Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Vad menar du nu? Om man inte vet att M och m är olika prefix är det väl per definition okunskap som ligger bakom att man skriver till exempel "mbit".

Sedan tycker jag definitivt att man bör ta till sig rättelser angående sådant. "Orka" är mycket riktigt ett uselt argument. Men det är en annan sak.

Jag menar att skriver man på ett sådant här forum så kan man inte skylla på okunskap utan det måste vara dumhet, att man är obildbar helt enkelt. Från alla håll och hela tiden så ser man exempel på hur prefix används men ändå så reagerar man inte över det, funderar inte ens på det så pass att man tar reda på vad dessa bokstäver representerar. Det är ren och skär dumhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Jag menar att skriver man på ett sådant här forum så kan man inte skylla på okunskap utan det måste vara dumhet, att man är obildbar helt enkelt. Från alla håll och hela tiden så ser man exempel på hur prefix används men ändå så reagerar man inte över det, funderar inte ens på det så pass att man tar reda på vad dessa bokstäver representerar. Det är ren och skär dumhet.

Men lägg av vilken tråkig attityd. Bara för att man skriver på ett forum för datorentusiaster betyder inte att man är full-lärd och att man kan allt. De som skriver här vet mer om vissa ämnen, och mindre om alla. Forumets funktion är ju lite att diskutera saker, och därmed att lära andra och att lära sig själv. Och ärligt talat, om man har attityden att man redan kan allt som går att kunna, så har man otfast inte en susning hur mycket det är man själv inte kan.

Så skriver någon fel och det är tydligt vad personen menar, antingen släpp det eller ta det som en möjlighet till att lära honom något nytt istället för att bli sur på det. Är det otydligt, fråga vad personen menar. Glöm inte att det är människor på andra sidan tangentbordet, inte ofelbara robotar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Men lägg av vilken tråkig attityd. Bara för att man skriver på ett forum för datorentusiaster betyder inte att man är full-lärd och att man kan allt. De som skriver här vet mer om vissa ämnen, och mindre om alla. Forumets funktion är ju lite att diskutera saker, och därmed att lära andra och att lära sig själv. Och ärligt talat, om man har attityden att man redan kan allt som går att kunna, så har man otfast inte en susning hur mycket det är man själv inte kan.

Så skriver någon fel och det är tydligt vad personen menar, antingen släpp det eller ta det som en möjlighet till att lära honom något nytt istället för att bli sur på det. Är det otydligt, fråga vad personen menar. Glöm inte att det är människor på andra sidan tangentbordet, inte ofelbara robotar.

Vi får nog komma överens om att tycka olika i den här frågan. Notera dock att jag inte blir sur eller upprörd av okunnighet. Det är mer att det förvånar mig mycket. Självklart är det så att man får vara okunnig och man får ha fel men man måste vara öppen för att ta in information och lära sig något också. Det försöker jag göra när jag får påpekanden om mina tillkortakommanden. Dock är det inte sällan jag upplever att det inte alls är inställningen hos folk och det anser jag är tråkigt. Sedan att man inte har så grundläggande kunskaper att man känner till de vanligaste prefixen är även det ganska sorgligt.

Over and out.

Permalänk
Medlem

@crew seven:

Dator = Enheten där data sparas eller behandlas.
Data = Ettor och nollor.

Hur svårt kan det vara liksom?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Datamaskin... data... inga konstigheter.