finns dessutom bättre videospelare än VLC för ditt piratmaterial, men det hör inte till ämnet. Du kommer bara kunna spela upp 120 b/s-material om tillverkaren så vill i princip och om den interna processorn verkligen klarar av det i önskad upplösning. Philips stödjer väl inte 120 Hz @ 1080 heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns dessutom bättre videospelare än VLC för ditt piratmaterial, men det hör inte till ämnet. Du kommer bara kunna spela upp 120 b/s-material om tillverkaren så vill i princip och om den interna processorn verkligen klarar av det i önskad upplösning. Philips stödjer väl inte 120 Hz @ 1080 heller.

Får man fråga vilken videospelare du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbotanten:

Får man fråga vilken videospelare du rekommenderar?

Om du menar att spela upp 4k material från dator till tv, så säger jag Nvidia Shield isåfall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbotanten:

Ja det är väl mer standard idag än något annat.

Permalänk
Skrivet av Turbotanten:

Vad har hastigheten från ISP med det här och göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Televizyon:

Vad har hastigheten från ISP med det här och göra?

Vad har kvantfysikerns nätverk med hans internetabonnemang att göra till att börja med? Hans trådade nätverk är säkert 1 Gigabit/s, svaret han fick var väl bara trollande. Hade bara varit relevant om han strömmade från internet, och 4K-UHD på t.ex. Netflix är ca 15 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra 4k 60hz 120hz o dylikt på Youtube finns massor av clip o köra där. Sen om det är eller inte det vet jag inte till 100%. Men det jag har testat ser outstanding ut. Kör på en ny inköpt Samsung ue65nu8005 inte oled men så nära man kan komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tips bara ifall du kör med filmer på extern HDD in i TVns USB.
Dra ut USB-sladden när du inte kollar, annars blir menyerna väldigt sega. Så är det iaf för mig på min 55POS9002.