Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Permalänk
Medlem

Någon kommer att få "avgå" med full lön och sedan göra comeback efter ett års betald semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joeldeluxe:

Absolut, men regeringen har forfarande ansvar över kommuner och landsting

Näe du. Här har du nog missat hur det svenska politiska systemet är uppbyggt.
Politiker inom landsting och kommuner tillsätts ej av regeringen.

I Sverige på röstdagen får vi väljare välja att rösta påvilka vi vill ha i riksdagen, vi kan välja vilka vi vill ha i landstinget och vi kan välja vilka kommunpolitiker vi vill ha. Det är alltså vi väljare som ansvarar för vilka politiker som tillsätts inom riksdag, landsting och i kommunen.

Så det är i grunden felaktigt att påstå att regeringen har ansvar för kommunerna och landstingens agerande. Så fungerar det inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Vi kan komma att spela in samtalet i utbildningssyfte." Jag undrar vad de har lärt sig av detta då.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe du. Här har du nog missat hur det svenska politiska systemet är uppbyggt.
Politiker inom landsting och kommuner tillsätts ej av regeringen.

I Sverige på röstdagen får vi väljare välja att rösta påvilka vi vill ha i riksdagen, vi kan välja vilka vi vill ha i landstinget och vi kan välja vilka kommunpolitiker vi vill ha. Det är alltså vi väljare som ansvarar för vilka politiker som tillsätts inom riksdag, landsting och i kommunen.

Så det är i grunden felaktigt att påstå att regeringen har ansvar för kommunerna och landstingens agerande. Så fungerar det inte.

Ja håller helt med, men även fast regeringen inte har någon "direkt" påverkan på hur kommuner och landsting ska skötas så har de fortfarande möjlighet att styra med hjälp av lagar och regler, därför mitt torra skämt. Vad som menas med övergripande ansvar är något diffust. Utdrag från regeringen:

Den kommunala självstyrelsen är inskriven i grundlagen och innebär en självständig och fri bestämmanderätt för kommuner och landsting. Staten reglerar delvis dessa ramar genom lagstiftning samt genom sitt övergripande ansvar för att den kommunala verksamheten utvecklas på ett sätt som är förenligt med en samhällsekonomisk balans.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kommuner-och-la...

Edit: bild
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Är inte alls förvånad kollar man bara på problemen med transportstyrelsen och skyddade uppgifter så var det ett problem redan 2012-2013 när jag själv märkte det. Insåg däremot inte problemet själv då.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

De ansvarigas hemsidor: https://www.applion.se/se https://www.voiceintegrate.com/se

Ska man skratta eller gråta?

Haha ser ut som sidor från tidigt 2000 tal Inte som ett större IT bolag.

Permalänk
Medlem

Gällande ansvar.

Stockholms läns landsting styrdes mellan 2010 och 2014 av M+FP+KD+C.
Södermanlands läns landsting av S+FP+MP.
Värmlands läns landsting av M+C+SIV+FP+MP+KD.

Stockholms läns landsting styrdes mellan 2014 och 2018 av M+L+KD+C.
Södermanlands läns landsting av S+MP+C+L.
Värmlands läns landsting av C+M+SIV+L+MP+KD.

Stockholms läns landsting styrs sedan 2018 av M+C+L+KD+MP.
Södermanlands läns landsting av S+VfP+C.
Värmlands läns landsting av M+C+SIV+KD+L+MP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Det är billigt "

Citat:

BIZ 2.0 är ett callcentersystem som är lämpligt för de flesta kundtjänster och callcenters.
[...]
All mjukvara är i "molnet" och samtalen kommer in via säkra och dubblerade system.

Licensavgifter = inga
Våra priser är enbart baserade på våra egna supportavgifter för dagtid, kväll eller hela dygn. Även konsultavgifter (normalt 650 kr/tim) för anpassningar erbjuds.

https://www.voiceintegrate.com/se/tj%C3%A4nster/tj%C3%A4nstepaketeringar/offentliga-25027236

Man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande ansvar.

