Renault zoe elbil eller Toyota yaris elhybrid?

Permalänk
Medlem

Renault zoe elbil eller Toyota yaris elhybrid?

Hoj

är lite i tankar på att köpa ev en hybrid eller elbil till min fru.

Har kollat in Toyota Yaris elhybrid samt elbilen Renault Zoe.

men det jag undrar över är det värt att köpa en elbil nu? eller ska man vänta
tills ev nya modeller eller kanske billigare till och med?

sen till kommer det ju 700kr i månaden för batteri hyran på den bilen
samt hur laddar man dem? det är ju knappast ett vanligt uttag om jag har fattat rätt.

hon åker ca 10mil om dagen så en zoe skulle duga helt ok till det.

men samtidigt sitter jag å tänker att en yaris elhybrid kan man ju komma mycket längre
distanser med.

men dock med dom stigande bensin priserna så kanske det inte är heller det bästa alternativet.

Tänkte köpa en helt ny bil, ej beggad.

nån som äger en elbil å kan dela med sig av sina kunskaper kring dem?
är det värt att köpa elbil nu eller vänta?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Yaris Elhybrid är egentligen ingen vidare konstruktion, det blir varken hackat eller malet.

Yaris går inte långt på det pyttelilla hybridbatteriet 0,9Kwh som dessutom är av den billigare typen Nimh istället för Lion batterier som håller för fler laddcykler. Nimh är samma teknik som i vanliga laddningsbara småbatterier eller sämre billiga verktygsbatterier.

Enda tillfället det överhuvud taget går att vinna något vettigt ur en sådan liten lätthybrid är ren stadskörning då kanske man kan spara någon dl/mil som mest om körsträckan är kort.

På Landsväg drar den lika mycket eller mer än en ren bensinare utan hybridsystem eftersom motorn måste jobba hårdare med att släpa med sig batteri och elmotor som i princip ej gör nytta i högre farter.

Dess egentliga fördel kan mer vara om den får en bättre miljöklass med lägre skatt men rent körmässigt tjänar man inte på det annat än bara lite i ren stadstrafik på kortsträcka. Ett så litet batteri som 0,9Kwh och en elmotoreffekt på 45Kw räcker då i 1,2 minuter innan det är urladdat. Trampar man lite mindre hårt på gasen blir det några minuter till men knappast mycket mer.

Nej ska man ha någon glädje av en hybrid annat än möjligen rent skattemässigt är det större batteri och helst laddhybrid som kanske klarar 3-5mil på batteri. Denna lilla Yaris borde inte få kallas hybrid egentligen då det ger så lite(och kostar mer pengar när det krånglar)

Då är en ren elbil bättre just idag under rätt förutsättningar:

Man ska framför allt kunna ladda hemma med egen billig ström eller på arbetsplatsen.

Har man ingen egen laddmöjlighet hänvisas man till dyra snabbladdare (just Zoe laddar heller inte lika snabbt som andra) även om det går att hitta en del halvsnabba 22Kw laddstolpar där det är billigt eller gratis om inte taxi snott platserna som de ofta gör.

Ställer man sig vid en normal snabbladdare går det långsamt med Zoe som bara laddar hälften så snabbt som andra elbilar och kostar i praktiken lika mycket (ja står man vid snabbladdare med tidstaxa rentav dyrare)som fossilbränsle samtidigt som man har elbilsproblem som lång väntetid om någon bil står före i laddkön(räkna med 45-60min per bil).

Idag tjänar du på elbil om du kan ladda på billig eltaxa hemma och har lagom långt pendelavstånd.

Tyvärr kan det ändras när som helst för ingen inbillar sig att politikerna kommer låta mjölkkossans många miljarder i fordons och bränsleskatter sina.

Vi kan vara säkra på att den dagen fler kör elbil så kommer någon extra straffskatt som kilometerskatt mätt med Gps eller något liknande att införas så elbilen blir lika dyr att åka i som dagens fossilbilar, men fram till dess kan man tjäna på det med rätt förutsättningar.

