AMD klipper PCI Express 4.0-stöd för äldre moderkort i 400- och 300-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD har väl egentligen bara sagt att de ska använda AM4 till minst 2020. Problemet med just PCIe 4.0 är dock att det ett tag såg ut som att en del äldre moderkort skulle få stöd för det, där vissa moderkortstillverkare redan släppt BIOS som lägger till stöd för PCIe 4.0.

Så även om AMD kanske inte officiellt utlovat stöd för PCIe 4.0 på äldre moderkort så var det något som många förväntade sig. Man kan förstås tycka att det är moderkortstillverkarnas fel och inte AMDs, men om AMD var osäkra på om de skulle tillåta PCIe 4.0 eller ej så borde de inte tillåtit tillverkarna att släppa såna BIOS från första början.

Jag förstår fortfarande inte probkemet. AMD utlovar stöd för AM4 och håller det löftet, suveränt.
Dom kan inte garantera att alla släppta moderkort med AM4 fixar PCIe 4, så de lovar inget. De moderkortstillverkarna som anser sina modeller validerade ger stöd och de som ej anser sina produkter fixa det av en eller anledning ger ej stöd. Alla uppdaterade modeller med nya styrkretsar stödjer alla nya features.
Hur är detta negativt? Vi talar ändå om potentiellt flera år gamla modeller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Även MSI backade från sitt B350 uttalande, följande B350 får stöd
https://i.imgur.com/RUmsSEA.jpg
Läs mer här

Där ser man.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag förstår fortfarande inte probkemet. AMD utlovar stöd för AM4 och håller det löftet, suveränt.
Dom kan inte garantera att alla släppta moderkort med AM4 fixar PCIe 4, så de lovar inget. De moderkortstillverkarna som anser sina modeller validerade ger stöd och de som ej anser sina produkter fixa det av en eller anledning ger ej stöd. Alla uppdaterade modeller med nya styrkretsar stödjer alla nya features.
Hur är detta negativt? Vi talar ändå om potentiellt flera år gamla modeller

Menar du att du tror att moderkortstillverkarna kommer validera äldre moderkort för PCIe 4.0 och lägga till stöd? Det är ju i så fall det som denna nyhet handlar om, de får inte göra det för AMD. AMD har bestämt att inga äldre moderkort får ha PCIe 4.0-stöd, oavsett om de faktiskt skulle klara det eller ej, vilket är tvärt emot vad tillverkarna tidigare kommunicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att du tror att moderkortstillverkarna kommer validera äldre moderkort för PCIe 4.0 och lägga till stöd? Det är ju i så fall det som denna nyhet handlar om, de får inte göra det för AMD. AMD har bestämt att inga äldre moderkort får ha PCIe 4.0-stöd, oavsett om de faktiskt skulle klara det eller ej, vilket är tvärt emot vad tillverkarna tidigare kommunicerat.

"De som ANSER modellerna validerade". Sen om dom gissar eller testar är irrelevant.
Och om AMD har sagt att inget äldre får ha stöd varför är då halva tråden om modeller som kommer ha stöd?
Upplys mig, för jag förstår helt ärligt inte diskussionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

"De som ANSER modellerna validerade". Sen om dom gissar eller testar är irrelevant.
Och om AMD har sagt att inget äldre får ha stöd varför är då halva tråden om modeller som kommer ha stöd?
Upplys mig, för jag förstår helt ärligt inte diskussionen

Skickades från m.sweclockers.com

Inget i tråden handlar om vilka moderkort som kommer ha stöd för PCIe 4.0. Det som diskuteras en hel del är vilka moderkort som har stöd för Ryzen 3000-serien.
Men angående PCIe 4.0. Gemene användare som inte är så insatt kommer skylla eventuella stabilitetsproblem på AMD om moderkortstillverkarna aktiverar ett PCIe 4.0-stöd på moderkort där vissa exemplar inte orkar med det. AMD har ingen vinning att bjuda på det. De riskearar bara att få skit för stabilitetsproblem de inte rår för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inget i tråden handlar om vilka moderkort som kommer ha stöd för PCIe 4.0. Det som diskuteras en hel del är vilka moderkort som har stöd för Ryzen 3000-serien.
Men angående PCIe 4.0. Gemene användare som inte är så insatt kommer skylla eventuella stabilitetsproblem på AMD om moderkortstillverkarna aktiverar ett PCIe 4.0-stöd på moderkort där vissa exemplar inte orkar med det. AMD har ingen vinning att bjuda på det. De riskearar bara att få skit för stabilitetsproblem de inte rår för.

Läs mina tidigare inlägg och förklara läget för mig. Det är precis detta jag inte hänger med på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tvivlar på att det äns är lönt att bry sig om pci-e 4 än... ja menar är ju bara typ 1-2 gpu generationer som äns klarar att maxa en pci-e 2.0 x16 port i dagsläget om man bortser från eventuellea dual gpu kort.

och med tanke på att pci-e 2.0 lanserades 2007-2010 nån gång spår jag på att det lär iaf vara minst 5-10 år till innan vi börjar se begränsningarna på 3.0 bandbredden då en x16 3.0 port har dubbla bandbredden mot en x16 2.0 port.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

"De som ANSER modellerna validerade". Sen om dom gissar eller testar är irrelevant.
Och om AMD har sagt att inget äldre får ha stöd varför är då halva tråden om modeller som kommer ha stöd?
Upplys mig, för jag förstår helt ärligt inte diskussionen

Alla moderkort i 400-serien kommer få stöd för Ryzen 3000, men för moderkort ur 300-serien får tillverkarna själva välja om de vill lägga till stöd eller ej (de flesta B350 och X370 får dock stöd).

