AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi prismedvetna får alltså klocka själva om vi inte vill välja en x modell, vilket är helt okej för mig. Men om vi säger att jag köper en fet kylning till amds cpu och den kan dra upp 2 kärnor till 5ghz och de andra till 4.7ghz. finns det något som hindrar systemet för att dra upp alla till 5ghz om temperaturen är rätt? eller sätter effektförbrukning in eller helt enkelt att 2 kärnor på max frekvens är...max helt enkelt? kan man i nuläget kringå detta, tex genom att sätta ström budget på max(på min i2500k gick det) och ändra antalet kärnor som får stiga upp till 5ghz om kylningen är tillräcklig?
kan vara trevligt för de som vill ha lite extra "umpf" men bara vill sätta på en bättre kylare utan att pilla i bios.

Alltså du kan ju låsa multiplern mellan kärnorna genom o ändra p states och sen skrämma upp hela processorn till 5ghz om alla cores är av tillräcklig kvalitet och under rätt kylning. Om en kärna kan så kan resten med OM du har tur i kiesellotteriet. Sen beror det på VRM också såklart. Vissa moderkort viker sig redan under 2700x. Sen om det kommer en 12 kärnig som boostar 5ghz och man lyckas få upp 5ghz all core så kommer den ju vara rätt strömtörstig gissar jag men det finns moderkort med sjuk stömförsörjning så köp en sån och en cpu från nån cherrypicking site så är du typ garanterad, men det kostar. Finns ingen spärr hur högt du kan klocka på en unlocked cpu förutom sämre exemplar så är det högre vcore som gäller bara, även andra voltages kan hjälpa den bli stabil. Men vissa exemplar blir helt enkelt inte stabila i lika hög frekvens som dom bästa exemplaren.
Fun fact: Ryzen multipliern går att ställa med decimaler. Så som 27.7x100 blir 2770mhz så man slipper pilla med bclk om man vill få ett visst värde. Tror inte intel multiplier går att ställa så va?
Hoppas någon av 3000 seriens chip boostar ens nära 5ghz, den kommer då prestera bra i spel och det är extremt bra pr. Ännu bättre om den klarar 5ghz all core med vatten 😛
Väntar med spänning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Tror många som har en sandybridge och upp tycker precis som dig.
Enligt egna jämförelser bjuder dessa antika sytem fortfarande på konkurrenskraftig prestanda mot en Ryzen 2700 med 3200cl14 stickor i flertal av de populäraste spelen. Bara CSGO uppvisade större prestanda-gap mellan systemen i 720p

Ja min 2500K klockad till 4.6ghz får även samma singeltråds score i cinebench som 1800x får. Har skrivit om det i någon tråd förr.
Men i all core så hamnar stackars i5an långt långt efter. Det skulle iofs vara mer rättvist om man disablea 4 kärnor och SMT på 1800x.
Vet dock ej hur bra kärnorna på i5 vs r7 skalar så kanske skulle 1800x ändå vinna.
Det kommer nog 3000 serien att ändra på rejält med högre single thread prestanda. Därav väntar jag på 3000 serien före uppgradering då 2000 serien inte ändrade på detta tillräckligt för mig. Blir Ryzen 3000 så bra som jag hoppas så köper jag ett AMD system.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Alltså du kan ju låsa multiplern mellan kärnorna genom o ändra p states och sen skrämma upp hela processorn till 5ghz om alla cores är av tillräcklig kvalitet och under rätt kylning. Om en kärna kan så kan resten med OM du har tur i kiesellotteriet. Sen beror det på VRM också såklart. Vissa moderkort viker sig redan under 2700x. Sen om det kommer en 12 kärnig som boostar 5ghz och man lyckas få upp 5ghz all core så kommer den ju vara rätt strömtörstig gissar jag men det finns moderkort med sjuk stömförsörjning så köp en sån och en cpu från nån cherrypicking site så är du typ garanterad, men det kostar. Finns ingen spärr hur högt du kan klocka på en unlocked cpu förutom sämre exemplar så är det högre vcore som gäller bara, även andra voltages kan hjälpa den bli stabil. Men vissa exemplar blir helt enkelt inte stabila i lika hög frekvens som dom bästa exemplaren.
Fun fact: Ryzen multipliern går att ställa med decimaler. Så som 27.7x100 blir 2770mhz så man slipper pilla med bclk om man vill få ett visst värde. Tror inte intel multiplier går att ställa så va?
Hoppas någon av 3000 seriens chip boostar ens nära 5ghz, den kommer då prestera bra i spel och det är extremt bra pr. Ännu bättre om den klarar 5ghz all core med vatten 😛
Väntar med spänning!