Är med i en elbilspool och när jag åker längre sträckor och måste snabbladda kostar det ungefär som att köpa diesel till min fd bil.
Skillnaden är bara att medan fossilbilen kan köra över 100mil på en tank och tankas på några minuter så kräver elbilen långa återkommande laddstopp och kupévärmen vintertid drar mycket batteri som kortar räckvidden.

Bilens 40Kwh batteri räcker i praktiken bara ca 15mil om det ska kännas säkert på vinterhalvåret även vid snöfritt och temp kring nollan, sedan måste man ladda igen.(man vill inte få slut på ström för då måste bilen bärgas då de ej får bogseras)

Att köra 30mil med elbil brukar ta dubbla tiden mot fossilbil eftersom man inte gasar lika mycket (det äter mer batteri än det ger) samt att laddningsstopp tar tid. Med min Diesel tog det tre timmar för 30mil med elbil minst det dubbla.

Det finns förvisso trivsamma saker med att köra elbil som att de är pigga vid start, ofta tystare samt att man känner sig miljövänlig.

Om man jobbpendlar lagom många mil funkar det om man har laddmöjlighet (i praktiken ett måste, bor man i lägenhet utan laddning är det ingen vits med elbil)

Har man inte så bråttom och står ut med pionjärkänslan går det att åka längre sträckor med, Visst har man råd med en Tesla för en miljon är räckvidden lite bättre men för alla andra kan man i princip halvera utlovad räckvidd om det inte är sommar och man kör med ägg under foten. En dyrare Tesla har också mycket större batteri fast den tappar också på vintern men marginalen är större med jättebatterier.

Med nya elbilar har hela tiden större batterier kommit och utvecklingen varit snabb så svårt att veta andrahandsvärdet på sikt.
Zoe har fördelen av batterihyra där man inte tar samma risk men man får å andra sidan betala för det.

Men tittar man på motsvarande Nissan Leaf elbil så har de tidiga 24Kwh bilarna med kort räckvidd sjunkit mycket i pris, går att hitta för runt 100k. Folk vill helst ha större batterier vilket sänker priset på bilar med små batterier och kort räckvidd.

Troligtvis fortsätter den utvecklingen ett bra tag till framöver.

Permalänk
Medlem

Har haft en Zoe i 2 år och det har funkat klocka. Räckvidden är en bit över 10 mil på vintern (om man vill ha värme i kupén), några mil till på sommaren.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Kia Niro elbil? Eller Hybriden som har 6mil?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Stora frågan är om du kollar på ny eller begagnad? Den nya Zoe skall ju komma med CCS vilket kommer göra att bilen faktiskt kan användas till längre turer där man behöver ladda på vägen. Sen är frågan vad du vill lägga, finns ju en hel del elbilar nu som är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

En icke laddbar hybrid skulle jag aldrig köpa. ( Yaris hybrid är en sådan) Toyota kallar sina laddbara för Plug-in hybrid

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Östersunds kommun hade Renault Zoe elbilar men dom slutade att fungera på vintern i detta klimat.

Dom bytte ut dom till Hyundai Ionic som tydligen fungerat perfekt även vid 32-33 minusgrader.

Även Nissan Leaf som funnits längst med elbilar har jag hört riktigt bra om.

Men förstår att priset har stor betydelse därför kommunen valde Renault först men kostade mer i längden och nästa steg upp var Hyundai och skulle själv inte våga köpa en bil som ej fungerar på vintern.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Kan du utveckla varför du skulle välja det?

Har haft en Prius i snart två år och ska snart lämna tillbaka den. Jag har i stort sett varit väldigt nöjd med motor/hybridsystem och ganska nöjd med förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

@jOnÄTÄn:

Kan du utveckla varför du skulle välja det?

Har haft en Prius i snart två år och ska snart lämna tillbaka den. Jag har i stort sett varit väldigt nöjd med motor/hybridsystem och ganska nöjd med förbrukningen.

