Permalänk

Sol mot TV

Hej! Jag och min sambo diskutera lite om att vi skulle möblera om våra vardagsrum. Jag vill Tv och bänken ska stå nära fönster där sol skiner eftermiddagarna men min tjej är lite rädd att solen skulle förstöra våra tv. Vad tror ni? Kan Solen förstöra våra tv? Eller kommer den börja brinna?

Mvh Dansken

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Hej! Jag och min sambo diskutera lite om att vi skulle möblera om våra vardagsrum. Jag vill Tv och bänken ska stå nära fönster där sol skiner eftermiddagarna men min tjej är lite rädd att solen skulle förstöra våra tv. Vad tror ni? Kan Solen förstöra våra tv? Eller kommer den börja brinna?

Mvh Dansken

allvarligt börja brinna?

Permalänk
Skrivet av zogez:

allvarligt börja brinna?

Vet inte? Var lite seriöst och ge svar kanske?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Bättre att TVn står i motljus än tvärtom, men hur ni än gör om det är mycket ljusinsläpp så se till att ha rullgardiner för mörkläggning vid behov.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är nog inte superbra för panelen att så i direkt solljus, men du har ju också det praktiska och mer relevanta problemet, det är skitjobbigt att titta på den när solen lyser på rätt in.

Permalänk
Medlem

Så länge solen inte lyser direkt på LCD sidan så borde det vara ok.
Det kan ske en viss degradering.

Permalänk
Rekordmedlem

Det stora problemet är väl att bilden blir kass om solen skiner mot tvn, sedan så kommer den att åldras lite snabbare men det är ganska liten skillnad i hur plast bleks till skillnad för hur solen påverkar trä men en liten skillnad blir det men gå sönder snabbare är väl inte det man behöver vara orolig för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Så länge solen inte lyser direkt på LCD sidan så borde det vara ok.
Det kan ske en viss degradering.

Vet du att det är så eller är det en gissning? Huden åldras ju i solljus även om det är en fönsterruta emellan, huruvida det är med konventionell LCD-tv vet jag inte. Olika paneltyper är nog olika känsliga, även hur pass reflekterande skärmen är. Oled är säkert mer känsligt. Men allt från min sida är bara gissnkngar. Tänker att det kansle inte spelar någon som helst roll. Eller att den potentiella degraderingen är så liten att det skulle ta en livstid innan det gjorde någon reell skillnad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tror TS i detta fall menar att TVn ska stå med ryggen mot fönster och det är inget jag skulle oroa mig för i Sverige med våra solnivåer.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag tror TS i detta fall menar att TVn ska stå med ryggen mot fönster och det är inget jag skulle oroa mig för i Sverige med våra solnivåer.

Exakt är den jag menar.. Tv ska stå med ryggen mot fönster.. Alltså Sol skiner inte mot Led skärm utan mot ryggen

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

Den kan bli lite solblekt på baksidan på sin höjd skulle jag tänka mig.

har svårt att se något annat problem uppstå men visst inget är omöjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Den blir kanske varmare än om den inte får solsken direkt på sig men det är ju tempen som är skadlig i så fall snarare än uv strålningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ryggen mot solljuset är bättre än tvärtom än att ha solljuset på skärmen. Som skrivet kan inget reflexfilter trolla bort solen som reflekteras och dagsljus från fönster är överlag besvärligt. Plus att det UV-ljus om kommer in i långa loppet degraderar panelen snabbare än önskvärt.

Dock kan starkt motljus göra det svårt att titta på TV, men det går att lösa med gardiner och förnuft.

Permalänk
Medlem

Här är vad jag finner rent generellt när jag söker på 'Hur mycket värme tål en tv'

- Elektrolytkondensatorer i TVn klarar av att spela en temp på 80c i 10000 timmar (vilket du kommer up i om du har en omgivningstemeratur på 40c). För en familje tv som används väl är den livslängden avsevärt kort även om det känns som många timmar.
Vid 20c omgivningstemeratur så klarar den 50000 timmar.

- Det brukar finnas två temperaturuppgifter bruksanvisning och/eller datablad:
1. Förvaringstemperatur
2. Arbetstemperatur
Om man vill veta vad tv tillverkaren rekomenderar för just sin produkt.

Jag tror du överhettar komponerna i tvn snabbare men solen mot baksidan än du hinner bleka plasten till en bekymrande färg.
Jag skulle rekomendera mörk gardiner/persienner mellan fönster och tv. Eller se till att luft temperaturen där tvn är placerad ligger under 23c på varma dagar, om du/ni vill få ut så lång hålbarhet på er tv som möjligt.
En fläkt kan vara en billig lösning.

Jag har själv bränt Styrkortet i 'Samsung UHD Oled 65tum curv' i mörkt rum med sommar temp på 23-30c. Det precis efter deras 3års garanti löpt ut så klart. Det blev en reparation på närmare 8000:- på min ca 23000:- tv. (Skall tilläggas att jag i 2 av åren körde AC till rummet för en temp på ca 20c när den var i bruk sommartid).

Hoppas detta hjälper till nån tanke eller smartare lösning.