Permalänk
Medlem

Har fått fram lite mer cash pga "bettingskills", så tänkte lägga till lite mer cash på datorn.

Hittade ett komplett gaming paket på Komplett.se för 17990 kr
Nämligen detta: https://www.komplett.se/product/11478/datorer/komplett-pc/kom...

Men man kunde ju konfigurera den lite längst ner, och ja det blir väl dyrare än vanligt men jag gjorde det och det blev detta paket för 19300 kr, Ja...vad tror ni?

-akasa "Vegas MB" Magnetic LED Strip Ligh
-Corsair Carbide 275R Midi Tower Vit
-Corsair TX550M, 550W PSU
-Intel Core i7-9700K
-CM Masterliquid ML120L Komplett Edition
-Gainward RTX 2070 Dual Fan
-ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
-Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB
-Samsung 860 EVO 500GB SSD
-Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
-Windows 10 Home Komplett
-Gaming Musmatta M Stötsäker kartong
-Garanti 3 års inskicksgaranti

Funkar det att spela PUBG, BF V, COD 4 Blackout med mera, plus kanske streama något om man skulle få för sig att börja och surfa plus redigera bilder i Photoshop. Samt att den ska funka kanske 3-5 år framåt utan att behöva uppdateras något i princip.

Viktigt att spelen kan spela utan det minsta lagg i typ medium till high inställningar i grafiken. Måste va bra flyt, hatar när det inte är bra respons när man strafe:ar eller vänder håll i first person shooter spel.

Tips på bra skärm önskas. Max 4500 kr och gärna 144 hz och minst 1080p.

Om man har GeForce grafikkort, är det jätteviktigt om man väljer en skärm med G-sync eller funkar det med Freesync ifall andra komponenter på datorn är tillräckligt bra...hmmmm?

Permalänk
Medlem

Eller vad tror ni om detta på Inet?

https://www.inet.se/produkt/b1057972/joh

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Det funkar men jag hade hellre tagit ett RTX 2060 framför 1070 då det både presterare bättre (lika eller bättre än 1070ti) plus att det är nyare.
Personligen skulle jag inte ge så mycket för den prestandan, och istället ändrat på detta.
-En billigare, vanlig ssd (t.ex 860 evo).
-Billigare CPU kylare, luft fungerar alldeles utmärkt om du inte överklockar / bryr dig om vattenkylningsuteseendet.
-Försöka få billigare moderkort+CPU kombo, den du har är snygg men du skulle kunna få tag på en Ryzen 2600+moderkort för 3000ish.

Men smaken är som baken

PS: Om begagnat inte är ett problem så kan man få riktigt bra dator för mindre peng, tex som denna: https://www.sweclockers.com/marknad/164541-extrem-gamingdator...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

@bjornenjohan: Det funkar men jag hade hellre tagit ett RTX 2060 framför 1070 då det både presterare bättre (lika eller bättre än 1070ti) plus att det är nyare.
Personligen skulle jag inte ge så mycket för den prestandan, och istället ändrat på detta.
-En billigare, vanlig ssd (t.ex 860 evo).
-Billigare CPU kylare, luft fungerar alldeles utmärkt om du inte överklockar / bryr dig om vattenkylningsuteseendet.
-Försöka få billigare moderkort+CPU kombo, den du har är snygg men du skulle kunna få tag på en Ryzen 2600+moderkort för 3000ish.

Men smaken är som baken

PS: Om begagnat inte är ett problem så kan man få riktigt bra dator för mindre peng, tex som denna: https://www.sweclockers.com/marknad/164541-extrem-gamingdator...

Okej, nä har nog siktat in mig på en färdig dator på Komplett som jag sett konfigurerat lite för egna preferenser.
akasa "Vegas MB" Magnetic LED Strip Ligh
Corsair Carbide 275R Midi Tower Vit
Corsair TX750M, 750W PSU
Intel Core i7-9700K
Cooler Master ML240L RGB Kylare
Gainward RTX 2070 Dual Fan
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz 16GB
Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
Windows 10 Home
= 19 900kr

Sen en skärm för 3500 kr, AOC, 240 Hz freesync, 1ms.

