Uppgradera CPU med 1155 socket - Tips

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU med 1155 socket - Tips

Hej! Jag har haft lite problem nyligen med min CPU, klarar inte av vissa spel och är i övrigt ganska långsam. Har en Intel i5-3470 3.20GHz. Efter ett tag av att försöka lösa problemet utan att köpa nya delar så vill jag nu utforska vad jag har för val.

Har haft samma processor sedan 2012, har klarat mig genom att uppgradera andra komponenter i datorn. Tittade online och insåg snabbt att det inte säljs några processorer eller moderkort med 1155 socket längre. Vad tycker ni därför jag borde göra? Bör jag uppgradera både och? Skulle det gå att göra för en rimlig summa? Tycker ni jag borde söka en efter en begagnad CPU med rätt socket?

Sen har jag iförsig hört talas om att överklocka processorn, har själv aldrig gjort något sådant men om det är ett alternativ så vill jag gärna höra mer om det.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du ska byta till en processor i7 3770K det är det bästa uppgraderingen du kan göra.
ev mer ram och ssd.
du skriver inte vad du har men din cpu går inte att kolla, ev går det att klocka en i7 3770k men det beror på vad diu har för moderkort.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har ASUS P8Z77-V LX2 (LGA1155)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

Har ASUS P8Z77-V LX2 (LGA1155)

Då kan du överklocka processorn OM du köper en processor som slutar med bokstaven "K", exempelvis i7-3770K. Det är också det mest prisvärda/billigaste i ditt fall - men då får du ju hoppas att du hittar en begagnat då de utgått för längesen. Du måste förövrigt också köpa en duglig kylare till processorn då det inte brukar följa med någon + om du tänkt överklocka. Cryorig H5 (finns för 499kr ny hos Webhallen) är ett bra och prisvärt val om du inte hittar något annat begagnat.

Varningens finger också angående "socket". De flesta nyare processorer från Intel använder samma socket, men fungerar ändå inte med alla moderkort med denna socket. Istället bör man kolla vilket "chipset" (och även givetvis socket) som man måste ha till processorn i fråga.

Skulle man vilja köpa nytt blir det tyvärr rätt dyrt, eftersom du måste köpa både nytt RAM och moderkort utöver processorn.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Om man ska överklocka så kan man köra på I7-2600K eller i7-2700K också då de är billigare och lättare att få tag på

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

Hej! Jag har haft lite problem nyligen med min CPU, klarar inte av vissa spel och är i övrigt ganska långsam. Har en Intel i5-3470 3.20GHz. Efter ett tag av att försöka lösa problemet utan att köpa nya delar så vill jag nu utforska vad jag har för val.

Har haft samma processor sedan 2012, har klarat mig genom att uppgradera andra komponenter i datorn. Tittade online och insåg snabbt att det inte säljs några processorer eller moderkort med 1155 socket längre. Vad tycker ni därför jag borde göra? Bör jag uppgradera både och? Skulle det gå att göra för en rimlig summa? Tycker ni jag borde söka en efter en begagnad CPU med rätt socket?

Sen har jag iförsig hört talas om att överklocka processorn, har själv aldrig gjort något sådant men om det är ett alternativ så vill jag gärna höra mer om det.

Tacksam för svar

Frågan är vanlig här på forumet.
i5'or på DDR3 moderkort hänger, som du ju märkt, inte riktigt med längre i nyare spel.

Du har i stort 2 val:
1. Byt moderkort, CPU och minne till nånting nyare.
DDR4 är billigt igen och AMD's Ryzen processorer ger mycket för pengarna.

2. Uppgradera din CPU till en i7'a och sätt i snabbare minnen (antar att du kör DDR3 1600MHz ?).
I princip vilken i7'a som helst är en uppgradering jämfört med din nuvarande, men leta efter i7-3770, i7-3770K.
Och 2133/2400MHz DDR3 går att hitta för rimliga pengar numera och ger en trevlig boost i alla FPS dippar.