ja fast det är väll en vanlig klock som jag gjort nu, att låsa alla vid ett värde? i vila ligger den lågt och sedan vid last åker alla kärnor till det jag ställt dem på utan att bry sig om temperaturer eller förbrukning precis som min gamla 2500k också gör?

Var inne och kollade på min gamla 2500k och den går enbart att ställa med 100mhz åt gången eller 1x multipler. men man kan ju alltid pilla lite med BCLK om man vill ha ett lite mer specifik mhz, hur det är med nya intel grejer vet jag inte.
mitt asus prime x370 har inte funktionen med BCLK så jag har 99.76mhz eller runt där vilket är lite lätt irriterande.

min plan för 3000 serien är att kunna ha den kvar ett bra tag, ungefär som en "ny" sandy bridge, fast nu när kriget är i full gång så kanske det inte blir något sådant lugn? men jag kommer försöka och köpa ett vettigare mobo i form av nya 5 serien som troligtvis kommer.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja fast det är väll en vanlig klock som jag gjort nu, att låsa alla vid ett värde? i vila ligger den lågt och sedan vid last åker alla kärnor till det jag ställt dem på utan att bry sig om temperaturer eller förbrukning precis som min gamla 2500k också gör?

Var inne och kollade på min gamla 2500k och den går enbart att ställa med 100mhz åt gången eller 1x multipler. men man kan ju alltid pilla lite med BCLK om man vill ha ett lite mer specifik mhz, hur det är med nya intel grejer vet jag inte.
mitt asus prime x370 har inte funktionen med BCLK så jag har 99.76mhz eller runt där vilket är lite lätt irriterande.

min plan för 3000 serien är att kunna ha den kvar ett bra tag, ungefär som en "ny" sandy bridge, fast nu när kriget är i full gång så kanske det inte blir något sådant lugn? men jag kommer försöka och köpa ett vettigare mobo i form av nya 5 serien som troligtvis kommer.

Ja det är en normal oc. Oftast stängs turbo, xfr osv av när man kör upp base mulitipeln nog högt, före de kan man klocka lite med turbo states på vissa processorer iaf. Man ska ej röra BCLK på nyare AMD processorer eller på Intel Sandy bridge eller nyare heller om inte bara typ till 103 max för o få ur de sista. Så det är multipel oc man kör med nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja det är en normal oc. Oftast stängs turbo, xfr osv av när man kör upp base mulitipeln nog högt, före de kan man klocka lite med turbo states på vissa processorer iaf. Man ska ej röra BCLK på nyare AMD processorer eller på Intel Sandy bridge eller nyare heller om inte bara typ till 103 max för o få ur de sista. Så det är multipel oc man kör med nu.

ja, var lite mer action när man pumpade upp FSB som det kallades då till löjligt höga nivåer för att få "rätt" klock...ahh happy times

nu hänger väll allt med, då kunde man stänga av att tex pcie bussen och sata bussen inte hängde på FSB och låste allting.

jumper klocka var rätt kul det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja, var lite mer action när man pumpade upp FSB som det kallades då till löjligt höga nivåer för att få "rätt" klock...ahh happy times

nu hänger väll allt med, då kunde man stänga av att tex pcie bussen och sata bussen inte hängde på FSB och låste allting.

jumper klocka var rätt kul det med.

Ja de var annorlunda förr. Vem vet det kanske blir så på 3000 serien igen (Nej det blir de inte!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja de var annorlunda förr. Vem vet det kanske blir så på 3000 serien igen (Nej det blir de inte!)

Fan jag som satt och höll tummarna 😋

Visa signatur

Permalänk

Mycket spekulationer, men borde inte en liten HBM2 krets jämte kärnan förflytta CPUn en bra bit in i framtiden?

