Berätta om din första egna dator!

Permalänk

Oj, kanske inte räknas som "min" egen dator men farsan fick ett erbjudande genom jobbet om en Hem PC och det blev min dator för jag använde den mest och den stod på mitt rum.

Jag minns att det var en Compaq Presario 5510 och jag visste egentligen inget alls om Windows eller PC överhuvudtaget, jag hade enbart haft Commodore 64 och Amiga 600/1200 innan och då enbart till för att spela. Jag minns att spelet Moto Racer fanns förinstallerat och det var ett jäkligt kul spel.

Men jag har tyvärr inga roliga anekdoter att dela med mig angående hårdvaran, det var som sagt en hyr-dator och jag använde bara den bara för att spela och för att ha internet.

Permalänk
Avstängd

Min första dator hade följande komponenter:

GTX 560 Ti
i5 2500k
8 GB DDR3 ram 1333 mhz
Fractal Design define R3
650W 80+ bronze Newton nättagg
Asus P68 moderkort
1 TB HDD från WD

Fick min första dator 3:e januari 2012

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem

Svårt att minnas vilken burk som faktiskt kan räknas som min första egna maskin. I början var det ju "familje datorer" även om det var jag som satt med dom 90% av tiden.

Första datorn som i alla fall snabbt blev min egna om den inte redan var det från början var en stationär dator från siemens (expert?). Tippar på att den köptes ca 98 och då var jag väl en 12 år, den hade en pentium 2 processor på 350mhz och det var väl i princip det. Integrerat ljud och bild samt en cd läsare.

Efter några år införskaffades en vassare begagnad maskin på en konkursauktion kring "it bubblan", i den satt en pentium 3 på 550mhz och ett nvidia tnt2 m64, minns inte hur mycket ram den hade men 128mb låter rimligt. Den datorn pillade jag med och testade bla överklocking (utfördes med dip switchar på moderkortet) och komponent uppgraderingar som ram och cdbrännare osv.

Efterföljande dator byggde jag ihop själv och då blev det en amd athlon 2600+ så jag måste ha kört den där pentium3'an rätt länge.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Någon random 45Mhz, riktigt balla grejer

Permalänk
Medlem

Rolig tråd Om jag inte minns helt fel så fick jag min första dator i julklapp när jag va 10 eller 11 och har sen dess älskat datorer. Tror komponenterna som satt i den var:

CPUn va en Pentium 133mhz med 8mb ram.
8x cd-rom "spelade roll på den tiden vill jag minnas
på tok för liten hårddisk och windows 95

Första spelen som jag körde på den var Wolfenstein 3D och indycar racing.
Sen blev de Quake 1 och Need for speed 2.
När Quake 2 kom så blev de dags för lite mera krut så då uppgraderades den med en K6 266mhz cpu, mera ram upp till 32mb och ett Orchid Righteous 3DFX De va kärlek.

Nu när man ser att folk bygger retroburkar så mår jag riktigt illa i att mitt gamla 3DFX kort följt med när gamla burkar kastats bort så jag har kvar original kartongen men inte kortet

Permalänk
Medlem

En Amiga 600 om inte minnet sviker mig, tror jag var 12 år.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Började 1982 med en Atari 400 jag fick i julklapp som mina föräldrar hade köpt i USA på semestern, ovetande så visste dom inte att det var NTSC och vi hade PAL systemet i Sverige så vi fick lämna in den till ett företag som byggde om den i Täby, datorn blev dyrare i slutändan än om man hade köpt den i Sverige.....

Sen fortsatte det, övergav Atari och köpte min första Commodore VIC-20 och snabbt något år senare blev det en C64 med bandstation, bytte mycket spel i skolan och hade en kompis som hade tillgång till alla nya releaser så han kopierade alla spel, problemet är att man fick sitta och trimma in med en skruvmejsel bandhuvudet i spelaren för varje spel så den kunde läsa av korrekt.

Efter det var det dött några år då jag tappade intresset, morsan skickade mig på BASIC kurser när jag gick i skolan på kvällstid, men 1995 köpte jag min första PC, en Dell P90(Pentium 90MHz) med 15" skärm, kostade runt 25000:-, skaffade mitt första internet abb. samma år, efter det har det rullat på.

Permalänk
Medlem

Första datorn som var "min" (d.v.s. ingen annan brydde sig i) var en PC/XT IBM klon.
En 8088 på 4.77MHz och 256kB minne (japp det var enormt mycket).
2 st. 5.25" floppys och monochrome skärm (orangebrun).
Blev sedan uppgraderad till 80286, Hercules EGA grafik och ett ljudkort som jag inte minns vad det var, skärmen blev dock en äkta IBM (5154 ?).
Även en riktig hårddisk blev det (!).
Var inte så imponerad av polarnas C64or, och inte heller Amigan det såklart blev senare kändes som en uppgradering till en början.