Du kan köra många laddbara hybrider på 100% el i typ 5-6 mil vilket gör att många av mina resor som inte är jobbpendling skulle bli eldrivna. Och efter 5 mil på enbart el så går de över och blir mer som en vanlig hybrid. De icke laddbara kan väl inte detta? Kikade själv lite på detta under förra året men bestämde mig för att avvakta tills jag har möjlighet att ladda hemma, kör en diesel toyota så länge...

Och jag menar inte att vanliga hybrider är dåliga de är bara sämre än de laddbara. I alla fall med den informationen jag lyckats läsa mig till men jag har ju aldrig ägt varken hybrid eller laddhybrid själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Oj, jag missade att du skrev _aldrig_

Permalänk
Medlem

Jag minns för några år sedan när en kollega köpte en Clio elbil. När nästa års modell lanserades hade den 20% högre batterikapacitet, till samma pris, berättade hon. Hon kände sig lite snuvad på det.

Jag kommer inte att köpa någon elbil än på några år, det känns som att utvecklingen fortfarande är i ett tidigt skede och att en senare modell kan vara mycket bättre och göra den bil du köper i idag lika intressant som gårdagens tidning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Yaris Elhybrid är egentligen ingen vidare konstruktion, det blir varken hackat eller malet.

Yaris går inte långt på det pyttelilla hybridbatteriet 0,9Kwh som dessutom är av den billigare typen Nimh istället för Lion batterier som håller för fler laddcykler. Nimh är samma teknik som i vanliga laddningsbara småbatterier eller sämre billiga verktygsbatterier.

Enda tillfället det överhuvud taget går att vinna något vettigt ur en sådan liten lätthybrid är ren stadskörning då kanske man kan spara någon dl/mil som mest om körsträckan är kort.

På Landsväg drar den lika mycket eller mer än en ren bensinare utan hybridsystem eftersom motorn måste jobba hårdare med att släpa med sig batteri och elmotor som i princip ej gör nytta i högre farter.

Dess egentliga fördel kan mer vara om den får en bättre miljöklass med lägre skatt men rent körmässigt tjänar man inte på det annat än bara lite i ren stadstrafik på kortsträcka. Ett så litet batteri som 0,9Kwh och en elmotoreffekt på 45Kw räcker då i 1,2 minuter innan det är urladdat. Trampar man lite mindre hårt på gasen blir det några minuter till men knappast mycket mer.

Nej ska man ha någon glädje av en hybrid annat än möjligen rent skattemässigt är det större batteri och helst laddhybrid som kanske klarar 3-5mil på batteri. Denna lilla Yaris borde inte få kallas hybrid egentligen då det ger så lite(och kostar mer pengar när det krånglar)

Då är en ren elbil bättre just idag under rätt förutsättningar:

Man ska framför allt kunna ladda hemma med egen billig ström eller på arbetsplatsen.

Har man ingen egen laddmöjlighet hänvisas man till dyra snabbladdare (just Zoe laddar heller inte lika snabbt som andra) även om det går att hitta en del halvsnabba 22Kw laddstolpar där det är billigt eller gratis om inte taxi snott platserna som de ofta gör.

Ställer man sig vid en normal snabbladdare går det långsamt med Zoe som bara laddar hälften så snabbt som andra elbilar och kostar i praktiken lika mycket (ja står man vid snabbladdare med tidstaxa rentav dyrare)som fossilbränsle samtidigt som man har elbilsproblem som lång väntetid om någon bil står före i laddkön(räkna med 45-60min per bil).

Idag tjänar du på elbil om du kan ladda på billig eltaxa hemma och har lagom långt pendelavstånd.

Tyvärr kan det ändras när som helst för ingen inbillar sig att politikerna kommer låta mjölkkossans många miljarder i fordons och bränsleskatter sina.

Vi kan vara säkra på att den dagen fler kör elbil så kommer någon extra straffskatt som kilometerskatt mätt med Gps eller något liknande att införas så elbilen blir lika dyr att åka i som dagens fossilbilar, men fram till dess kan man tjäna på det med rätt förutsättningar.

Är med i en elbilspool och när jag åker längre sträckor och måste snabbladda kostar det ungefär som att köpa diesel till min fd bil.
Skillnaden är bara att medan fossilbilen kan köra över 100mil på en tank och tankas på några minuter så kräver elbilen långa återkommande laddstopp och kupévärmen vintertid drar mycket batteri som kortar räckvidden.

Bilens 40Kwh batteri räcker i praktiken bara ca 15mil om det ska kännas säkert på vinterhalvåret även vid snöfritt och temp kring nollan, sedan måste man ladda igen.(man vill inte få slut på ström för då måste bilen bärgas då de ej får bogseras)

Att köra 30mil med elbil brukar ta dubbla tiden mot fossilbil eftersom man inte gasar lika mycket (det äter mer batteri än det ger) samt att laddningsstopp tar tid. Med min Diesel tog det tre timmar för 30mil med elbil minst det dubbla.

Det finns förvisso trivsamma saker med att köra elbil som att de är pigga vid start, ofta tystare samt att man känner sig miljövänlig.

Om man jobbpendlar lagom många mil funkar det om man har laddmöjlighet (i praktiken ett måste, bor man i lägenhet utan laddning är det ingen vits med elbil)

Har man inte så bråttom och står ut med pionjärkänslan går det att åka längre sträckor med, Visst har man råd med en Tesla för en miljon är räckvidden lite bättre men för alla andra kan man i princip halvera utlovad räckvidd om det inte är sommar och man kör med ägg under foten. En dyrare Tesla har också mycket större batteri fast den tappar också på vintern men marginalen är större med jättebatterier.

Med nya elbilar har hela tiden större batterier kommit och utvecklingen varit snabb så svårt att veta andrahandsvärdet på sikt.
Zoe har fördelen av batterihyra där man inte tar samma risk men man får å andra sidan betala för det.

Men tittar man på motsvarande Nissan Leaf elbil så har de tidiga 24Kwh bilarna med kort räckvidd sjunkit mycket i pris, går att hitta för runt 100k. Folk vill helst ha större batterier vilket sänker priset på bilar med små batterier och kort räckvidd.

Troligtvis fortsätter den utvecklingen ett bra tag till framöver.

Mycket bra svar till min fråga, jag tackar å bockar.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Sötast
Skrivet av twk:

Jag minns för några år sedan när en kollega köpte en Clio elbil. När nästa års modell lanserades hade den 20% högre batterikapacitet, till samma pris, berättade hon. Hon kände sig lite snuvad på det.

Jag kommer inte att köpa någon elbil än på några år, det känns som att utvecklingen fortfarande är i ett tidigt skede och att en senare modell kan vara mycket bättre och göra den bil du köper i idag lika intressant som gårdagens tidning.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade hon förväntat sig att man skulle stoppa utvecklingen av elbilar globalt för att hon valt att köpa en då eller?

Ren logik och självklarhet att varje ny modell blir en förbättring av den gamla, annars kan vi likabra skrota allt som heter elbilar och utveckling rent generellt

Permalänk

Köp en lätt begagnad elbil för kraftigt rabatterat pris. Eltekniken går väldigt snabbt fram just nu med många nya modeller och ny teknik som snabbt gör tidigare modeller utdaterade. Detsamma gäller ju också vanliga bilar men är mer extremt med elbilar

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde en Zoe förra helgen. En sprillans ny sådan, via Sunfleet bilpool.

Jag reagerade på att bilen i sig i sina köregenskaper var helt OK (som en elbil ska vara, d.v.s. rapp) och riktig handbroms (ja tack!) men att elektroniken är bedrövlig.

Det är Android Auto med någon potatis till processor i den inbyggda datorn, och gränssnittet verkar ha utvecklats av sociopater. Det går t.ex. inte att stänga av radion och ha GPS:en på. Enda som går är att dra ner volymen på GPS:en. Det tar flera sekunder för backkameran att gå igång när man lägger i backen för att mjukvaran är så seg. Att skriva adresser i GPS:en är en övning i frustration, av någon som inte fattat det här med asynkron programmering och lägger mjukvarutangentbordet i samma tråd som en långsam sökning genom telefonens databas...

