Anti Virus skydd- Hur många använder det i dagens läge?

Permalänk

Anti Virus skydd- Hur många använder det i dagens läge?

Som Rubriken säger - Hur många använder sig av något form av Virusskydd utöver Windows Defender i dagens läge?

Jag har alltid använt ESET NOD32 Anti Virus och det har alltid funkar perfekt när man suttit och gameat eller slösurfat, har det även till mobilen vilket kändes säkert när jag och sambon var utomlands i höstas när vi loggade in på montenegriska öppna Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Använt Bitdefender i några år. Tänker inte så mycket på det, tiden då AV slöade ner datorn är förbi, märker knappt att det är påslaget. Hade antagligen klarat mig utan det, men skitsamma liksom, RAM:et ska ju användas. Fri RAM är bortslösa imo.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Använt Bitdefender i några år. Tänker inte så mycket på det, tiden då AV slöade ner datorn är förbi, märker knappt att det är påslaget. Hade antagligen klarat mig utan det, men skitsamma liksom, RAM:et ska ju användas. Fri RAM är bortslösa imo.

Jag har också använt Bitdefender emellan åt när jag inte hittade en licens till ESET billigt, dom har bra virusskydd för att vara gratis (deras Lite-Version) men tycker ändå att ESET är en bra balans på användarvänlighet och komplexitet Har man mer än 16gb RAM så ska man väl använda det eller ? x)

Permalänk

Vad är det största hotet idag, jämfört med för 10 år sedan. Och vad är om tio år.
Vilka blir drabbade av så kallad skadlig kod oftast. Det förändras ju lite från år till år.
Hur förklarar man vilket antivirus som är bäst idag då det mer beror på hur man använder sina enheter.
Trådlöst nätverk vill säkert de flesta ha men hur säker är en router om 1 år eller ett kylskåp(IOT), det så kallade smarta hemmet.

Vad jag själv använder spelar nog ingen roll då vissa säger att ett ouppdaterat operativsystem är det mest sårbara medans de största hoten idag är lite zero day attacker https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-day_(computing)
Och där vill jag ändå påstå att för varje extra program man använder ökar man risken för detta.

Sen om jag använder Avast och utöver det skannar med Malwarebytes ibland så kanske inte hjälper för hittills har ingen lyckats göra ett enkelt program som kan se om ens brandvägg är okej, man ska bara lita på att det är det...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

@Punnisher: Har faktiskt aldrig hört talas om Zero-day attacker, tack för informationen, uppdaterat OS har jag alltid och firmware i routern med, men man funderar alltid om man verkligen är säker ändå för det finns ju alltid något okänt, dock så kan ju dom extra programmen hjälpa till att hålla datorn ren från trojaner och andra hemska varelser som finns i alla data-paket som skickas hit och dit!

Permalänk
Medlem

Körde med F-Secure men bytte till Kaspersky för några år sen efter att F-secure missade ett virus som kostade mig hela data :P. Efter jag fick ordning på dator efter det så testade jag igen med samma virus och Kaspersky slog tvärnit direkt på viruset så inget hända med datorn därefter kör jag nu alltid med Kaspersky.

Kör med virusprogram för inte alla delar som innehåller roliga saker finns på 100% säkra sidor

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

@Punnisher: Har faktiskt aldrig hört talas om Zero-day attacker, tack för informationen, uppdaterat OS har jag alltid och firmware i routern med, men man funderar alltid om man verkligen är säker ändå för det finns ju alltid något okänt, dock så kan ju dom extra programmen hjälpa till att hålla datorn ren från trojaner och andra hemska varelser som finns i alla data-paket som skickas hit och dit!

Aldrig hört talas om zero-day?
Du kanske inte är så gammal än då?

Menar, en attack måste vara den första någon gång.
Innan någon hittar den och förstår sig på koden, finns inget skydd, i någon anti-virus mjukvara = zero-day.
Väldigt enkelt.

För övrigt kör jag; https://home.sophos.com

Permalänk

@hellmix: Det där har hänt mig med, minns när man var på LAN för 5-6 år sen och skulle tanka över något från en random som hade en keylogger gömd i Worms Armageddon, ESET hittade det och tog bort den utan som helst problem Kaspersky har jag hört talas om, hur mycket kostar en licens där egentligen?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Aldrig hört talas om zero-day?
Du kanske inte är så gammal än då?

Menar, en attack måste vara den första någon gång.
Innan någon hittar den och förstår sig på koden, finns inget skydd, i någon anti-virus mjukvara = zero-day.
Väldigt enkelt.

För övrigt kör jag; https://home.sophos.com

Nope, jag har aldrig hört talas om det faktiskt Har bara varit intresserad i Hårdvaran förmestadels men är alltid nyfiken på att lära mig nya saker hade velat kunnat videoredigera på högre nivå än Windows Movie Maker PS är 27 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

@hellmix: Det där har hänt mig med, minns när man var på LAN för 5-6 år sen och skulle tanka över något från en random som hade en keylogger gömd i Worms Armageddon, ESET hittade det och tog bort den utan som helst problem Kaspersky har jag hört talas om, hur mycket kostar en licens där egentligen?

Jag kör med total security som kostar runt 600:-/år för 3 enheter som man kan välja hur man vill installera på datorn, surfplattan eller telefonen om man känner sig lite paranoid men de kör oftast lojalitets rabatt så man kan få det betydligt billigare än ordinarie pris samtidigt är de mycket hjälpsamma.

De råkade dra pengar av mig en gång fast jag tog bort mitt kort från deras hemsida så skrev litet irriterande ärende om det och fick pengarna tillbaka utan problem och fick behålla skyddet så man fick 1års antivirus gratis :D. Men har lite översände med den gången för det va samma veva som GDPR och vet att några företag hade lite problem i början av den etappen.

Men förutom den gången är jag hur nöjd som helst med Kaspersky och kommer nog att använda dem många år framöver eller tills det kommer fram att de ger sin databas till Ryska-staten. Kaspersky är ändå ryssar

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Jag kör med total security som kostar runt 600:-/år för 3 enheter som man kan välja hur man vill installera på datorn, surfplattan eller telefonen om man känner sig lite paranoid men de kör oftast lojalitets rabatt så man kan få det betydligt billigare än ordinarie pris samtidigt är de mycket hjälpsamma.

De råkade dra pengar av mig en gång fast jag tog bort mitt kort från deras hemsida så skrev litet irriterande ärende om det och fick pengarna tillbaka utan problem och fick behålla skyddet så man fick 1års antivirus gratis :D. Men har lite översände med den gången för det va samma veva som GDPR och vet att några företag hade lite problem i början av den etappen.

Men förutom den gången är jag hur nöjd som helst med Kaspersky och kommer nog att använda dem många år framöver eller tills det kommer fram att de ger sin databas till Ryska-staten. Kaspersky är ändå ryssar

Okej schysst support ändå som fixade till det, även om dom är ryssar ESET har bra support, som även är svensk även vilket är ett stort plus tycker jag GDPR har ställt till det för en hel del företag också, vet att det är väldigt kniviigt på jobbet som jag sommarjobbade på förra året för chefen.

Betalar 99kr för ESET på Mobilen, 1 års licens vilket inte är farligt dyrt

Permalänk

@Tomcruize:
På tal om mobilen och vad som idag är näst intill lika irriterande som skadlig kod eller rättare sagt, vad vi inte vet om det skadar oss inte...
Det så kallade övervakningssamhället.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/20-appar-som-saljer-inform...

Ett lagligt sätt att vara kriminell

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Okej schysst support ändå som fixade till det, även om dom är ryssar ESET har bra support, som även är svensk även vilket är ett stort plus tycker jag GDPR har ställt till det för en hel del företag också, vet att det är väldigt kniviigt på jobbet som jag sommarjobbade på förra året för chefen.

Betalar 99kr för ESET på Mobilen, 1 års licens vilket inte är farligt dyrt

När jag började använda antivirus-skydd så kom ESET på 4-6 plats och F-secure va på topp. Norton tillhörde toppen men va tungdrivet. Men det här va 10-15år sen så det har ändrats men använder nu kaspersky för man är nöjd med dem.

Antivirus-program för mig är lite som säkerhetsbälte man vet aldrig när olyckan är framme man har läst några gånger att Aftonbladet,expressen etc har spridit skadlig koder p.g.a de blivit hackade eller man har gjort en miss.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

@Punnisher: Ja det var bättre förr, ibland tänker jag att det är ganska onödigt med en smartphone, eller rättare sagt pengar som man kastar i sjön varje gång man ska ha en ny lur - det enda man gör med den är ju typ att ringa eller smsa folk och det kunde man ju göra redan 2001 med en simpel knapptelefon.. Så mycket information i cirkulation i dagens samhälle jämfört med 15 år tillbaka

Permalänk
Medlem

På 90 talet använde jag McAffee, sedan blev det Norton tills dom i princip tog alla resurser på datorn, efter det många år med Avast, men när dom började får för mycket reklam och blev tungdrivet blev det Bitdefender, som jag fortfarande använder, fungerar bra för mig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Norton var ju standard förr, sen blev det Nod32 hemma. Idag kör jag Malwarebytes fulla suite (malware/antivirus).
Många företag kör special / Mcaffee.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör med Kaspersky Internet Security i Windows, medan jag inte använder något antivirus-program i elementary OS.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Som Rubriken säger - Hur många använder sig av något form av Virusskydd utöver Windows Defender i dagens läge?

Jag har alltid använt ESET NOD32 Anti Virus och det har alltid funkar perfekt när man suttit och gameat eller slösurfat, har det även till mobilen vilket kändes säkert när jag och sambon var utomlands i höstas när vi loggade in på montenegriska öppna Wi-Fi

I dagsläget; Enbart Avast. Jag körde med Malwarebytes pro också men efter prenumerationen gick ut så har jag inte brytt mig om att förnya den.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

I dagsläget; Enbart Avast. Jag körde med Malwarebytes pro också men efter prenumerationen gick ut så har jag inte brytt mig om att förnya den.

Okej, du kan testa ESET gratis i 30 dagar, kan kolla om jag kan lösa någon längre licens åt dig via min polare om du vill! Skriv i PM om du är intresserad

Permalänk

@Airikr: Elementary OS är väl Mac basserat antar jag, vad pysslar du med där? Kaspersky är ett schysst ryskt program

Permalänk
Medlem

Självklart använder man anti virus skydd. Dom som inte gör det borde stängas av nätet. Även om man inte klickar på annonser etc så kan man bli smittad.

Jag använder Bitdefender 2019

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kör igenom med adwcleaner ibland när man surfat på lite för konstiga ställen
Men annars inget specifikt antivirus precis.

Permalänk
Medlem

AVAST gratis.
Tycker det fungerar bra slöar inte ner.
Nån som har invändningar mot det programmet?
Minns en gång i tiden då jag körde ett antivirus (minns ej vilket) som på den tiden ansågs bra men missade ett grovt virus som kom då. Hade nått med datumet på Tjernobyl-katastrofen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Kör på inbyggda Defender. Kanske inte alltid bäst av-skydd mot alla hot hela tiden men minst benägen att öppna nya säkerhetshål i alla fall. Mitt företag kör också Defender och det är ett globalt företag med hundratusentals anställda och hårda säkerhetspolicys så jag känner mig rätt säker på att det fungerar tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

kör Bitdefender, väntar alltid tills blackfriday (då min licens går ut) så får man 70% på antiviruset haha.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Kör inget Anti-Virus på Windows burken då Defender tar hand om det mesta, kör Linux på det som spelar någon roll. Windows-burken blåser jag med jämna mellanrum ändå.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Som Rubriken säger - Hur många använder sig av något form av Virusskydd utöver Windows Defender i dagens läge?

Jag har alltid använt ESET NOD32 Anti Virus och det har alltid funkar perfekt när man suttit och gameat eller slösurfat, har det även till mobilen vilket kändes säkert när jag och sambon var utomlands i höstas när vi loggade in på montenegriska öppna Wi-Fi

Får jag fråga hur du säger att det fungerar perfekt?
För att du inte fått någon malware, eller för att du inte märkt att du fått någon malware, eller kanske för att den säger att den stoppar attacker då och då? Eller är det just att det inte påverkar spelandet som gör att det är perfekt?
På vilket sätt kändes det tryggt när ni var utomlands? Samma som föregående fråga?

Personligen kör jag Windows Defender, i W10 så är det bra uppdaterat och jag tycker det är onödigt att ge attackers en extra attackvinkel till min dator med fler antivirus program.
Så här tänker iaf jag: Script Kiddies kommer inte igenom Windows Defender, de som vet vad dom håller på med (vi pratar alltså inte 99% av Anonymous) kommer igenom/runt vad du nu vill, alla dina mjukvarubaserade skydd, de kommer igenom alla hårdvarubaserade med, det handlar bara om tid och vilja då.
Att skydda sig mot bottar som scannar nätet, då räcker Defender.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Får jag fråga hur du säger att det fungerar perfekt?
För att du inte fått någon malware, eller för att du inte märkt att du fått någon malware, eller kanske för att den säger att den stoppar attacker då och då? Eller är det just att det inte påverkar spelandet som gör att det är perfekt?
På vilket sätt kändes det tryggt när ni var utomlands? Samma som föregående fråga?

Personligen kör jag Windows Defender, i W10 så är det bra uppdaterat och jag tycker det är onödigt att ge attackers en extra attackvinkel till min dator med fler antivirus program.
Så här tänker iaf jag: Script Kiddies kommer inte igenom Windows Defender, de som vet vad dom håller på med (vi pratar alltså inte 99% av Anonymous) kommer igenom/runt vad du nu vill, alla dina mjukvarubaserade skydd, de kommer igenom alla hårdvarubaserade med, det handlar bara om tid och vilja då.
Att skydda sig mot bottar som scannar nätet, då räcker Defender.

Tycker det är ett bra program, perfekt kanske var inte det korrekta ordet att använda. Men ESET upptäcker okända anslutningar som jag kan välja om jag vill blockera eller inte och drar minimalt med resurser när man spelar, till mobilen så tycker jag samsungs egna säkerhetsprogram suger och valde ESET där just för att det blockar vissa anslutningar eller datapaket som skickas till mobilen.

Skulle det vara så att man har blivit märkt av en cyberhacker som inte är 99% av Anonymous så gör man nog ganska skumma grejer själv eller så har man riktigt med otur.

Permalänk

@Purrfected: Är ingen direkt expert på Mjukvara heller, tycker det bara är roligt att bygga datorer och spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

@edgren: Elementary OS är väl Mac basserat antar jag, vad pysslar du med där? Kaspersky är ett schysst ryskt program

Rent utseendemässigt, ja Jag skaffade elementary OS för att det är mån om ens integritet och att det är open source. Har alltid velat gå över till Linux, främst på grund av att Microsoft samlar så mycket information om en, precis som de andra stora företagen.

Kaspersky är riktigt nice, yes Har haft deras datorsäkerhetslösning sedan version 5.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.