Permalänk
Medlem

OK burk?

Tja! Skulle behöva en ny dator, spelar mest i 1080p. Vill ha en framtidssäker variant där jag kan uppgradera grafikkortet både en och två gånger. Om jag håller nuvarande budget runt 9000 kr +/- 1000 kr, vad kan jag justera för att få en bättre totallösning?

Är det bättre att gå mot Ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hastich:

Tja! Skulle behöva en ny dator, spelar mest i 1080p. Vill ha en framtidssäker variant där jag kan uppgradera grafikkortet både en och två gånger. Om jag håller nuvarande budget runt 9000 kr +/- 1000 kr, vad kan jag justera för att få en bättre totallösning?

https://komponentkoll.se/bild/Lbmge.png

Är det bättre att gå mot Ryzen?

Ser OK ut, men om du räknar med att uppgradera grafiken ordentligt (med samma upplösning) så kan cpu:n vara lite klen. Ska du överklocka så är en bättre kylare lämpligt då den medföljande är lite klen, men det går ju att köpa till senare om det behövs.

Ska du bara spela på den så ger Ryzen inte nåt extra, men du får fler trådar med Ryzen så finns fördelar om du ska streama tex. Med Ryzen 3000 serien på gång så kan det vara värt att vänta för att se vad den erbjuder för prestanda.

En liten detalj är att processorn saknar integrerad grafik, vilket kan vara bra att ha vid felsökning ifall det strular med det vanliga grafikkortet. Även bra att ha om man i framtiden vill bygga om datorn till server eller sälja utan grafikkort.

Permalänk

För att kunna uppgradera i framtiden så måste du ha en bra grund cpun är viktig och den du har kommer inte att hänga med.
En bra grund är ca 10k för bara delar utan gpu med ett 9700k.
9600k som är billigare vet jag inte hur länge den kommer att hänga med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Kör på Define-chassi istället. Core är väldigt burkiga om man säger så.

https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

6 trådar en månad innan avtäckandet av zen 2 och ett år innan nästa generations konsoller är långt ifrån framtidssäkert. Nästa generations konsoller kommer ha minst 8 trådar. i9 9900K är väl den mest framtidssäkra cpun just nu, men långt ifrån prisvärd. Bättre att sitta ner i båten ett litet tag till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Denna dator kommer att hålla i många år. Man kan byta till 9600K med vet inte hur läönge den kommer att hänga med.

AMD kan inte svara på hur länge dessa håller då Amd inte brukar hänga med lika länge som intel i7orna.

Båda utan gpu.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Chris_Kadaver:

6 trådar en månad innan avtäckandet av zen 2 och ett år innan nästa generations konsoller är långt ifrån framtidssäkert. Nästa generations konsoller kommer ha minst 8 trådar. i9 9900K är väl den mest framtidssäkra cpun just nu, men långt ifrån prisvärd. Bättre att sitta ner i båten ett litet tag till.

Förlåt men kärnor inte trådar.

Instämmer att man ska sitta still i båten, Zen 2 lär visas på computex och då får vi se om AMD kan sätta en större brasa under röven på Intel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Förlåt men kärnor inte trådar.

Instämmer att man ska sitta still i båten, Zen 2 lär visas på computex och då får vi se om AMD kan sätta en större brasa under röven på Intel.

En cpu kan ha 6 kärnor 6 trådar eller 6 kärnor 12 trådar. 6 kärnor 12 trådar lär inte bli utdaterat i fördta taget. TS cpu han länkade har endast 6 trådar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Chris_Kadaver:

En cpu kan ha 6 kärnor 6 trådar eller 6 kärnor 12 trådar. 6 kärnor 12 trådar lär inte bli utdaterat i fördta taget. TS cpu han länkade har endast 6 trådar.

Dock är inte kärna och tråd samma sak Processor med 8 trådar kan ha 4 kärnor

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Förlåt men kärnor inte trådar.

Instämmer att man ska sitta still i båten, Zen 2 lär visas på computex och då får vi se om AMD kan sätta en större brasa under röven på Intel.