Kontrollerna för klimatanläggningen är hemska. Det är en slags "klickhjulsliknande" mekanism med lysdioder som visar aktuell temperatur, ungefär som på en LG tvättmaskin för programval. Gör det omöjligt att ställa värmen utan att titta ner.

Handskfacket går det knappt ner ett par handskar i.

Till sist så har Zoe någon slags "fotgängarvarningssignal" som simulerar motorljud när man är under 30 km/h. Bra funktion, men den hörs rejält in i bilen, och stängs av automatiskt när man hamnar på 30 km/h. Det gör att det är lätt att få ovanan att alltid köra 30 km/h eller snabbare, vilket innebär att man kanske kör snabbare än man annars hade gjort. Det blir en slags antifunktion för säkerhet.

Med den bakgrunden skulle jag själv inte vilja ha en Zoe om det fanns någon annan bil som var lika bra att köra men hade bättre elektronik.

Permalänk
Medlem

jag hade nog personligen väntat på att tesla model 3 lanseras på bred front i europa, att köpa något annat (för snarlik peng) känns just nu inte superintressant för egen del

tänker på räckvidden framförallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3nny:

jag hade nog personligen väntat på att tesla model 3 lanseras på bred front i europa, att köpa något annat (för snarlik peng) känns just nu inte superintressant för egen del

tänker på räckvidden framförallt

Det är ju en helt annan prisklass.

Till trådskapare:

En Hundai Kona kanske?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa eller leasa? Leasing kostar från 108 000kr för tre år och får jag säga min mening kan du få både mer och bättre bil för den pengen.

Permalänk
Medlem

Om jag hade köpt en elbil idag hade jag köpt Hyundai Ionic pga att dom har bra räckvidd för prisklassen och funkar bra i kyla i Norrland.

Just Östersund måste ligga enormt före alla städer på laddstolpar finns minst 3 snabbladdare på varje affär och vid varje parkeringsplats nere på stan och lokala bostadsbolaget av hyresrätter har 2 Snabbladdare vid varje hyreshus.

Kommunen kör helt på el bilar i hela deras fordonspark.

Dom körde som sagt Renault Zoe först och hemtjänsten kom inte fram på vintern utan blev stående pga bilarna ej starta i kylan.

Vet att dom försökte reklamera bilarna mot bilfirman men hänvisades till Tillverkaren Renault och fick ingen hjälp.

Dom gav upp på detta ärende mot Renault men beslutade ändå att ge elbilar en ny chans.

Hyundai Ionic blev deras val.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hade hon förväntat sig att man skulle stoppa utvecklingen av elbilar globalt för att hon valt att köpa en då eller?

Ren logik och självklarhet att varje ny modell blir en förbättring av den gamla, annars kan vi likabra skrota allt som heter elbilar och utveckling rent generellt

Nej, det tror jag inte att hon hade tänkt...

Men jag kan förstå att det kan kännas snopet med en så stor förbättring, för samma pris, så kort tid efter att man har köpt bilen. Andrahandsvärdet lär också ha fått sig en rejäl törn.

Att köpa elbil idag känns som en riktig gamble.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nej, det tror jag inte att hon hade tänkt...

Men jag kan förstå att det kan kännas snopet med en så stor förbättring, för samma pris, så kort tid efter att man har köpt bilen. Andrahandsvärdet lär också ha fått sig en rejäl törn.

Att köpa elbil idag känns som en riktig gamble.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att idag börjar det stabilisera sig något faktiskt då man börjar se runt var man kommer landa vad gäller räckvidd och prestanda samt att batterierna börjar bli relativt billiga. Sen är det ju som med allt annat att det kostar lite extra att vara tidig med saker och det är ju inte helt mainstream ännu. Jag hade i var fall inte tvekat på att hoppa på tåget nu, vilket jag redan gjort också.

Permalänk
Medlem

Inte helt fel med elbil. Är själv lite sugen på en Tesla Model S eller Nissan Leaf.

En vanlig missuppfattning man märker i folkmun är att de nästan är gratis att "tanka".

En Tesla model s har ett batteripack på 75 kWh. Kan då förbruka 7500W i 10 timmar.

En bilsäljare säger att el är billigt i sverige, det kostar bara 75 * 0.7 = 52kr att fullladda en sådan bil.

Är det okunskap eller försöker en sådan säljare lura kunden?

Själv ger jag 3.2kr/kWh. Jag fick elräkningen idag på 1088kr för 334kWh = 3.2kr/kWh.

Så tex. en Tesla model S kostar för mig 240kr att ladda (förenklat sett)

Vad skulle bilisterna säga om bensinmackarna helt plötsligt började ange priset på bensinen för vad det kostar i tex. Kuwait?

Vad priset kostar där är inte så intressant utan det är vad det kostar vid pumpen dvs det jag får betala som är intressant, samma sak med elen där priset vid kontakten är intressant.

Jag kanske är ute och cyklar, rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Inte helt fel med elbil. Är själv lite sugen på en Tesla Model S eller Nissan Leaf.

En vanlig missuppfattning man märker i folkmun är att de nästan är gratis att "tanka".

En Tesla model s har ett batteripack på 75 kWh. Kan då förbruka 7500W i 10 timmar.

En bilsäljare säger att el är billigt i sverige, det kostar bara 75 * 0.7 = 52kr att fullladda en sådan bil.

Är det okunskap eller försöker en sådan säljare lura kunden?

Själv ger jag 3.2kr/kWh. Jag fick elräkningen idag på 1088kr för 334kWh = 3.2kr/kWh.

Så tex. en Tesla model S kostar för mig 240kr att ladda (förenklat sett)

Vad skulle bilisterna säga om bensinmackarna helt plötsligt började ange priset på bensinen för vad det kostar i tex. Kuwait?

Vad priset kostar där är inte så intressant utan det är vad det kostar vid pumpen dvs det jag får betala som är intressant, samma sak med elen där priset vid kontakten är intressant.

Jag kanske är ute och cyklar, rätta mig gärna om jag har fel

Skräll att bilförsäljare skönmålar sanningen

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Själv ger jag 3.2kr/kWh. Jag fick elräkningen idag på 1088kr för 334kWh = 3.2kr/kWh.

Det priset inkluderar elnätsavgift. Så om du använder 1 kWh mer kommer inte din elräkning att öka med 3.2 kr, utan snarare med 0.7 kr. Elnätsavgiften kommer du inte undan så länge du alls har el. Så att ladda en Tesla kostar dig närmare 52 än 240.

Permalänk
Medlem

Kul, jag gjorde precis själv en uträkning.
Nu bor vi lite dumt till så vi kan dra av för resor till o från arbetet. efter de 11 000 är borträknade blev det 24 500/år mer i kassan.
Skillnaden på 3 år mellan vår nuvarande Honda Crv disel automat 0.78l/mil
och en Hyuidai Ioniq electric blev hela 94 316:- med fördel Elbilen. (då är skatt, service, försäkring, förbrukning, deklaration medräknat)Räknat på att man laddar bilen hemma varje gång 20mil/28 Kwh 2000mil/år till en kostnad på 0.68kr/Kwh. inget billån / kostnad för bilen är med i kalkylen.
det roliga är att elbilen "genererade" mer pengar än den kostade. +52436kr.
Hondan hamnar på -41880kr..
Det skiljer alltså avrundat för oss 2620kr/mån - vilket man kan räkna av på ev billån (där det även blir marginella räntelättnader på deklarationen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Själv ger jag 3.2kr/kWh. Jag fick elräkningen idag på 1088kr för 334kWh = 3.2kr/kWh.

Det var ett jädra blodigt elpris. Jag betalar 29 öre... Med elnätsleverans blir det 46 öre tror jag.

