Missa inte Amazon Prime Deal Days!

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns verkligen lovande nu inledningsvis med moderkort och då i storlekar under mATX där utbudet ofta är rätt skralt.

Är lite det där du nämner i sista stycket jag vill veta, hur pass klarar sig en 3900X i en SFF? Lär ju vara många av er med Ghost S1 som kanske vill uppgradera och där är det tight. Beroende på konfiguration är Ncase M1 rymlig nog men vill man kombinera 3900X, kanske två NVMe enheter och ett fläskigt grafikkort så kommer kylmöjligheterna verkligen pressas.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det blir nog väldigt svettigt med ett sådant. Förhoppningsvis inte varmare än 8700K/9700K/9900K, men ja återstår att se när recensionerna dyker upp! Blir det inte för varmt, och om 3900X presterar likvärdigt eller bättre i diverse spel så kan det mycket möjligt bli ett sådant, men för min del är ögonen just nu på 3700X (väldigt prisvärt!) och 3800X (vad döljer prislappen, förutom de lite högre frekvenserna??).

Verkar för övrigt som att ASRock's X570 mITX kort använder LGA115x monteringslösningen för CPU-kylare:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är inte någon tvekan att 16c kommer gå varm i vissa laster, speciellt under OC, om jag lastar min 1800x vid max OC med "fel" last så kommer jag över 220w i package power i HwiNFO64 och då är den inte jättekall.. Att 16c vid ~1.4v visar 245w är snarare förvånande hur lite det drar, men det kan också vara en lätt last dom kör så som cinebench, 7nm gör såklart sitt till det med och det är detta som ligger till grund att vi får 12-16c alls på am4

Värt att tänka på är att den ligger på 1.517V när den kör sin cinebench, min 1700 låg nästan på 80 grader när jag körde 1.4V genom den.
Jag tror inte att 3000-serien kommer vara speciellt varm

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tja, fast det blev ju en del frekvensförbättringar från Zen till Zen+ ändå på några hundra megahertz hit och dit. Kombinera det med en modest IPC-ökning så blir det ju ändå något, precis som Zen till Zen+ ändå var en respektabel ökning.

Men ja, jag håller med om att det blir superspännande att se hur väl Zen2 överklockar. Det lär vi få reda på inom några veckor. (Foliehattkonspirationsteori: AMD lämnar medvetet en del "utrymme" i tanken för att attrahera entusiaster som gillar att överklocka, i alla fall för dem som vinner kisellotteriet, något som de inte allt vart rädda för att göra med t.ex. 1600 och 2600 som ofta går att OC:a till en X-varians klockfrekvenser.)

Det kan vara en bra mediastrategi om de gör det. En av nackdelarna och besvikelserna med Zen och Zen+ var ju just överklockning. Man kommer till turbofrekvensen men sen är det stopp utan exotisk kylning, så det vore verkligen kul om det fanns lite marginaler att ta av, och det skulle ju också betyda att AMD själva kan släppa golden sample med högre frekvens som svar på Inte'l grejer när de kommer.

Med det sagt så tror jag inte att de spar sig just nu, utan de säljer så bra prestanda de kan få upp volymer på. Dock så mognar ju noder med tiden och så småningom så kanske de kan få ut högre binnade chip till försäljning.

Jag trodde ju själv Intel var färdiga med 9900K, men så ska de släppa KS, och AMD kan ju göra samma sak om det finns tillräckliga volymer.

Threadrippers toppmodeller har ju t. ex alltid haft marginellt högre frekvens än Ryzen's toppmodeller, och det handlar ju bara om binning, så det känns som de har några verktyg att ta till utan att för den sakens skull hålla på godsakerna.

Risken blir ju också att folk avvaktar med köp i tron att det kommer komma bättre grejer "snart", och då förlorar de ju köpare så det är en balansgång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan vara en bra mediastrategi om de gör det. En av nackdelarna och besvikelserna med Zen och Zen+ var ju just överklockning. Man kommer till turbofrekvensen men sen är det stopp utan exotisk kylning, så det vore verkligen kul om det fanns lite marginaler att ta av, och det skulle ju också betyda att AMD själva kan släppa golden sample med högre frekvens som svar på Inte'l grejer när de kommer.

Med det sagt så tror jag inte att de spar sig just nu, utan de säljer så bra prestanda de kan få upp volymer på. Dock så mognar ju noder med tiden och så småningom så kanske de kan få ut högre binnade chip till försäljning.

Jag trodde ju själv Intel var färdiga med 9900K, men så ska de släppa KS, och AMD kan ju göra samma sak om det finns tillräckliga volymer.

Threadrippers toppmodeller har ju t. ex alltid haft marginellt högre frekvens än Ryzen's toppmodeller, och det handlar ju bara om binning, så det känns som de har några verktyg att ta till utan att för den sakens skull hålla på godsakerna.