Oavsett brasan de sätter under baken på Intel om deras nya flaggskepp kommer i närheten av 9900K eller slår den så lär de ta bra betalt för den.
Det bästa av det bästa får man betala för så är det.
Ska man jämföra 2700X nu i spel så slår den billigare 9600K ryzen i 1080P i typ alla spel.
De kommer inte att dela ut gratisprylar.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Dock är inte kärna och tråd samma sak Processor med 8 trådar kan ha 4 kärnor

Sant. :/ Trött på att skriva ut "6 kärnor utan HT". Skulle jag skriva att 6 kärnor är för lite, kommer någon påpeka att Ryzen 5 2600 minsann inte har för få kärnor eftersom den har 12 trådar. Dagens i-landsproblem? XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hastich:

Tja! Skulle behöva en ny dator, spelar mest i 1080p. Vill ha en framtidssäker variant där jag kan uppgradera grafikkortet både en och två gånger. Om jag håller nuvarande budget runt 9000 kr +/- 1000 kr, vad kan jag justera för att få en bättre totallösning?

https://komponentkoll.se/bild/Lbmge.png

Är det bättre att gå mot Ryzen?

Här är en stabil rigg där Grafikkortet är struket då jag tycker du ska köpa det begagnat. Exempel vore ett 1070ti som rimligen bör säljas för ~2500kr nu när 1070 säljs för 2000kr. Totala summan skulle bli typ 9970kr.

Skulle rekommendera att lägga ett par hundra extra på ett nätagg av RMx eller EVGA G2 modell om du vill ha ett nätagg som kommer överleva flera grafikkort, och även hela datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Oavsett brasan de sätter under baken på Intel om deras nya flaggskepp kommer i närheten av 9900K eller slår den så lär de ta bra betalt för den.
Det bästa av det bästa får man betala för så är det.
Ska man jämföra 2700X nu i spel så slår den billigare 9600K ryzen i 1080P i typ alla spel.
De kommer inte att dela ut gratisprylar.

Visst... 3500:- kanske? Lätt värt att investera i. Inte minst med tanke på att du inte behöver ett moderkort för 2000:- för att driva den som med i9 9900K utan det lär räcka med typ B550 moderkort för 800:- i9 9900K är verkligen 14nm på steroider gånger 1000. Bra cpu men på bristningsgränsen för hela systemet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Visst... 3500:- kanske? Lätt värt att investera i. Inte minst med tanke på att du inte behöver ett moderkort för 2000:- för att driva den som med i9 9900K utan det lär räcka med typ B550 moderkort för 800:- i9 9900K är verkligen 14nm på steroider gånger 1000. Bra cpu men på bristningsgränsen för hela systemet.

Återstår att se. 2700X kostar 3400kr skulle deras nya motsvarande 9900K kosta 3500Kr ja då kommer dom att sälja som smör frågan är om dom kommer att gå med tillräcklig vinst.
Och nej ett moderkort till 9900K kostar 1300Kr om du ska överklocka så kostar det 2000Kr men klocka behövs inte för en 9900K då du kommer bara att få 5-10 fps mer.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Återstår att se. 2700X kostar 3400kr skulle deras nya motsvarande 9900K kosta 3500Kr ja då kommer dom att sälja som smör frågan är om dom kommer att gå med tillräcklig vinst.
Och nej ett moderkort till 9900K kostar 1300Kr om du ska överklocka så kostar det 2000Kr men klocka behövs inte för en 9900K då du kommer bara att få 5-10 fps mer.

Jag tvivlar på att zen 2 kommer matcha i9 9900K i spel däremot. Därför tror jag priset kommer bli lägre, men samtidigt bättre än zen+. Om det bara är 13% IPC-ökning och något högre klock typ 4,5-4,6Ghz så hoppas jag zen 2 drar nytta av ännu högre minnesklock och att B550 fixar 4000hz DDR4. I bästa fall sänker intel sina priser. Bästa köpet alla kategorier hade hur som helst varit i7 8700K när den kostade typ 3000-3500:-om jag inte missminner mig? Jag kommer åtminstone köpa det som krävs för 250fps+ i quake champions. Men tycker priserna idag är over the top. Ryzen 5 2600 är knappt bättre än min gamla i7a i det avseendet, så jag väntar på något bättre hur som helst. För 5500:- för en cpu riktad mot konsumenter finns inte på kartan i min värld. För 5000:- får du en 55" 4K TV med hyfsat bra VA-panel. Sätter man det i relation till ett litet jävla chip inser man hur löjligt det är.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag får tacka så mycket för all input!
I tidigare maskiner har sällan processorn varit flaskhalsen när jag spelat utan jag har ofta bytt grafikkort 1-2ggr innan hela maskinen fått bytas ut och det är ungefär vad jag tänkt mig nu också om det fortfarande stämmer.