Ansvar för vadå?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thu:

@Alling: Inte ens det, anslöt du till ip eller nas.applion.se så fick du en index-sida med länk till /medicall-mappen

https://www.shodan.io/host/188.92.248.19

Skrivet av blunden:

Det tog ju ungefär 15 sekunder att hitta på Shodan annars, även om de inte listat den i artikeln.

Se där! Ännu värre än det först verkade som, alltså. Vatten på min kvarn också, då detta i mina ögon är en skandal av episka proportioner (även utan index-sida).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Gigantisk skandal antagligen pågår det delvis fortfarande

En simpel fråga om en förkylning är inte något större problem om det läcker ut men folk pratar om sjukdomar som aids, könssjukdomar, psykiska sjukdomar och sekretesskyddad patient information.
DET ÄR I PRINCIP DELAR AV PATIENTJOURNALEN SOM HAR KOMMIT PÅ VIFT.
1177 vilka sjukdomar har du, patienten berättar.
Hur kan privata bolag få ha det bandat utan tidsbegränsning?
Typ 3 år sen ska det raderas för gott.

Jag tror att skandalen delvis fortfarande pågår , ringer någon och samtalet går till utlandet så kan främmande makt enkelt avlyssna samtalet, avlyssna och banda alt så fortsätter skandalen som förut, nu vet alla vad dom ska leta efter.
INGEN KÄNSLIG SEKRETESSKYDDAD DATATRAFIK SKA GÅ UTANFÖR LANDETS GRÄNSER ALDRIG ALDRIG, varken röstsamtal eller data.
USA Ryssland Kina kan avlyssna alt när det har passerat vår gräns helt utan att kunna straffas för det.

Tyvärr är det nog bara en tidsfråga till alla medborgares patientjournaler kommer ut på nätet, säkerhet kostar pengar alltså skiter privata bolag i säkerheten.

Läs boken george orwells 1984 det är inte bara staten som övervakar nu det är även privata företag som övervakar oss på olagliga sätt.
Jag har ALDRIG MEDVETET gett googel tillstånd att övervaka mitt resande eller besök i affärer och sen kommer Google och frågar hur upplevde du besöket i affären xx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

De ansvarigas hemsidor: https://www.applion.se/se https://www.voiceintegrate.com/se

Man blir minst sagt förbannad. Vart finns kompetensen?

Min första tanke när jag läste detta idag, vem f*n anställde den systemadministratören? En 12-åring hade kunnat göra det bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det får du gärna kvalificera lite bättre. Jag gissar att det är patientdatalagen som gäller och att GDPR (precis som gamla PUL) tillåter mer specifika lagar att gälla före den. Men EU-förordningar är rätt hemska att läsa så jag orkar inte hitta rätt stycker att citera.

GDPR är tillämplig som svensk lag. Som Datainspektionen tolkar det (just nu, det kan ändras) så gäller GDPR i sin helhet och PdL kompletterar GDPR, men enbart om det som står i PdL är förenligt med GDPR.
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/patientdatalage...

Verkar även som att 1177 tolkat det som att både PdL och GDPR gäller.
https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Personup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ser ut ungefär som.... det Gjorde för 20+ år sedan=? Holy crap.

Min farsa skulle göra det här bättre, och han drar ut sladden när han ska stänga av sin dator...

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Gällande ansvar.

Fast är detta en politisk misstag? Det är olagligt att hantera känsligt material vårdslös och det är en heldel del byråkrati bakom, som denna: https://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskydd...

Att det sedan finns individer som säger f-ck the law, jag gör som jag vill och skiter i allt vad sunt förnuft heter. Så känns det långsökt att straffa någon politiker för detta. Mer än att de på lång sikt borde göra det mer kännbart att bryta emot patientsäkerhet och annat.

Permalänk
Medlem

Ni som går i skolan kan hacka och läsa alla kompisarnas betyg och alla inlämnade uppgifter

Jag tror att skolorna läcker som såll nu när det ska lagars i molnet och hos fristående vinstgivande aktörer.
Detta uppmanar jag er att granska.
Privata bolag skiter i säkerheten totalt, säkerhet kostar pengar och misslyckas bolaget med säkerheten så sätter man bara bolaget i konkurs och skrattar hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilossolin:

Alltså, hur fan tänker man när man anlitar folk utifrån för såna känsliga saker...

Det har väl INGET att göra med att göra med VAR det körs. Inkompetens finns inom alla områden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teknik:

Ni som går i skolan kan hacka och läsa alla kompisarnas betyg och alla inlämnade uppgifter
Jag tror att skolorna läcker som såll nu när det ska lagars i molnet och hos fristående vinstgivande aktörer.
Privata bolag skiter i säkerheten totalt, säkerhet kostar pengar och misslyckas bolaget med säkerheten så sätter man bara bolaget i konkurs och skrattar hela vägen till banken.

De är bara gå till skolan och begära ut någons betyg då det är en offentlig handling, det angår inte ens skolan varför du vill veta detta: https://www.lawline.se/answers/har-jag-ratt-att-ta-del-av-nag...

Ditt argument att privata skulle skita i säkerhet så varför inte statliga? De har inget mer att förlora. Jag skulle t.e.x vilja se skatteverket gå i konkurs för alla tabbar de gjorde.

Angående moln vs lokalt lagring så finns det olika för och nackdelar. Fördelen med moln är att det är lättare att undvika inkompetens, då man har fler att välja på. Ta en liten skola i en by, det är bara glömma att ha den tekniska kompetensen själv, det blir mer att vaktmästaren får ta hand om servrarna. Det finns dessutom många risker, stöld är en, men förlorad data är en annan. Skolor brinner rätt som det är och datan måste lagras utanför byggnaden.

Här har ni en riktig säkerhetsnisse. Han hade ej lösenordet uppskrivet någonstans, ingen mer än hn själv visste om det. Alla bitcoin var stenhårt säkrade, vad kunde gå fel?
https://techworld.idg.se/2.2524/1.714069/losenord-kryptovalut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Ja detta är en effekt av att allt avregleras och skall upphandlas till lägsta pris.
Hur detta dock slunkit igenom en upphandling från första början är bortom min förståelse.

Har de ansvariga företagen dessutom inte gjort någon GDPR-översyn? Som integratör / ÅF så har du kanske dock inte det åtagandet då du inte nödvändigtvis är aktiv leverantör. Kan hända att ansvaret för detta trillar mellan stolarna. Det lär i slutändan landa på företaget som NASen stod hos om det inte bara var nån simpel co-location hall förstås. Så många frågor så få svar.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuomi:

Ja detta är en effekt av att allt avregleras och skall upphandlas till lägsta pris.
Hur detta dock slunkit igenom en upphandling från första början är bortom min förståelse.

Har de ansvariga företagen dessutom inte gjort någon GDPR-översyn? Som integratör / ÅF så har du kanske dock inte det åtagandet då du inte nödvändigtvis är aktiv leverantör. Kan hända att ansvaret för detta trillar mellan stolarna. Det lär i slutändan landa på företaget som NASen stod hos om det inte bara var nån simpel co-location hall förstås. Så många frågor så få svar.

Nej, ansvar trillar ej mellan stolarna. Till att börja med så går man in med cv på personer som ska jobba och man får inte ens ta in andra personer på samma företag hur som helst, dessa individer ska granskas före. Att ta in ett annat företag är för vissa jobb skittufft, men är man huvudentreprenör så är de ändå ansvariga.

Det jag tror är att jobbet är lite nischad, detta leder till låg konkurrens. De som gör jobbet kanske kan något område, men sedan totalt suger på allt inom datorer/datasäkerhet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Se där! Ännu värre än det först verkade som, alltså. Vatten på min kvarn också, då detta i mina ögon är en skandal av episka proportioner (även utan index-sida).

Det är förmodligen så problemet upptäcktes också. Jag läste rubriken, blev nyfiken och letade upp servern innan jag insåg att de skrivit ut den i artikeln.

Allt som krävdes var en sökning på "medicall". Normalt brukar man behöva gräva lite mer på olika relaterade organisationsnamn och filtrera lite för att hitta det man söker.

https://www.shodan.io/search?query=medicall

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nej, ansvar trillar ej mellan stolarna. Till att börja med så går man in med cv på personer som ska jobba och man får inte ens ta in andra personer på samma företag hur som helst, dessa individer ska granskas före. Att ta in ett annat företag är för vissa jobb skittufft, men är man huvudentreprenör så är de ändå ansvariga.

Det jag tror är att jobbet är lite nischad, detta leder till låg konkurrens. De som gör jobbet kanske kan något område, men sedan totalt suger på allt inom datorer/datasäkerhet etc.

Gäller detta generellt ett företag som behandlar personuppgifter eller syftar du på en vanlig rekryteringsprocess där en självklart, i vanliga fall skickar in ett CV. Hursom så kan jag lova att de flesta företag inte lever upp till den standarden.
Det du skriver är kanske hur det SKA gå till, kan dock inte vara hur det HAR gått till.

För ovanstående så krävs det att det finns rutiner på plats på respektive företag för att arbeta på detta vis och vettiga genomtänkta rutiner kan inte vara ett ledord där detta uppstår.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De är bara gå till skolan och begära ut någons betyg då det är en offentlig handling, det angår inte ens skolan varför du vill veta detta: https://www.lawline.se/answers/har-jag-ratt-att-ta-del-av-nag...

Det är inte slutbetyget jag pratar om det är vad lärarna och skolan har för information om dig och den är hemlig åtminstone har det varit sekretessyddat tills molnet kom.
Ligger molnet utomlands vet USA Kina Ryssland alt om din skolgång åtminstone kan dom ta fram informationen om dom vill.
Kommer dom inte in i molnet så kan dom avlyssna trafiken upp och ner och ändå få all information.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuomi:

Gäller detta generellt ett företag som behandlar personuppgifter eller syftar du på en vanlig rekryteringsprocess där en självklart, i vanliga fall skickar in ett CV.
Det du skriver är kanske hur det SKA gå till, kan dock inte vara hur det HAR gått till.

För ovanstående så krävs det att det finns rutiner på plats på respektive företag för att arbeta på detta vis och vettiga genomtänkta rutiner kan inte vara ett ledord där detta uppstår.

Jag syftar på offentlig upphandling för lite mer krävande saker. Där ett krav kan vara att man ska ha 5års arbetserfarenhet av just detta jobb. Om man sedan har varit ansvarig på Nasa för någon rymduppskjutning kvittar, har man ej 5år på moment X så får man ej uföra det. Det krävs inga som helst märkvärdiga rutiner för detta, man ger folk bara personliga behörighetsbrickor att vara på platsen och inloggning. Är det någon obehörig så blir hela företaget avstängd.
Jag pratar om saker som är självklara, det har varit detta inom IT i nästan 50år..

Den aktuella händelsen där de skit i allt vad säkerhet heter är extraordinär. Att de skulle ha dålig säkerhet hade dock ej förvånat mig.

Permalänk
Medlem

Div vårdregioner fortsätter arbetet med dem.
Server läckan fixades med å dra ut kontakten.
Först förnekar dom för att sen ...Dom ser i loggarna.... och tror att CS kommit åt 7st filer.
Enligt Kaspersky Labs så är det inte sista gången, å påpekar att många fler inom offentlig sektor är oskyddade.
Datainspektionen tror att en granskning ska göras.
Inget pressutlåtande ifrån regeringen.
Ej heller någon polisanmälan eller förundersökning.

Varför är man inte förvånad?
Ingen tar ansvar å ingen har gjort fel.

Det är oerhört kritiska uppgifter som har legat helt öppna.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teknik:

Det är inte slutbetyget jag pratar om det är vad lärarna och skolan har för information om dig och den är hemlig åtminstone har det varit sekretessyddat tills molnet kom.
Ligger molnet utomlands vet USA Kina Ryssland alt om din skolgång åtminstone kan dom ta fram informationen om dom vill.
Kommer dom inte in i molnet så kan dom avlyssna trafiken upp och ner och ändå få all information.

Och när vaktmästaren sköter IT säkerheteen på skolan så kan vem som helst surfa in och kanske ändra betyg utan lösenord.

Moln har sina för och nackdelar. Inom datorteknik blir det bara mer och mer som en IT-tekniker ska kunna och rätt väg är ofta att låta olika specialister ta hand om de olika delarna. Detta finns det självklart risker med, men när det ej går att få tag på kompetent personal lokalt så blir detta ofta det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ansvar för vadå?

Skrivet av anon159643:

Fast är detta en politisk misstag? Det är olagligt att hantera känsligt material vårdslös och det är en heldel del byråkrati bakom, som denna: https://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskydd...

Att det sedan finns individer som säger f-ck the law, jag gör som jag vill och skiter i allt vad sunt förnuft heter. Så känns det långsökt att straffa någon politiker för detta. Mer än att de på lång sikt borde göra det mer kännbart att bryta emot patientsäkerhet och annat.

Det är information för de som kräver att politiker skall straffas.

Slutar politiker vara ansvariga efter att tjänster har lagts ut hos privata företag eller borde de även avkrävas att de kontrollera hur tjänsten utförs?

Om man bara ökar straffen, hur hjälper de då de som har fått sin privata information spridd?

Företag A följer inte reglerna, blir straffade. Företag B, tar över, följer inte reglerna, blir straffade. Om de då blir upptäckta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja håller helt med, men även fast regeringen inte har någon "direkt" påverkan på hur kommuner och landsting ska skötas så har de fortfarande möjlighet att styra med hjälp av lagar och regler, därför mitt torra skämt. Vad som menas med övergripande ansvar är något diffust. Utdrag från regeringen:

Den kommunala självstyrelsen är inskriven i grundlagen och innebär en självständig och fri bestämmanderätt för kommuner och landsting. Staten reglerar delvis dessa ramar genom lagstiftning samt genom sitt övergripande ansvar för att den kommunala verksamheten utvecklas på ett sätt som är förenligt med en samhällsekonomisk balans.

http://forumbilder.se/I4FVU/skarmavbild-2019-02-18-kl-22-08-06.png

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kommuner-och-la...

Grejen är dock den att detta redan är olagligt. Svårt att styra med hjälp av lagar och regler om det redan är olagligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Skrivet av WebDemon:

Haha ser ut som sidor från tidigt 2000 tal Inte som ett större IT bolag.

Skrivet av enoch85:

Man blir minst sagt förbannad. Vart finns kompetensen?

Min första tanke när jag läste detta idag, vem f*n anställde den systemadministratören? En 12-åring hade kunnat göra det bättre.

Men vad förväntar ni er av ett bolag i princip utan anställda drivna av en snart 64 årig man? Voice Integrate Nordic rapporterar att de har tre anställda, en av dem är den 63 åriga mannen som är styrelseordförande och VD (och majoritetsägare). Applion rapporterar noll anställda. Bolagen har inte haft någon större omsättning. 2013 (som jag antar att det är när de började användas) hade de straxt under 3 miljoner i omsättning och det känns inte troligt att de skulle haft några andra större kunder än Medicall.

Det är inga företag som skulle kommit i kontakt med sjukvården utan det thailändska Medicall. De blev såklart inte anställda av något landsting heller utan det var Medhelp som hade kontrakterat ut samtal på obekväma tider till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast är detta en politisk misstag?
Att det sedan finns individer som säger f-ck the law, jag gör som jag vill och skiter i allt vad sunt förnuft heter. Så känns det långsökt att straffa någon politiker för detta.

Är i första å sista hand som styr deras medel.
Första: Upphandling av säkerhetsklassad information är nåt som kan regleras av lag som Politiker sätter.
Sista: Ska det sparas in så får det kosta vad det vill.
Så det ÄR politikerna som bär det slutgiltiga ansvaret.
Förvisso så skulle detta stoppas på tjänstenivå å aldrig godta en skitlag.
Rent ut sagt sätta sig på tvären å tvinga politikerna till nytt beslut.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.