Permalänk
Medlem

Budget gaming

Hej!

Kollade på att plocka ihop något som jag kan använda till diverse spel, dock främst Warhammer 2, äldre spel i total war serien samt sc2.
I ett försök att komma undan billigt så blev det detta: https://komponentkoll.se/bygg/dgayf/
Tänkte stoppa in ett mindre ssd som jag har liggande samt en 1tb hdd.

Vad tror ni? Jag brukar inte bygga så jag har inte koll på vad som är prisvärt i dagsläget.
Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JoarK:

Hej!

Kollade på att plocka ihop något som jag kan använda till diverse spel, dock främst Warhammer 2, äldre spel i total war serien samt sc2.
I ett försök att komma undan billigt så blev det detta: https://komponentkoll.se/bygg/dgayf/
Tänkte stoppa in ett mindre ssd som jag har liggande samt en 1tb hdd.

Vad tror ni? Jag brukar inte bygga så jag har inte koll på vad som är prisvärt i dagsläget.
Tack på förhand!

Skippa CPU-kylaren. Ryzen 5 2600 kommer med en fullgod kylare. Inte värt att lägga 300 kr extra i ett budgetbygge.

Gå gärna upp till ett moderkort med nyare B450-chipset istället för B350, så kan du ta del av bl.a. Precision Boost Overdrive, och så vet du att du inte råkar köpa ett moderkort som inte är flashat att funka med Ryzen 2000-serien.

Gå upp till minst 3000 MHz på RAM-minnet. Kostar nästan inget extra, men ger en liten skjuts, särskilt på Ryzen.

Jag hade också lagt några hundralappar till på en bättre nätdel med 80+ Gold och typ 10 års garanti.

Permalänk
Medlem

Gjorde lite förändring, bättre nätaggregat och moderkort, du kan bygga en betydligt billigare dator också som klarar det spelet du nämnde

Budget om du vill spendera mindre men kunna spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skippa CPU-kylaren. Ryzen 5 2600 kommer med en fullgod kylare. Inte värt att lägga 300 kr extra i ett budgetbygge.

Gå gärna upp till ett moderkort med nyare B450-chipset istället för B350, så kan du ta del av bl.a. Precision Boost Overdrive, och så vet du att du inte råkar köpa ett moderkort som inte är flashat att funka med Ryzen 2000-serien.

Gå upp till minst 3000 MHz på RAM-minnet. Kostar nästan inget extra, men ger en liten skjuts, särskilt på Ryzen.

Jag hade också lagt några hundralappar till på en bättre nätdel med 80+ Gold och typ 10 års garanti.

Håller med ovanstående, men skulle kalla det "mainstreambygge" snarare än "budget". Bra grejer för pengarna helt klart.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabba svar!
Med ovannämnda förslag så landar jag här:

( eXtranj3rOs bygge med 3200 MHz ram)

Rätta mig jag har fel men det verkar vara vettiga delar för priset.

Permalänk
Medlem

Rätt bra bygge det där! Om du är beredd att överklocka är det ett fint alternativ. Om du hellre bara sätter ihop och tutar och kör så skulle jag kanske rekommendera att spara en hundralapp på PSU:n (500W räcker för det kortet) och lite mera ännu på mobo och ram för att istället skaffa ett 2600x.

Men du blir säkert riktigt nöjd med det där.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@JoarK: Här kommer ett alternativ med intel istället. Några fps mer i spel, du kan kolla skillnaden på youtube. i5 9400f vs amd 2600 där så ser du själv om du tycker de kan vara värt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11