Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk

Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

https://www.anandtech.com/show/13342/lg-unveils-ultragear-34g...

Dessa kommer i två modeller:
34GK950G är för Gsync med 100hz(120hz OC).
34GK950F är för Freesync med 144hz

Ytterligare specifikationer finns i länklistan.

Tankar och funderingar? Och min mer direkta fråga: Kommer denna panel att vara bättre än dom som existerar i dagens Ultrawides 1440p? I synnerhet då Alienware X34 samt Asus rog p348q?

Personligen tycker jag att vid första intryck dom ger mer professionellt intryck designmässigt än dagens gaming Ultrawides som av någon förklaring alltid måste se ut som ett jäkla rymdskepp.

Kommenterar välkomna!

Permalänk
Medlem

@lawoftheraw: Det är väl fortfarande ingen som vet säkert
men en del trådar talar om att det är en generation nyare panel som är 144Hz utan överklockning
anledningen till 120Hz OC på G modellen ska vara att det är själva G-sync modulen som överklockas från 100Hz till 120Hz medans panelen ska vara "native" 144Hz

Paneltyper har uppdaterats, enligt denna sidan är det ny panel:
https://www.displayspecifications.com/en/comparison/f3b2731b8

Ska bli spännande att följa testerna när de kommer

petri

Permalänk
Inaktiv

Den mest efterlängtade teknikprylen i år. Såvida inte LG klantar till det så blir det en 34GK950F snart. Då slipper man g-sync skatten och får världens absolut första DP 1.4 Ultrawide, samt världens första 3440x1440 @144Hz skärm.
De omtalade Acer X35 & Asus PG35VQ lider som väntat av ganska kraftig ghosting så jag tror 34GK950F kommer bli den bästa skärmen på marknaden ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara “del ultimata skärmen” för mig. Känns som det inte finns någonting likvärdigt. Någon som har hört något nytt om releasedate? Och brukar det vara fördröjning till Sverige efter releasen?

Permalänk

Jävligt tråkigt att LG valt gamla generationens g-sync som bara stöds upp till 120hz.

Permalänk
Inaktiv

Nu har TFTCentral fått sina exemplar av 34GK950F & 34GK950G:

De bekräftar även detta:
"in case there was any doubt about this, the LG 34GK950F can support full native 3440 x 1440 resolution at 144Hz refresh rate, with 10-bit colour depth and without needing any chroma sub-sampling"
https://twitter.com/TFTCentral/status/1050736989379747840

Permalänk
Medlem

För mig var den mellan 950G eller Alienware Aw348dw då dem 2 enligt mig ser bäst ut bland alla ultrawides där ute. Acern ser väl ok ut men jag hatade predator märket. Blev ändå en alienware då jag inte orkade vänta på LGn samt att den säkert kommer kosta över 15 och jag fick ju min Aw för lite över 10. Dock är det fortfarande en riktigt fin skärm

För övrigt angående frågan så har asusen och acerns äldre version sämst panel. Panelen uppdaterades med x34p som acern släppte strax innan Alienware släppte sin med likadan panel.
Den uppdaterade panelen fick förbättringar som högre Hz och mindre blb.

Denna Lg ska ju ha en ”Bättre” panel men det är också en helt annan teknologi om jag förstod rätt när jag såg skärmen för ett tag sedan. Ny panel med annan teknologi behöver inte betyda att den är bättre.
Är den mycket bättre kanske jag säljer min Alienware o köper LG. Dock spelar det roll på hur mycket bättre den är samt vad den kostar.. Något säger mig att den kommer kosta minst 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

För mig var den mellan 950G eller Alienware Aw348dw då dem 2 enligt mig ser bäst ut bland alla ultrawides där ute. Acern ser väl ok ut men jag hatade predator märket. Blev ändå en alienware då jag inte orkade vänta på LGn samt att den säkert kommer kosta över 15 och jag fick ju min Aw för lite över 10. Dock är det fortfarande en riktigt fin skärm

För övrigt angående frågan så har asusen och acerns äldre version sämst panel. Panelen uppdaterades med x34p som acern släppte strax innan Alienware släppte sin med likadan panel.
Den uppdaterade panelen fick förbättringar som högre Hz och mindre blb.

