Office 365, Teams or not?
Vi ska införa Office 365 lite "mer" nu på detta lilla företag med externa kunder. Vi ska då välja väg hur vi ska jobba i projekten/uppdragen mot kund. Vi har nu en filserver lokalt med ett antal GIG pågående och gamla projekt. Hur ska vi jobba internt och mot kund? Det är frågan vi har.
Jag ser Sharepoints stora styrka med dess Sök funktion och vill att företaget ska internt jobba med Sharepoint och helt enkelt mappa upp kunderna i ett mappsystem men inte ha sån djup hierarki utan istället luta oss mot sökfunktionen för att hitta filer. Kunderna kan ha specifika utdelade mappar där vi delar filer.
En annan falang vill att det ska startas Teams så fort det blir nåt "jobb". Observera att "jobb" kan vara ett mindre jobb under en redan existerande kund/projekt). I motsvarande "mappsystem" skulle ett "jobb" skapa en till mapp med sökbart namn.
Ut mot kund menar jag Teams skulle vara bra men att vi är sparsamma att spara dokument i Teams. Varför? Det verkar som om Teams-filerna visserligen sparas i Sharepoint men är inte sökbara från Sharepoint utan enbart funna i själva Teams. Har jag rätt i detta? Eller kan filerna som lagras i Teams synas från Sharepoint? Som jag sade ovan, en styrka är att söka. Jag tror det är vägen framåt.
Det finns en risk att jag missuppfattat nåt i Office nu så styr upp min tankebanor tack. En ledtråd räcker.
Hur som helst; Min fråga är; Hur mycket ska vi blanda in Teams? Åsikter?