1440p Freesync skärm till Vega 64 (gaming)

Permalänk

1440p Freesync skärm till Vega 64 (gaming)

Hej!
Under tiden som jag väntar på att min Komplett-PC byggs och skickas iväg (gått en vecka nu) så håller jag på att titta på skärmar.
Jag kommer från en 5k Imac skärm och kommer inte kunna klara mig på 1080, så det är inget alternativ.
144hz/165hz och Freesync är ett måste.

Mitt problem när det kommer till att faktiskt välja skärm är paneltypen och priset. Jag har inte ägt en TN panel på över 10 år och vet inte riktigt hur de har utvecklats. Jag bryr mig inte alls om viewing angles, sitter ändå framför skärmen. Men det är just färgerna som jag oroar mig över när det kommer till TN. Hur dåliga är färgerna egentligen? Kommer någon som haft en 5k Imac kunna nöja sig med TN utan att ögonen börjar blöda? Eller finns det TN paneler som har bra färger? Eller är det värt att lägga extrapengarna på att få en IPS panel?

Det som låter mest lockande är ju en VA panel. Men enligt många videos på youtube så upplever många ghosting med VA paneler. Lite konstigt eftersom många VA paneler har 1ms? Ghosting beror väl på responstiden eller har jag uppfattat det fel?

Två skärmar som jag tittat lite närmre på:

https://www.inet.se/produkt/2213865/acer-27-nitro-xv272up-wqh...

https://www.komplett.se/product/1120722/gaming/gamingskarmar/...

Min budget ligger på 4500-5500kr, men kanske värt att sträcka sig extra 500kr för att få IPS panelen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av seanashkann:

Lite konstigt eftersom många VA paneler har 1ms? Ghosting beror väl på responstiden eller har jag uppfattat det fel?

"1 ms" är en påhittad siffra, ofta tagen ur luften eller i den mån det finns belägg för det: tekniskt korrekt men tagen ur ett specifikt sammanhang och beskriver inte hur skärmen beter sig som helhet.

Responstiden varierar i praktiken med vilken transient som ska genomföras och kan på VA-paneler ofta sträcka sig långt över 40 ms. I den mån "1 ms" stämmer är det ofta med overdrive av kristallen som leder till så kallad under- och overshoot vilket adderar vita eller mörka skuggor i rörelser. Dvs att kristallerna kan vrida sig till rätt position inom "1 ms" i det specifika fallet men att den också fortsätter vrida sig vilket leder till skuggorna.

Har du suttit vid en iMac 5K och blivit van med den kvaliteten kommer du behöva vara beredd på att det är ganska stora skillnader mot det sämre på egentligen alla punkter, förutom eftersläpsnivåer och möjligheten att köra mer än 60 Hz. Färger, nyansteckning, vinklar etc kommer att se annorlunda ut. De flesta brukar reagera på den sämre textkvaliteten ifall man kommer från en Mac med retina-skärmar och den skalningen de erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en ASUS MG279Q i drygt 2 år nu. Grymt nöjd!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3080082

Enda nackdelen är att man måste fibbla själv med skärmsettings för att få freesync i 144hz. Se tex.
https://www.reddit.com/r/FreeSync/comments/3tusqo/asus_mg279q...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har du suttit vid en iMac 5K och blivit van med den kvaliteten kommer du behöva vara beredd på att det är ganska stora skillnader mot det sämre på egentligen alla punkter, förutom eftersläpsnivåer och möjligheten att köra mer än 60 Hz. Färger, nyansteckning, vinklar etc kommer att se annorlunda ut. De flesta brukar reagera på den sämre textkvaliteten ifall man kommer från en Mac med retina-skärmar och den skalningen de erbjuder.

Jodå detta vet jag redan! Men jag vänjer mig nog snabbt vid 2560x1440. Vill bara försäkra att jag inte får en panel med jättedåliga färger. Jag vet ju inte hur "dåliga" färgerna på TN faktiskt är. Imac skärmen är ju en IPS panel, kanske borde köra på en IPS panel igen då ^^
Om jag inte hittar någon TN panel med liknande färgåtergivning. Jag läste nånstans att det finns enstaka TN paneler som faktiskt har bra färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

Jodå detta vet jag redan! Men jag vänjer mig nog snabbt vid 2560x1440. Vill bara försäkra att jag inte får en panel med jättedåliga färger. Jag vet ju inte hur "dåliga" färgerna på TN faktiskt är. Imac skärmen är ju en IPS panel, kanske borde köra på en IPS panel igen då ^^
Om jag inte hittar någon TN panel med liknande färgåtergivning. Jag läste nånstans att det finns enstaka TN paneler som faktiskt har bra färgåtergivning.

Jag skulle lätt satsa på en IPS istället för TN. Gick själv nyligen från TN till IPS och skillnaden är stor. Som du säger finns det säkert TN-paneler med okej färgåtergivning nu, men det känns ändå som att IPS-panel är ett säkrare kort.

Jag har dessutom föregångaren till den Acer-skärmen du länkar och är väldigt nöjd. Tyvärr är inte svärtan den bästa, likt på VA, men man kan inte få allt här i världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Bildexpert 📺

@seanashkann: Finns gott om TN-paneler som har rimlig färgåtergivning åtminstone mätbart och jämfört med Rec.709. Men det gäller endast i den snäva konen precis mitt framför dina ögon. Aldrig över hela ytan på samma gång. Såvida du inte kliver en två-tre meter bakåt ska du räkna med olika färger och tonkurva i hörn och att det skiljer sig från ovan- och underkant. Har heller inte sett någon TN ännu som matchar nyansomfånget och P3-färgrymden hos en iMac 5K.

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Jag skulle lätt satsa på en IPS istället för TN. Gick själv nyligen från TN till IPS och skillnaden är stor. Som du säger finns det säkert TN-paneler med okej färgåtergivning nu, men det känns ändå som att IPS-panel är ett säkrare kort.

Jag har dessutom föregångaren till den Acer-skärmen du länkar och är väldigt nöjd. Tyvärr är inte svärtan den bästa, likt på VA, men man kan inte få allt här i världen.

Okej! Upplever du något efter-släp på den? Jag kommer spela en del FPS spel så oroar mig lite över ghosting.

Skrivet av Laxpudding:

@seanashkann: Finns gott om TN-paneler som har rimlig färgåtergivning åtminstone mätbart och jämfört med Rec.709. Men det gäller endast i den snäva konen precis mitt framför dina ögon. Aldrig över hela ytan på samma gång. Såvida du inte kliver en två-tre meter bakåt ska du räkna med olika färger och tonkurva i hörn och att det skiljer sig från ovan- och underkant. Har heller inte sett någon TN ännu som matchar nyansomfånget och P3-färgrymden hos en iMac 5K.

Nää det förstår jag med. Jag sa dock aldrig att jag letar efter en skärm som matchar Imac 5k skärmen, utan menade att hitta en TN skärm som matchar IPS. Men som jag förstått det nu så verkar det vara dåligt med det. Självklart räknar jag med att jag kommer få mindre färger och sämre skärpa. Men vill såklart hitta en gamingskärm som har någorlunda bra färgåtergivning och responstid
Så man märker av den dåliga viewing angles även när man sitter rakt framför skärmen? (ca 120cm ifrån)
Måste nog åka till någon butik och titta lite på skärmar för att se det med egna ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har heller inte sett någon TN ännu som matchar nyansomfånget och P3-färgrymden hos en iMac 5K.

Högoddsare? Förstår inte ens resonemanget/jämförelsen... nog jag som är trött och trög.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av seanashkann:

Jag sa dock aldrig att jag letar efter en skärm som matchar Imac 5k skärmen, utan menade att hitta en TN skärm som matchar IPS.

Varför (förgäves) leta efter en TN-panel som matchar en IPS-panel? Varför inte välja en spelskärm med IPS-panel från första början?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Falcon:

Högoddsare? Förstår inte ens resonemanget/jämförelsen... nog jag som är trött och trög.