Denna Lg ska ju ha en ”Bättre” panel men det är också en helt annan teknologi om jag förstod rätt när jag såg skärmen för ett tag sedan. Ny panel med annan teknologi behöver inte betyda att den är bättre.
Är den mycket bättre kanske jag säljer min Alienware o köper LG. Dock spelar det roll på hur mycket bättre den är samt vad den kostar.. Något säger mig att den kommer kosta minst 15.

Vas baserar du att asusen och acern har sämst panel? Baserat på specsen på respektive tillverkares hemsida har alienware sämst panel, därefter acern och bäst har asus. Visa mig gärna fel, står och väger mellan dessa tre och kan inte bestämma mig! Eller om jag ska vänta på LG men tar så sån jävla tid, dom släpper ju aldrig den...

Permalänk
Medlem

Vilka priser kan man förvänta sig på den med G-sync?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Vas baserar du att asusen och acern har sämst panel? Baserat på specsen på respektive tillverkares hemsida har alienware sämst panel, därefter acern och bäst har asus. Visa mig gärna fel, står och väger mellan dessa tre och kan inte bestämma mig! Eller om jag ska vänta på LG men tar så sån jävla tid, dom släpper ju aldrig den...

EDIT; Nu är jag hemma, ska ta o gå genom allt för dig
Tog bort det gamla inlägget, då det var skrivet via telefonen när jag var på jobbet. Tar om allt o gör bättre.
Jag, precis som dig, kollade upp dessa skärmar inför köp. Gick genom allt jag kunde hitta under flera veckors tid.

Enkelt sagt, så har allt med tur o göra när det kommer till dessa skärmar.

Först av allt så har vi;

Asus PG348Q - Använder sig utav de äldre panelerna. Stor mängd utav skärmarna lider av BLB och det är en riktigt stor lott när det kommer till just Asus skärmen. Förutom det kommer många inte ens upp till 100hz när dem överklockar skärmarna. Då panelen i sig har 60hz och överklockas till 100 får många problem så som flimmer, ghosting och t.o.m. som jag hade förra året på min skärm, "coilwhine".
Dock har asusen de bästa färgerna och kalibreringen out of the box. Under 8 ms och en rätt ok böjning. Enligt majoriteten av reviews jag läst är det den fulaste skärmen tack vare den klumpiga foten.

Acer X34 - Gamla versionen, använder sig utav en nästan likadan panel, om inte likadan, men kommer till skillnad från asusen upp till 100hz utan problem. Minimala rapporter om det i alla fall. Dock lider denna skärm av andra problem så som att färgen är helt off.

Aw348dw - Ser enligt mig och många andra bäst ut bland alla ultra wides just nu. Är också den snabbaste skärmen när det kommer till pixel respons, som är strax under 4ms. Överklockas utan problem till 120hz istället för 100. Dock måste skärmen kalibreras då färgerna out of the box inte är det bästa. Skärmen saknar också "Gamma" inställningar. Du kan ändra detta på grafikinställningar istället men man får aldrig en riktigt bra kalibrering. Ifall du endast ska spela är denna skärm "bäst". Ifall du ska jobba med bilder och redigering kan du märka lite udda färger.

Acer x34p - Nya versionen av x34, identisk till Aw348dw men lider av lite ghosting när den väl överklockas. Har en ms på nästan 20.

Kan gå hur långt som helst, men egentligen lär du bli nöjd med vilket som ifall du ska använda den till spel o film. Du lär inte märka av enorma skillnader. Jag personligen hade aldrig valt Asus pga blb problemen. Dem är enorma, varnar dig. Min polare fick byta 4 st innan han fick en acceptabel. Jag sitter på en AW och har ingen blb alls. En svart bild är helt svart.

Dock tänker jag sälja den som sagt, ifall LGn blir bra och inte kostar över 14..

Edit 2 : LGs officiella hemsida har lagt upp G-sync varianten för 1400 USD. Så man kan väl förvänta sig runt 16 med Sveriges skatter o så. LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

EDIT; Nu är jag hemma, ska ta o gå genom allt för dig
Tog bort det gamla inlägget, då det var skrivet via telefonen när jag var på jobbet. Tar om allt o gör bättre.
Jag, precis som dig, kollade upp dessa skärmar inför köp. Gick genom allt jag kunde hitta under flera veckors tid.

