Permalänk
Medlem

uppgradering

Hej känns lite onödigt att skapa en ny tråd. men jag gör det ändå.

och självkart så är det egentligen bara jag själv som kan svara på min egna fråga. men vill veta lite mer vad andra tycker.

Sitter idag på följande dator

CPU I5 8600K
Corsair vengance 32gb 2666mhz
Gpu 1070
msi tomahawk 370.

sitter på en 1080p skärm med 144hz.

så det grafikkortet jag har räcker ju egentligen till för att spela på.

Men det är så att jag kan komma över ett 2080, för en lite billigare peng 6700kr. det är för visso inte så jättemycket billigare en marknadens billigaste idag. och säger förvisso inte så mycket utan tillverkare.

Men rent prestanda mässigt. är det värt att lägga ut nästan 7kkr på en från ett 1070 till ett 2080.

och som sagt. jag vet att det enbart är jag själv som kan avgöra om det är värt det.

men jag är öppen för tankar, erfarenheter och reflektioner.

Edit, är det någon som vet hur stor skillnaden blir om jag väljer att skala upp upplösningen på min skärm till 1440p, jämnfört med en riktig 1440p skärm. att bildkvaliteten blir sämre kan jag förstå. och det kanske även kräver mer prestanda.

Permalänk
Medlem

@xplojt: vad för typ av spel spelar du och vad sitter du på för skärm?

Edit
Sorry såg nu att du skrivit ut skärm och upplösning. Tycker inte de är värt det om du inte byter ut skärmen i en nära framtid.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Om det 2080 du nämner är i nära nyskick och garantin följer med är det definitivt ett väldigt bra pris. Däremot undrar jag om det kommer till sin rätt med 1080p, även med dagens mest krävande spelbjässar i åtanke.

Om detta erbjudande är tillfälligt, din budget utan problem klarar det, och du i framtiden kanske rör dig mot 1440p, eller rent av 4k, så kör.

Permalänk
Medlem

skärmen är som sagt en Acer 1080 144hz. vet inte exakt vilken modell.

Jag kommer ju förvisso inte upp i 144fps med mitt 1070 idag, så jag nyttjar ju inte heller skärmen till fullo.

Men ett 2080 känns lite overkill. skulle försvisso hålla ett tag framåt. och tror inte min cpu kommer att vara någon bottleneck.

kvitto och garanti finns även för kortet i fråga

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare är det på 2080-kortet? Alla tillåter inte ägarbyte i garantivillkoren.

Permalänk
Medlem

@Yonie: Det är ett gigabyte rtx 2080 windforce

Permalänk
Medlem

@xplojt: Ok, då får någon rätta mig om jag har fel, men Gigabyte tillåter väl inte ägarbyten och bibehållen garanti?

Jag hoppas jag har fel, men det vore väldigt tråkigt om du köpte den för bra pris och sen stod med skägget i brevlådan om det skulle dyka upp problem inom närmsta åren.

Permalänk
Medlem

@Yonie: ja det skulle ju inte vara det roligaste, specielt när jag egentligen bara "sparar" in 500kr. om jag jämnför med vad 2080 kortet kostar från palit.

då jag egentligen hade tänkt att hoppa över denna generationen på grund av de höga priserna. Men samtidigt så vet man ju inte om dessa priser på grafikkort tyvärr kommer att vara det normala i framtiden. Med lite tur så rör AMD om i grytan i Juli med det eventuella släppet av Navi.