Risken blir ju också att folk avvaktar med köp i tron att det kommer komma bättre grejer "snart", och då förlorar de ju köpare så det är en balansgång.

Vi får se. Jag hoppas på detta.

Men alltså, ärligt talat, om folk börjar snacka om att det kommer bättre grejer "snart" innan ens den nya generationen ens finns i handeln, jadu, då blir det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur har du räknat för att få det till 3 rätt och 11 fel? Räknar du det som ett "fel" om klockfrekvensen diffar på typ 100 MHz eller TDP diffar på 10W?

Ja, då har du nog haft alldeles för höga förväntningar på hur rätt en förutsägelse kan ha för en produkt som kommer ut 6 månader i framtiden.

Räkna om igen och ta med lite marginal på siffror för klockfrekvenser, TDP och kärnantal så kommer du till en annan slutsats. Sen går det ju inte att undanröja att hans information om chipletlayout varit felaktig. Den informationen fanns inte ens i hans egen tabell (den har jag lagt till själv från info i videon) och jag minns inte ens om den informationen kom från samma källa.

När jag själv räknar så är de egentligen enda felen (om man räknar bort felaktigheter som skiljer på 100 Mhz eller 10W TDP) följande:

- Ryzen 7 3800X har boost på bara 4,5 GHz, inte 4,8 GHz.
- Finns ingen 6C/12T med 50W, däremot finns en med 95W och högre klockor.
- Finns bara en 12C/24T, och inga 16C/24T.

Resten (förutom namn och chipletlayout) stämmer inom 10W/100MHz. Det stämmer för bra för att kunna ha gissat sig fram till.

Ja jag räknade som uppgift stämmer = rätt, annars fel. Som sagt, egentligen helt meningslöst att diskutera eller tro på läckor så långt innan då saker och ting ändras. Man kan ju påstå vad som helst och sen skylla på att saker och ting ändras ändå. Jag tror det är för att få views på sin kanal helt enkelt.

Du får gärna hylla AdoredTV, jag väljer att inte göra det. Det blir dock ett köp efter sommaren oavsett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Faktum är att AdoredTV träffade rätt bra ändå om vi tittar på själva specifikationerna och omständigheterna.

Det här är vad AdoredTV publicerade i sin video i december 2018 (OBS: Alltså ett halvår sedan) sammanställt av mig till en tabell.

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 3 3300

6C/12T

3,2/4,0 GHz

50W

$99.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300X

6C/12T

3,5/4,3 GHz

65W

$129.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300G

6C/12T/15CU

3,0/3,8 GHz

65W

$129.99

Q3 2019

I/O + 6C + NAVI 15CU

Ryzen 5 3600

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$179.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600X

8C/16T

4,0/4,8 GHz

95W

$229.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600G

8C/16T/20CU

3,2/4,0 GHz

95W

$199.99

Q3 2019

I/O + 8C + NAVI 20CU

Ryzen 7 3700

12C/24T

3,8/4,6 GHz

95W

$299.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 7 3700X

12C/24T

4,2/5,0 GHz

105W

$329.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 9 3800X

16C/32T

3,9/4,7 GHz

125W

$449.99

CES

I/O + 8C + 8C

Ryzen 9 3850X

16C/32T

4,3/5,1 GHz

135W

$499.99

May

I/O + 8C + 8C

Detta kan jämföras med vad vi faktiskt fick:

Produktnamn

Kärnor/trådar

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 5 3600

6C/12T

3,6/4,2 GHz

65W

$199

Computex

I/O + 6C

Ryzen 5 3600X

6C/12T

3,8/4,4 GHz

95W

$249

Computex

I/O + 6C

Ryzen 7 3700X

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$329

Computex

I/O + 8C

Ryzen 7 3800X

8C/16T

3,9/4,5 GHz

105W

$399

Computex

I/O + 8C

Ryzen 9 3900X

12C/24T

3,8/4,6 GHz

105W

$499

Computex

I/O + 6C + 6C

Produktnamnen och priserna stämde inte alls. Men just de bitarna av informationen bör man ha tagit med en rejäl nypa salt. Att ändra ett produktnamn eller pris kan man göra när som helst. 16C/32T-delarna lyser helt med sin frånvaro. Delarna med integrerad grafik är fortfarande MIA, men vi får komma ihåg att Navi också blivit fördröjt. Chipletkonfigurationen stämmer inte heller, vi har inte fått några "dummy dies", och de enda delarna med med än 1 chiplet är "riktiga" Ryzen 9. Allt detta är naturliga utvecklingar som kunnat ske under en sexmånadersperiod.

Om vi tittar rad för rad (och skippar G-delarna som inte kommit ut än) så kommer vi fram till detta:

Adoreds "Ryzen 3 3300" har inte kommit ut än. Inget Ryzen 3 alls har kommit ut. En Ryzen 5 med 50W TDP skulle inte känts superrelevant att släppa, jag tror därför att denna produkt aldrig kommer se dagens ljus.

Adoreds "Ryzen 3 3300X" med 6C/12T med 65W TDP har kommit ut. Men den heter istället Ryzen 5 3600, och har klockfrekvenser som diffar på +/- 100 MHz (helt inom ramarna för den "tuning" som kan uppstå under en 6-månadersperiod).

Här har även AMD valt att positionera in en 95W-del Ryzen 5 3600X, något som inte hade vart logiskt under namnet "Ryzen 3".

Adoreds "Ryzen 5 3600" heter på samma sätt i verkligheten 6 månader senare "Ryzen 7 3700X" och prickar specarna exakt.

Adoreds "Ryzen 5 3600X" har på motsvarande sätt blivit "Ryzen 7 3800X", men man har inte lyckats uppnå så höga boostfrekvenser och låg TDP som utlovat. Detta kan förklaras av att de bästa 8C-chipletsen sannolikt går till Epyc, och eftersom man valt att köra med 1x8 istället för 2x4 så har man inte haft möjligheten att köra samma klockfrekvens. Förmodligen har här AMD tänkt att 1 chiplets är bättre än 2 för en Ryzen 7, även om kostnaden är en lägre klockfrekvens. (Blir intressant att se om Ryzen 9 3900X nedlåst till en 4+4-konfiguration straffas i spel jämfört med en 8+0).

Adoreds "Ryzen 7 3700" har också kommit ut mex exakt samma klockfrekvenser men lite högre TDP, och hetetr istället Ryzen 9 3900X.

Det som vi alltså inte har sett är Adoreds "Ryzen 7 3700X" eller några av Adoreds 16C/32T "Ryzen 9". Men vi vet att åtminstone en 16C/32T lär vara på gång. Bör bara vara en tidsfråga tills den kommer ut.

Slutsatsen jag drar av detta är att Adoreds läcka var trovärdig och korrekt, att det hade kunnat vara en möjlig produktplan för 6 månader sedan, men AMD valde att spara på krutet och höja priserna. Även med den nya produktplanen ser AMD ut att bli rejält konkurrrenskraftig jämfört med Intel, så varför inte dra nytta av situationen och dra in lite mer stålar? AMD är ju ändå inte någon välgörenhetsorganisation. Kan de håva in rejält med pengar så gör de det, särskilt när de fått så mycket "mindshare" med varumärket Ryzen.

Jag tror också att AMD har en del "kvar i tanken" att ge, när det kommer till delar med 16 kärnor eller högre klockfrekvenser. Förmodligen går det bästa kislet till deras serverkunder just nu, och kan säkert, när tillgängligheten så tillåter hos TSMC, släppa en "refresh" med flera kärnor och högre klockfrekvens.

Men visst är det tråkigt att inte AMD ger allt de kan just nu. Men AMD måste ändå inte krossa Intel för att vinna. Det hade ur AMD:s synvinkel bara vart overkill i onödan.

Det vi kan se är att AMD håller tillbaka på krutet, Intel har inte något som kan konkurrera med R9 3900X så varför släppa något som är bättre?

det vi ser just nu är dem sämsta versionerna av deras chip, Alla dem bästa slussas till EPYC just nu. När intel släpper sin 16 kärniga CPU så släpper AMD 16 veckan efter. Nu behöver vi bara vänta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Ja jag räknade som uppgift stämmer = rätt, annars fel. Som sagt, egentligen helt meningslöst att diskutera eller tro på läckor så långt innan då saker och ting ändras. Man kan ju påstå vad som helst och sen skylla på att saker och ting ändras ändå. Jag tror det är för att få views på sin kanal helt enkelt.

Du får gärna hylla AdoredTV, jag väljer att inte göra det. Det blir dock ett köp efter sommaren oavsett

Fast är det inte lite av därför man håller på med "Youtubing"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast är det inte lite av därför man håller på med "Youtubing"?

Jo för en del kanaler är det säkert så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Faktum är att AdoredTV träffade rätt bra ändå om vi tittar på själva specifikationerna och omständigheterna.

Det här är vad AdoredTV publicerade i sin video i december 2018 (OBS: Alltså ett halvår sedan) sammanställt av mig till en tabell.

Ryzen 9 3850X

16C/32T

4,3/5,1 GHz

135W

$499.99

May

I/O + 8C + 8C

Detta om något påvisar ju att han inte har koll. Finns ingen rimlighet att den modellen skulle lyckas ha så hög baskfrekvens med 135W TDP. Han missar med minst 500Mhz. Vi snackar alltså typ nästan dubbel prestanda/w vid frekvenser över 4ghz mot dagens AMD modeller, är det an vettig "gissning"? Hade det vart fallet så snackar vi total KROSS mot intel som håller typ 3Ghz vid 150W vid så många trådar.

Alltså inte för att vara den, han har säkert koll på grejer, men det där är kalle-anka siffror! Men hade det stämt hade jag först ätit upp min hatt, sen direkt efter köpt två.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Jo för en del kanaler är det säkert så.

För en del kanaler? Vilka är det då enligt dig som inte gör detta av denna anledning? Nämn några.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

För en del kanaler? Vilka är det då enligt dig som inte gör detta av denna anledning? Nämn några.

Det är uppenbart att alla som har en kanal vill få visningar på sina videos, men det är inte alla som producerar (egna) rykten för att få dem, tex Hardware Unboxed eller Actually Hardcore Overclocking för att nämna två.

Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Det är uppenbart att alla som har en kanal vill få visningar på sina videos, men det är inte alla som producerar (egna) rykten för att få dem, tex Hardware Unboxed eller Actually Hardcore Overclocking för att nämna två.

Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter.

Ja, det uppenbara har du ju redan skrivit om, men om du nu inte gillar en kanal är det ju upp till dig att sluta se den, "egna rykten" är inte fakta, men det hoppas jag går fram?!

Visa signatur

Permalänk

Fan, det börjar kännas som att det finns risk för en stor samtidig ekonomisk smäll att köpa ett system baserat kring den här processorserien. Efter alla nyheter vill man ju vänta med nästan allt. Se hur Ryzen 3000-serien presterar, se hur Navi presterar, se vilka minnen som presterar bäst med det, se vad som händer på SSD-fronten i och med PCI express 4.0. Är det nån av er som är spekulanter och har gjort någon form av road map för inköp?

Även om man inte kommer ha nytta av de extrema hastigheterna på såna SSD:er så kanske något händer med prisbilden för de existerande, om det kommer en högre tier?

Angående RAM-minnen så har jag inte riktigt koll på om någon kommit med en kvalificerad gissning på vad som torde vara optimalt för Ryzen 3000.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Fan, det börjar kännas som att det finns risk för en stor samtidig ekonomisk smäll att köpa ett system baserat kring den här processorserien. Efter alla nyheter vill man ju vänta med nästan allt. Se hur Ryzen 3000-serien presterar, se hur Navi presterar, se vilka minnen som presterar bäst med det, se vad som händer på SSD-fronten i och med PCI express 4.0. Är det nån av er som är spekulanter och har gjort någon form av road map för inköp?

Även om man inte kommer ha nytta av de extrema hastigheterna på såna SSD:er så kanske något händer med prisbilden för de existerande, om det kommer en högre tier?

Angående RAM-minnen så har jag inte riktigt koll på om någon kommit med en kvalificerad gissning på vad som torde vara optimalt för Ryzen 3000.

Jag har redan ett komplett Ryzen-system så jag skall köpa 3900X vid release, med brasklapp om ifall 3800X skulle ha bättre enkeltrådsprestanda eftersom de nu inte visade spel på 3900X. Sen får jag hoppas att M.2-porten på mitt Crosshair VII blir uppgraderad till PCI-E 4.0 och så köper jag en sådan M.2 SSD när de finns tillgängliga. Jag har haft Samsung såhär långt så väntar spänt på vad de släpper med nya standarden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är säkert svårt att svara på, men ska beställa ny dator, väljer nu mellan 2700x eller 3600/3700x, nån som vet om det är värt extra slanten?
Spelar INGET, bara video o bildredigering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Är säkert svårt att svara på, men ska beställa ny dator, väljer nu mellan 2700x eller 3600/3700x, nån som vet om det är värt extra slanten?
Spelar INGET, bara video o bildredigering

ja

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har redan ett komplett Ryzen-system så jag skall köpa 3900X vid release, med brasklapp om ifall 3800X skulle ha bättre enkeltrådsprestanda eftersom de nu inte visade spel på 3900X. Sen får jag hoppas att M.2-porten på mitt Crosshair VII blir uppgraderad till PCI-E 4.0 och så köper jag en sådan M.2 SSD när de finns tillgängliga. Jag har haft Samsung såhär långt så väntar spänt på vad de släpper med nya standarden.

Var 3800X som gick mot 9900K i deras speltest och drog jämnt i Pubg.

3900X skulle funka till spel också men dom vissade inte detta så därför jag också vill se detta först.

Känns som 3800X är den jag lutar lite mot men kommer invänta tester

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var 3800X som gick mot 9900K i deras speltest och drog jämnt i Pubg.

3900X skulle funka till spel också men dom vissade inte detta så därför jag också vill se detta först.

Känns som 3800X är den jag lutar lite mot men kommer invänta tester

3900X har ju högre base och boost, men det kanske är så att den är sämre för spel för att den klockar ner för att inte överskrida TDP-värdena, och i så fall så är den ju sämre för spel ur kartong, men har de behållit PBO så löses ju det problemet, eller om man kan klocka den för att nå högre all-core boost? AAAAAAH! Så irriterande att man måste vänta på reviews eller läckor för att få svaren på frågor som borde vara enkla att svara på.

Visa signatur

Permalänk

R5 3600X 6c/12t 3.8Ghz / 4,4Ghz = 95 Watt
R7 3700X 8c/16t 3.6Ghz / 4.4Ghz = 65 Watt

What kind of magic is this? Jag får inte ihop det. Någon som kan ge en bra förklaring?

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Eller så kanske du erkänner att du hade 110% fel och att jag hade så jäääävla rätt.

Ja, frågan är vad de gör med sin dator med och vilket version av windows eller linux som de kör för att inte behöva ta kaffepaus när de klickar på någonting? Kanske om de bara kör BitchX i konsollen eller liknande. Eller typ Win95.

Du vet att dom flesta laptops som säljs har dual core va?
Quad cores börjar väl komma ifatt.

Permalänk
Medlem

Någon på chiphell har fått tag på en ENG SAMPLE (AMD 100 Matisse)

https://twitter.com/momomo_us/status/1133399342432149509?s=19

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, verkligen inte. Många klarar sig fortfarande på dual cores.

Beror fullständigt vad du gör med datorn. Ska du spela något som helst semi-nytt AAA spel så kan du glömma att Dual-cores fungerar idag.

Skrivet av kelthar:

Eller så kanske du erkänner att du hade 110% fel och att jag hade så jäääävla rätt.

Ja, frågan är vad de gör med sin dator med och vilket version av windows eller linux som de kör för att inte behöva ta kaffepaus när de klickar på någonting? Kanske om de bara kör BitchX i konsollen eller liknande. Eller typ Win95.

Fel? Hur kan man ha fel om man är skeptisk? Har ju inte påstått att AMD inte skulle klara av det utan jag frågade bara om AMD lyckats med något Inte inte lyckats med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

What kind of magic is this? Jag får inte ihop det. Någon som kan ge en bra förklaring?

Förmodligen lägre "binning" på 3600x och därför kräver högre spänning för att klara angiven klockfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD presentation gav i alla fall priser och frekvens, men börjar det inte bli skämskudde på att visa upp Cinebench / Blender för att avgöra CPU prestanda? Det är i alla fall rejält missvisade då en i3-9350K + RTX2060 demolerar både i9-9900K och Ryzen 3000-serien i Blender om den förra renderar med GPU (och det trots att Blender ännu inte fått stöd för RT-kärnor, de renderingsprogram som fått detta ser ~3-5 gånger boost).

Rendering är ett typexempel på ett "embarrassingly parallel" problem, majoriteten av dessa problem (rendering inkluderat) är de som är som klipp och skurna att köra via GPGPU då GPUer är specialdesignade för det fall. Ett annat sådant exempel är maskininlärning, men då det exploderade efter GPGPU var praktiskt användbart är det inte ens någon som lägger speciellt mycket krut på CPU-prestanda för träning. Just detta går typiskt mer än en tiopotens snabbare på GPU!

Det mest informativa som hänt senaste dagarna är Geekbench 4 resultat för en sexkärnig Ryzen 3000 klockad @ 4,0 GHz.

En riktigt positiv sak i GB4 resultatet är att AMD har gjort någon förändring som rejält förbättrar prestanda i deltestet "Lua". Som språk är Lua i sig inte superintressant, vad som är spännande här är att Zen/Zen+ presterar dålig i princip alla skriptspråk jag testat. Det inklusive Python som numera en av världens mest populära programspråk och enligt många bedömare de vanligaste programspråket i undervisning.

Och med dåligt är det inte "spelprestanda i 720p" dålig, det är riktigt illa. Zen2 presterar ~30 % bättre i "Lua" testet jämfört med lika klockad 2600X. Fortfarande inte helt i nivå med Skylake men man matchar nu Haswell/Broadwell!

Förhoppningsvis är det samma flaskhals för skriptspråk som det är när man kommunicerar mellan virtuella maskiner / containers. För det är ett annat fall där Zen/Zen+ är oförklarligt mycket långsammare jämfört med Skylake, får lite mer än dubbel prestanda i dessa fall på i7-8559U mot 2700X (båda kör Ubuntu 18.04).

Precis som Arrandale/Clarklade (Intel Westmere med separat I/O-die) är det en förväntad dipp i "Dijkstra" testet när man ställer Zen2 mot Zen+ och Clarkdale mot Lynnfield (d.v.s. integrerad minneskontroller mot extern minneskontroller). Det positiva är att dippen är mindre för Zen2 (kan t.ex. förklaras i att Zen2 fått dubbel L3$, Clarkdale hade halv L3$ mot Lynnfield vilket än mer förvärrande problemet)! Blir spännande att se Zen2 benchmarkat under Linux, detta då Clarkdale klarar sig av något anledning bättre mot Lynnfield under Linux jämfört med Windows, så fullt möjligt att samma sak gäller för Zen2.

Ska man gå efter GB4 verkar IPC ökningen över Zen+ vara 7-8 % i genomsnitt. Föga oväntat är den överlägset högst för de tester som använder AVX, där är det ~50 % högre.

Rent generellt ser det ut ungefär som man kunde vänta sig sett till IPC, med den positiva överraskningen kring Lua (som jag hoppas och tror gäller generellt för skriptspråk). Tyvärr säger GB4 väldigt lite om spelprestanda då spel är beroende på RAM på ett sätt som BG4 inte alls testar, GB4 är dock ändå beroende av RAM-hastighet så testerna körs inte helt ur cache!

Som exempel får i7-4770K och i7-5775C mindre identisk IPC i GB4, något som inte är fallet i spel. Så spelprestanda kvarstår som något vi nog får vänta på till release

Intressant att du inte riktigt nämnde samma sak i tråden om Intels användning av just Cinebech för att visa deras "15% högre IPC".. Varför är det skämskudde när AMD gör det men inte när Intel gör det?

Skrivet av anon42512:

Läs igen. Jag pratar självfallet inte om spel. Tror folk verkligen att dom flesta datoranvändare använder dom till tunga saker?

De flesta dual-cores går dock på knäna om man börjar sitta uppe med en massa chromeflikar samt exstensions.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Jag skulle gissa på att de har olika boost-clocks när alla kärnor körs. Rätta mig om jag har fel, men vi har väl bara fått värden på base och 1-core boost?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Skrivet av hipstergamer:

Jag skulle gissa på att de har olika boost-clocks när alla kärnor körs. Rätta mig om jag har fel, men vi har väl bara fått värden på base och 1-core boost?

Tdp värdet är mätt i Base clock värdet så vad Cpu drar i effekt i Boost läget vet man inte förrens tester finns ute

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Produktnamn

Kärnor/trådar

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 3 3300

6C/12T

3,2/4,0 GHz

50W

$99.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300X

6C/12T

3,5/4,3 GHz

65W

$129.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300G

6C/12T/15CU

3,0/3,8 GHz

65W

$129.99

Q3 2019

I/O + 6C + NAVI 15CU

Ryzen 5 3600

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$179.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600X

8C/16T

4,0/4,8 GHz

95W

$229.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600G

8C/16T/20CU

3,2/4,0 GHz

95W

$199.99

Q3 2019

I/O + 8C + NAVI 20CU

Ryzen 7 3700

12C/24T

3,8/4,6 GHz

95W

$299.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 7 3700X

12C/24T

4,2/5,0 GHz

105W

$329.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 9 3800X

16C/32T

3,9/4,7 GHz

125W

$449.99

CES

I/O + 8C + 8C

Ryzen 9 3850X

16C/32T

4,3/5,1 GHz

135W

$499.99

May

I/O + 8C + 8C

Detta kan jämföras med vad vi faktiskt fick:

Produktnamn

Kärnor/trådar

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 5 3600

6C/12T

3,6/4,2 GHz

65W

$199

Computex

I/O + 6C

Ryzen 5 3600X

6C/12T

3,8/4,4 GHz

95W

$249

Computex

I/O + 6C

Ryzen 7 3700X

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$329

Computex

I/O + 8C

Ryzen 7 3800X

8C/16T

3,9/4,5 GHz

105W

$399

Computex

I/O + 8C

Ryzen 9 3900X

12C/24T

3,8/4,6 GHz

105W

$499

Computex

I/O + 6C + 6C

Produktnamnen och priserna stämde inte alls. Men just de bitarna av informationen bör man ha tagit med en rejäl nypa salt. Att ändra ett produktnamn eller pris kan man göra när som helst. 16C/32T-delarna lyser helt med sin frånvaro. Delarna med integrerad grafik är fortfarande MIA, men vi får komma ihåg att Navi också blivit fördröjt. Chipletkonfigurationen stämmer inte heller, vi har inte fått några "dummy dies", och de enda delarna med med än 1 chiplet är "riktiga" Ryzen 9. Allt detta är naturliga utvecklingar som kunnat ske under en sexmånadersperiod.

Om vi tittar rad för rad (och skippar G-delarna som inte kommit ut än) så kommer vi fram till detta:

Adoreds "Ryzen 3 3300" har inte kommit ut än. Inget Ryzen 3 alls har kommit ut. En Ryzen 5 med 50W TDP skulle inte känts superrelevant att släppa, jag tror därför att denna produkt aldrig kommer se dagens ljus.

Adoreds "Ryzen 3 3300X" med 6C/12T med 65W TDP har kommit ut. Men den heter istället Ryzen 5 3600, och har klockfrekvenser som diffar på +/- 100 MHz (helt inom ramarna för den "tuning" som kan uppstå under en 6-månadersperiod).

Här har även AMD valt att positionera in en 95W-del Ryzen 5 3600X, något som inte hade vart logiskt under namnet "Ryzen 3".

Adoreds "Ryzen 5 3600" heter på samma sätt i verkligheten 6 månader senare "Ryzen 7 3700X" och prickar specarna exakt.

Adoreds "Ryzen 5 3600X" har på motsvarande sätt blivit "Ryzen 7 3800X", men man har inte lyckats uppnå så höga boostfrekvenser och låg TDP som utlovat. Detta kan förklaras av att de bästa 8C-chipletsen sannolikt går till Epyc, och eftersom man valt att köra med 1x8 istället för 2x4 så har man inte haft möjligheten att köra samma klockfrekvens. Förmodligen har här AMD tänkt att 1 chiplets är bättre än 2 för en Ryzen 7, även om kostnaden är en lägre klockfrekvens. (Blir intressant att se om Ryzen 9 3900X nedlåst till en 4+4-konfiguration straffas i spel jämfört med en 8+0).

Adoreds "Ryzen 7 3700" har också kommit ut mex exakt samma klockfrekvenser men lite högre TDP, och hetetr istället Ryzen 9 3900X.

Det som vi alltså inte har sett är Adoreds "Ryzen 7 3700X" eller några av Adoreds 16C/32T "Ryzen 9". Men vi vet att åtminstone en 16C/32T lär vara på gång. Bör bara vara en tidsfråga tills den kommer ut.

Slutsatsen jag drar av detta är att Adoreds läcka var trovärdig och korrekt, att det hade kunnat vara en möjlig produktplan för 6 månader sedan, men AMD valde att spara på krutet och höja priserna. Även med den nya produktplanen ser AMD ut att bli rejält konkurrrenskraftig jämfört med Intel, så varför inte dra nytta av situationen och dra in lite mer stålar? AMD är ju ändå inte någon välgörenhetsorganisation. Kan de håva in rejält med pengar så gör de det, särskilt när de fått så mycket "mindshare" med varumärket Ryzen.

Jag tror också att AMD har en del "kvar i tanken" att ge, när det kommer till delar med 16 kärnor eller högre klockfrekvenser. Förmodligen går det bästa kislet till deras serverkunder just nu, och kan säkert, när tillgängligheten så tillåter hos TSMC, släppa en "refresh" med flera kärnor och högre klockfrekvens.

Men visst är det tråkigt att inte AMD ger allt de kan just nu. Men AMD måste ändå inte krossa Intel för att vinna. Det hade ur AMD:s synvinkel bara vart overkill i onödan.

Killen hade ju inte rätt i något. Det finns vissa saker vem som helst kan gissa, eller saker som var mer eller mindre självklara. En del av dem prickade han rätt på. Men även på självklarheter lyckades han ha fel. Sedan finns det saker som man inte kan veta förutsatt att man inte verkligen har källor. Kan någon ge sån info så är det värt något. Men han hade ingenting sånt över huvud taget.

Se här.

Relativt självklara saker han prickade rätt:

Chiplets och I/O, det räknades ut av alla när Rome presenterades.
Upp till 16 kärnor (Vi får se)
Ryzen 3000-seriennamnet
Ryzen 9 för toppmodeller
Frekvenserområde på 500MHz när (Duh)
Ungefärligt intervall mellan basfrekvens och turbo-frekvens
TDP:er på 65, 95 & 105W på vanliga modeller. Det är i linje med vad AMD har sagt.

Relativt självklara saker han prickade fel:
Ingen dummy.
Att det inte blir Navi-baserade kretsar redan denna generationen i stationära APU:er. Stationära APU:er är ett år efter.
Att det såklart inte skulle lanseras till CES. Det var alldeles för tidigt om man såg till AMDs kommunikation.
Lanseringskvartal över huvudtaget. Q2-Q3 var det rimligaste redan då.
Instegsmodell kommer inte vara 6C/12T. På riktigt? Snacka om att underminera sin marknad om AMD gjort så.
Udda TDP:er, t.ex. kretsar på 125-135W TDP. AMD har sagt att de inte ska gå över TDPn från 2000-serien.
Att pris, TDP och namn skulle vara spikat så tidigt.

Så redan här har han prickat fel på saker som är ganska självklara. Men om han nu hade en källa så skulle han ju kunna kompensera detta genom att pricka rätt på något som inte vilken fanboy som helst kan gissa. Så vi kollar mindre självklara saker.

Mindre självklara saker som han prickade rätt:
N/A

Mindre självklara saker som han prickade fel:
Frekvenser på 100MHz när på respektive modell
TDP på respektive modell
Modellnamn på respektive modell
Pris på respektive modell
Lanseringsmånad

Alltså. Precis allt han förutspådde korrekt faller inom kategorin självklarheter. Men han lyckades ha fel om saker som en insatt skulle kunna klassa som självklarheter också. Det är lite av en bedrift för någon så intresserad som honom. Det som hade gett honom trovärdighet utöver att inte ha fel om självklarheter är om han hade prickat rätt på lite mindre självklara saker. Som exakta specs, lanseringsmånad osv. Att han gissar fram en bunt bas/turbofrekvenser kring 3- till 5GHz med 800MHz skillnad garanterar ju mer eller mindre att någon frekvens passar på någon processor, om man blundar för processorns övriga specs, segment och namn. Så det bevisar ju absolut ingenting.

Ta mig som exempel. Det jag gissade på den tiden var en 3000-serie, toppmodell som heter Ryzen 9, kärnor mellan 4C/4T - 16C/32T. Jag hade gissat Zen+-baserad APU på 4-kärnor. Men att nästa APU-serie efter det skulle få Navi-chiplets. Så fort jag såg chiplets på Rome kommenterade jag här på Swec att Navi skulle ha "Scalability" enligt AMD. Jag gissade säljstart i Juni, med kanske mjuklansering på Computex. Jag har gissat att antal kärnor och trådar skulle matcha motsvarande modeller i 2000-serien upp till och med x700. Sedan jag fick nys om chiplets så har jag trott att de 8-kärniga gav bort x800-namnet i 2000-serien för att det i 3000-serien senare skulle användas för de med fler kärnor. Och att de skulle ha samma TDP:er vid varje segment, alltså även en lägre klockad 65W-variant av 6 och 8-kärniga. APU:er skulle vara fjolårets mobilkretsar som de gjort tidigare. Jag gissade på 4,6-4,8GHz boost-frekvens, men avfärdade aldrig 5GHz då man trots allt vill hoppas lite. Jag skrev för länge sedan IPC-gissning på upp mot 15%, men garderade mig med 5-15%. Det jag föreställde mig var alltså:

Ryzen 3 3200G 4C/4T (APU)
Ryzen 3 3300/X 4C/4T
Ryzen 5 3400G 4C/8T (APU)
Ryzen 5 3500/X 4C/8T
Ryzen 5 3600/X 6C/12T
Ryzen 7 3700/X 8C/16T
Ryzen 9 3800/X 12C/24T
Ryzen 9 3900/X 16C/32T

4,6-4,8GHz Boost, 5-15% högre IPC. Lansering i Juni.

Du kan gå bakåt i forumet och se mig ange troligt frekvensområde, IPC, säljstart osv. Och hur jag var tidigt på bollen med chiplets och 16 kärnor, hur jag spånade om Navi osv.
Hursomhelst. Jag hade fel med säljstart på en månad, men presentation på Computex och säljstart tidigt i Juli är inte så långt ifrån min gissning som var soft launch på Computex och säljstart i Juni. Jag hade fel på 3800X och 3900X med fyra kärnor vardera. x800-namnet hör fortfarande till 8C-processorer. 16C vet vi inte hur det blir med ännu och 12C fick den plats jag trodde 16C skulle ha. Det återstår att se om jag har fel på processorerna i de lägre segmenten. Och det återstår att se i vinter när nya mobilkretsar kommer ifall jag drömde med Navi-chiplets på nästa generation APU:er. Jag har ändå fått rätt om denna generationens APU:er som bekräftats vara fjolårets mobilkretsar. Men på det stora hela prickade jag inte helt dåligt.

Och nu vill jag inte påstå att jag är någon guru, inget av det jag gissat har varit kontroversiellt. Jag har sett folk gissa bättre än mig dessutom. De flesta här gissade nog på 4C/4T-8C/16T mellan 3300 och 3700, och att toppmodeller skulle vara 12- och 16-kärniga har varit i det närmaste konsensus. Tror de flesta varit med på att APU-er skulle vara samma kretsar som mobilkretsarna i 3000-serien. Och att de flesta gissat lika på ungefärlig IPC och frekvens. Och priserna har vi gissat rätt bra på också. Poängen är alltså inte att jag är så jävla bra som lyckades gissa lite självklarheter och få en del småfel samtidigt. Poängen är att AdoredTV inte bara gissat fel, han har gissat rätt jäkla dåligt. Att säga att han gjorde bra ifrån sig är pinsamt när random forum-dåre som jag och många andra här prickade långt bättre.

På tal om att förutspå. Jag har förutspått länge att undanflykten skulle vara att AMD drabbades av problem som gjorde att hans gissningar inte slog in.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jsg ser fran emot tester/djupdykningar om man kan få ut max prestanda av en 3800X på någon X470 bräda så man slipper fläkt och hutlösa moderkortspriser

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nu till guld frågan som kanske ingen vet svaret på, när släpps nda? Kanske inget man sprider för tidigt? Test cpuer borde ingen få än på ett par veckor?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16