100% CPU användning vid videoskapande? (Adobe Premiere)

Permalänk

100% CPU användning vid videoskapande? (Adobe Premiere)

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd då denna både har med hårdvara och mjukvara att göra, men jag lägger den här så får någon moderator flytta den.

Så, jag har precis börjat redigera lite videos, semestrar, klipp för YouTube osv. När jag ska exportera min fil så kör CPU igång för fullt (vilket är en bra sak då den arbetar till sin fulla potential), men bör jag vara orolig över att den ligger på 100% under en längre tid, eller är det värmen jag ska vara uppmärksam på?

Kan man använda sin GPU istället för CPU att exportera filer ifrån Adobe Premiere?
Finns det några tips ni kanske kan ge mig för att sänka CPU-användningen?

Stort tack för svar!

Glömde slänga in att det är i7 8700k jag använder mig utav.

Glömde en sak :)
Permalänk
Medlem

Det enda problemet med att processorn ligger på 100% är om kylningen är för klen, processorn klockar då ner sig om den blir överhettad för att undvika att ta skada. Men har du bara vettig kylning så är det inget problem alls att processorn ligger på 100% belastning under obegränsad tid, den är gjord för att klara det. Och med vettig kylning menar jag att processorn håller sig under runt 70°C vid full belastning, börjar temperaturen stiga upp mot 80-90°C så bör du se över kylningen.

Och ja, jag tror att det ska gå att använda GPU för att accelerera exporten. Men någon annan får nog hjälpa till på den punkten, jag har aldrig använt Premiere.

Permalänk

@perost: Tackar för svaret! Då behöver jag inte tänka mer på det.