Permalänk
Medlem

Vi har en Zoe, hon kör ca 6 mil om dagen, visa dagar ännu mer pga innebandyträning.
Laddar endast via 230-volt. Första 1,5 månaden så drog den i sig 136kwh. Vi har ju en bil till ifall vi ska på exempelvis semester. Men i övrigt har det funkat. Det är stora batteriet och stora motorn i den. Men ECO (tror den begränsar farten till 96km / h och utan stolsvärme på vintern så gick den ca 23 mil. Vi betalar dock 1099kr / mån för batterihyran då det är med fria mil. Otroligt nöjda är vi i alla fall. Har försökt få henne att inte använda skärtvärmen, men det går sådär. Fick både TYP2 och Chucko (220V) laddare med till bilen. Laddar vi varje natt så är det nästan så 220 hinner ladda i kapp, om den inte gör det på veckorna så gör den det under helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Kul, jag gjorde precis själv en uträkning.
Nu bor vi lite dumt till så vi kan dra av för resor till o från arbetet. efter de 11 000 är borträknade blev det 24 500/år mer i kassan.
Skillnaden på 3 år mellan vår nuvarande Honda Crv disel automat 0.78l/mil
och en Hyuidai Ioniq electric blev hela 94 316:- med fördel Elbilen. (då är skatt, service, försäkring, förbrukning, deklaration medräknat)Räknat på att man laddar bilen hemma varje gång 20mil/28 Kwh 2000mil/år till en kostnad på 0.68kr/Kwh. inget billån / kostnad för bilen är med i kalkylen.
det roliga är att elbilen "genererade" mer pengar än den kostade. +52436kr.
Hondan hamnar på -41880kr..
Det skiljer alltså avrundat för oss 2620kr/mån - vilket man kan räkna av på ev billån (där det även blir marginella räntelättnader på deklarationen)

Tänkte bara fråga om du har du med värdeminskningen i beräkningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Vive la liberté!

Leasar en Nissan Leaf 40kWh för 4200/mån. Har laddmöjlighet under helgen och vid tillfällen på jobbet. Kör ca 18mil/vecka.
Har man inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet så blir det väldigt mycket krångligare att ha elbil, så för att få ut mest nytta av det så gäller det att ha något av dessa.
Den praktiska räckvidden beror lite på hur snabbt man vill köra, vid lugnt tempo kan man komma upp i 300km, när det är kallt ner mot 150-170km.
Att slippa spendera tid på att åka till mack vid vardagligt bruk är nice.
Resor längre än ca 200km kräver viss förhandsplanering för snabbladdning längs med rutten.
Trevligt med drag från 0-50 gör att man kan trycka in sig i luckor i stadstrafik som man inte hade hunnit in i med en standard bensin- eller dieselbil.
En grej att ta i beaktning för elbilar är att det kan bli en del väntetid från att man lägger beställning tills bilen kommer, om det ens går att köpa. Var en period där ex. e-Golf, Golf GTE och Passat GTE inte gick att köpa överhuvudtaget. Fick vänta tre månader till efter utlovat datum när jag beställde min bil.

Vad som funkar bäst för dig i slutändan beror till sist på:
Hur du kör (långa stärckor, korta sträckor, stadsttrafik, motorväg osv).
Har du tillgång till laddning hemma eller på jobbet. (Vanligt eluttag säkrat 10A eller 16A funkar, men är ej optimalt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Tänkte bara fråga om du har du med värdeminskningen i beräkningen?

Skickades från m.sweclockers.com

nej, inget sådant. nu var det endast en kalkyl på 3 år. batterigarantin sträcker sig 7-8 år eller 20 000 mil.
med tanke på att nybilsmarknaden fylls upp av elbilar mer o mer fram till 2030 då alla nya bilar ska vara eldrivna.
så känns det ju som att den fosila marknaden mer o mer kommer beskattas och straffas hårdare för varje år som går vilket gör Diselbilen mindre eftertraktad.
Nu vet jag inte hur länge jag kommer ha bilen. men på 7år är den i dagsläget 220 000:- billigare i drift än min nuvarande Diselbil.
bra att veta: gör jag en service strax innan 20 000mil eller åren tickar över så måste batteriet klara minst 71% av vad den gjorde som ny.
Sen är det naturligtvis skillnad på bil o bil, nu är elbilen mest tänkt som transport hem-arbete, dragkrok o sådant är bara att glömma om man inte köper en Tesla.