Enkelt sagt, så har allt med tur o göra när det kommer till dessa skärmar.

Först av allt så har vi;

Asus PG348Q - Använder sig utav de äldre panelerna. Stor mängd utav skärmarna lider av BLB och det är en riktigt stor lott när det kommer till just Asus skärmen. Förutom det kommer många inte ens upp till 100hz när dem överklockar skärmarna. Då panelen i sig har 60hz och överklockas till 100 får många problem så som flimmer, ghosting och t.o.m. som jag hade förra året på min skärm, "coilwhine".
Dock har asusen de bästa färgerna och kalibreringen out of the box. Under 8 ms och en rätt ok böjning. Enligt majoriteten av reviews jag läst är det den fulaste skärmen tack vare den klumpiga foten.

Acer X34 - Gamla versionen, använder sig utav en nästan likadan panel, om inte likadan, men kommer till skillnad från asusen upp till 100hz utan problem. Minimala rapporter om det i alla fall. Dock lider denna skärm av andra problem så som att färgen är helt off.

Aw348dw - Ser enligt mig och många andra bäst ut bland alla ultra wides just nu. Är också den snabbaste skärmen när det kommer till pixel respons, som är strax under 4ms. Överklockas utan problem till 120hz istället för 100. Dock måste skärmen kalibreras då färgerna out of the box inte är det bästa. Skärmen saknar också "Gamma" inställningar. Du kan ändra detta på grafikinställningar istället men man får aldrig en riktigt bra kalibrering. Ifall du endast ska spela är denna skärm "bäst". Ifall du ska jobba med bilder och redigering kan du märka lite udda färger.

Acer x34p - Nya versionen av x34, identisk till Aw348dw men lider av lite ghosting när den väl överklockas. Har en ms på nästan 20.

Kan gå hur långt som helst, men egentligen lär du bli nöjd med vilket som ifall du ska använda den till spel o film. Du lär inte märka av enorma skillnader. Jag personligen hade aldrig valt Asus pga blb problemen. Dem är enorma, varnar dig. Min polare fick byta 4 st innan han fick en acceptabel. Jag sitter på en AW och har ingen blb alls. En svart bild är helt svart.

Dock tänker jag sälja den som sagt, ifall LGn blir bra och inte kostar över 14..

Edit 2 : LGs officiella hemsida har lagt upp G-sync varianten för 1400 USD. Så man kan väl förvänta sig runt 16 med Sveriges skatter o så. LG

Grymt svar, tack! Det är ungefär som jag listat ut då...
Problemet är ju att jag jag jobbar som fotograf, så färgåtergivning och liknande är prio ett för mig. Men eftersom jag även gamear vill jag ha en skärm som klarar både och. IOM mina krav går tyvärr AWn bort, och troligtvis även acern. Så min lott ligger just nu på asusen. Dock inte jättesugen på den IOM kvalitetsregisterna.

Det börjar bli akut men en ny skärm nu så jag hoppas LG släpper sin väääldigt snart...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Grymt!

Nu börjar det kli ordentligt i fingrarna. Det stod release runt december i UK, vad betyder det på svenska marknaden? Någon som har erfarenhet kring sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Grymt svar, tack! Det är ungefär som jag listat ut då...
Problemet är ju att jag jag jobbar som fotograf, så färgåtergivning och liknande är prio ett för mig. Men eftersom jag även gamear vill jag ha en skärm som klarar både och. IOM mina krav går tyvärr AWn bort, och troligtvis även acern. Så min lott ligger just nu på asusen. Dock inte jättesugen på den IOM kvalitetsregisterna.

Det börjar bli akut men en ny skärm nu så jag hoppas LG släpper sin väääldigt snart...

Freesync versionen verkar vara riktigt bra Riktigt taggad på att byta alltså

För övrigt, ser du t.ex. här

Där är problemet med just AW. Att Gamma blir för slumpmässigt. Du kan kalibrera den men du får den aldrig till 2.2
Asusen är på 2.2 och LGn desamma
För mig kvittar den egentligen då skärmen används för Spel och film. Inget jag märker av. När jag väl håller på med Photoshop använder jag en annan skärm Men det känns som att man ändå vill ha LGn. Får se Gsync versionen. Ifall den presterar lika bra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Dags o läsa genom den, men innan jag ens börjat läsa måste jag medge att den är super snygg

Edit;
Så Freesync modellen har högre hz, 10bit color istället för 8 samt dp 1.4. Bättre kalibrerad out of the box. MBR vilket också tydligen gav en buzzing noise..
G-sync har längre input lag, men lägre hz tack vare g-sync modulen, 120hz överklockad.. dp 1.2 även där tack vare g-sync modulen. Några % off när det kommer till gamma o den vita färgen out of the box men går o justera relativt enkelt. Gamma på deras exemplar var 4% off. Inte världens grej, speciellt inte när man kan ändra det med några enkla samt att steg G-sync versionen är helt ljudlös även överklockad till 120hz

Alltså helt ärligt, skärmen var riktigt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Dags o läsa genom den, men innan jag ens börjat läsa måste jag medge att den är super snygg

Edit;
Så Freesync modellen har högre hz, 10bit color istället för 8 samt dp 1.4. Bättre kalibrerad out of the box. MBR vilket också tydligen gav en buzzing noise..
G-sync har längre input lag, men lägre hz tack vare g-sync modulen, 120hz överklockad.. dp 1.2 även där tack vare g-sync modulen. Några % off när det kommer till gamma o den vita färgen out of the box men går o justera relativt enkelt. Gamma på deras exemplar var 4% off. Inte världens grej, speciellt en är man kan ändra det med några enkla steg G-sync versionen är helt ljudlös även överklockad till 120hz

Alltså helt ärligt, skärmen var riktigt snygg.

Japp stämmer rätt bra det.

Ja den ser faktiskt riktigt bra ut, det är ju ingen sån där gamer skärm som ger en en rak höger och skriker GAMING!!! när man sätter sig framför den.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Fick svar från inet att skärmen väntas komma in under december månad med ett preliminärt pris på 13.9k.

Då man kan ändra på gamma o allt lär det bli en för min del iaf. Skulle dock vara nice med HDR också... Det hade ju givit Lg tillgång till den nya gsync modulen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Dags o läsa genom den, men innan jag ens börjat läsa måste jag medge att den är super snygg

Edit;
Så Freesync modellen har högre hz, 10bit color istället för 8 samt dp 1.4. Bättre kalibrerad out of the box. MBR vilket också tydligen gav en buzzing noise..
G-sync har längre input lag, men lägre hz tack vare g-sync modulen, 120hz överklockad.. dp 1.2 även där tack vare g-sync modulen. Några % off när det kommer till gamma o den vita färgen out of the box men går o justera relativt enkelt. Gamma på deras exemplar var 4% off. Inte världens grej, speciellt inte när man kan ändra det med några enkla samt att steg G-sync versionen är helt ljudlös även överklockad till 120hz

Alltså helt ärligt, skärmen var riktigt snygg.

Om jag tolkar detta rätt är freesyncen bättre, men även p348q är bättre, ur ett bildkvalitetsperspektiv?

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt och dåligt att inte G-Sync versionen kommer med v2 på sync-modulen. Den här skärmen blir ju ganska begränsad nu ju. Blev helt klart besviken. FreeSync versionen hade dock varit mycket trevlig, om bara AMD hade kunnat släppa ett nytt kort med minst 1080Ti/2080 prestanda.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@Laxpudding har du några synpunkter du kan dela med dig om dessa två skärmar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@ComeradJenko: De är på väg in för test - efter det har jag säkert ett och annat att säga.

Permalänk
Medlem

Toppen! Ser fram emot testerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Om jag tolkar detta rätt är freesyncen bättre, men även p348q är bättre, ur ett bildkvalitetsperspektiv?

Alltså bild o bild. Alla har liknande bild kvalité. Rätt svårt o skilja mellan dem skulle jag tro. Det är mer att färgdegraderingen kan skilja.
Min AW348DW åkte tillbaka. Försökte kalibrera den men det vita vart för gult.

Sen att man inte kunde ändra Gamma på skärmen vart ju ännu värre.

Angående att freesyncen är bättre, stämmer väl inte helt. Det är likadan paneler, tror bara att Gsync panelen blivit "nerklockad" då dem använder den äldre modulen. Den nya modulen har krav från Nvidia att skärmen måste ha HDR.

Men på LGn kan man ändra Gamma och kalibreringen verkar vara riktigt lätt när man läst recensionen.
Out of the box var det ändå riktigt bra kalibrering på Gsync varianten.

Men 14k enligt inet, tror inte ens att det kommer stämma. Tror den kommer landa på 15-16, och då kan man lika gärna vänta in asusen med 200hz och HDR för 20.. Men tror faktiskt att jag ändå kommer göra som du o gå på en PG34 igen.. 100hz är lagom.. Den skärmen verkar va bäst i helhet. Bara man inte får oturen o få riktigt mycket backlight bleed.. Och hoppas man får en modell som kommer upp i 100hz ^^,

Permalänk
Medlem

Inget sRGB läge? :/ Skärpning LG... Detta är en premiumprodukt trots allt.

Edit: tydligen ett okej sRGB läge på freesync versionen.. Men inte på gsync?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Alltså bild o bild. Alla har liknande bild kvalité. Rätt svårt o skilja mellan dem skulle jag tro. Det är mer att färgdegraderingen kan skilja.
Min AW348DW åkte tillbaka. Försökte kalibrera den men det vita vart för gult.

Sen att man inte kunde ändra Gamma på skärmen vart ju ännu värre.

Angående att freesyncen är bättre, stämmer väl inte helt. Det är likadan paneler, tror bara att Gsync panelen blivit "nerklockad" då dem använder den äldre modulen. Den nya modulen har krav från Nvidia att skärmen måste ha HDR.

Men på LGn kan man ändra Gamma och kalibreringen verkar vara riktigt lätt när man läst recensionen.
Out of the box var det ändå riktigt bra kalibrering på Gsync varianten.

Men 14k enligt inet, tror inte ens att det kommer stämma. Tror den kommer landa på 15-16, och då kan man lika gärna vänta in asusen med 200hz och HDR för 20.. Men tror faktiskt att jag ändå kommer göra som du o gå på en PG34 igen.. 100hz är lagom.. Den skärmen verkar va bäst i helhet. Bara man inte får oturen o få riktigt mycket backlight bleed.. Och hoppas man får en modell som kommer upp i 100hz ^^,

Den borde snarare landa på 12500kr som de kanske kommer höja till 13000 annars kommer jag bara beställa från England där en LG Rep redan sagt att retail price kommer landa på £1100 med 99.99% sannolikhet. Men priset direkt när de släpper skärmen kommer kanske vara högre. Skulle de landar så högt i Sverige kommer de inte sälja många ex och då köper jag nog bara nå annat på BF.

De nya 200hz skärmarna går ju inte riktigt att jämföra med kan jag känna då de har VA paneler med ghosting(finns video på det) så beror ju på vad du spelar för typer av spel och hur känslig du är för det. Personligen ser jag inte dem som intressanta alls såvida du inte kan klocka ner dem till 144hz och på så sätt lyckas bli av med ghosting. Dock fortfarande en fläkt som kyler nya GSync-modulen som är rätt oattraktivt. Jag har läst lite olika om man faktiskt kan byta dem själv eller ej. Rätt avgörande. Speciellt om de kommer kosta 20k.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tycker det är märkligt och dåligt att inte G-Sync versionen kommer med v2 på sync-modulen. Den här skärmen blir ju ganska begränsad nu ju. Blev helt klart besviken. FreeSync versionen hade dock varit mycket trevlig, om bara AMD hade kunnat släppa ett nytt kort med minst 1080Ti/2080 prestanda.

Mja. Jag tycker de gjorde rätt i valet att inte välja den nya modulen. Slänga på 3000kr eller vad det nu hade kostat. Den enda egentliga skillnaden hade vart 24 extra Hertz. Inte värt pengarna på något sätt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Alltså bild o bild. Alla har liknande bild kvalité. Rätt svårt o skilja mellan dem skulle jag tro. Det är mer att färgdegraderingen kan skilja.
Min AW348DW åkte tillbaka. Försökte kalibrera den men det vita vart för gult.

Sen att man inte kunde ändra Gamma på skärmen vart ju ännu värre.

Angående att freesyncen är bättre, stämmer väl inte helt. Det är likadan paneler, tror bara att Gsync panelen blivit "nerklockad" då dem använder den äldre modulen. Den nya modulen har krav från Nvidia att skärmen måste ha HDR.

Men på LGn kan man ändra Gamma och kalibreringen verkar vara riktigt lätt när man läst recensionen.
Out of the box var det ändå riktigt bra kalibrering på Gsync varianten.

Men 14k enligt inet, tror inte ens att det kommer stämma. Tror den kommer landa på 15-16, och då kan man lika gärna vänta in asusen med 200hz och HDR för 20.. Men tror faktiskt att jag ändå kommer göra som du o gå på en PG34 igen.. 100hz är lagom.. Den skärmen verkar va bäst i helhet. Bara man inte får oturen o få riktigt mycket backlight bleed.. Och hoppas man får en modell som kommer upp i 100hz ^^,

Bra svar. Som du säger står det att det är samma panel. Mina skärmkunskaper är begränsade men det står 8-bit på gsync och 10-bit på fsync. Är det en modul och inte panelgrej?

Som sagt kommer jag använda den det foto/videoredigering främst. Såklart vill jag ha en renodlad redigeringsskärm men dom är usla att spela på. Försöker hitta bästa mellanting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Den borde snarare landa på 12500kr som de kanske kommer höja till 13000 annars kommer jag bara beställa från England där en LG Rep redan sagt att retail price kommer landa på £1100 med 99.99% sannolikhet. Men priset direkt när de släpper skärmen kommer kanske vara högre. Skulle de landar så högt i Sverige kommer de inte sälja många ex och då köper jag nog bara nå annat på BF.

De nya 200hz skärmarna går ju inte riktigt att jämföra med kan jag känna då de har VA paneler med ghosting(finns video på det) så beror ju på vad du spelar för typer av spel och hur känslig du är för det. Personligen ser jag inte dem som intressanta alls såvida du inte kan klocka ner dem till 144hz och på så sätt lyckas bli av med ghosting. Dock fortfarande en fläkt som kyler nya GSync-modulen som är rätt oattraktivt. Jag har läst lite olika om man faktiskt kan byta dem själv eller ej. Rätt avgörande. Speciellt om de kommer kosta 20k.

Enligt LGs hemsida kommer den landa på 1299 USD och lägger man på skatt o allt blir det runt 15, minst.
£1100 är ju ändå nästan 13.000. Massa skatter och sånt som Sverige sen lägger till..

Detta fick jag skrivet av inet iaf, klistrar in det här denna gång.
"Hej!
Vi fick svar nu, och priset ska preliminärt landa på 13 900 kr!
Ha de gott!

Christian Sxxxxxxx
Kundservice "

Angående VA panel, är det verkligen så illa? Kan inte vara därför dem försenad den med över 1 år nu, för att just hitta en lösning till det? Att Gsync modulen har en fläkt är bara löjligt..

Skrivet av Mfzombie:

Bra svar. Som du säger står det att det är samma panel. Mina skärmkunskaper är begränsade men det står 8-bit på gsync och 10-bit på fsync. Är det en modul och inte panelgrej?

Som sagt kommer jag använda den det foto/videoredigering främst. Såklart vill jag ha en renodlad redigeringsskärm men dom är usla att spela på. Försöker hitta bästa mellanting.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är likadan panel. Modulen som Nvidia använder är ett extra chip som läggs på. Vet inte hur freesync funkar dock.
Denna modul har tydligen degraderat skärmen. Men för övrigt finns det typ inga spel som stödjer 10bit ännu. 8bit är ju standard så inget fel där. Tror knappast att man använder 10bit vid redigering o så, men kan ha fel.

Alltså börjar ändå luta sig mot en vanlig pg34. Den kostar 10 just nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Mja. Jag tycker de gjorde rätt i valet att inte välja den nya modulen. Slänga på 3000kr eller vad det nu hade kostat. Den enda egentliga skillnaden hade vart 24 extra Hertz. Inte värt pengarna på något sätt.

Jo utan tvekan är v2 modulen dyr. Men den har väl fler fördelar mot v1 som t.ex. Displayport 1.4 och lite annat?

Sen är jag lite skraj för att överklocka en skärm, hade jag haft en sån här så hade jag hållt mig till 100 Hz, vilket hade känts som en klar nedgradering från min nuvarande 144Hz skärm. Väntar tills man får minst 144Hz även med en G-sync modul. Förhoppningsvis har de nu åtgärdat ghosting problemen med de kommande 200Hz skärmarna. T.ex.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW