Dator stänger av sig, fläkt låter högt - tror PSU?

Permalänk

Dator stänger av sig, fläkt låter högt - tror PSU?

Hej,

Har ett hemmabygge som dessvärre har några år på nacken (2014), inte blivit så mycket efter att jag träffade min andra halva.

Den stänger den av sig efter att man kommit in till windows i typ 2-5min (lite olika). Det är en fläkt som låter väldigt mycket nu och jag misstänker starkt att det är min PSU. Hur kan jag verifiera det och kan det tänkas att ett dåligt PSU orsakat skadar på andra delar, hur tar man reda på det? Den verkar hålla bättre när inte HD-kablen till TV är ansluten till grafikkortet, till skärmen kör jag gamla hederliga VGA... men svårt att säga exakt. Efter att den stängt av sig så behöver man dra ut sladden till PSU och vänta typ 5-10 min innan man kan komma in till windows igen. Även testat att låta den stå på i BIOS och den klarade det lite längre (typ 15min) men stängde av sig då också

Sen undrar jag, detta är ett bra tillfälle att övertala madamen att investera(laga) datorn då den används flitigt till barnen för streama youtube på teven så den är saknad. Är en star wars nörd och väldigt sugen på Star Wars: Battle front 2. Kan man med begränsad budget uppdatera detta för att hantera det spelet eller vore det bättre att laga och ge den till grabben för att sedan kolla efter nytt när budgeten tillåter?

Mina specs är:
Operativsystem: Windows 10 - senaste uppdateringen tills dator började strula, ca en vecka sedan
Processor: Intel Core i5-2500K 3,3GHz / 6MB / Socket 1155 (Boxed)
Processorkylare: Den som kom med? Ingen aning
Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO - ATX / Intel Z68 / DDR3 / 2xPCI-E / USB 3.0 / SATA 3.0 / Firewire
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-15000 1866MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7970
Hårddisk: Western Digital Caviar Black 1TB (7200RPM / 64MB Cache / SATA6
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) AX750 750W
Skärm: BenQ 24" TFT G2420HDBE
Temperaturer: Processor och GPU ligger runt 40grader, inte lyckats testa och påfresta systemet efter felet började.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är din nätdel, PSU som inte mår riktigt bra.
Du pratar om en fläkt som låter illa, eller "skorrar", kan det vara i nätagget tro?

Jag tycker du ska kolla vilken av fläktarna det är som låter illa, bromsa dom i mitten med fingret och lyssna.
Är det den i nätagget kan man möjligen stoppa in ett vikt papper och bromsa upp fläkten med mot vingarna.
Att den stänger ner sig och tar tid på sig innan den går med på ett nytt startförsök låter som någon form av tempspärr. Att nätagg måste "resettas"

Permalänk
Medlem

Att nätagg måste "reset:as" kan också vara ett tecken på att det inte mår så bra, skulle testa att byta det först av allt!

Permalänk

Hej,
Ska undersöka mer vilken fläkt som låter ikväll när inte min 2åring hänger på mig 😀

Hur resettar man PSU?

Kan tillägga att typ 2 veckor innan problemet uppstod så blåste jag rent datorn från damm med kompressorn.

Visste inte att man kunde bromsa fläktarna med fingret sådär, det var ju väldigt smart! Kan man göra det på grafik kortet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst det funkar på grafikkortet också, ibland kan man få hjälpa fläktarna igång igen bara.
Men det brukar vara ett ok sätt att hitta den som låter.
(Om dom "skorrar" kan man ge dom nån droppe symaskinsolja (under etiketten som brukar sitta som en sigill över lagringen.
Det kan vara ett litet gummilock där också innan man ser själva axeln))

Kan vara idé att kolla och ev. byta kylpastan för cpu:n, är det dålig kontakt mellan cpu och kylaren blir den lätt varm och stänger ner sig som skydd.
(Man brukar kunna se cpu:ns temperatur inifrån BIOS)

Ett PSU som sitter i vägguttaget har styrström in på moderkortet.
En vanlig liten lågvolts trycknapp på fronten ("ON") som är ansluten inne på moderkortet sluter mellan två av ledningarna till PSU:s stora kontakt (grön+svart) och startar upp PSU:n.
En "reset" "eller nollning" kan man då göra med att dra ur väggkontakten så PSU:n blir helt strömlös.
Vid vissa fel "vaknar" PSU:n upp och startar upp som det ska, men detta är ett fel i PSU:n så den bör bytas.

Permalänk

Har kollat nu. Det är definitivt en av fläktarna på PSU, osäker eftersom är täppt men tyckte mig ana en svag bränd lukt från den också.

Det är min andra PSU i sänt fall som rasat i denna setup, förra fick jag ny på RMA men var lite mer nördig så orkade inte vänta utan köpte en ny och gav bort den när jag fick den till en fattig vän.

Någon prisvärd rekommendation på icke corsair PSU? Kollade temperatur på CPU och GPU igen, båda runt 35-40 grader.

Trodde ni att man skulle kunna uppgradera denna för att klara lite nyare spel? I sånt fall vad ger mest effekt för pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com