Blir nog bra det

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Med din budget skulle jag ändå ha valt en mindre kraftfull processor (Om du inte redigerar videor osv) sen skaffa en bra skärm som kan få datorn att svettas lite. Typ nån skärm med 1440p eller högre och 27"/32".

Edit: iofs så skriver du att du spelar främst FPS spel så en mindre TN skärm kanske passar dig bättre ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Derazee Nä men blir nog det jag skrev iaf, orkar fan inte pendla fram och tillbaka mer nu, någon gång måste jag sätta ner foten för mig själv haha.

Permalänk
Medlem

Haha nu tvekar jag igen.
Vad tror folket om denna dator?

Ville ta bättre minnen, typ 3200 mhx, men det gick inte, moderkortet stödde inte så höga minneshastigheter, fattar nada om det där, fast det är väl ett bra moderkort, right?

https://www.inet.se/produkt/b1058298/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Haha nu tvekar jag igen.

Ville ta bättre minnen, typ 3200 mhx, men det gick inte, moderkortet stödde inte så höga minneshastigheter, fattar nada om det där, fast det är väl ett bra moderkort, right?

https://www.inet.se/produkt/b1058298/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1058298/datorbygge

Bättre https://www.inet.se/produkt/b1058312/battre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@AndersBlomdahl Den är säkert bättre, fast jag venne, vill gärna ha Intel processor tbh. Hade AMD en gång i tiden och jag var inte så nöjd då.

Jag kan offra mig för en Intel processor och ha ett sämre grafikkort än det du valde.

Men varför är alla moderkort för dåliga för ett 3200 mhz ram minne...får det inte att funka, går inte att kombinera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Haha nu tvekar jag igen.

Första intrycket?
Extremt dålig prestanda för priset. i5-9600k och RTX 2060-dator för nästan 20.000:-? Yikes.

Datorn som Anders länkar är betydligt bättre, med ett RTX 2080.
Du behöver inte vara "rädd" för AMD heller, Ryzen-processorerna är kompetenta, och just i detta fallet skulle nog även jag rekommendera en Ryzen 2000 då du lätt kommer kunna uppgradera processorn framöver om du skulle vilja, medans Intels 9000-serie kommer på en döende plattform. (Socket 1151 kommer inte få fler processorer.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Första intrycket?
Extremt dålig prestanda för priset. i5-9600k och RTX 2060-dator för nästan 20.000:-? Yikes.

Datorn som Anders länkar är betydligt bättre, med ett RTX 2080.
Du behöver inte vara "rädd" för AMD heller, Ryzen-processorerna är kompetenta, och just i detta fallet skulle nog även jag rekommendera en Ryzen 2000 då du lätt kommer kunna uppgradera processorn framöver om du skulle vilja, medans Intels 9000-serie kommer på en döende plattform. (Socket 1151 kommer inte få fler processorer.)

Okej hehe.

Men vad tror ni om detta då, på komplett, från en färdigbyggd dator där jag konfigurerade några prylar för personlig stil?
Och funkar dessa komponenter bra ihop eller kommer det bli något problem att något går sönder?

akasa "Vegas MB" Magnetic LED Strip Ligh
Corsair Carbide 275R Midi Tower Vit
Corsair TX750M, 750W PSU
Intel Core i7-9700K
Cooler Master ML240L RGB Kylare
Gainward RTX 2070 Dual Fan
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz 16GB
Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
Windows 10 Home
= 19 900kr

Skit i att tycka om det är prisvärt eller inte, men är det en bra dator som funkar några år framöver dessutom?

Permalänk
Medlem

Ser okej ut. En i7-9700k är betydligt mer framtidssäker än en i5-9600k, så om 2 år kommer du nog bara behöva köpa ett nytt grafikkort om du känner att prestandan börjar sacka efter.

Gissar att det är en variant av den här?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser okej ut. En i7-9700k är betydligt mer framtidssäker än en i5-9600k, så om 2 år kommer du nog bara behöva köpa ett nytt grafikkort om du känner att prestandan börjar sacka efter.

Det var ett positivt svar hehe. Är nog inte så kräsen som många här på sweclockers är. Så det lär nog räcka i t om 3-4 år kanske. Eller ja, beror ju på hur pass mkt spelen utvecklas såklart.

Men alla komponenter i övrigt funkar bra ihop iaf?

Permalänk
Skrivet av piccaboo:

Super pressad dator från komplett med ett riktigt bra pris just nu!

http://www.bilddump.se/bilder/20190119025634-213.80.106.52.jp...

MSI B450 TOMAHAWK, Socket-AM4
Moderkort, ATX, B450, DDR4, 2x PCIe-x16, CFX, M.2, USB 3.1
Art. nr: 1079920
100+ st i lager (1-2 vardagar leveranstid)
999,00

AMD Ryzen 5 2600 Prosessor
Socket-AM4, 6-Core, 12-Thread, 3.9GHz, 19MB cache, 65W, inkl. kjøler
1.789,00

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
2x 8GB, 3000MHz 16GB 2 x 288 DIMM, XMP 2.0, black
49 st i lager (1-2 vardagar leveranstid)
1.449,00

Phanteks Eclipse P300 Mid Tower Svart
Fläktar: 1x 120mm bak, härdat glas, E-ATX (max 27,5cm bred), ATX, mATX, mITX
20 st i lager (1-2 vardagar leveranstid)
563,50

Crucial BX500 480GB 2,5" SSD
SATA 3.0, up to 540/500MB/s read/write, 7mm
749,00

Corsair RM650x 650W PSU
ATX 12V v2.4, 80 Plus Gold, Modular
37 st i lager (1-2 vardagar leveranstid)
949,00

Gainward GeForce GTX 1060 6GB
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 6GB GDDR5, DL-DVI, HDMI 2.0, 3xDP, Pascal
2.849,00

Totalt: 9.347,50

Sen har du även ett: https://www.komplett.se/product/975041/datorutrustning/datork... till ett bra pris just nu om du vill gå upp till den nivån.

Allt finns i lager med Tror detta är det bästa du kan få för under 10.000kr men ändå bra kvalitets delar.

Mvh

Exakt samma spår som jag är inne på! Två frågor däremot.
Ska man köra 2600 eller betala 450 ;- extra för X-modellen?
Funderar också på att istället köpa G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB för 300 kr mindre? Borde väl funka lika bra?

Permalänk
Medlem

@Captain_Dracula: inget jag kan bekräfta men har hört att cl16 och cl14 timings kör själv 2700x och g.skill flare 3200 cl14 sen i söndags. ja det som skilljer x mot vanliga är att du får göra en fast överklockning på 2600 och xen höjer hastigheten själv.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet från www.froggaming.se?

Efter vidare funderingar och tankar, ska jag nog inte gå på ett dyrt paket, utan nog mer prisvärt som många tipsat här, t ex Ryzen processor.

Froggaming hade ju några kampanjdatorer med just Ryzen, vitt chassit (som jag gärna har) och annat smått och gått för runt 10-13k vilket nog passar mig just nu, efter att ha fått extra utgifter på sidan om.

Är dessa prisvärda eller vad tror ni?
https://froggaming.se/produkt/rtx-2060-gamer-ryzen/
https://froggaming.se/produkt/nzxt-strix-2060-gamer/

Permalänk
Medlem

Ska du lägga 19-20k gå för @AndersBlomdahl kundvagn där uppe. Inget annat än ett 2080 borde sitta i en dator i den prisklassen imo!

Passa på att montera datorn själv också så du får lite lärdom för alla pengar du spenderar. Finns gott om vettiga youtubers som kan hålla din hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Ska du lägga 19-20k gå för @AndersBlomdahl kundvagn där uppe. Inget annat än ett 2080 borde sitta i en dator i den prisklassen imo!

Passa på att montera datorn själv också så du får lite lärdom för alla pengar du spenderar. Finns gott om vettiga youtubers som kan hålla din hand.

Tyvärr för rädd för att ha sönder något då man inte vet ett skit vad man håller på med. Och alldeles för skör ekonomi för att "chansa" bygga ihop själv tbh. När jag kan köpa ett färdigbyggt och lägga på några hundra kronor istället. Men i framtiden absolut.

Permalänk
Medlem

Är detta ett bra bygge?
Går kanske mer på extrapris-komponenter och vita komponenter.
Grafikkortet kan jag kanske uppgradera i framtiden, är inte så värst kräsen faktiskt och vill bara kunna spel BF 5 och Pubg med bra flyt utan lagg, grafiken är inte superviktig i spelet så kan mkt väl spela på normala grafikinställningar eller strax under det.

https://www.inet.se/produkt/b1061144/white

Går kanske ta bort processorkylaren då processorn själv hade en kylare tror jag, men den kanske inte räcker?
Sen går det ju att ta bort Win 10, och köpa något billigt på ebay eller liknande med allt vad det innebär. Så då går ju priset ner ca 1500 kr på denna dator.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Vad folk tycker är bra varierar från person till person. Ett ryzen 7+GTX 1060 bygge för 15.5k? Personligen skulle jag föredra en prisvärd (prestandavis) men också stilren dator (matchade färger/inte groteska komponenter). Det jag känner när jag ser på din senaste build är detta:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/am66er/toaster...

Skämt åsido, för att svara på dina frågor:

Grafikkort: Alla GTX 1060 och uppått kommer kunna köra alla morderna multiplayer spel på high settings (1080p) på 60 FPS (kan finns undantag).

BFV 1080p med ett 1060 Spola till 6 min för high settings.

Bättre grafikkort kommer ge några av följande: högre fps / mindre fps drops / högre upplösning / mer detaljer.

CPU: Ryzen 7 är väldigt kraftfult och bra. Men kanske inte mest prisvärt för spel. AM4 platformen är ett bra val, finns bra uppgraderings möjligheter och jag gillar AMD. Den medföljande CPU fläkten fungerar (såvida du INTE ska överklocka) men då får du acceptera att den kommer antingen låta högre eller ha högre temperatur under tunga aktiviteter jämfört med en aftermarket kylare.

Alla andra komponenter påverkar inte prestandan lika mycket såvida du inte överklockar eller moddar datorn. Det handlar då mest om utseende och kvalité.

Laggfritt?

Ta med dig av vad de andra sagt i tråden och välj ut ifrån det. När det gäller om komponenterna passar så kan Inet hjälpa dig då det är de som ska sätta ihop datorn.

EDIT: En grym färdigbyggd speldator med en gen 8 i5, GTX 2060, 3 års garanti för 13 papp! Nackdel? Kanske lite svårare att uppgradera och inte lika snyggt. Notera att en 2060 presterar NÄSTAN som ett GTX 1080 (https://youtu.be/KPGYC6ndZZU?t=251.)

EDIT2: En lista över avg fps på olika titlar. Jämför 1060 och 2060
https://youtu.be/KPGYC6ndZZU?t=336

EDIT3: Hahaha whops, här är datorn jag tänkte länka i min första edit...
Den kostar också 14 papp, inte 13! But still.
https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Derazee Tack för input. Av vad du skrivit så känns det ju mkt bättre med min build m¨ste jag säga oavsett om den är dyrare och mindre prisvärd än många andra. Och efter att ha sett hur ett GTX 1060 presterar på HIGH settings med en Ryzen 5 så är jag ju supernöjd tbh, speciellt då jag dessutom valde en ännu bättre processor (antar jag) i Ryzen 7.

Och det där var ju precis så jag vill se hur spelet ska flyta, såg riktigt bra ut imo. Har inge högre krav än så typ. Visst vill man alltid ha det så bra som möjligt men ja.

Men sen hur laggfritt osv det är beror alltså inte så mkt på själva datorn i sig utan enbart snabbheten på internet, eller? Dum fråga tänker många här inne. Inte sagt att jag är speciellt smart på sånt här heller så haha

Har nu ComHem med dessa egenskaper på bredbandet:
Nerladdningshastighet: 300-600 Mbit/s
Uppladdningshastighet: 30-50 Mbit/s

(Men funderar såklart på att byta till något annat efter denna bindningstid gått ut)

Vad skulle du/ni gissa på vad den i videon där hade när han spelade på HIGH settings t ex?

Summa summarum: Jag kanske inte behöver bättre grafikkort eller processor om det flyter på så bra som det gjorde i den där videon, fullt nöjd med det. Och accepterar då kanske priset på hur snyggt det ska se ut, tänker kanske 2k extra då typ enbart för vita produkter kontra lika bra/t om bättre fast inte så vita produkter.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Det mesta har du förstått rätt!
Ett par saker som jag kanske borde ha förtydligat dock.

Ping KAN men måste inte bero på nedladdnings hastigheten. Den beror framförallt på hur snabbt din dator kan kommunicera med spelets server och tvärtom. T.ex om servern ligger i Tyskland så kommer du att ha högre ping i spel jämfört med om servern ligger i stockholm. 300 ner är jättebra för allt vardagligt.

Hur bra processorn är beror på vad du gör. Som exempel om vi jämför den ryzen 7 du valt och ryzen 5 2600x.

Ryzen 7 har 8 kärnor klockade på 3.2 GHz (4.1 GHz med turbo) medan ryzen 5 har 6 kärnor klockade 3.6 GHz (4.25 GHz med turbo).
Om programmet du använder kan använda sig av 8 kärnor, då är 7an klart mycket snabbare (25 ish % snabbare), MEN om programmet bara kan använda sig av 4 eller 6 kärnor (vilket majoriteten av dagens spel gör) då kommer ryzen 5 att prestera marginellt bättre då hastigheten PER kärna är högre hos 5an.

Som sagt, det är dina pengar och ditt köp. Så länge du känner dig nöjd över det så kör på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@JexxitS: För uppåt 20k är det minst i7-9700k och RTX 2080 som gäller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Derazee Okej, kan man se någon info på hur många kärnor varje spel kan använda sig av. Vore ju guld värt att veta innan man köper. Sen kan man ju uppgradera i framtiden och sånt ändras till nyare spel om man nu vill optimera systemet typ.

Ifall jag byter processor till den du länkade där, så kanske man kan lägga ytterligare 300 kr och köra på ett ramminne med 3200 Mhz istället för 2666 Mhz, såg nämligen ett likadant alternativ men då 3200 mhz för 300 kr dyrare, är det mer värt och hur mkt skulle det påverka datorn på det stora hela?

Sen kan man ju inte välja det i datorbyggaren om man inte bockar i "tillåt ram över standarhastigheten". Men hur vet man isåfall om det ramminnet passar till det moderkortet och fixar Inet det isåfall när dom sätter ihop datorn? Eller är det något man måste fixa själv?

Sen kanske lika gärna kan ta bort Win 10, då jag ju känner en som har WIn 10 på en USb sticka, som jag lånade för att installera det på en annan dator som jag fick för ett tag sen och det har ju funkat superfint, sen har jag ingen aning om hur han fixat in det på den USB stickan och/eller om det inte är helt äkta. Men det funkar finfint iaf. Så är nog mer värt att ta bort 1300 kr och satsa på det typ.

Och skulle kanske kunna välja en 150 kr billigare processorkylare, jämfört med "be quiet, pure rock", som samtidigt har blå fläkt vilket passar bra in med de 2 extra blåa LED fläktar jag har med i bygget. Om jag nu ens behöver en processorfläkt öht. Har inte så mkt emot att det låter lite, om det inte låter som en dammsugare dvs. Det jag mest tänker på är om det påverkar datorn överlag eller om det mest är pga ljudet man väljer processorkylare?

Sen kan man ju dessutom ta detta Chassi istället för detta chassi och tjäna 350 kr. Då det första dessutom har snyggare glas än det dyrare. Det där med "hönsnätet" som han som skrev betyget på menade vet jag inte. Men hur viktigt är ett luftfilter om man hade tänkt ha datorn på bordet istället för på golvet. Är ju ofta mer damm på golvet än på bordet (som man tenderar att hålla rent oftare, iaf är jag så haha.) Skulle även kunna tänka mig att ta detta Phanteks-chassi för 599 kr ifall det är bättre än det Corsair chassi för 499 kr.

Isåfall skulle bygget se ut såhär. Dvs ca 2200 kr billigare än innan du länka den där videon med grafikkortet och processorn. Där jag alltså nu bytte processor, tog bort Win 10, en lite billigare processorkylare, billigare chassit, men lite dyrare och bättre ramminne.

https://www.inet.se/produkt/b1061473/white-v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@bjornenjohan: För uppåt 20k är det minst i7-9700k och RTX 2080 som gäller.

Hehe jag har märkt att många påpekar det, men från att ha haft som ursprungspunkt på en dator runt 10k, till att vilja ha en för 20k, men nu absolut kan nöja mig med en runt 13k och sett att det duger alldeles utmärkt för de krav jag har så blir det ingen superdator med allt supernytt för min del.