HBM2 som mellanting av cache och ram är min tanke.

Permalänk
Medlem

MSI släppte en bios uppdatering med support för nya processorer.
6-8 veckor är kanske inte helt omöjligt ändå.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK

- Support new upcoming AMD cpu.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

MSI släppte en bios uppdatering med support för nya processorer.
6-8 veckor är kanske inte helt omöjligt ändå.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK

- Support new upcoming AMD cpu.

Kan vara 3000-serien APU:er vilka är 12nm Zen+.

Permalänk
Medlem

Det kan absolut vara så, men förra året den 9/3 släppe MSI en BIOS uppdatering för kommande processorer och i april hade vi 2000 serien.
Det ena ger visserligen inte det andra, vi får se helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

RGT sade att det handlade om de nya athlon cpuerna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Någon som kan göra mig smartare angående det här med den nya Ryzen 3700X mot en I7 9700K?

Det finns mängder av spel, till och med från stora tillverkare som inte ens använder 4 kärnor (Total War, Europa Universalis).

Jag som spelar just såna spel funderar på om det skulle vara värt för mig att vänta på en 3700X som är ute mest efter single core prestanda. Sen så vill jag ju ha några kärnor till i Windows miljön och för andra belastningar men vill inte känna att min nya processor är sämre än föregångaren hos konkurrenten när det gäller vissa uppgifter.

Finns det någon uppskattning på hur bra den kommer vara kontra 2700X på single core prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asket-it:

Någon som kan göra mig smartare angående det här med den nya Ryzen 3700X mot en I7 9700K?

Det finns mängder av spel, till och med från stora tillverkare som inte ens använder 4 kärnor (Total War, Europa Universalis).

Jag som spelar just såna spel funderar på om det skulle vara värt för mig att vänta på en 3700X som är ute mest efter single core prestanda. Sen så vill jag ju ha några kärnor till i Windows miljön och för andra belastningar men vill inte känna att min nya processor är sämre än föregångaren hos konkurrenten när det gäller vissa uppgifter.

Finns det någon uppskattning på hur bra den kommer vara kontra 2700X på single core prestanda?

Ingen vet. Allt är bara spekulationer än så länge.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindboggle:

Mycket spekulationer, men borde inte en liten HBM2 krets jämte kärnan förflytta CPUn en bra bit in i framtiden?

*Inlägg flyttad*

Tror att du får bättre svar här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ingen vet. Allt är bara spekulationer än så länge.

Exakt. Det enda vi vet är ETT program vid okänd frekvens, och som är så långt från spel man kan komma = vi vet inget alls, annat än att den måste vara bättre än 2700X annars är det ingen mening.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Jo jag har också tänkt det. En speciell gaminginriktad variant av processorn där man begränsar sig till "bara" 8 kärnor och istället har en HBM-krets som L4-cache. Vi såg ju hur Broadwell med sin 128Mb Edram fullkomligt förnedrade mycket högre klockade Haswell i spel. Då får man tänka att bandbredden inte var jättestor till L4 på Broadwell, utan det var främst latensen som verkade göra skillnad. HBM ska ju ge bättre latenser än GDDR, men frågan är hur bra latenser det ger. Finns inte riktigt uppgifter på latenser på HBM. Men bandbredden är det inget fel på, en ensam HBM 2-krets kan ge 4GB på 256GB/s, vilket tillsammans med låg latens borde ge en ordentlig skjuts i spel.
Problemet är väl att man inte bara kan tejpa på en HBM 2-krets. Hur mycket måste AMD anpassa processorn i övrigt för en sådan lösning? Och hur mycket latens kostar det om kommunikationen ska gå till en IO-krets först och sedan HBM?

