Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har skickat tillbaka min eftersom jag helt enkelt upplevde IPS-glowet för drygt, även om jag fick ner det ganska mycket med rimlig ljusstyrka. Så den skärmen landar väl förmodligen på sidan snart som demovara att knipa kanske.

Överlag tycker jag det, ung som väntat, är så att dessa LG monitorer inte är så värst mycket lyft utöver X34P och UW318DW (om jag minns namnet rätt). Det gör dom så klart inte dåliga i sig, utan mer att skillnaderna är mindre än vad man hoppats på. Vilket väl eg är rätt väntat, för att en så pass mogen produkt som LCD plötsligt skulle ta ett kvantsprång bara så där känns osannolikt.

Permalänk
Medlem

Ser att även NetOnNet börjat sälja 34GK950F för 11 990 kr. Förväntat leveransdatum 23/4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Ser att även NetOnNet börjat sälja 34GK950F för 11 990 kr. Förväntat leveransdatum 23/4.

Riktigt bra fynd för dom som är intresserad av den här skärmen, NetonNet är ett långt säkrare kort än vad Inet någonsin kommer vara med nuvarande VD och servicetekniker.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Inet har skickat min i dag. Får se om den kommer imorn eller på måndag, men "äntligen" säger jag hur som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Inet har skickat min i dag. Får se om den kommer imorn eller på måndag, men "äntligen" säger jag hur som helst!

Hoppas du inte får en retur vara!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nä, det får man ju hoppas, men leveransdatumet sattes ju till 14 mars i början av februari så det bör avse en ny leverans direkt från LG. Men behöver jag returnera den av någon anledning så lär jag få vänta 1.5 - 2 månader på en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad jag vet hamnar returvarorna på inet i fyndhörnan om de går att sälja igen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Min skärm har också anlänt nu, ska bli att testa den imorgon!

Permalänk
Medlem

Jag koppla precis in min, like it so far F modellen.

Permalänk
Medlem

Har också fått min, ska hämta den idag och hoppas på vinst i panel-lotteriet

Permalänk
Medlem

Jäklar, kommer ta tid att vänja sig vid storleken efter ha haft en 27" Annars är jag ganska nöjd, Inga döda pixlar, lite backlight bleed och skärmen är lite mörkare uppe och nere precis i kanterna men detta verkar också vara väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få igång LGs On screen Control. Den fryser så fort jag startar den. Någon mer som har det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag kan inte få igång LGs On screen Control. Den fryser så fort jag startar den. Någon mer som har det problemet?

Minns att jag läst nånstans att det kan strula om man kör USB 3.0. Kolla ifall du använder det och testa byt till en USB 2-port istället. Ingen aning om det är problemet här men kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Jäklar, kommer ta tid att vänja sig vid storleken efter ha haft en 27"

Jag är av andra uppfattningen att man snarare vänjer sig väldigt fort vid den extra bredden!

Helt klart en trevlig skärm, har rätt mycket IPS glow i vänstra hörnet, inget som påverkar mig nämnvärt. Inga döda pixlar.

Belysningen surrar en del, fler som har detta bekymret? Vid 100% är det besvärligt, som tur är så kör jag just nu på 50% ljusstyrka och ska väl kanske sänka lite till.

För övrigt så levererades alldeles för korta kablar; 1,5 m eller något i den stilen. Så skärmen blir YTTERLIGARE dyrare om man vill dra kablar någorlunda snyggt eller har datorn en bit bort. Jag som har en gasarm och drar kablarna genom denna har ungefär 1 meter kvar till datorn.

Än så länge alltså
+ Har testat för lite för att ha några + mer än de uppenbara. Men känslan är övervägande positiv just nu.
- IPS glow
- Bakgrundsbelysning surrar
- För korta kablar
- Pris i Sverige

Permalänk

Fick min i fredags och har hunnit leka en del under helgen. Min första ultrawide så man var lite orolig att man inte skulle vänja sig, men det gick snabbt. Det verkar också som att jag har fått ett guldexempel med, väldigt lite backlightbleed i övre vänstra hörn, knappt synligt även med 100% brightness.
Inga pixelfel heller. Märkte inget konstigt gällande inputlag, men körde ändå en uppdatering av skärmen.

Själv är jag väldigt nöjd med skärmen so far. Det enda negativa som jag kan känna är att skärmen känns väldigt vit. Det är svårt att få till bilden åt varmare hållet även då man har installerat en profil och ställt in färgerna.
Har testat många olika spel och det är verkligen en speciell upplevelse. FPS spelen kommer ta lite mer tid att vänja sig vid. Jag är van att spela med väldigt hög fov(125) och det fungerar inte jättebra på en stor skärm. Har lagt mycket tid för att hitta ett mer acceptabelt fov inställning(110).

Använder mest Gamer 1 och 2 inställning eftersom det är där man kan göra mest justeringar. Sen kan jag tycka att HDR läget kan var kul att använda för vissa spel, synd bara att man inte kan göra några ändringar där då jag upplever att sharpness i vissa spel blir lite för hög.

När det gäller ljusstyrkan så använder jag 71, resten har jag inte rört. Färgerna har jag ställt in enligt TFT Centrals recension, RGB 49 50 49

Om ni ska använda USB på skärmen måste ni först koppla in den medföljande sladden i datorn annars fungerar inte USB portarna. Läste någonstans att det är en USB hub på den här skärmen.

Jag visste inte detta och håll på som fan för att få igång belysning som jag har tänkt att ha på baksidan.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Färgerna har jag ställt in enligt TFT Centrals recension, RGB 49 50 49

Det är en sådan ändring som får helt godtycklig effekt på exemplaren eftersom den ändringen speglar varje exemplar men också metodik runt hur man vid kalibrering ändrar på de inställningarna. Jag brukar därför smyga in mina RGB-justeringar på ett sätt så att et inte tolkas som "gör så här" RGB 49, 59, 49 på det exemplar av F-modellen jag hade, skulle enbart resultera i en mer turkos bild där bilden redan var blåturkos från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Belysningen surrar en del, fler som har detta bekymret? Vid 100% är det besvärligt, som tur är så kör jag just nu på 50% ljusstyrka och ska väl kanske sänka lite till.

Har du MBR på? Det ska surra med det påslaget vad jag vet.

Angående ljusstyrkan så har jag hört att vissa kör den så lågt som 5 eller 10. Men det beror väl på hur ljust det är i rummet också.

Själv får jag inte skärmen först senare i dag eftersom jag begärde hemleverans och den hann inte köras ut i fredags...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en sådan ändring som får helt godtycklig effekt på exemplaren eftersom den ändringen speglar varje exemplar men också metodik runt hur man vid kalibrering ändrar på de inställningarna. Jag brukar därför smyga in mina RGB-justeringar på ett sätt så att et inte tolkas som "gör så här" RGB 49, 59, 49 på det exemplar av F-modellen jag hade, skulle enbart resultera i en mer turkos bild där bilden redan var blåturkos från början.

Det är så sant man skulle egentligen haft ColorMunki för att hitta egna inställningar. Man får investera i en sådan längre fram.

Upplever du också att bilden är väldigt kritvit?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Upplever du också att bilden är väldigt kritvit?

Beror på va du menar med "kritvit"?

När något beskrivs som "för vitt" kan det vara en av flera orsaker, till exempel för hög ljusstyrka och Brightness på 71 är väldigt mycket ljus. Det kan också vara vitbalansen som är för blå då vi är biologiskt betingade att uppleva mer blått som "renare" eller "vitare". Det kan också vara en inställning där vitt fräter ut i bilden så att man inte längre har nyanser av ljusgrått utan allt är samma vitt.

Samt då också en kombination av all tre. Rakt upp och ned är de här skärmarna för ljusa (för brightness) och för blå eller blåturkosa i vitbalansen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Beror på va du menar med "kritvit"?

När något beskrivs som "för vitt" kan det vara en av flera orsaker, till exempel för hög ljusstyrka och Brightness på 71 är väldigt mycket ljus. Det kan också vara vitbalansen som är för blå då vi är biologiskt betingade att uppleva mer blått som "renare" eller "vitare". Det kan också vara en inställning där vitt fräter ut i bilden så att man inte längre har nyanser av ljusgrått utan allt är samma vitt.

Samt då också en kombination av all tre. Rakt upp och ned är de här skärmarna för ljusa (för brightness) och för blå eller blåturkosa i vitbalansen.

Jag har testat lägre ljusstyrka med, men det förändrar inte bilden så mycket. Det har nog med vitbalansen att göra och lutar mer åt det blåa.
Inget problem egentligen. Kollar man på SRGB läget är vitbalansen mer åt rätt håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Jag är av andra uppfattningen att man snarare vänjer sig väldigt fort vid den extra bredden!

Helt klart en trevlig skärm, har rätt mycket IPS glow i vänstra hörnet, inget som påverkar mig nämnvärt. Inga döda pixlar.

För övrigt så levererades alldeles för korta kablar; 1,5 m eller något i den stilen. Så skärmen blir YTTERLIGARE dyrare om man vill dra kablar någorlunda snyggt eller har datorn en bit bort. Jag som har en gasarm och drar kablarna genom denna har ungefär 1 meter kvar till datorn.

Än så länge alltså
+ Har testat för lite för att ha några + mer än de uppenbara. Men känslan är övervägande positiv just nu.
- IPS glow
- Bakgrundsbelysning surrar
- För korta kablar
- Pris i Sverige

Menar du att din skärm har coil whine när du säger att bakgrundsbelysning surrar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Har du MBR på? Det ska surra med det påslaget vad jag vet.
Angående ljusstyrkan så har jag hört att vissa kör den så lågt som 5 eller 10. Men det beror väl på hur ljust det är i rummet också.

Japp, tack! Surrar ingenting nu.
Ja jag sänkte till 15. Rätt OK, beroende på aktivitet.

Skrivet av muSashi:

Menar du att din skärm har coil whine när du säger att bakgrundsbelysning surrar?

Vad det beror på rent tekniskt vet jag inte. Tänk dig surrandet av ett ljusrör fast i miniskala... kanske inte den bästa beskrivningen men!
Löser sig dock genom att stänga av MBR enligt ovan, så det lär väl ha något att göra med att belysningen "flimrar"

Permalänk
Skrivet av Fomi:

Japp, tack! Surrar ingenting nu.
Ja jag sänkte till 15. Rätt OK, beroende på aktivitet.

Vad det beror på rent tekniskt vet jag inte. Tänk dig surrandet av ett ljusrör fast i miniskala... kanske inte den bästa beskrivningen men!
Löser sig dock genom att stänga av MBR enligt ovan, så det lär väl ha något att göra med att belysningen "flimrar"

Det har jag läst om på en forum. Hos mig hörs det inget ljud oavsett vilken ljusstyrka när jag har MBR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det har jag läst om på en forum. Hos mig hörs det inget ljud oavsett vilken ljusstyrka när jag har MBR.

Okej, ja jag har läst på lite nu också, verkar vara normalt. Nu är mitt rum väldigt tyst och det var mitt i natten.
Normalt sett när man spelar har man ju ljud på, då kan jag inte se det som störande, förutom möjligtvis över 50% ljusstyrka.
Men då blir man ju bländad istället.

Permalänk
Skrivet av Fomi:

Okej, ja jag har läst på lite nu också, verkar vara normalt. Nu är mitt rum väldigt tyst och det var mitt i natten.
Normalt sett när man spelar har man ju ljud på, då kan jag inte se det som störande, förutom möjligtvis över 50% ljusstyrka.
Men då blir man ju bländad istället.

Det måste fan vara något fel på mina ögon. Har spelat på från 71-100 i ljusstyrka och känner inte av det ändå. Min tjej var bara vafan kollar du i en strålkastare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det måste fan vara något fel på mina ögon. Har spelat på från 71-100 i ljusstyrka och känner inte av det ändå. Min tjej var bara vafan kollar du i en strålkastare

Samma här, fattar inte folk som whinar om typ att minimum brightness är för lågt osv. Ok om man är väldigt trött i ögonen och får för sig att att kanske köra lite spel i ett mörkt rum ett tag innan man ska somna men annars så ska det vara ljust. Med X27:an har jag dock faktiskt för första gången märkt att det är lite jobbigt när man får en flashbang som smäller av precis i "ögonen", vilket förmodligen ändå inte är någonting mot att få en riktig flashbang i ögonen IRL

Permalänk
Medlem

Jag undrar just om det är något fel på mig med. Jag brukar normalt ha ganska låg ljusstyrka på mina skärmar, men just den här skärmen som tydligen är extra ljusstark körde jag på ljusstyrka 80 igår och tyckte det blev för mörkt om jag gick ner mot 70. Fattar inget.

Hur som helst så känns skärmen helt underbar hittills. Nog hade det inte skadat att ha lite mer höjd i den, så man har redan funderat lite på att min nästa skärm får bli en 38" med 24:10. Men i dagsläget är jag jättenöjd då 3840x1600 hade varit lite väl tungdrivet.

IPS glow syns ganska tydligt i mörka partier. Det blir bättre om man sitter lite längre ifrån, men jag gillar att ha skärmen ganska nära. Inget som syns när man t.ex. spelar ändå. VA-paneler är kanske inte så tokiga ändå för den här typen av skärmar.

Vet inte om jag hade otur i panellotteriet (som vanligt) men min har ganska mycket backligt bleed. En ganska rejäl blubb nere till vänster, ganska lite uppe till höger, och någonstans mittemellan i de kvarvarande två hörnen. Det syns i mörka stillbilder, men inte när man spelar.

Efter att ha uppdaterat skärmens firmware och när jag först slog på G-Sync i drivarna och Freesync Extended i skärmen så upplevde jag något märkligt. Jag fick vissa blinkningar i bilden. Det var jättevsvårt att lägga märka till dem men det var en slags flimrande som hände då och då om man fokuserade ordentligt för att se det. Dessutom förändrades ljusstyrkan något då den gick upp och ner nästan hela tiden. Väldigt subtilt, men jag har ganska känsliga ögon. Det står ifs också i skärmen att flimmer kan förekomma om man slår på Freesync Extended. Dock gjorde jag manövern att starta om datorn och stänga av skärmen, varefter felet verkar ha försvunnit. Skumt.

På det stora hela är jag jättenöjd med skärmen hittills. Det extra synfältet man får i spel är helt underbart! Tyckte t.o.m. min 65" TV kändes lite konstig, liten och fyrkantig efter att ha använt skärmen en stund. Skärmen har fina färger och 144hz är ju så skönt.

Det blir mer testande framöver. Framförallt med ljusstyrkan och andra skärminställningar.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Samma här, fattar inte folk som whinar om typ att minimum brightness är för lågt osv. Ok om man är väldigt trött i ögonen och får för sig att att kanske köra lite spel i ett mörkt rum ett tag innan man ska somna men annars så ska det vara ljust. Med X27:an har jag dock faktiskt för första gången märkt att det är lite jobbigt när man får en flashbang som smäller av precis i "ögonen", vilket förmodligen ändå inte är någonting mot att få en riktig flashbang i ögonen IRL

Jag har aldrig kunnat spela på rekommenderade inställningar. Tycker det ser förjävligt ut. Färgerna, detaljerna. Ser fan inget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Jag undrar just om det är något fel på mig med. Jag brukar normalt ha ganska låg ljusstyrka på mina skärmar, men just den här skärmen som tydligen är extra ljusstark körde jag på ljusstyrka 80 igår och tyckte det blev för mörkt om jag gick ner mot 70. Fattar inget.

Hur som helst så känns skärmen helt underbar hittills. Nog hade det inte skadat att ha lite mer höjd i den, så man har redan funderat lite på att min nästa skärm får bli en 38" med 24:10. Men i dagsläget är jag jättenöjd då 3840x1600 hade varit lite väl tungdrivet.

IPS glow syns ganska tydligt i mörka partier. Det blir bättre om man sitter lite längre ifrån, men jag gillar att ha skärmen ganska nära. Inget som syns när man t.ex. spelar ändå. VA-paneler är kanske inte så tokiga ändå för den här typen av skärmar.

Vet inte om jag hade otur i panellotteriet (som vanligt) men min har ganska mycket backligt bleed. En ganska rejäl blubb nere till vänster, ganska lite uppe till höger, och någonstans mittemellan i de kvarvarande två hörnen. Det syns i mörka stillbilder, men inte när man spelar.

Efter att ha uppdaterat skärmens firmware och när jag först slog på G-Sync i drivarna och Freesync Extended i skärmen så upplevde jag något märkligt. Jag fick vissa blinkningar i bilden. Det var jättevsvårt att lägga märka till dem men det var en slags flimrande som hände då och då om man fokuserade ordentligt för att se det. Dessutom förändrades ljusstyrkan något då den gick upp och ner nästan hela tiden. Väldigt subtilt, men jag har ganska känsliga ögon. Det står ifs också i skärmen att flimmer kan förekomma om man slår på Freesync Extended. Dock gjorde jag manövern att starta om datorn och stänga av skärmen, varefter felet verkar ha försvunnit. Skumt.

På det stora hela är jag jättenöjd med skärmen hittills. Det extra synfältet man får i spel är helt underbart! Tyckte t.o.m. min 65" TV kändes lite konstig, liten och fyrkantig efter att ha använt skärmen en stund. Skärmen har fina färger och 144hz är ju så skönt.

Det blir mer testande framöver. Framförallt med ljusstyrkan och andra skärminställningar.

Det där blinkande hände mig med när jag aktiverade freesync första gången och bara på ett spel. När jag sedan skulle spela samma spel nästa dag har det inte dykt upp igen. HDR läget är nice i vissa spel i andra ser det skit ut. Se till att sänka ljusstyrkan på den bara. Ett tips är att testa Gears of war 5 tror jag det var. Bilden ser grym ut på den här skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt skärmen i ungefär 10 dagar och även om skärmen är underbar på så många sätt så finns det tre saker jag stör mig på:

Som jag nämnt tidigare så flimrar skärmen en del i vissa lägen. T.ex. om jag surfar på en ganska vit sida, t.ex. förstasidan på dn.se, så flimrar allt det vita i bilden när jag bläddrar uppåt och nedåt. Alltså, om en mörkare bild visas i bilden så kommer allt det vita i bilden att bli mörkare. Så, när man bläddrar förbi bilderna så flimrar hela bilden en del. Stannar man till i bläddrandet så kan man ibland också se ljusstyrkan ändras i bilden under några sekunder innan den stabiliseras. Fruktansvärt irriterande och det är på den nivå att man undrar om skärmen verkligen ska bete sig på det här sättet eller om jag har ett felande exemplar. Har testat att stänga av Freesync men det gör ingen skillnad. Är det någon annan som märkt av detta?

En annan besvikelse för mig är backlight bleeden. Tycker den är ganska extrem på min skärm men det är antagligen panellotteriet det handlar om. Dock tycker jag att om man köper en skärm för 12 000 kr så ska man inte behöva dras med detta på en sådan nivå.

Det tredje jag är lite besviken på är IPS-glowen. Nu är jag van med detta sedan tidigare, men när skärmen är så här pass stor så blir det faktiskt ett problem när det är mörkare bilder på skärmen. Det känns mer eller mindre omöjligt att få en jämn och fin mörk bild eftersom du kommer att se glowen hur du än gör såvida du inte sitter längre ifrån skärmen (vilket jag inte vill göra). Har alltid varit starkt för IPS-skärmar, men i den här storleken känner jag att VA-paneler antagligen ter sig bättre.

På det stora hela är skärmen fantastisk, men jag hade lite högre förhoppningar om de här tre punkterna. Annars hade skärmen varit perfekt.

Slutligen vill jag säga att jag landat med ljusstyrkan satt på 40 just nu. Jag sitter oftast i ett mörkt rum. Brukar dock pendla lite mellan 40-50 då jag tycker bilden ibland är bättre på 50 men också lite skönare på 40. Kommer kanske ställa den på 45 till slut då jag har svårt att bestämma mig.

EDIT: Upptäckte att om jag bläddrar här på forumet så får jag också en del flimmer i det vita till höger och vänster om forumet.
EDIT2: Ja, jag har stängt av DFC i inställningarna (som är en automatisk ljusjustering) och stängt av/på skärmen men det hjälper inte.