Office 365, Teams or not?

Permalänk

Office 365, Teams or not?

Vi ska införa Office 365 lite "mer" nu på detta lilla företag med externa kunder. Vi ska då välja väg hur vi ska jobba i projekten/uppdragen mot kund. Vi har nu en filserver lokalt med ett antal GIG pågående och gamla projekt. Hur ska vi jobba internt och mot kund? Det är frågan vi har.

Jag ser Sharepoints stora styrka med dess Sök funktion och vill att företaget ska internt jobba med Sharepoint och helt enkelt mappa upp kunderna i ett mappsystem men inte ha sån djup hierarki utan istället luta oss mot sökfunktionen för att hitta filer. Kunderna kan ha specifika utdelade mappar där vi delar filer.
En annan falang vill att det ska startas Teams så fort det blir nåt "jobb". Observera att "jobb" kan vara ett mindre jobb under en redan existerande kund/projekt). I motsvarande "mappsystem" skulle ett "jobb" skapa en till mapp med sökbart namn.

Ut mot kund menar jag Teams skulle vara bra men att vi är sparsamma att spara dokument i Teams. Varför? Det verkar som om Teams-filerna visserligen sparas i Sharepoint men är inte sökbara från Sharepoint utan enbart funna i själva Teams. Har jag rätt i detta? Eller kan filerna som lagras i Teams synas från Sharepoint? Som jag sade ovan, en styrka är att söka. Jag tror det är vägen framåt.

Det finns en risk att jag missuppfattat nåt i Office nu så styr upp min tankebanor tack. En ledtråd räcker.

Hur som helst; Min fråga är; Hur mycket ska vi blanda in Teams? Åsikter?

Permalänk
Medlem

Kollar jag lite snabbt för våran så kan jag via Sharepoint se filer som delas via "Teams"

Vi blandar in Teams i typ allt och det kan faktiskt ibland vara riktigt bra, sen är frågan om ni kan få alla att anamma det, vill inte alla jobba i det så blir det egentligen bara ett extra program, men jobbar alla i det så fungerar det bra.

Ett plus är att man kan köra möten och dela skärm osv samtidigt som man delar dokument vilket har varit väldigt behjälpligt hos oss.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk

Ett tips ifall ni vill köra en platt struktur vad gäller er filhantering är att ni måste ha en extremt tydlig namngivningsterminologi. Bryter någon mot denna kan det helt plötsligt bli svårt att hitta de önskade filerna.

Permalänk
Medlem

Kör teams för collaborering, projekt, chatt osv.
Sen kan man använda sharepoint mer som en typ av fileshare också antar jag men om det är ett litet företag ger teams mer flexibilitet tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Ok. Tack för feedback. Detta jobb vi gör här nu inför "lanseringen" är ju att skriva ihop nån instruktion till våra medarbetare som dels är lättförståeligt och dels att inte metodiken spårar ur efter några månader, typ att varje medarbetare ingår i 200 teams. DÅ blir det ohanterligt. Så vi måste hitta en gyllene medelväg där varje medarbetare är med i 5-10 teams men har åtkomst till tidigare jobb och hittar lätt.
Det där med namngivningen menar jag är kritiskt. Jag har skapat ett excel som automatiskt genererar en trädstruktur med rätt namn på folders beroende på inparameterar och det kanske är en väg att gå?

Datamognaden hos personalen är dessutom varierande....spännande utmaning.

Dock, bra att Teamsfilerna är sökbara inifrån Sharepoint.

Edit: Teams måste vi ha mot kund för mötenas skull. Skype läggs ju ner snart.

Permalänk
Medlem

Dom grupper jag skapar i teams finns i sharepoint också. Så filer man lägger in i teams under documents finns i sharepoint också.

Sen efter avslutat projekt flyttar man över filerna dit dom ska vara.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Hej! Filer som lagras i Teams hamnar också i Sharepoint. Samt tänk på att det snabbt blir rörigt gällande "vart" man kommunicerar kring "vad" i de olika Teams-grupperna. Interna trafikregler är oerhört viktigt vid en övergång till 365 fullt ut.

Vi har lagt upp det så att enbart vi som är Admins kan starta grupper, så kollegorna får be oss att starta ett Team för det specifika projektet.

Visa signatur

❀ Det som inte för något ont med sig, är inte heller gott nog ❀

Permalänk

Att admins skapar grupper låter bra. Samtidigt kan de avsluta dem också. Det måste finnas ett start och ett slut. Sen måste man enas om vad som ska lagras i Teams. Även vilka konversationer ska finnas där. En hel del "trafikregler" måste finnas som nån nämnde ovan.