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Svarar kortfattat nu.

Hur många cores spel kan använda effektivt är svårt att säga. I den här videon där de jämför ryzen 5 2600 och ryzen 7 1700 ser man att spelen använder mer % av 5an än 7an, man vill inte vara på 100% men ju närmre ju mer spel / krona, alltså utnyttjas processorn bättre. 2000 generationen är lite snabbare än 1000 generation men mitt argument kvarstår.
EDIT: Anledningen till varför ryzen 5 har högre fps är för att kärnorna är klockade på 4.1Ghz istället för 7ans 3.2Ghz. Men spelen använder inte alla kärnor.

Av vad jag hört så hjälper snabbare ramminnen Ryzen processor specifikt att köra snabbare. om det står på moderkortet att det klarar a det så kör på det. Man måste in i bios och överklocka moderkortet då (vilket jag antar inet fixar om det sätter ihop den).

Jag brukar köra "gratis ;)" windows. Funkar utan problem så länge du kan använda google och kan någon form av problemlösning.

Om du inte bryr dig om överklockning / ljud, kör på orginal fläkten. Annars om du ska köpa en fläkt, köp en av de med bra recensioner. brukar kosta runt 3-400kr.

Gissar på att killen menar dammfilter med hönsnät. Dammfilter tycker jag personligen är riktigt grymt. Man behöver inte blosa ur damm ur datorn hela tiden. Har du någonsin haft en hylla? har du någonsin haft en hylla högre upp än golvet? Har du någonsin sett damm på hyllan? Precis.

I spelprestanda så skulle du ganska lätt kunna få tag på en dator med liknande prestanda (ny!) för kanske 8-9k kr men du verkar medveten och bestämd över vad du vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Derazee haha ja blev ett jäkla långt svar från mig där innan.

Men tack för svar igen. Ska kolla och se om jag hittar ifall moderkortet kan köra på snabbare ramminnen, ifall jag hittar. Annars kan man väl fråga Inet bara som borde veta.

Problemlösning kan vara lite kul ibland. Men inte behövt så mkt problemlösning på den laptop jag sitter med nu som jag köpte av honom med USB-stickan, där han installerade Win 10 pro 64bitars innan jag köpte den.

och angående överklockning så är det något jag absolut inte kan eller vet något om, så lär inte vara något jag kommer hålla på med direkt. Och så länge inte datorn låter som en dammsugare så är det inge större problem. Kommer ändå har datorn av när man inte ska spela och när man väl ska spela använder jag ändå hörlurar. Så i guess att jag kan spara några hundra på att ta bort processorkylaren då. Då är vi nästan nere på under 13k vilket känns bättre än strax över 15k.

Sen är jag lite pedant av mig, där jag har vissa utrymmen där jag ofta håller extra rent. Det är i kylskåpet, toaletten och ofta runt om elektroniska produkter i hemmet. Så då kanske inte luftfiltret kommer vara så överviktigt för mig antar jag.

Och ja, förstår (men ändå inte) att produkter i vit färg är lite dyrare än svart färg. Men det är något jag kan leva med då jag personligen tycker det är snyggare och den ska stå på bordet och inte på golvet, då är utseende lite mer viktigt än om den ståt på golvet. Och har tänkt köpa vitt bord och så också

Permalänk
Medlem

@JexxitS: Kul att kunna va till hjälp :). Alla har väl någon gång varit i samma sits en gång i tiden. En till lärdom du och säkert många andra är hur man googlar saker. Det finns svar till nästan allt om man vet hur man söker på google!

Allt gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Undrar dock varför man ska välja curved skärm framför rak skärm?

I framtiden kan man nog fråga sig motsatsen - Hur kunde man använda platta skärmar?

Det handlar ju om att du ska ha samma avstånd från ögat till skärmen. Märks dock inte speciellt mycket på en liten skärm men om du skulle köra multi-skärmar, skulle du då placera skärmarna i en rak linje?

Permalänk
Medlem

Tydligen så fanns inte det snabbare minnet på 3200 mhz på QVL-listan för det moderkort jag valt så då kan man lika gärna köpa ett minne på 2666 mhz och tjäna 300 kr istället. Frågade Inet nämligen.