Första egna investeringen var en Pentium 120, som direkt överklockades till 133.
Vill minnas att moderkortet var ett Asus P55TP4XE med Triton chipset (430FX) och 256kB pipelined burst cache.

4MB minne var allt det fanns pengar till (det var lite redan då) vilket gjorde att Windows 95 flöt som sirap, men vad gjorde det när alla spel kördes från DOS =).
Uppgraderades dock snart med ytterligare 16MB.

Grafiken var ett S3 Trio64 av någon variant med 2MB minne kopplat till en Samsung Syncmaster 15GL (eller var det en GLE?) 15" skärm som klarade 800*600 i 75Hz och 1024*768 i 43Hz interlaced.
Ganska snart satt det dock ett 4MB Matrox Millenium där istället.

Hårddisken var en Seagate ST51270A, 1.2GB i ett märkligt litet format.
Partitionerades till 3 enheter á 400MB för att spara plats, gick man över 512MB per partition så ökades ju klusterstorleken från 8KB till 16KB vilket knyckte en hel massa utrymme på den tiden.
Och när Windows låg på typ 70MB installerat så var det ju inte så illa.

Någon variant av Soundblaster 16 var det såklart.
Och CD spelaren blev en extremt tyst och snabb Teac CD-56E 6x.

Kombinerades med en noname seriell mus, Keytronic Ergoforce t-bord.
Och såklart ett uselt datorbord modell "ingen-plats-för-benen-p.g.a.-skrivarhyllan".

Hela rasket hamnade på strax under 30 papp.
Men då var det en redigt snabb dator också !

Permalänk
Medlem

Som så många andra var första datorn en Commodore 64 som sedan efterföljdes av en Amiga 500. Första egna PC:n var den tidstypiska "Hem-PC:n" från Compaq. Efter något år blev jag fullständigt blåskärmstokig på den och i ren ilska surfade in på datorbutiken.com, knappade ihop ett bygge (Athlon 1200MHz, Abit KT7A mm) och det var väl där allt började balla ur på riktigt.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Atari 800 xl 64 kb minne

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Datavetare

Första egna dator var en ZX Spectrum med 48 kB RAM. Det var finmodellen, fanns ju även med 16 kB

Hyrde(!) en VIC20 ett antal gånger innan den maskin. Tror jag var den enda person som någonsin hyrde datorn på den lilla orten jag växte upp på. Fick ofta behålla datorn 2-3 gånger längre än vad jag betalade för

Ända sedan jag såg filmen War Games har programmering varit det stora intresset.

Shall we play a game?

Varenda veckopeng efter den filmen sparades till inköp av en bättre begagnad ZX Spectrum.

Blev lite spelade de första dagarna, men rätt snabbt började programmeringsträningen. Programmeringsintresset ledde till att orginal-tangentbordet med "suddgummi-tangenter" byttes ut mot något som jag tror kallades "Saga 3" (har för mig att tangentbordet nästan hade samma prislapp som datorn...).

Detta känns bekant, 'Saga 3 Elite'

Var inte speciellt gammal vid den här tiden så kom aldrig förbi BASIC som programmeringsspråk, men blev ett och annat enklare spel skrivet i BASIC! Tog de första stapplande stegen i assembler ett par år senare på en C=64, för att riktigt komma igång med det på Atari 520ST och Amiga 500 (ja, körde både vilket gjorde att man nog blev en svartfot i båda lägren...).

Första PC-maskinen var en 486DX2 66MHz med VESA-local bus grafikkort. Självklart utrustad med turbo-knapp! Det är den enda stationära PC jag inte byggt själv.

Inte mycket ändrades vid övergången till PC mer än att assembler på x86 kändes rätt hjärndött efter man vant sig vid 68k assembler hos Amiga/Atari. Så det viktigaste steget med första PC var steget till C++, något jag över 20 år senare fortfarande använder och som numera även ställer mat på bordet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Luxors ABC80 1979 eller möjligen 1980.

Z80 3 MHz. 16 kB RAM.

Var väldigt stolt när jag skrivit mitt alldeles egna ”Masken”-program.

Fan. Det är ju 40 år sedan. Tänk vad tiden går.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först skriva Commodore 64 då min pappa köpte en sån till oss barn 1987, men jag kom på mej att datorn i fråga faktiskt inte var/är min (datorn ligger nere i min källare i en kartong), utan familjens dator. Samma sak gäller 386:an köpt 1993 och Pentium 120 MHz köpt 1995. Det var först efter att jag sommarjobbat ihop pengar till min Pentium 2 350 MHz med vodoo 2 kort som köptes efter sommaren 1998 (tror jag det var). Mycket actionquake 2 blev det spelar på den burken innan cs kom ut ett par år senare ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Första datorn införskaffades i slutet på 2006 efter avslutat sommarjobb på en konsthall (hehe ). Krutet lades på själva datorn då den mesta kringutrustningen kom från gamla hemdatorer.

Specen var:

* Chassi: Aerocool Aeroengine II ATX svart
* PSU: Hiper Type R 580W modulärt
* MB: DFI Lanparty S939 Crossfire
* CPU: AMD Athlon 64 4000+ Single Core S939
* RAM: Corsair XMS Xpert Series DDR 2x512mb
* GPU: ATI X1600 PRO 512mb GDDR3 Sapphire
* HDD: Western Digital Caviar SE 320gb
* DVD: Asus dvd brännare

Skärm: Network CRT 19" anno 1999
Mus: Microsoft Habu (Razer)
Tangentbord: Compaq anno 2003
Musmatta: Razer Mantis Control

Fick ras på moderkort och ram/cpu ett år senare dock :/

Kul anekdot: hade vid ett tillfälle monterat loss CPU för att ta med till lokala PC butiken som skulle hjälpa till med en felsökning. Hade cpu i en påse, halkade på en bro över vattnet, påsen vart hängandes på en knopp på bron haha, det höll på att gå åt pipsvängen kan man säga..

Good times

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

En Commodore 64 såklart! Saknar den faktiskt.

Sedan en begagnad PC med AMD 486 DX2-80 CPU.
Monterade extra hårddisk och dubbla ljudkort i den. Det extra ljudkortet för att kunna driva ett extra par högtalare via den inbyggda förstärkaren. Pillade på allt som gick.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Jubileumsmästare

Skulle ge mig på att bygga min egna dator för första gången för många år sedan. Gick in i en butik tillhörande en av de största elektronikkedjorna på marknaden för att ställa några frågor om kylpasta och hur man skulle applicera den. Den anställde var lite osäker, men resonerade ändå att kylpastan förmodligen skulle appliceras utspridd på processorsockeln, där processorns piggar ska vara ...

Till och med jag förstod att det inte riktigt stämde, så jag tog hjälp av Google istället.

Permalänk

Första datorn var en Microbee 32IC, programmerade både basic och z87 maskinkod på den och med maskinkod så skrev man först instruktionerna i z87 assembler på papper sen fick man översätta instruktionerna till hex och skriva in dom

Fanns även space invaders och en hel bunt textäventyr, många på svenska faktiskt så det fanns en liten svensk Microbee community i tidiga 80-talet

Sålde Microbee'n till min kusin och har inte sett den sen dess, måste kolla med honom om han har kvar den, vore roligt att se den igen även om den mest troligt gått hädan.

PS.

Minns att man kunde knappa in kod, stänga av den och sen göra nånting annat och sen fortsätta dagen efter - batteribackupad cmos

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Min första burk var en dell nåntingnånting med ett extremt fult smutslila chassi som farsan fick från sitt dåvarande jobb vid en förådsrensning 2007 eller 2008. Kommer absolut inte ihåg delarna då jag bara var fem sex år vid tiden men den orkade med sims utan problem och det var det enda som jag brydde mig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första fick jag var julen 1998
Den var en från Kungsbackabaserade Network.
P2 400mhz
128mb ram
Voodoo2 + Matrox g200.
Quake 2 och Half Life flöt som en dröm om jag inte minns helt fel.

Det var tider det

Permalänk
Avstängd

första datorn jag köpte själv var 2004 AMD athlon @ 2.3ghz socket A och ett ATI 9800pro.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

min första dator fick jag av brosan det var en commodore Vic 20 som jag började programmera på sedan nåt år senare köpte jag en C64 samt efter det fick jag en amiga 500 i julklapp av morsan i skolan fick jag komma kontakt med en ericsson o samt Compiz dator sedan köpte man sin första pc blev AST 486a med 15 tum crt skärm <3

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

min första som verkligen var min egna hade en nvidia mx440 parat med en athlon 1800xp. glömmer aldrig hur mycket gpun alltid flaskade

edit: fan vad avis jag var på min polares barton kommer jag ihåg

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Räknas en sån här?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Sinclair zx81:a, inköpt för en stor del av sommarjobbets pengar.
La beställnigen via en engelsk datortidning, sedan var det bara att vänta, vänta och vänta ett tag till.
Dagarna blev till veckor och veckorna till månader och när jag till slut gett upp hoppet damp en avi ner om ett paket som låg och väntade på posten.

Hämtade lådan, slet ur VHS:en och kopplade in datorn, vilken känsla när TV:n äntligen hittat rätt kanal, den startades upp, första lilla enkla basic-scriptet.
Så småningsom kopplade jag till en gammal bandspelare, väntade på att pilot-tonen skulle gå klart och börja skriva och spara alla basic-script som tidigare sparats i ett kollegieblock.

Sitta och vakta radion med figrarna på rec-knappen i hopp om att Datorernas Värld?? hmm P1 var det iaf, skulle sända något som gick att använda till datorn och inte bara till VIC eller ABC.

Några år senare blev datorn utbytt mot en Victor VPC-II, 8086 CPU, 640KB RAM, 40MB hårddisk, dubbla 5,25" floppydrives, monochromt Hercules grafikkort.
Efter något år blev det lite extra grejor inköpta, modem och fax med tillstånd från televerket för att ansluta utrustning för elektroninsk kommunikation, en Cyrix 8087 FPU.
Faxen blev sällan använd som fax, desto mer välanvänd som en kombinerad scanner/termoskrivare via programmet Sirocom.

Victorn avlöstes av en bärbar Panasonic 286:a som alltid var med tillsammans med en HP320-skrivare, en portabel bläckstråleskrivare som använde samma batteri som min dåvarande videokamera, praktiskt

Sedan har det väl mest rullat på och ena bygget avlösts av nästa.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

1 kärnig Intel celeron på 1,2ghz om jag inte missminner. Och 128mb ram.
År 1999 tror jag.
Kom på mig själv att jag hade en dator på typ 333mhz och ett 3d grafikkort. De va fränt på den tiden. xD
Sen har vi ju haft fler datorer i familjen, men inte som va min egna. Första Windows datorn va en dator på 90mhz med en turboknapp i fronten, överklockades till 120mhz då.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Första dator var en Amiga 500 , Sen blev det en Pc 486sx 25mhz , det var grejjer det =).

Sen har det bara rullat på , uppe i dator nr 15 kanske mer. 😎

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hade alltid gamla IBM- kontorsdatorer som farsan tog hem från jobbet när jag var liten. Min första dator var en liten grå Pentium 2 med en tillhörande 13 - eller 14- tums CRT. Jag minns att jag hade den i en skrubb. I början körde jag på Windows 2000, sedan XP. Jag tyckte det var tråkigt att den inte klarade av The Sims 1 som jag och min syster ville spela!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Första "riktiga" datorn i familjen köptes 1994 och var en IBM Aptiva 486dx2 med 4 MB ram. Innan dess var det Atari som gällde så farsan hade egen studio. Var först 1998 jag köpte min egna dator. Var en Pentium II 233MHz. Minns inte mycket av den för övrigt utöver att jag tyckte den var dyr (ca 18.000). Var 16 och hade börjat jobba extra så farsan tyckte jag skulle skaffa en egen burk. Var väl mest så de slapp komma på mig dra i struten stup i kvarten Har aldrig varit någon gamer men vill minnas att jag uppgraderade den med ett voodo 2-kort som kopplades med en kabel på baksidan av datorn till kortet som redan satt i. 12 MB + de 4 MB som det gamla kortet hade. Vette tusan om det vart så mycket bättre men lite coolt var det ändå. Sedan dess har det spårat ur ordentligt med uppgraderingar som håller i sig till dags datum och lär så fortsätta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min första dator var ett custom bygge från DVR DATA AB Mariestad år 2000 då de baserade sitt företag i ägarens källare. Vad jag minns så hade datorn nVidia RIVA TNT2 GPU, AMD CPU och ett Soltek moderkort. Äldsta kvittot jag har kvar är troligen från min tredje dator från 2005-03-03.

Chieftech 360W
Soltek SL-K8A
AMD Athlon 64 3200+
A-Data 512MB DDRAM PC3200 400MHz
ATI Radeon 9800 Pro
Western Digital Raptor 36GB
Maxtor 300GB

Tror jag började bygga datorer själv efter detta och frågade då först om hjälp på forumet Loading innan jag började hänga på Sweclockers. Efter några år så bestämde jag mig för att skapa ett konto i juni 2009.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Nu tillhör man ju förvisso inte den "äldre" generationen, men var riktigt stolt över min Packard Bell TV11 med den "starka" dual core a6 4400m processorn, 8gb ram, 1tb hdd samt "dubbla" AMD grafikkretsar (7520g + 7670m). Har fortfarande datorn kvar, men duger väl inte till mycket mer än surf...

Införskaffades 2013 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3