Men inga moderkort ur någon av de serierna kommer få stöd för PCIe 4.0, och AMD kommer ta bort möjligheten att använda PCIe 4.0 på de moderkort som redan fått stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla moderkort i 400-serien kommer få stöd för Ryzen 3000, men för moderkort ur 300-serien får tillverkarna själva välja om de vill lägga till stöd eller ej (de flesta B350 och X370 får dock stöd).

Men inga moderkort ur någon av de serierna kommer få stöd för PCIe 4.0, och AMD kommer ta bort möjligheten att använda PCIe 4.0 på de moderkort som redan fått stöd för det.

Aah aight. Om det är så att AMD plockar bort annars bekräftat stöd så förstår jag issuet. Tack! Men Ryzen 3000 fungerar i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Aah aight. Om det är så att AMD plockar bort annars bekräftat stöd så förstår jag issuet. Tack! Men Ryzen 3000 fungerar i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Men AMD har aldrig bekräftat PCI-E 4.0 stöd för äldre moderkort utan som jag förstår det så har vissa moderkortstillverkare själva gått ut med att vissa av deras moderkort stödjer PCI-E 4.0. AMD vill inte chansa och väljer därför att inaktivera PCI-E 4.0 artificiellt. Ingenstans har AMD påstått att PCI-E 4.0 ska finnas tillgänglig för X370/470 moderkort så diskussionen ifråga är hyfsat haltande redan där.

Det man däremot har lovat är att man ska stödja AM4 socketen fram till 2020. Vilket man lever upp till. Och ja. Ryzen 3000 kommer att stödjas av X470/X370 men om du vill veta till vilken grad så är det bara slå upp det på ditt moderkorts hemsida.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei ja precis, det var detta jag hade uppfattat. Jag förväntade mig aldrig att min R7 1700x skulle ha samma features som en helt ny R7 3700x, bara AMD lever upp till löftet om att AM4 är det som gäller så har de ju gjort allt de lovat.
Sen äre väl sådär om dom, trots moderkortstillverkarnas stöd, bryter stödet för PCIe 4. Men det kan jag hålla med om att det är upp för debatt. Men då hänger jag med på varför detta är en debatt, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför exakt gör AMD detta, för att lura kunder till att tvingas uppgradera moderkortet också?
Om PCI-e 4.0 är existerande på pre- X570 moderkort och man uppgraderar till en Ryzen 3000 CPU, så påverkas inte sydbryggans(styrkrets) förmåga att hantera låghastighets-kontakter via PCI-e bryggan.
Men men, kanske jag fått det fel för mig, skulle varit intressant dock om AMD hade en av dess designers presenterande och klarlagd varför vissa funktioner skiftas om med nya serien av processorer. "dator-journalister" presenterar ju ofta sen bara halva sidan, den snabba sidan, medan de glömmer att berätta hela nyheten som exempelvis om AMD kanske har sagt att 3000 serien blev designad för att flytta om huvud-styrkretsen (nordbryggan) på själva DIEn och de tvingats säg flytta om var en större bredd på sydbryggan-CPU bussen kan gå.
Äsh, jag vet inte riktigt, verkar förvirrande bara i min åsikt.. Ur mitt virriga sinnes syn.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Varför exakt gör AMD detta, för att lura kunder till att tvingas uppgradera moderkortet också?
Om PCI-e 4.0 är existerande på pre- X570 moderkort och man uppgraderar till en Ryzen 3000 CPU, så påverkas inte sydbryggans(styrkrets) förmåga att hantera låghastighets-kontakter via PCI-e bryggan.
Men men, kanske jag fått det fel för mig, skulle varit intressant dock om AMD hade en av dess designers presenterande och klarlagd varför vissa funktioner skiftas om med nya serien av processorer. "dator-journalister" presenterar ju ofta sen bara halva sidan, den snabba sidan, medan de glömmer att berätta hela nyheten som exempelvis om AMD kanske har sagt att 3000 serien blev designad för att flytta om huvud-styrkretsen (nordbryggan) på själva DIEn och de tvingats säg flytta om var en större bredd på sydbryggan-CPU bussen kan gå.
Äsh, jag vet inte riktigt, verkar förvirrande bara i min åsikt.. Ur mitt virriga sinnes syn.

Dem gör det för dem kan inte garantera att det kommer funka felfritt. Och om det strula så blir det gnäll igen att det är AMDs fel. Sen finns det ingen gpu som mätta pcie 3.0 än.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Varför exakt gör AMD detta, för att lura kunder till att tvingas uppgradera moderkortet också?
Om PCI-e 4.0 är existerande på pre- X570 moderkort och man uppgraderar till en Ryzen 3000 CPU, så påverkas inte sydbryggans(styrkrets) förmåga att hantera låghastighets-kontakter via PCI-e bryggan.
Men men, kanske jag fått det fel för mig, skulle varit intressant dock om AMD hade en av dess designers presenterande och klarlagd varför vissa funktioner skiftas om med nya serien av processorer. "dator-journalister" presenterar ju ofta sen bara halva sidan, den snabba sidan, medan de glömmer att berätta hela nyheten som exempelvis om AMD kanske har sagt att 3000 serien blev designad för att flytta om huvud-styrkretsen (nordbryggan) på själva DIEn och de tvingats säg flytta om var en större bredd på sydbryggan-CPU bussen kan gå.
Äsh, jag vet inte riktigt, verkar förvirrande bara i min åsikt.. Ur mitt virriga sinnes syn.

Varför de gör detta är solklart. Det är för att de inte kan garantera att tekniken fungerar fullt ut. Hade AMD velat tvinga folk till att köpa deras nya chipset så hade de inte kört med bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |