Huawei stängs ute från Wi-Fi Alliance, SD Association och USB-IF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Allt sånt här är helt underförstått egentligen, Huawei är helt körda om detta fortgår.

Det riktigt intressanta(förödande?) som kvartstår är hur Kina väljer att retaliera mot USA. För sanna mina ord, löses inte denna blockad inom väldigt snar framtid, ja då kommer det bli blodigt på riktigt. Ingen kommer backa när det väl tagit fart, det är jag övertygad om. Och varken kineserna eller amerikanerna är ju känd för deras 'forgive and forget' attityd...

Skrivet av Awsmkiid:

Verkligen inte.. Jag hoppas att Foxconn ska sluta leverera delar till Apple, Peta lite där Usa kommer känna det så säga.

Jo, för Foxconn och Kina producerar för att vara snälla. Dumma USA! Nu kommer Kina sluta att vara snälla och krossa hela världen!!!!! Eller inte...

Skrivet av Jackbob:

Tror inte dom väljer Apple faktiskt. Dom är extremt etablerade i Kina och ett av de få företag som faktiskt fått tillåtelse att etablera sig där från första början. Skulle gissa att dom väljer ett amerikanskt företag som dom inte har ett beroende av, precis så som USA valde ut Huawei.

Men vad vet jag, kan ju visa sig att dom väljer att ta collateral med Apple ändå bara för att flexa riktigt hårt mot USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tror du inte Kina har gjort detta för länge sedan?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bättre skrivet än mig men precis detta. USA står bara bakom USA, resten är "underlägsna undersåtar eller allierade om vi vinner på det".
Europa står bakom ett val att sluta förlita sig på väst och stå mellan två jättar (russia / us) och börja bygga sin egen "supermakt". Om det sker är väl tvivelaktigt men det blir svårt för någon att lita på USA när de när som kan sätta en kniv i ryggen om de vinner på det.

Ryssland är ingen jätte, deras ekonomi motsvarar halva kaliforniens. Det är deras propagandaorgan som får dig att tro att de är en jätte.

Skrivet av freethinker:

Ypperligt tillfälle för Svenska regeringen att närma sig Kina.

Hehe, ja verkligen! Först låter man inte Huawei bygga 5g, sen närmar man sig Kina. God idé! Vad tror du de kan vara oss behjälpliga med?

Skrivet av Yatagarasu:

Känns sjukt sårbart att organen som sätter standarder för samtliga globala aktörer på detta viset ska påverkas av en handelsblockad från ett enskilt land...

Time for decentralisation?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du är välkommen att skapa nya standarader. Vill man ha amerikanska grejer men inte gå med på amerikanska villkor så är man ju idiot.

Skrivet av Ozzed:

Problemet är väl bara då att de har mer eldkraft än alla andra armeer i världen kombinerat, så om folk börjar tycka att "Om en morot ska styra vita huset så skall jag nog bli köttätare igen", så kan USA hota och göra utfatt med sin eldkraft.

Det här med Huawei gör han väl mest för att han är avis... Finns inget Amerikanskt bolag som har så rakt igenom bra telefoner, och han kan ju inte ta ifrån dem deras hjärnor så då tar han deras rättigheter istället. Småaktigt och barnsligt men det funkar ju tyvärr.

Kinesiska företag har inga rättigheter till amerikansk teknologi, oklart var du har fått detta ifrån. Vad ska han vara avundsjuk på? Att ett land med 1,4 miljarder invånare har en mindre ekonomi än USA med sina 327 miljoner?

Uppenbarligen är all teknik från USA, hur kan detta inte gå upp för människor? Världens smartaste gudomliga företag; Huawei enligt SweC, har i princip all skit från USA, kamerorna från Israel etc. Apple har bättre telefoner och Apple är amerikanskt.

Skrivet av Mirialia:

Världen måste göra sig oberoende av USA...

Ja, börja uppfinn grejer då än att sitta och kräva vad andra ska göra. Be the change you want to have.

Skrivet av Dumbullen:

Alltid kul med dumma memes. Skillnaden här är att när Kina bannade ett företag så har det bara bannats inom Kina och ingenting mer med den saken.
När USA har bannat Huawei så har de visat att det påverkar hela omvärlden. Om USA så vill så kan de lamslå i princip vilket teknikföretag som helst.
Att kina har ett tvivelaktigt styre, öst mot väst osv har ingenting med detta att göra.

Det är ingen skillnad. Det är bara så att Huawei begagnar sig amerikansk teknik. USA har ingen skyldighet att underlätta handel med omvärlden för kinesiska företag.

Nu har allt som hänt bara varit att de inte får använda amerikansk teknologi, att de byggt sin affäreidé kring amerikansk teknik gör det ju svårt, men det är bara Huaweis fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lronhubbard:

Ryssland är ingen jätte, deras ekonomi motsvarar halva kaliforniens. Det är deras propagandaorgan som får dig att tro att de är en jätte.

Nu pratade jag väl kanske inte om ekonomi men tack. Militär och storlek spelar också roll. Naturresurser osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

https://www.androidauthority.com/huawei-spy-pacts-986767/

Varför skulle de vilja signera "“We are willing to sign no-spy agreements with governments, including the U.K. government, to commit ourselves to making our equipment meet the no-spy, no-backdoors standard,” Hua told reporters in London via an interpreter."

om de inte spionerade?

Känns som rätt svart på vitt

Konstig tolkning.

Jag tolkar det som att Huawei är beredda att skriva avtal med länder och därefter jobba för att uppnå en viss standard. Betyder inte att de spionerar.

Olles företag är inte *insertvalfrimiljöstandard* certifierade, Olles företag arbetar däremot aktivt för att följa de uppsatta ramarna. Olle erbjuder sig då att skriva på ett avtal och bli certifierade enligt standarden för att i fortsättningen kunna sälja till Volvo.

@Ironhubbard, vänligen citera inte mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

jag som precis tänkte köpa en p30pro hmm vad blir det för alternativ ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

@Doctor9: är på samma bana.. Men det blir nog en P30 pro när den gått ner i pris.

Permalänk
Inaktiv

Lite skillnad på att Kina förbjuder saker i landet än att USA svartlistar företag som påverkar i stort sett hela världen 🤦‍♂️

Permalänk

Spiken i kistan, nu förstår jag varför dom har haft så billiga telefoner.

Dom har sysslat med företagsspionage.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Allt som jag dett hitintills sett är nära på bara påståenden utan riktiga bevis. Samma med länken ovan, rätt skrämmande faktiskt...
Blir mer och mer en kännsla av en utdragen förtalskampanj som ett förspel till politiskt beslut, kinesiska företag expanderar för snabbt och får jänkarna att pinka på sig av räddsla.
Och... På samma sida så finner man detta...
Huawei's problems deepen as western suspicions mount
https://www.theguardian.com/technology/2019/jan/27/huaweis-problems-deepen-as-western-suspicions-mount

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kunde inte har brytt mig mindre om Huawei. försvinner, jag har verkligen inga bra erfarenheter av deras grejer när det sitter i trådlösa saker är i princip alltid deras kort som pajjar först av allt när man trott sig ha hyfsade grejer så hittar man ändå dendär cancersvulsten i essentiella delar när man skruvar isär det, men tror knappast det, lär ju gå att hitta någon omväg eller annan marknad, tror inte de går i graven pga detta om man säger så, inte ett så stort bolag om de som styr inte är helt inkompetenta dvs.

Telefonerna är säkert bra, lär ju åtminstone vara likvärdiga Samsung alla gånger och deffinitivt bättre än äpplets, (oavsett tillverkare de har).

Har aldrig haft problem med deras produkter, har haft flera telefoner, 3G dongles, WiFi dongles och en router.
Har alltid fungerat förutom att dom blivit lite omoderna, som allt tillslut blir...

Både WiFi och GPS fungerade perfekt, uppriktigt bättre än både Samsung och Sony som jag nu har...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om Kina hittar på nån moteld blir det nog begränsningar eller helt strypta leveranser av sällsynta jordartsmetaller till USA ägda företag, Kina står för 95% av världens försörjning av dessa..
Upphör dessa leveranser blir det inga datorer, surfplattor, telefoner, inga moderna kameror, osv, påverkar all modern elektronik..

Dessa metaller finns förstås på andra håll, men att starta upp utvinning tar kanske flera år + att kostnaden kommer stiga markant.

Ja, kan tänka mig att USA är lite sura på Kina för detta

En av orsakerna bakom kriget i Afghanistan var just sälsynta jordartmetaller, Afghanistan har världens näst största fyndighet.

Där snuvade Kina USA genom att rusa in med infrastruktur och gruvdrift mitt framför näsan på USA, som fick lämna tomhänta...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Huawei som snodde ericssons ingenjörer och tech, finansierade av den kinesiska staten är så stor att sverige känns som en piss i havet.

Sveriges tidigare absolut största bolag.
Ett riktigt dråpslag mot lilla sverige..

Nu får ericsson och nokia chans på revansch.

Och här går svenskarna runt och tycker synd om kinesbolaget och hånar istället för hyllar Trump.
Fyfan vad pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Pinsamast är ändå att Nokia och Ericsson var så säkra på sin position att dom föll, varför man behöver skylla det på andra förstår jag inte.

Förstår samtidigt inte hur Nokia ska få sin revanch då dom mobiler som (Nya) Nokia har ute är designade och produceras i just Kina, Nokia är en importör av Kina produkter idag.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Man kan skäppa miljarder laptops på en gång. Om flytta tillverkningen till USA hade man behövt frakta all material från gruvor, som kanske ligger i 1000 mil ifrån fabriken som kan utvinna materialen. Allting måste fraktas kors och tvärs flera gånger istället för att skickas ut och destrueras frön ett ställen.

Men visst man kan ju centralisera det i USA också, men då måste man brygga nya fabriken vilket skadar både miljön och ekonomin enormt mycket. Man måste flytta på miljontals människor så att de kan jobba i fabrikerna. Och man måste hitta hundra tusentals ingenjörer med erfarenhet av elektronik tillverkning på enorm skala.

Att flytta produktionen till USA var just vad Japanska fordons producenter gorde, när USA i ett försök att rädda USA's föråldrade bilindustri införde stora strafftullar m.m.
Dom gick då runt strafftullar och blockad, genom att sätta upp fabriker som skötte slutproduktionen i USA.

Att transportera färdiga produkter är mer utrymmeskrävande än att transporterad delvis förädlade. Tänk bara en låda med en ny mobil där det mesta är luft.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Har aldrig haft problem med deras produkter, har haft flera telefoner, 3G dongles, WiFi dongles och en router.
Har alltid fungerat förutom att dom blivit lite omoderna, som allt tillslut blir...

Både WiFi och GPS fungerade perfekt, uppriktigt bättre än både Samsung och Sony som jag nu har...

De kanske är bättre idag, förr brände i princip alltid deras kommunikationsenhet efter något år om den satt i någon form av telekom utrustning avsedd för konsument eller mindre företag marknaden.

Dock lär som sagt deras telefoner inte ha detta problem utan hålla hög kvalitet och vara prisvärda vad jag hört.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lronhubbard:

Ja, du är välkommen att skapa nya standarader. Vill man ha amerikanska grejer men inte gå med på amerikanska villkor så är man ju idiot.

Det som är idioti är att standarder som anses vara globala och som påtrycks att användas från flera håll (kolla USB-standarden för mobiltelefoner och hur man 'tvingades' enas där och att Apple var typ dom enda som motsatte sig) ska kontrolleras och baseras på sätet av ett företag.

Kan ju knappast kallas en global standard om ett lands inrikespolitik kan påverka det för resten av omvärlden. Gränssnitt så som USB, Wi-Fi, 3-5G o.s.v. är ju framtaget tillsammans av flera internationella operatörer och företag baserat på samma målsättning & förenklade för kunden och bör i praktiken inte ens kunna patenteras eller dylikt då det krävs för infrastrukturen över just hela världen.

Det vore mycket mer logiskt om saker som detta sköttes på högre nivå, med landöverskridande funktionalitet då det igen rör sig om globalitet och inte vad amerikanska företag tar fram för bara amerikaner i amerikanska liv. Du kan ju tänka dig själv om MP'X', MKV eller .mov formaten skulle behandlas lika, skulle ju bli katastrof på flera plan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Pinsamast är ändå att Nokia och Ericsson var så säkra på sin position att dom föll, varför man behöver skylla det på andra förstår jag inte.

Förstår samtidigt inte hur Nokia ska få sin revanch då dom mobiler som (Nya) Nokia har ute är designade och produceras i just Kina, Nokia är en importör av Kina produkter idag.

Hahaha suck.. okej vi säger väl så da om du har så förbannat kraftigt stockholm syndrome.

Verkligheten ser dock helt annorlunda ut om du vill komma tillbaks till den nån gång.

För övrigt pratade jag främst om kärnverksamheten och inte mobiltelefoner som ligger i ett annat bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Allt som jag dett hitintills sett är nära på bara påståenden utan riktiga bevis. Samma med länken ovan, rätt skrämmande faktiskt...
Blir mer och mer en kännsla av en utdragen förtalskampanj som ett förspel till politiskt beslut, kinesiska företag expanderar för snabbt och får jänkarna att pinka på sig av räddsla.
Och... På samma sida så finner man detta...
Huawei's problems deepen as western suspicions mount
https://www.theguardian.com/technology/2019/jan/27/huaweis-problems-deepen-as-western-suspicions-mount

Kan ju även vara så att USA inte kan få in *sina* bakdörrar i Huaweis produkter. I så fall hjälper det ju föga att H lovar att inte spionera/sätta in egna bakdörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Pinsamast är ändå att Nokia och Ericsson var så säkra på sin position att dom föll, varför man behöver skylla det på andra förstår jag inte.

Förstår samtidigt inte hur Nokia ska få sin revanch då dom mobiler som (Nya) Nokia har ute är designade och produceras i just Kina, Nokia är en importör av Kina produkter idag.

Om man som Ericsson avskedar sina ingenjörer så får man skylla sig själv om de går till en konkurrent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Spiken i kistan, nu förstår jag varför dom har haft så billiga telefoner.

Dom har sysslat med företagsspionage.

Varför skulle de vara billigare om de nu hade spionerat på folk? Det är vanligt att alla stora IT-företag gör men betalt kan de ta iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast det påverkar så mycket mer än bara Huawei... När kommer USA bestämma att konkurrenter till inhemska bolag går för bra så kan de ju bara stänga ute dem. Om det sker dvs. Detta är en enkel måltavla för att de kan få folket bakom sig, men vad gäller Xiaomi? Samsung? Nokia? Det måste ju inte enbart vara Kina även om nu Xiaomi är därifrån också.

Jag hoppas innerligt att Asien stryper all tillgång av tillverkning av chip och dessutom råvara för att skapa ram/hårddisk osv.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är det bara jag som tycker det är underbart att Kina äntligen ställs mot väggen? Kina har i decennier stängt ute västerländska företag från sin marknad samtidigt som Kina subventionerat kinesiska företag för att kunna konkurrera ut västerländska företag.

Nej du är inte ensam.Blir bara så trött på alla foliehattar här i komentarsfältet som är så otroligt dåligt pålästa/insatta om vad det egentligen handlar om.Kina har i decennier stängt ute utländska företag från sin marknad,begått hur många patentbrott som helst.Att nu Amerikanerna svarar och och straffar Kineserna är fanimej på tiden.Äntligen har de en president med lite ”balls”.

Tyvärr kan man inte hoppas på att Eu följer Usa:s exempel(vilket dom borde då dom är lika drabbade av Kinas svinaktiga beteende) för styrs av riktiga syltryggar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Konstig tolkning.

"to making our equipment meet the no-spy, no-backdoors standard,"

De är inte det idag det vill säga.

Permalänk
Medlem

Det här kan bara lösas på ett sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

"to making our equipment meet the no-spy, no-backdoors standard,"

De är inte det idag det vill säga.

Och om någon inte förstår exakt vad det betyder:

BOTH MISSIONS = amerikanskt spionage och kontraspionage.

Tidigare hade NSA en budget om motsvarande 2,5 miljarder kronor bara för att lägga in bakdörrar i produkter och standarder. Troligtvis är budgeten högre nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Nej du är inte ensam.Blir bara så trött på alla foliehattar här i komentarsfältet som är så otroligt dåligt pålästa/insatta om vad det egentligen handlar om.Kina har i decennier stängt ute utländska företag från sin marknad,begått hur många patentbrott som helst.Att nu Amerikanerna svarar och och straffar Kineserna är fanimej på tiden.Äntligen har de en president med lite ”balls”.

HAHA, balls? Du jag kan lova det har litet med det att göra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag lämnade samsung för Huawei, gång på gång så överraskade dem mig med sina mobiler. Likt en snöboll nedförsbacke så blev dem stora snabbt och kunder bara älska deras produkter. Hoppas Kina kn*llar USA's marknad och speciellt Apple då dem genererar pengar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

HAHA, balls? Du jag kan lova det har litet med det att göra.

Jaså?,han håller vad lovat (göra upp med Kineserna) i motsatt till tidigare presidenter som låtit Kineserna rövköra dom,det kallar iallafall jag för"balls".

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Vad många i denna tråd och flera andra Huawei-trådar verkar missat är detta.

Det handlar inte om era billiga leksaker från Kina, det handlar om ett handelskrig som pågått i många år. Kina har hävdat och med viss rätt att man måste få skydda sin inre marknad från utländska bolag medan man själv utvecklas. Detta har på gått i 30-40 år och inneburit att utländska företag har ett begränsat ägande av kinesiska företag (upp till 49%), utländska företag är förhindrade att vara med och bygga kinesisk infrastruktur. Kina har haft väldigt förmånliga avtal för att sända varor direkt till privat personer över hela världen. Detta samtidigt som kinesiska företag hat fått billiga kinesiska statskrediter för att expandera och och köpa upp västföretag för att både komma åt deras teknologi och deras marknad.

Detta var kanske ok på 70, 80 och 90-talet men knappas för dagens kinesiska supermakt. Trump må ha fel om det mesta och bete sig som en idiot men här har han faktiskt rätt. Något måste göras åt den sits som Kina skaffat sig på andras bekostnad. Sedan är kanske hans medel inte det bästa men Kina har inte svarat på tidigare diplomati.

Folk måste komma i håg att i Kina bestämmer staten allt, hur domstolar ska döma, vilka företag som ska få krediter och vara framgångsrika och vilka personer som ska få leda dessa företag. sätter du dig upp mot detta så förlorar du all kreditvärdighet, du kan inte använda allmänna transportmedel och du sätts på undantag i samhället, ofta försvinner du helt. Då hjälper det inte ens att vara svensk medborgare och befinna dig i ett annat land. Den kinesiska staten tar hand om dig.

Detta är vad detta handlar om, det sedan länge pågående handelskrig där Huawei är bara senaste spelbrickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Folk måste komma i håg att i Kina bestämmer staten allt, hur domstolar ska döma, vilka företag som ska få krediter och vara framgångsrika och vilka personer som ska få leda dessa företag. sätter du dig upp mot detta så förlorar du all kreditvärdighet, du kan inte använda allmänna transportmedel och du sätts på undantag i samhället, ofta försvinner du helt. Då hjälper det inte ens att vara svensk medborgare och befinna dig i ett annat land. Den kinesiska staten tar hand om dig.

Vet inte om det är bättre eller sämre där den amerikanska presidenten kan göra vad som helst åt vem som helst och skylla på "national security". Diktator är den första tanken som infinner sig.

Vilken svensk medborgare som helst kan svartlistas hos Visa och Mastercard av en amerikansk "president", är inte det att förlora sin kreditvärdighet och att inte kunna använda allmänna färdmedel så säg? Detta har redan hänt och av en mindre galen president än den nuvarande. Men hurra för det kontantlösa samhället...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Vet inte om det är bättre eller sämre där den amerikanska presidenten kan göra vad som helst åt vem som helst och skylla på "national security". Diktator är den första tanken som infinner sig.

Vilken svensk medborgare som helst kan svartlistas hos Visa och Mastercard av en amerikansk "president", är inte det att förlora sin kreditvärdighet och att inte kunna använda allmänna färdmedel så säg? Detta har redan hänt och av en mindre galen president än den nuvarande. Men hurra för det kontantlösa samhället...

Den amerikanska presidenten har vittgående maktbefogenheter, nästa lika mycket som den franska presidenten har, detta kombinerat med att USA är en supermakt gör det en smula besvärligt när de har en instabil person som Trump som president. Jämför detta med Kina, där presidenten i princip har absolut makt, inga begränsningar och ett lite lugnare sinne. Gör bara inte skoj av honom och jämför honom med Nalle Puh, då är du körd. Trump däremot kan du håna utan allvarliga konsekvenser.

Så fråga dig själv ärligt, var tror du det är enklare att vara oppositionell och en besvärlig jävel? I Kina eller i USA?

Jag vet i alla fall vad jag svarar på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Den amerikanska presidenten har vittgående maktbefogenheter, nästa lika mycket som den franska presidenten har, detta kombinerat med att USA är en supermakt gör det en smula besvärligt när de har en instabil person som Trump som president. Jämför detta med Kina, där presidenten i princip har absolut makt, inga begränsningar och ett lite lugnare sinne. Gör bara inte skoj av honom och jämför honom med Nalle Puh, då är du körd. Trump däremot kan du håna utan allvarliga konsekvenser.

Så fråga dig själv ärligt, var tror du det är enklare att vara oppositionell och en besvärlig jävel? I Kina eller i USA?

Jag vet i alla fall vad jag svarar på den frågan.

Håna USAs president som journalist kan ha ganska stora konsekvenser nu för tiden som vi har sett.

Fast det var inte det vi diskuterade. Att licenser för världsstandarder kan dras in av en galen president är ett mycket större problem för t.ex. svenska företag än pressfriheten i Kina (eller USA, där går det knappast åt rätt riktning heller).

Du undvek även att svara på det jag sa att det är USA som kan göra så att du som svensk inte kan försörja dig eller ens ta bussen. Det kan inte Kina göra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W