Jag har inte träffat på eller läst om någon TN-panel som försetts med en ljuskälla som ger samma färgomfång (DCI-P3) som en Imac 5K. Det finns ingen heller ingen TN-panel som kan ge samma nyansteckning som en Imac 5K. Det dynamiska omfånget är lägre. Sådana problem blir och större ifall man försöker sprida det omfånget över en större färgrymd, likt P3. Det blir mer posterisering och synligare FRC-mönster.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Varför (förgäves) leta efter en TN-panel som matchar en IPS-panel? Varför inte välja en spelskärm med IPS-panel från första början?

Jag försöker inte hitta en TN panel som efterliknar IPS. Jag menar att jag IFALL jag ska välja en TN panel så vill jag helst att den ska ha bra färgåtergivning. Det verkar finnas TN paneler som har det idag. Men som jag nämnt ovanför så kommer jag nog köra på IPS.

Jag nämnde bara min Imac 5k i tråden för att påpeka att 1080p inte är ett alternativ för mig. 1440p nöjer jag mig däremot som jag skrivit i titeln.
Jag har aldrig sagt att jag letar efter en gamingskärm som har samma färgåtergivning samma kvalité som Imac skärmen.
Det finns såklart gaming skärmar med bra färgåtergivning, de är dem jag letar efter. Varesig de är TN eller IPS. Sålänge de inte har för mycket ghosting.

Permalänk
Medlem

Äger själv vega 64 med Acer nitro xv272up, köpte även en vesa 1.4 DP kabel för 144hz och Freesync, är otroligt nöjd. Ska se om jag hinner filma lite,något speciellt som du vill se isåfall

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har haft en ASUS MG279Q i drygt 2 år nu. Grymt nöjd!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3080082

Enda nackdelen är att man måste fibbla själv med skärmsettings för att få freesync i 144hz. Se tex.
https://www.reddit.com/r/FreeSync/comments/3tusqo/asus_mg279q...

Har själv den skärmen, det dåliga freesync-spannet på 35-90Hz eller 60-144Hz är under all kritik dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har själv den skärmen, det dåliga freesync-spannet på 35-90Hz eller 60-144Hz är under all kritik dock.

Vet du om LFC funkar med skärmen om man kör den i 60-144? (eller alls)

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Äger själv vega 64 med Acer nitro xv272up, köpte även en vesa 1.4 DP kabel för 144hz och Freesync, är otroligt nöjd. Ska se om jag hinner filma lite,något speciellt som du vill se isåfall

Gärna! Har letat efter reviews men inte hittat något
Vad spelar du för spel på den? Upplever du ghosting? Har den jättejobbig backlight-bleed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

Vad spelar du för spel på den? Upplever du ghosting? Har den jättejobbig backlight-bleed?

Mest CSGO å wow men har provat lite quake champion å battlefield 4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

Här är ett filmklipp dock fick jag inte till det nå bra https://youtu.be/DO1dY_FzrK0 och ett extraklipp från wow då spelet var FUBAR när jag spela in första klippet https://youtu.be/pxRCRJnORYU

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Här är ett filmklipp dock fick jag inte till det nå bra https://youtu.be/DO1dY_FzrK0 och ett extraklipp från wow då spelet var FUBAR när jag spela in första klippet https://youtu.be/pxRCRJnORYU

Tack snälla! Det är nog som du säger, backlightbleed syns bara när skärmen är helt svart ^^
Just dedär med ghosting är svårt att se på video eftersom din kamera inte spelar in i 144hz. Så det är nog bara något jag får ta ditt ord för

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

Tack snälla! Det är nog som du säger, backlightbleed syns bara när skärmen är helt svart ^^
Just dedär med ghosting är svårt att se på video eftersom din kamera inte spelar in i 144hz. Så det är nog bara något jag får ta ditt ord för

La till två mini clip på Bfv om du kollar min kanal Acer nitro xv272up Bfv heter den.

Visa signatur