Lian Li återvänder till portabla LAN-datorchassin med PC-TU150

Permalänk
Melding Plague

Lian Li återvänder till portabla LAN-datorchassin med PC-TU150

Lian Li vill tilltala LAN-besökande entusiaster med sitt nya Mini ITX-chassi TU150, vilket levereras med ett infällbart handtag för enklare transport.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att Lian Li valde att köra på glaspanel, känns som att halva principen med "portabelt datorchassi" försvinner då. Känns inte speciellt genomtänkt om chassit nu riktar sig åt LAN-folk som lastar in sina datorer i bagaget på bilen.

Får väl hålla tummarna att det kommer en till modell

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Synd att Lian Li valde att köra på glaspanel, känns som att halva principen med "portabelt datorchassi" försvinner då. Känns inte speciellt genomtänkt om chassit nu riktar sig åt LAN-folk som lastar in sina datorer i bagaget på bilen.

Får väl hålla tummarna att det kommer en till modell

Får ju hålla med lite här.
Chassitillverkarna har ju omfamnat genomskinliga sidopaneler då det egentligen är det enda "nya" som skett på chassifronten på många år.
Men allt har sin plats, och en relativt ömtålig sidopanel är kanske inte vad man vill ha i en dator som förväntas att flyttas runt och packas ner.
$99 för ett Lian-Li får mig att undra dock, vad har dom sparat in på ?

Permalänk
99:e percentilen

Intressant alternativ till min nästa dator – och det säger jag inte ofta.

Men det känns lite onödigt stort. Särskilt jämfört med just PC‑TU100, som utgör stommen till min LAN‑PC, och som enkelt får plats bakom skärmen på DreamHacks 83 × 60 centimeter stora bordsplatser. Går ju förvisso in helt andra komponenter i ett TU150.

Och så glaset då. Snyggt hemma kanske, men om man bär med sig datorn ofta? Tveksamt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lite kul att Lian Li återupplivar TU-chassina
Men liiiite synd att de inte behöll den där väsk-looken som de gamla TU hade. Nu ser det lite generiskt ut.

Intressant lösning med nätagget!
Och kul lösning med möjlighet till kabeldragning i toppen. Lite synd att det är lite ont om hål i taket, och inga gummiinlägg i hålen där.

Ventilationen ser inte så hemsk ut, men jag undrar om det inte hade varit bättre om de haft lite flexibilitet på var man kan sätta frontfläkten, så man skulle kunna placera fläkten lägre och potentiellt kunna ge mer luft till grafikkortet.

Skrivet av Afrasbaba:

Synd att Lian Li valde att köra på glaspanel, känns som att halva principen med "portabelt datorchassi" försvinner då.

+1 på den! Riktigt korkat att ha glaspanel på ett portabelt chassi

Annars inte så pjåkigt överlag
*edit* kan hålla med det kanske är lite stort också...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag gillade det som fan. Men skulle vilja se en modell med stöd för micro atx och atx nätagg.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt chassi, tyckte den var för stor vid en första inblick men efter å ha sätt alla komponenter monterat så är det nog så pass litet man kan gå.

Hantaget är för mig en trevlig bonus, blir nog användt max 5 gånger om jag skaffar chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag gillade det som fan. Men skulle vilja se en modell med stöd för micro atx och atx nätagg.

Skulle kunna bli en helt OK mATX låda, men börjar den inte bli för stor då för att bli portabel? Eller menar du bara som vanlig låda?
Ska man få in hyfsat långa ATX-agg så måste man nog göra lådan bredare också...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag gillade det som fan. Men skulle vilja se en modell med stöd för micro atx och atx nätagg.

Varför ATX-agg?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skulle kunna bli en helt OK mATX låda, men börjar den inte bli för stor då för att bli portabel? Eller menar du bara som vanlig låda?
Ska man få in hyfsat långa ATX-agg så måste man nog göra lådan bredare också...

m-atx är ju inte såå mycket större i sammanhanget. Lådan är ju redan förhållandevis stor för att vara itx. itx formfaktorn är väl främst till för att kunna bygga datorer i nuc-storlek?! Vad gäller ATX-agg så skulle dey finnas fler att välja på och mer prisvärda modeller. Det finns ju riktigt korta ATX-agg så varför inte stödja båda? Tornkylare på över 17cm får ju plats? Över lag riktigt bra men jag skulle främst va intresserad av micro atx och atx agg för att kunna spara en slant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

m-atx är ju inte såå mycket större i sammanhanget. Lådan är ju redan förhållandevis stor för att vara itx.

Tja, du går ju ändå från ca 17x17 till 25x25 cm.
På höjden blir det väl i praktiken bara en ökning på två pci-e slottar till - kanske överkomligt.
... men 25cm bredd på moderkortet påverkar längden på hela chassit ganska mycket med nuvarande layout.
Ska du dessutom göra ATX agg och behålla samma layout så bygger du ut storleken på chassit lite till i alla riktningar på ett ganska ineffektivt sätt. (och byter du layout så springer du snabbt in i andra utmaningar )

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad gäller ATX-agg så skulle dey finnas fler att välja på och mer prisvärda modeller. Det finns ju riktigt korta ATX-agg så varför inte stödja båda? Tornkylare på över 17cm får ju plats?

Korta nätagg som tex den ursprungliga standarden med 14 cm djup kanske går att få in, men sen tror jag det fort blir trångt:
på baksidan av nätagget så måste fortfarande strömkontakten rymmas inne i datorn, så där förlorar man över en cm i djup direkt.
Och på andra sidan av agget måste man ha plats för modulära kontakter och kablar som lär ta över 3 cm.
Så det skulle bli ett relativt begränsat stöd i praktiken... Plus problemen ovan då.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite mindre handtag och man skulle kunna gömma två 2.5mm SSD i toppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chris_Kadaver:

m-atx är ju inte såå mycket större i sammanhanget.

mATX är betydligt större än ITX i praktiken, skulle jag säga. Storleksskillnaden medför också ofrånkomliga skillnader i funktionalitet såtillvida att mATX har PCI Express utöver den automatiskt upptagna slotten för grafikkortet. Fler minnesplatser kan ju också absolut vara en viktig fördel. Behöver man däremot inget av det ger den fördubblade ytan otroligt lite mervärde, förutom att det brukar vara lättare att få plats med en större kylare.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Lådan är ju redan förhållandevis stor för att vara itx.

Där har du dock en poäng. Tycker den ser onödigt stor ut. Men jag tycker lösningen på det är att göra chassit mindre, inte större.

Citat:

itx formfaktorn är väl främst till för att kunna bygga datorer i nuc-storlek?!

Detta förstår jag inte alls. Det primära användningsområdet för ITX-moderkort som jag ser det är datorer från 7 liter (Dan Cases A4 med flera) upp till runt 20 liter. Volymen hos en vanlig NUC är 0,4 liter; den största NUC:en (tror jag) är ca 1,2 liter.

Citat:

Vad gäller ATX-agg så skulle dey finnas fler att välja på och mer prisvärda modeller. Det finns ju riktigt korta ATX-agg så varför inte stödja båda?

För att SFX-aggen är så bra och så billiga att det knappt går att rättfärdiga eventuell extra volym eller andra nackdelar med konstruktionen för att stödja ett ATX-agg. (För min del får chassitillverkare i allmänhet gärna strunta i stöd för SFX‑L också, om det kan göra chassit mindre.)

Citat:

Tornkylare på över 17cm får ju plats? Över lag riktigt bra men jag skulle främst va intresserad av micro atx och atx agg för att kunna spara en slant.

Jag tänker hellre så här: Bättre att det kommer fler chassin som pressar gränserna neråt så att små moderkort i förlängningen kan sälja mer och således bli billigare. Vi behöver mindre chassin, inte större.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ett chassi gjort för transport som stödjer tornkylare på 172 mm... Hur ömtåliga är egentligen moderkorten för transport med de största tornkylarna monterade? iNet säljer ju i alla fall inte förmontering och frakt av sådana.