En sak som jag inte nämnde tidigare är att jag uppskattar låg ljudnivå, finns det några bra val att göra utifrån det? T.ex chassi/fläktar etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hastich:

Jag får tacka så mycket för all input!
I tidigare maskiner har sällan processorn varit flaskhalsen när jag spelat utan jag har ofta bytt grafikkort 1-2ggr innan hela maskinen fått bytas ut och det är ungefär vad jag tänkt mig nu också om det fortfarande stämmer.

En sak som jag inte nämnde tidigare är att jag uppskattar låg ljudnivå, finns det några bra val att göra utifrån det? T.ex chassi/fläktar etc...

Japp ta deras råd om processor med en nypa salt.
När det gäller prisvärda chassin med låg ljudnivå så har du ju Fractal Define C för 890kr men med den budget du gett har du inte riktigt möjlighet att vara särskilt petig.

Om du kan tänka dig att sträcka dig till 11k så blir det plötsligt betydlig skillnad på chassi och nätagg, förutsatt att du kör på beggat Grafikkort.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av _F1GHT3R_:

Oavsett brasan de sätter under baken på Intel om deras nya flaggskepp kommer i närheten av 9900K eller slår den så lär de ta bra betalt för den.
Det bästa av det bästa får man betala för så är det.
Ska man jämföra 2700X nu i spel så slår den billigare 9600K ryzen i 1080P i typ alla spel.
De kommer inte att dela ut gratisprylar.

Så länge ryzen 3000 kan konkurrera med priset så hoppas jag att vi kan se lite omrörning på intels priser.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Sant. :/ Trött på att skriva ut "6 kärnor utan HT". Skulle jag skriva att 6 kärnor är för lite, kommer någon påpeka att Ryzen 5 2600 minsann inte har för få kärnor eftersom den har 12 trådar. Dagens i-landsproblem? XD

Du får skapa ett snabbkommando som skriver det åt dig Never enougt med kärnor NEED MORE!!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har haft ett sådant chassie, fungerar för budgetbyggen men ingen höjdare att bygga i och kvalitetskänslan är låg.
Lägg några hundra till och få ett med betydligt bättre kvalité och utrymme för kabeldragning.

Jag bytte till en Cooler Master i MasterBox-serien, tror det är deras billigare chassin men oj vilken skillnad det var.
Här är ett exempel, kostar en 50-lapp mer än den du valt.
https://www.inet.se/produkt/6902947/cooler-master-masterbox-k...

Permalänk
Medlem

Det lutar efter justeringar att det blir denna:

Jag vill helst inte köpa begagnat grafikkort, men jag förstår att det skulle ge bättre bang for the buck så klart.
Funderar dock på att byta kylaren till en Arctic Freezer 34 eSports som rekommenderats i tråden, är den medföljande högljudd?

Om jag skulle lägga på en tusenlapp, vart skulle den hamna?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns typ ingen anledning alls att välja en i5-9400F framför en Ryzen 5 2600X vid samma totala systempris. i5-9400F presterar lite bättre i spel men om man kombinerar en R5-2600X med snabbare minne (vilket bara går att göra om man har ett moderkort med stöd för överklockning) är det dött lopp mellan processorerna. Källa: https://www.techspot.com/review/1829-intel-core-i5-9400f-vs-a...

Med Ryzen 5 2600X får du dubbelt så många trådar vilket gör att processorn i extremfall kan vara dubbelt så snabb i specifika applikationer som kan dra nytta av detta. Du får även med en vettig kylare out Of the box vilket väger upp det något högre priset.

Frågan jag skulle ställa mig vore varför man skulle köpa en i5-9400F framför en Ryzen 5 2600X. Det skulle vara om det skulle bli billigare totalt med Intellösningen, eller om du spelar något spel där i5-9400F presterar bättre. Med det sagt blir du nog nöjd oavsett vad du väljer av dessa två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med om 2600x om du vill köra nytt grafikkort. Här är ett förslag med ett 2060 som är brutalt mycket bättre än 1660, några kronor över budget. Här är en användbar länk för att få en idé om hur grafikkort står sig mot varandra: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16980?key=1f831ba...

Permalänk
Medlem

@Muumin: OK! Jag kör på Ryzen 5-varianten.
En kontrollfråga, är de RAM-minnena de snabbaste som går att matcha med det moderkortet? Samt, hur står sig det moderkortet om jag vill uppgradera processorn lite längre fram?

RTX 2060 är ju ruskigt mycket bättre än GTX 1060, frågan är bara om jag inte kan köra på ett 1060 initialt, och sedan uppgradera längre fram, och spara pengarna emellan så länge...
För jag spelar ändå bara i 1080p, så om det är 150 FPS eller 100 FSP gör inte så mycket för mig i dagsläget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hastich:

@Muumin: OK! Jag kör på Ryzen 5-varianten.
En kontrollfråga, är de RAM-minnena de snabbaste som går att matcha med det moderkortet? Samt, hur står sig det moderkortet om jag vill uppgradera processorn lite längre fram?

RTX 2060 är ju ruskigt mycket bättre än GTX 1060, frågan är bara om jag inte kan köra på ett 1060 initialt, och sedan uppgradera längre fram, och spara pengarna emellan så länge...
För jag spelar ändå bara i 1080p, så om det är 150 FPS eller 100 FSP gör inte så mycket för mig i dagsläget...

Gör så, Ryzen plattformen är mer flexibel och betydligt billigare att uppgradera framöver eftersom du kommer ha en drös av olika Ryzen 7 cpuer på begagnatmarknaden den dagen du behöver fler trådar om det någonsin händer innan något annat blir omodernt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hastich:

@Muumin: OK! Jag kör på Ryzen 5-varianten.
En kontrollfråga, är de RAM-minnena de snabbaste som går att matcha med det moderkortet? Samt, hur står sig det moderkortet om jag vill uppgradera processorn lite längre fram?

RTX 2060 är ju ruskigt mycket bättre än GTX 1060, frågan är bara om jag inte kan köra på ett 1060 initialt, och sedan uppgradera längre fram, och spara pengarna emellan så länge...
För jag spelar ändå bara i 1080p, så om det är 150 FPS eller 100 FSP gör inte så mycket för mig i dagsläget...

Bra tänkt, tycker det låter som en smart plan. Då skulle jag kört på ett av dessa byggen med ordentlig kvalitet och bra grejer rakt igenom som sedan är redo för ett nytt grafikkort längre fram. Kan ju såklart köra på ett billigare 1060 kort än den i Ryzenbygget men detta är nedsatt och då får du ett kort som är tyst med bra kylning och on-par med 1660 prestandamässigt.
RYZEN:

INTEL:

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jag skulle dock bytt ut 1060 mot 1660 i den datorn. Lite billigare, lite bättre.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

@Muumin: Jag skulle dock bytt ut 1060 mot 1660 i den datorn. Lite billigare, lite bättre.

Kan du länka var du sett denna jämförelse på ett 1060 strix och ett 1660(ej TI)?

Permalänk
Medlem

@Muumin: På denna sida: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-vs-Nvid...
Även på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=fre1V7IxHRQ
kan dock inte vara 100% på att dessa jämförelser är riktiga. Men från vad jag sett och hört bör 1660 vara bättre. Men jag är inte så insatt, så lita inte så mycket på mig innan någon annan har kunnat bekräfta.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

@Muumin: På denna sida: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-vs-Nvid...
Även på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=fre1V7IxHRQ
kan dock inte vara 100% på att dessa jämförelser är riktiga. Men från vad jag sett och hört bör 1660 vara bättre. Men jag är inte så insatt, så lita inte så mycket på mig innan någon annan har kunnat bekräfta.

Inget du länkar har och göra med 1060 strix. Jag skulle gissa att ett 1060 strix och ett 1660 är likvärdiga i prestanda(som sagt) men att 1060 kortet såklart har bättre kylning då det är ett "strix" kort. Det har också en ordentligt högre boostclock än de billigare 1660 korten och har en standard frekvens som är ett par hundra MHz över dessa 1660.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jaha, jag visste inte att strix korten var bättre på något sätt, jag hade bara för mig att det är vad ASUS kallar sina GPUs...
Jag fick lära mig nåt nytt

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball