Permalänk
Medlem

Unifi US-24 istället för HP 1820-24G

Hej,

Jag behöver en switch för VLAN och Link Aggregation till servern i mitt nätverk.
Tänkte att valet var enkelt nu med den prisnivån som är på 1820 men vad jag förstår är den modellen på väg ut vilket då innebär att supporten och uppgraderingar kommer att upphöra inom något/några år.
Unifi US-24 är några hundralappar dyrare men inte EOL, vad jag vet, vilket borde innebära längre tid med framtida uppgraderingar.

För övrigt verkar de vara rätt likvärdiga gällande prestanda.
Just nu lutar det åt Unifin eller finns det något som gör att jag skall välja någon annan switch?

Permalänk
Medlem

Jag har 24-portaren med PoE och är nöjd med den, den gör det den ska och har aldrig strulat. För mig är en av de främsta egenskaperna hanteringen genom UniFi då jag även har en USG, det är guld att hantera allt från samma gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikst:

Hej,

Jag behöver en switch för VLAN och Link Aggregation till servern i mitt nätverk.
Tänkte att valet var enkelt nu med den prisnivån som är på 1820 men vad jag förstår är den modellen på väg ut vilket då innebär att supporten och uppgraderingar kommer att upphöra inom något/några år.
Unifi US-24 är några hundralappar dyrare men inte EOL, vad jag vet, vilket borde innebära längre tid med framtida uppgraderingar.

För övrigt verkar de vara rätt likvärdiga gällande prestanda.
Just nu lutar det åt Unifin eller finns det något som gör att jag skall välja någon annan switch?

End-of-sale är väl inte riktigt samma sak som brukar avses med EOL, men om uppgiften stämmer (mycket möjligt att det är på gång, men det verkar inte ha officiellt utannonserats ännu) så är det ju ingen tvekan om att produkten kommer sluta supportas (vilket väl iofs var väntat oavsett, bara att det kommer ett faktiskt datum för detta). http://h17007.www1.hpe.com/us/en/networking/products/eos/info... kan vara intressant för en överblick av HPEs hantering (och grannfliken för information om vilka produkter som fått EOS-status).

Vad gäller Unifi så verkar det svårare att hitta någon sammanställning av motsvarande information, ser mest bara adhoc-svar om specifika produkter som inte längre supportas eller som hänvisas till LTS-versioner av managementmjukvaran. Mitt intryck är att de helt enkelt är mindre enterprise-fokuserade och rör sig snabbare, med de för- och nackdelar det innebär. Jag vet inte om man kan vara säker på att US-24 kommer supportas längre än 1820-24g om vi nu antar att den sistnämnda blir EOS snart och då vad jag förstår då bör supportas 5 år.

Jag skulle nog försöka luska i vilken som passar dina behov bäst i första hand.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag har 24-portaren med PoE och är nöjd med den, den gör det den ska och har aldrig strulat. För mig är en av de främsta egenskaperna hanteringen genom UniFi då jag även har en USG, det är guld att hantera allt från samma gränssnitt.

Kan bara instämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle nog försöka luska i vilken som passar dina behov bäst i första hand.

Har försökt göra detta men hittar ingen manual för Unifi.