Yaris Elhybrid är egentligen ingen vidare konstruktion, det blir varken hackat eller malet.
Yaris går inte långt på det pyttelilla hybridbatteriet 0,9Kwh som dessutom är av den billigare typen Nimh istället för Lion batterier som håller för fler laddcykler. Nimh är samma teknik som i vanliga laddningsbara småbatterier eller sämre billiga verktygsbatterier.
Enda tillfället det överhuvud taget går att vinna något vettigt ur en sådan liten lätthybrid är ren stadskörning då kanske man kan spara någon dl/mil som mest om körsträckan är kort.
På Landsväg drar den lika mycket eller mer än en ren bensinare utan hybridsystem eftersom motorn måste jobba hårdare med att släpa med sig batteri och elmotor som i princip ej gör nytta i högre farter.
Dess egentliga fördel kan mer vara om den får en bättre miljöklass med lägre skatt men rent körmässigt tjänar man inte på det annat än bara lite i ren stadstrafik på kortsträcka. Ett så litet batteri som 0,9Kwh och en elmotoreffekt på 45Kw räcker då i 1,2 minuter innan det är urladdat. Trampar man lite mindre hårt på gasen blir det några minuter till men knappast mycket mer.
Nej ska man ha någon glädje av en hybrid annat än möjligen rent skattemässigt är det större batteri och helst laddhybrid som kanske klarar 3-5mil på batteri. Denna lilla Yaris borde inte få kallas hybrid egentligen då det ger så lite(och kostar mer pengar när det krånglar)
Då är en ren elbil bättre just idag under rätt förutsättningar:
Man ska framför allt kunna ladda hemma med egen billig ström eller på arbetsplatsen.
Har man ingen egen laddmöjlighet hänvisas man till dyra snabbladdare (just Zoe laddar heller inte lika snabbt som andra) även om det går att hitta en del halvsnabba 22Kw laddstolpar där det är billigt eller gratis om inte taxi snott platserna som de ofta gör.
Ställer man sig vid en normal snabbladdare går det långsamt med Zoe som bara laddar hälften så snabbt som andra elbilar och kostar i praktiken lika mycket (ja står man vid snabbladdare med tidstaxa rentav dyrare)som fossilbränsle samtidigt som man har elbilsproblem som lång väntetid om någon bil står före i laddkön(räkna med 45-60min per bil).
Idag tjänar du på elbil om du kan ladda på billig eltaxa hemma och har lagom långt pendelavstånd.
Tyvärr kan det ändras när som helst för ingen inbillar sig att politikerna kommer låta mjölkkossans många miljarder i fordons och bränsleskatter sina.
Vi kan vara säkra på att den dagen fler kör elbil så kommer någon extra straffskatt som kilometerskatt mätt med Gps eller något liknande att införas så elbilen blir lika dyr att åka i som dagens fossilbilar, men fram till dess kan man tjäna på det med rätt förutsättningar.
Är med i en elbilspool och när jag åker längre sträckor och måste snabbladda kostar det ungefär som att köpa diesel till min fd bil.
Skillnaden är bara att medan fossilbilen kan köra över 100mil på en tank och tankas på några minuter så kräver elbilen långa återkommande laddstopp och kupévärmen vintertid drar mycket batteri som kortar räckvidden.
Bilens 40Kwh batteri räcker i praktiken bara ca 15mil om det ska kännas säkert på vinterhalvåret även vid snöfritt och temp kring nollan, sedan måste man ladda igen.(man vill inte få slut på ström för då måste bilen bärgas då de ej får bogseras)
Att köra 30mil med elbil brukar ta dubbla tiden mot fossilbil eftersom man inte gasar lika mycket (det äter mer batteri än det ger) samt att laddningsstopp tar tid. Med min Diesel tog det tre timmar för 30mil med elbil minst det dubbla.
Det finns förvisso trivsamma saker med att köra elbil som att de är pigga vid start, ofta tystare samt att man känner sig miljövänlig.
Om man jobbpendlar lagom många mil funkar det om man har laddmöjlighet (i praktiken ett måste, bor man i lägenhet utan laddning är det ingen vits med elbil)
Har man inte så bråttom och står ut med pionjärkänslan går det att åka längre sträckor med, Visst har man råd med en Tesla för en miljon är räckvidden lite bättre men för alla andra kan man i princip halvera utlovad räckvidd om det inte är sommar och man kör med ägg under foten. En dyrare Tesla har också mycket större batteri fast den tappar också på vintern men marginalen är större med jättebatterier.
Med nya elbilar har hela tiden större batterier kommit och utvecklingen varit snabb så svårt att veta andrahandsvärdet på sikt.
Zoe har fördelen av batterihyra där man inte tar samma risk men man får å andra sidan betala för det.
Men tittar man på motsvarande Nissan Leaf elbil så har de tidiga 24Kwh bilarna med kort räckvidd sjunkit mycket i pris, går att hitta för runt 100k. Folk vill helst ha större batterier vilket sänker priset på bilar med små batterier och kort räckvidd.
Troligtvis fortsätter den utvecklingen ett bra tag till framöver.