Oneplus 7 lanseras – i sällskap av Pro-modell med 90 Hz-skärm

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 7 lanseras – i sällskap av Pro-modell med 90 Hz-skärm

I enlighet med tidigare rapporter lanserar Oneplus sin nya telefon Oneplus 7, som har sällskap av mer påkostade Oneplus 7 Pro med 90 Hz bilduppdatering och vidvinkelkamera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stör mig på att endast Pro modellen kommer med 90hz skärm då jag absolut INTE vill ha den sortens display som sträcker sig utöver kanterna.

Visa signatur
Permalänk

Jag såg så fram emot pop-up kameran för att slippa en notch...men den där edge varianten de valt ger ju helt galna reflexer! Hur tänkte dem där? den är ju värre än Samsungs, som faktiskt rört sig emot mindre böj på sidorna. Synd, för mig, helt ointressant nu.
Men smaken är ju delad och man måste väl ändå tro att de testat designen på ett större antal människor, som uppenbarligen tycker att reflexer och ljus/färgskiftningar i displayen är helt ok...

Permalänk
Medlem

har väntat hundra år på en mobil utan kamera fram. hade köpt direkt om jag hade haft pengar

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel i praktiken för 90hz jämfört med 60hz på en telefon, förutom vid rent spelande?
Tror ni det har samma funktion som den härligare känslan av flyt i windows när man scrollar och rör fönster osv i 144hz vs 60.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tja pro var uteslutet på förhand pga kameralösningen. Fast vanliga såg inte dum ut när jag tänker efter. Dock efter att ha testat 6T och jämfört med min nuvarande u11+ så föredrar jag fysiska fingeravtrycksläsare istället för denna typ av lösning. Är väl en vanesak som med allt annat iofs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nima2001: man får fördelar bara av att scrolla runt i operativsystemet också, men de riktigt stora skillnaderna kommer komma i spel som stöder 90 Hz bilduppdatering. Utbudet av spel som stöder 90 eller 120 Hz är ganska smalt (Razer Phone har 120 Hz bilduppdatering), men förhoppningsvis växer utbudet nu när en större konsumentaktör som Oneplus utrustar en telefon med hög bilduppdatering.

Jag tycker bildflytet är märkbart bättre när jag växlar mellan appar och scrollar upp och ner i exempelvis webbläsaren på Oneplus 7 Pro. Det bygger nog både på skärmens bilduppdatering och att Oneplus gjort ett bra jobb med att optimera mjukvaran för Snapdragon 855, de hade den bäst optimerade mjukvaran även med OP 6T och Snapdragon 845.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Samsung kopia med högre uppdatering, inte dåligt, hade jag inte redan en s9 så hade jag nog köpt en.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@loevet: Tack!

Vad tycker du om edgen? Den känns väldigt edgad mer som S7 snarare än S8 eller Note 8?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Grym telefon jag kommer bara på tre anledningar varför jag ej beställer direkt.
Min nuvarande mobil är ca 8månader, lite väl inpå att byta igen. (slöseri på pengar)
De vikbara telefonerna lockar mig så mycket som helst, ja jag vet om att de första kommer vara dåliga
Dessa sms-utlånare ställer bara högre och högre krav för varje dag som går.

Skämt åsido, så anser jag mobilen OnePlus 7 Pro ändå är lite prisvärd nu. Man får en mobil som har prestanda i toppklass och den lär ha detta i flera år. Jag tror utvecklingen kommer att stagnera på mobilerna och det stora är såklart vikbara vilket kommer dröja innan de blir bra.

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: testa en Razer Phone

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

"You die a hero or live long enough to see yourself become the villan"

Inte mycket kvar av "flagship killern" de lanserade oneplus 1 för 299. Vilket var typ halva priset av en s5.

Om man vill ha en billigare mobil med bra Android finns det nu bara två alternativ, rea på pixlel 3 eller en 3a tyvärr :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nima2001: nemas! Jag skulle säga att den ligger närmare S9 och Note 9 än S7/8. Kanterna verkar vara lite mer känsliga för oavsiktlig registrering av input än vad andra moderna telefoner är, som exempelvis Galaxy S10 eller Huawei Mate 20 Pro, men jag har inte upplevt det som ett större problem. Överlag verkar den ganska bra på att ignorera oavsiktlig input, som att man kommer åt kanten med handflatan exempelvis. Det var främst S7 men även S8 i mindre utsträckning sämre på (med brasklappen att det var ganska länge sedan jag använde S8 och Note 8 aktivt).

Kameran verkar också imponerande av det lilla jag hunnit testa. Det enda som tyvärr inte blivit särskilt mycket bättre är fingeravtrycksläsaren. Den är marginellt förbättrad, men den har ändå problem med att läsa av mitt finger minst en gång varje gång jag ska låsa upp telefonen. Med Oneplus 6T löste jag det genom att helt enkelt använda ansiktsavläsningen istället (som inte är säker, absolut, men bekväm), men eftersom selfie-kameran är dold i telefonen med Oneplus 7 Pro blir det lite väl omständligt att den ska åka upp och ner alla femtielva gånger telefonen låses upp per dag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det stora utropstecknet med OnePlus har väl sedan start alltid varit priset. Trots att jag sitter på Oneplus 3 (är omåttligt nöjd) och går i tankar på att byta ut den snart ser igentligen ingen anledning att välja denna då den faller under samma prispunkt som vilken telefon som helst.

Eller missar jag kanske något?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Ser nästan helt perfekt ut för mig, mycket skärmyta, bra skärmegenskaper, bra batteritid och väldigt bra mjukvara.

Det enda som saknas är hörlursuttaget men känns som jag kan klara mig med adapter ändå.
Jag gillar kameralösningen eftersom jag använder aldrig frontkameran så det är bara onödigt att den tar upp plats som skärmen kan ta istället.

Blir definitivt en beställning för mig!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sweisdapro @ggalaxyy i egenskap av att ha testat både Razer Phone och Razer Phone 2 kan jag inte rekommendera detta. Med få undantag är det tämligen undermåliga telefoner

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Synd på flera olika saker. Jag sitter just nu på en OP3, och börjar bli sugen på att byta. Jag gillar verkligen mjukvaran, men OnePlus är ju inte längre den flagship killer de utgav sig för att va för ett par år sen. Vad är vettigaste alternativet om man nu vill ha en clean android med okej prestanda+NFC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@loevet: bytte från OP3 till RP2 i början av året, och än så länge är det inget jag ångrar, 120Hz är nog bland det bästa jag upplevt på telefoner.
Det jag sakar mest från min OnePlus är "gester" för olika funktioner, men inget jag tycker är värt att klaga på

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Det stora utropstecknet med OnePlus har väl sedan start alltid varit priset. Trots att jag sitter på Oneplus 3 (är omåttligt nöjd) och går i tankar på att byta ut den snart ser igentligen ingen anledning att välja denna då den faller under samma prispunkt som vilken telefon som helst.

Eller missar jag kanske något?

Nja, de flesta andra telefoner med motsvarande specifikationer presenterades för bortåt 10000 kr så även Pro-varianten är fortfarande ganska konkurrenskraftigt prissatt för ett flaggskepp, vilket Pro-versionen är. Vill man ha en telefon som liknande OnePlus tidigare telefoner släpper de ju också OnePlus 7.

Blir lite sugen på att köpa en men det enda som jag inte gillar är skärmens rundade hörn. Försöker nog att titta på den i butik först, eventuellt redan i helgen på Webhallens event.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sweisdapro: om du är nöjd är jag glad för din skull, det är ju det viktiga ändå För min del tyckte jag att telefonens oergonomiska design, undermåliga kamera och oslipade mjukvara var väldigt avskräckande. Men jag håller med om att snabb bilduppdatering verkligen gör mycket för användarupplevelsen.

Oxygen OS i Oneplus 7/Pro känns riktigt väl optimerat för att rulla smidigt utan mikrolagg, och AMOLED-panelen är rasande vacker! LCD-panelen i Razer Phone 2 är ändå helt ok, första generationens telefon var däremot rasande undermålig. Största nackdelen med att använda en välstöpt telefon med snabb bilduppdatering är att min privata telefon känns ganska slö helt plötsligt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mjo iphone 6 va lagom storlek...
Men jag köper en iaf. Här har ni en voucher för 100kr på tillbehör. Och så får jag poäng, tror jag https://www.oneplus.com/se/invite#HE4G095M34VQP4S?from=email

Permalänk
Medlem

Hur får man den snabbast förresten, förboka hos webhallen eller köpa på oneplus sida? Eller kommer netonet ha den i lager i butikerna den 21a?

Permalänk
Medlem

@loevet: Ja, det är ju en väldigt personlig fråga vad man behöver hos en telefon; jag lägger inte så stor vikt vid hur bra kamera den har, däremot kan jag störa mig på väldigt bloatade mjukvaror (där är OP kungar med Oxygen i mina ögon, men har inte mycket klagomål på Razer).
Angående designen tycker jag att den passa väldigt bra i mina händer med bra åtkomst till alla knappar och blir sällan obekväm. Tycker personligen också bättre om den kantiga designen än den rundade som alla telefoner har i dagsläget

Sorry för off topic

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Otrolig, mycket bättre än Samsungs fula utskärning i skärmen för kameran!

800 nits. Wowsimowsi.

Permalänk
Medlem

DAT EDGE GLARE THO

Nej, tack.

Permalänk
Medlem

Drar 90Hz skärm mer batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Drar 90Hz skärm mer batteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det går dock ställa ner till 60hz i inställningar.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: Precis som @Aeqvist skriver drar det mer energi, men du kan ställa ner det till 60 Hz i inställningarna om du inte tycker att det är värt uppoffringen i batteritid (utöver att aktivera batterisparlägen då så klart). Men jag får nog säga att jag är ganska imponerad av batteritiden i 90 Hz-läge så här långt. Batteritiden är inte direkt bättre än den är i Oneplus 6T, men då driver OP7 Pro en större skärm med högre upplösning och bilduppdatering. Inte fy skam ändå.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Även om du har 7st gilla på inlägget att göra mobilerna mindre så är köpkraften ur denna grupp väldigt liten. Varvid utvecklingen går emot att tillverkarna gör mobiler emot efterfrågan som är större mobiler. Ja säkerligen säljer Apple deras minsting bra, men det är också till en speciell grupp användare.
-Liten köpkraft: Det är inte många som vill ge mycket (över 5000kr) för en liten mobil på kanske 4,7".

Runt 2013 så gick jag helt ärligt runt med dubbla mobiler då jag ej hade dual sim i min jobbsmartphone. Jag hade då en vikbar privat och tyckte det var så tråkigt att de ej kunde släppa någon ny grym sådan, men köpkraften från de som ville ha detta förklarade utbudet.
-Att bära med sig 2st smartphones som ständigt ska laddas är något alla bör vägra.

Angående frekvens på skärmen, så känns det som om det borde gå att ställa in per app. Vilket nuvarande Android ej stödjer.