En annan sak jag undrar över är ju att Navi skulle ha "Scalability" som nyhet i gamla roadmaps. Kommer vi se GPU-chiplets som kan skala med flera kretsar utan nackdelarna med CF/SLI? Kommer de kunna använda samma Navi-kretsar i grafikkort och i kommande APU-er? Och när får vi se första GPU-Chiplet/HBM-tårtan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asket-it:

I värsta fall kan IPC vara något lägre i spel, om latensen till L3 och RAM ökat på grund av extern IO-krets. Även om L3 latens ska bli jämnare då alla kärnor ska få likvärdig anslutning till hela L3-cachen så kan det vara till ett pris. Många av de IPC-förbättringar som gjorts verkar vara fokus på att skyffla mer data, bredare FPU, bättre bandbredd på load-store, fler kärnor osv. Men spel behöver mer snabbhet snarare än styrka så att säga. Respons framför bredd. Så det är inte säkert att spel kan dra nytta av dessa förbättringar alls. Verkar varit väldigt lite fokus på ALU-prestanda också. Men samtidigt så har de förbättrat prefetch och branch-prediction. Men det säger de ju varje generation så det är också svårt att veta vad det betyder. Sedan har ju µop-cache förbättrats. Den typen av förändringar kan vara osynliga för slutanvändaren, men vi såg ju Bulldozer->Piledriver en ganska ordentlig IPC-boost på annars ganska lika processorer så de sista punkterna kan trots allt göra en del.

Så, kortfattat har vi inte något ordentligt att gå på angående spelprestanda. Som alltid är det väldigt svårt att spå sådant. I värsta fall något lägre spelprestanda Hz mot Hz, även om det kanske känns orimligt. Eller så ser vi hela den omtalade IPC-förbättringen i spel, men också det är ju orimligt. Jag säger väl 0-10% bättre prestanda per Hz i spel. Det säger jag dock baserat mer på empiri och inte faktisk insikt i processorernas uppbyggnad och funktion.
Det enda vi kan se stora förbättringar i FPU-tunga beräkningsprogram. Men det säger inte mycket om spel och det har ändå mer eller mindre bekräftats av AMD.

EDIT: Vi förväntar ju oss en ganska ordentlig skjuts i frekvenser såklart. Så ren enkeltrådsprestanda kommer ju vara en hel del bättre än 2700X oavsett om IPCn är högre eller inte. Rykten säger ju upp mot 15-18% i frekvens. Men det kan vara optimistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Aha, lite som en "High-bandwidth cache"?

Det är svårt att få tag på exakta siffror för latensen för HBM2 (bättre än för GDDR) , men bandbredd är rätt så känd. Om jag inte minns fel så krävs först en interposer, därefter krävs själva HBM:et. Om vi säger (från GN) en stack (~60$?, fast 4-stack) + interposer(~25$) så blir det väldigt få val där man kan applicera det i praktiken utan att kostnaden blir väldigt hög. Då blir high-end CPU:er , laptops eller möjligtvis andra produkter som kan bekostas målet (Jag tittar på dig Xbox!). HBM3 kan reducera den stora kostnaden och då kan det nog bli möjligt i praktiken att se det till CPU:er. AMD forskar just nu om att integrera HBM till CPU:er. De bör ju till viss mån ha grundidén klar med HBCC, men när det kommer till att integrera det med CPU:n finns nog en del arbete.

Skrivet av Aleshi:

En annan sak jag undrar över är ju att Navi skulle ha "Scalability" som nyhet i gamla roadmaps. Kommer vi se GPU-chiplets som kan skala med flera kretsar utan nackdelarna med CF/SLI? Kommer de kunna använda samma Navi-kretsar i grafikkort och i kommande APU-er? Och när får vi se första GPU-Chiplet/HBM-tårtan?

Jag läste att "Next-gen memory" refererade till GDDR6 och HBM3 (och som vi vet så finns inte HBM3 ännu). Scalability påstås ha refererats till chiplets, men det fanns som sagt värmeproblem med 3D stacking (se här, har inte läst igenom det supernoga). Sannolikt är Navi fortfarande monolitisk med tanke Wangs kommentarer.

Har inte Navi samma infinity fabric interface som de senaste Vega korten och kan därigenom kopplas till en IO/die om de så ville? Den första såna konfigurationen verkar dock komma på en konsol (kanske xbox) för att minska kostnaderna/sprida värmeutvecklingen. Svårt dock att avgöra exakt när delat HBM för CPU+GPU kommer. Många frågetecken framöver som man förhoppningsvis får svar på någon gång...

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag sitter och funderar på om jag ska köpa ny cpu+mobo+ram för tillfället, och skulle gärna ta emot lite åsikter. Mitt gamla grafikkort (R9 290) dog för några veckor sen, och jag köpte då ett RTX 2060. Efteråt har jag märkt hur mycket min gamla i5-4460 drar ner prestandan i vissa spel (dippar mot 40 fps i KCD 1080p high).

Nu sitter jag då och tittar på följande:

AMD Ryzen 5 2600 6x 3.40GHz So.AM4 TRAY --- 144,90 euro (flyttar Deepcool Gammaxx 300)
Gigabyte B450M S2H AMD B450 So.AM4 Dual Channel DDR mATX Retail --- 55,52 euro
16GB Crucial Ballistix Sport LT Single Rank Gray DDR4-3000 DIMM CL16 Dual Kit --- 91,69 euro

Totalt 311,08 euro

Då får jag också Division 2 på köpet, vilket jag ändå är intresserad av.

Hur kommer uppgraderingsmöjligheterna vara till Zen2? Om jag säljer 2600:n får jag troligtvis tillbaka halva priset, så det kan vara värt att uppgradera om några månader om B450 ändå verkar bli kompatibelt med Zen2. Eller så väntar jag bara 3-4 månader...

Edit: Jag är alltså inte intresserad av någon massiv överklockning, men lite extra skulle jag gärna ta ur processorn.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Sando:

Tjena! Jag sitter och funderar på om jag ska köpa ny cpu+mobo+ram för tillfället, och skulle gärna ta emot lite åsikter. Mitt gamla grafikkort (R9 290) dog för några veckor sen, och jag köpte då ett RTX 2060. Efteråt har jag märkt hur mycket min gamla i5-4460 drar ner prestandan i vissa spel (dippar mot 40 fps i KCD 1080p high).

AMD Ryzen 5 2600 6x 3.40GHz So.AM4 TRAY --- 144,90 euro (flyttar Deepcool Gammaxx 300)
16GB Crucial Ballistix Sport LT Single Rank Gray DDR4-3000 DIMM CL16 Dual Kit --- 91,69 euro

Totalt 311,08 euro

Hur kommer uppgraderingsmöjligheterna vara till Zen2? Om jag säljer 2600:n får jag troligtvis tillbaka halva priset, så det kan vara värt att uppgradera om några månader om B450 ändå verkar bli kompatibelt med Zen2. Eller så väntar jag bara 3-4 månader...

Edit: Jag är alltså inte intresserad av någon massiv överklockning, men lite extra skulle jag gärna ta ur processorn.

Helt fel tråd.

Varför köpa från utlandet? Du sparar inte in överdrivet mycket och returer RMA etc. blir massa krångligare. 2600X är bra och egentligen klockad så pass mycket du kommer kunna nå, så det är inget du kommer kunna göra i stort sett.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sando:

Totalt 311,08 euro

Jag hade avvaktat. Det blir mest pengar i skön om du köper nu och det sen visar sig att Ryzen 3000 serien är mycket bättre. Så pass dålig anser jag inte att din nuvarande processor är. Det är såklart en smaksak, men jag tycker inte det är värt dels pengarna, dels krånglet - att köpa en processor nu. Sen montera ur de, få den såld, köpa en ny och sen montera in den. Allt för att få lite bättre spelprestanda i... max 4 månader? Jag hade suttit kvar på det du har och väntat på Ryzen 3000

Skrivet av MyScnd:

Helt fel tråd.

Varför köpa från utlandet? Du sparar inte in överdrivet mycket och returer RMA etc. blir massa krångligare. 2600X är bra och egentligen klockad så pass mycket du kommer kunna nå, så det är inget du kommer kunna göra i stort sett.

Nu så köper han inte "från utlandet" ur hans synpunkt eftersom det står i hans profil att han bor i Finland...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Helt fel tråd.

Det är en bra fråga, men min erfarenhet av köp från utlandet är att det inte är så stor skillnad jämfört med lokala butiker. Få butiker har ändå fysiska butiker man kan åka in till, så man får ändå skicka iväg produkten. Men visst, man sparar ca 10%, så man får fundera på om det är värt det.

Men min huvudsakliga fråga är egentligen 1) hur stor skillnad man kan förvänta sig till Zen2 (större än Zen->Zen+?), och 2) hur stor är chansen att B450 kommer vara kompatibelt?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag hade avvaktat. Det blir mest pengar i skön om du köper nu och det sen visar sig att Ryzen 3000 serien är mycket bättre. Så pass dålig anser jag inte att din nuvarande processor är. Det är såklart en smaksak, men jag tycker inte det är värt dels pengarna, dels krånglet - att köpa en processor nu. Sen montera ur de, få den såld, köpa en ny och sen montera in den. Allt för att få lite bättre spelprestanda i... max 4 månader? Jag hade suttit kvar på det du har och väntat på Ryzen 3000

Nu så köper han inte "från utlandet" ur hans synpunkt eftersom det står i hans profil att han bor i Finland...

Tack för inputen! Jag antar att jag bara blev lite sugen på att köpa nytt nu när jag märkte hur det flaskhalsar... och när Division 2 verkar vara ganska kul

((Som klargörande så tänkte jag köpa från Tyskland, men jo, jag bor i Finland.))

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel confirms its answer to AMD Ryzen 3000 is a 10-core Skylake refresh

https://www.pcgamesn.com/intel/comet-lake-release-date-specs-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Deras refreshes börjar bli som ett dåligt skämt..
Den lär ju dock prestera bra, vara dyr och fruktansvärt varm. Folk lär köpa den ändå

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

hmm börjar bli lite larvigt nästan, intel borde försöka pusha ut något nytt istället för att klistra på flera kärnor. har dom inte anklagat AMD för samma sak förr i tiden?
känns som bortkastade pengar dom kan lägga på att få ut en ny cpu istället, det här stinker desperation lång väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm börjar bli lite larvigt nästan, intel borde försöka pusha ut något nytt istället för att klistra på flera kärnor. har dom inte anklagat AMD för samma sak förr i tiden?
känns som bortkastade pengar dom kan lägga på att få ut en ny cpu istället, det här stinker desperation lång väg.

Det spelar väl ingen roll om det är samma arkitektur så länge det presterar? På samma sätt väljer jag hellre en bättre presterande CPU på 14nm än en som presterar sämre men råkar vara på 4nm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är en bra fråga, men min erfarenhet av köp från utlandet är att det inte är så stor skillnad jämfört med lokala butiker. Få butiker har ändå fysiska butiker man kan åka in till, så man får ändå skicka iväg produkten. Men visst, man sparar ca 10%, så man får fundera på om det är värt det.

Men min huvudsakliga fråga är egentligen 1) hur stor skillnad man kan förvänta sig till Zen2 (större än Zen->Zen+?), och 2) hur stor är chansen att B450 kommer vara kompatibelt?

Som svar på fråga ett. Allt mellan himmel och jord. B450 kommer med absolut största säkerhet vara kompatibel med Zen 2. Det är 300-seriens chipset som AMD inte kan garantera att det stöds utan det är upp till var och en av moderkortstillverkarna att implementera.

Skrivet av sesese:

Så vi får Skylake refresh gen 4? Paniken hos Intel verkar vara ett faktum.

Skrivet av ClintBeastwood:

Det spelar väl ingen roll om det är samma arkitektur så länge det presterar? På samma sätt väljer jag hellre en bättre presterande CPU på 14nm än en som presterar sämre men råkar vara på 4nm.

Problemet Intel har är att de har nått taket när det kommer till vad Skylake arkitekturen klarar av. Visst man kan nog pressa ut 2-3% högre IPC men det är liksom inte värt det för den breda massan. Den är helt enkelt överflödig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som svar på fråga ett. Allt mellan himmel och jord. B450 kommer med absolut största säkerhet vara kompatibel med Zen 2. Det är 300-seriens chipset som AMD inte kan garantera att det stöds utan det är upp till var och en av moderkortstillverkarna att implementera.

300-seriens chipsets fungerar med Zen 2. Det AMD inte kan garantera är att moderkorten baserade på dessa kommer stödja Zen 2.
Troligtvis är det bara en fråga om uppdaterad BIOS för fullt stöd i de flesta fall, möjligtvis att något billigt kort inte klarar strömkraven på de tyngsta modellerna. Men att det bara är en BIOS-fråga är inte en garanti för att alla tillverkare kommer uppdatera stödet hos alla moderkort såklart.