AMD klipper PCI Express 4.0-stöd för äldre moderkort i 400- och 300-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, hade själv ett z68 men jag tror det krävdes z77 med Ivy för 3.0

Kikade på mitt förra moderkort (ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3) och på produktsidan står det "*PCIe Gen3 is supported on 3rd Generation of Intel® Core™ i5 and Core™ i7 CPUs.", vilket tyder på att det i alla fall på mitt kort gick att köra PCIe 3.0 om man petade in en Ivy Bridge.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Du har rätt i så mycket att den reviderade utgåvan (gen 3) av moderkorten klarade PCI-E 3.0 vad jag kan luska ut, den använde dessutom endast PCI-E 3.0 till de lanes som gick direkt till GPU, inte till chipset. Om revideringen skedde före eller efter PCI-E 3.0 släpptes vet jag ej.

Edit: Z68 gen 3 kom mitten 2011, PCI-E 3.0 släpptes sent 2010.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare har ju redan lagt till en inställning för PCI-E 4.0 i sina senaste BIOS-versioner (går ju dock inte att verifiera hastighetsskillnader utan en CPU i 3000-serien). Vi får se om den försvinner närmare lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Djhg2000: Du har rätt i så mycket att den reviderade utgåvan (gen 3) av moderkorten klarade PCI-E 3.0 vad jag kan luska ut, den använde dessutom endast PCI-E 3.0 till de lanes som gick direkt till GPU, inte till chipset.

Aha, det var det som var luringen då. Satt och funderade på vad Z68 Gen3 betydde

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Djhg2000:

Kikade på mitt förra moderkort (ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3) och på produktsidan står det "*PCIe Gen3 is supported on 3rd Generation of Intel® Core™ i5 and Core™ i7 CPUs.", vilket tyder på att det i alla fall på mitt kort gick att köra PCIe 3.0 om man petade in en Ivy Bridge.

Fanns två sätt att kunna få PCIe Gen3 x16 stöd på Z68, detaljen man måste känna till är huruvida moderkortet hade stöd för SLI eller ej.

Ivy/Sandy hade bara stöd för en PCIe x16 konfiguration. Moderkort med SLI stöd var tvungna att ha en switch-krets för att dela upp detta i två st x8 för SLI-stöd.

Ett moderkort med PCIe Gen3 kompatibel switch fick Gen3 stöd med Ivy

men de flesta moderkort med Z68 hade en switch som var begränsad till PCIe Gen2, i det läget kunde man inte få något annat än Gen2. Vad man kunde få var PCIe Gen2 x16 eller PCI Gen3 x8 (om man hade Ivy)

De flesta SweC:are hade säkert lite med avancerade moderkort med SLI-stöd. Hade man däremot en enklare modell, d.v.s. en utan SLI-stöd och därmed utan PCIe-switch var det fullt möjligt att få PCIe Gen3 x16 stöd

Det sista fallet är analogt med 300- och 400-seriens AM4 moderkort. Det är tekniskt sett möjligt att stödja den nya PCIe-standarden på de 16 linor som kommer direkt från CPUn. Men fullt möjligt att PCIe Gen4 börjar pusha gränserna så pass att det kommer bli allt för många fall där man stöter på problem i de moderkort som aldrig designades för Gen4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att hänga upp sig på drar 4.0 mycket ström och AMD är osäker om äldre kort tål det så är det bra att dom inte chansar.
Man kan ändå stoppa i dom nya cpuna och tuffa på

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det blev inte så mycket med "good guy"-AMD:s fantastiska moderkortssupport. Många tillverkare verkar inte ge stöd för Ryzen 3000 på moderkort i 300-serien och nu låser AMD artificiellt bort funktioner.

Det där stämmer dock inte, MSI, ASUS med flera har bios revisioner för 3xx med stöd för Ryzen 3xxx

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se om det går att låsa upp pcie4 stödet av communityt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur är AMD ansvarigt för moderkortstillverkarna? Det har väl varit kännt sedan innan Ryzen släpptes att support för framtida processorer även hängde på moderkortstillverkarna. Eller hur?

Skrivet av Esseboy:

Tja, AMD har inte låst saker förr bara för att. Skulle ta ditt inlägg med en lastbil salt.

Skrivet av Thomas:

Låser artificiellt bort är väl eventuellt strikt talat sant, men... Har det någonsin tidigare hänt att en tillverkare gett tillgång till en ny PCI Express-version via BIOS-uppdatering? Jag har mycket svårt att tro det.

Skrivet av tellus82:

Jag får dirigera dig till denna angående 3000 CPU på 300 serien moderkort

#17926793

Sen har mig veterligen aldrig en ny pci-e standard lagts till i efterhand på något moderkort tidigare

Skrivet av Xinpei:

Intressant här. Du beskyller alltså AMD för något deras moderkorttillverkare gör? Dessutom är det uppenbart att de inte stödjer PCI-E 4.0 på tidigare moderkort eftersom moderkorten inte är byggda för dessa. Du kan fortfarande sätta i Zen 3000 i stort sett alla moderkort av 400-seriens chipset och en drös 300-serien. Dessutom lovade AMD bara stöd för sin sockel. Inte chipset.

Skrivet av Gambit_2K:

Nu blandar du ju in beslut som moderkorts tillverkare tgit själva med beslut som AMD tagit, vilket inte är riktigt rättvist.

Skrivet av Johan_G3:

Bara av ren nyfikenhet, vilka är de många tillverkarna är som inte släpper uppdateringar?
Vad jag sett släpper Gigabyte, Asus, Asrock och MSI uppdateringar till de flesta av sina X350-, X370-, X450- och X470-kort.
Det täcker väl huvuddelen av alla AM4-moderkort sålda i Sverige skulle jag kunna tänka mig.
Undantagen är väl A320-korten som inte verkar få någon uppgradering?

Begränsningen för PCIe4 kan jag mycket väl förstå och AMD:s förklaring tycker jag känns vettig, jag tror inte ens att många kommer märka någon egentlig prestandaskillnad mellan PCIe3 och PCIe4 under en ganska lång tid framåt.

För konsumenterna är det väl fullkomligt ointressant vad som gör att stödet inte finns. AMD kräver ju att moderkortstillverkarna stöder Ryzen 3000 på 400-serien, detsamma hade de naturligtvis kunnat göra med 300-serien.

När Ryzen 1000 med 300-serien lanserades slogs det på stora trumman både från AMD och från många på det här forumet, bland annat er, om att man skulle stödja moderkorten fram till 2020. Det talades mycket om hur onda Intel var som bara stödde sina kort i 2 år. Nu är förvisso AMD fortfarande bättre än Intel på det stora hela men de som hade otur och köpte "fel" 300-moderkort har faktiskt bara fått, just det, 2 års support.

Som @Yoshman påpekade kunde PCI-E 3.0 låsas upp på utvalda Z68-moderkort med erforderliga komponenter. Varför skulle inte AMD kunna göra samma sak här? De moderkortstillverkare som velat ge stöd för PCI-E 4.0 på 400-serien har ju inte gjort det på alla kort utan på high-end kort med bättre komponenter.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Mycket dåligt! Presterar inte nya generationen CPU:er nu heller får det bli Intel igen vid nästa stora uppgradering:)

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

För konsumenterna är det väl fullkomligt ointressant vad som gör att stödet inte finns. AMD kräver ju att moderkortstillverkarna stöder Ryzen 3000 på 400-serien, detsamma hade de naturligtvis kunnat göra med 300-serien.

När Ryzen 1000 med 300-serien lanserades slogs det på stora trumman både från AMD och från många på det här forumet, bland annat er, om att man skulle stödja moderkorten fram till 2020. Det talades mycket om hur onda Intel var som bara stödde sina kort i 2 år. Nu är förvisso AMD fortfarande bättre än Intel på det stora hela men de som hade otur och köpte "fel" 300-moderkort har faktiskt bara fått, just det, 2 års support.

Som @Yoshman påpekade kunde PCI-E 3.0 låsas upp på utvalda Z68-moderkort med erforderliga komponenter. Varför skulle inte AMD kunna göra samma sak här? De moderkortstillverkare som velat ge stöd för PCI-E 4.0 på 400-serien har ju inte gjort det på alla kort utan på high-end kort med bättre komponenter.

Du kanske ska kolla just hur många av 300 seriens moderkort som får stöd för 3000 seriens processorer, det är dessutom AMD som levererar AGESAn

#17926538

Att AMD låser 4.0 beror på två saker, det ena är att AMD vill inte vara den som får skit när tillverkare låter 4.0 aktiveras på moderkort som det inte fungerar fullt ut på och jag har viss förståelse för det, andra anledningen är såklart att även AMD har press på sig från moderkortstillverkare att dom vill sälja, speciellt när dom nu satsat så hårt som dom ändå gjort denna gång.

Personligen tycker jag att tillverkare borde få validera äldre moderkort för full eller delvis funktion för pci-e 4.0, kan man som kund kräva att det ska komma däremot? Nej. Om du läste Yoshmans inlägg så gav han också en förklaring till varför det kan vara svårare att aktivera 4.0 jämfört 2-3.0

Skrivet av Haziza:

Mycket dåligt! Presterar inte nya generationen CPU:er nu heller får det bli Intel igen vid nästa stora uppgradering:)

Mig veterligen har väl ingen lovat stöd för PCI-E 4.0 på 3-400 serien moderkort och det är väl kanske inte helt rimligt att kräva heller? Med den inställningen måste såklart Intel leverera pci-e 4.0 på sina två sista generationer också då? Eller nej så dum jag är, där får du inte ens stöd för nästkommande processorer...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det blev inte så mycket med "good guy"-AMD:s fantastiska moderkortssupport. Många tillverkare verkar inte ge stöd för Ryzen 3000 på moderkort i 300-serien och nu låser AMD artificiellt bort funktioner.

Från vad jag kan se så stödjer en drös moderkort 3000-serien. Ett par av de allra billigaste och enklaste korten kanske har problem. Men det är ju moderkortstillverkaren som valt att bygga sitt kort så. Att retroaktivt stödja en ny PCIe standard har aldrig hänt och jag förstår att AMD inte vill lova att det fungerar då det också väldigt mycket beror på moderkortet.

En del moderkortstillverkare kan självklart välja att ha experimentellt stöd, men om något kort inte fu kar som det skall så kan inte AMD förväntas supporta det.

Vet inte hur mycket av tidigare kpmmunikation du tagit del av eller ignorerat, men det man tidigt sa gällande framtida serier var att stöd kommer bero på moderkortstillverkare och moderkort och att vissa features, där PCIe4 nämnde som exempel, inte blir tillgängliga på äldre moderkort.

Att det ens finns möjligheten för folk som köpte ett moderkort för flera år sedan att stoppa i en ny processor som är två generationer fram och boota systemet är något vi inte blivit bortskämda med från Intels tid i förarsätet. Och där kan du tala om att artificiellt låsa saker där du behöver en dongle för att låsa upp RAID i X299 när allt som krävs för att det skall funka redan är på plats.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Undrar om Intel också kommer tvingas ha aktiv kylning för PCI-E 4.0.
Känns som jag föredrar plattformen som inte tvingas ha en högljudd liten jävla fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

När Ryzen 1000 med 300-serien lanserades slogs det på stora trumman både från AMD och från många på det här forumet, bland annat er, om att man skulle stödja moderkorten fram till 2020. Det talades mycket om hur onda Intel var som bara stödde sina kort i 2 år. Nu är förvisso AMD fortfarande bättre än Intel på det stora hela men de som hade otur och köpte "fel" 300-moderkort har faktiskt bara fått, just det, 2 års support.

Njae... vad man sa var att AM4 skulle stödjas fram till iaf 2020. Dvs sockeln. Men eventuellt stöd för en given CPU i ett givet moderkort beror på mer än bara sockeln. Om man tex köpt ett billigt kort som designats frö att driva em fyrkärnig CPU så kan man förstå att en 12-kärnig CPU, även om sockeln är densamma, kanske inte går att stödja.

Självklart kan det vara svårt för folk som inte kan så mycket att veta. Men för folk som är lite insatta så tror jag väldigt få köper de billigaste budgetmoderkorten med tanken att uppgradera till den fetaste CPU:n för varje generation. Inom denna grupp människor köper folk sällan de billigaste budgetalternativen ens om man inte har någon tanke/möjlighet på att uppgradera CPU.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar om Intel också kommer tvingas ha aktiv kylning för PCI-E 4.0.
Känns som jag föredrar plattformen som inte tvingas ha en högljudd liten jävla fläkt

Har redan visats upp passivt kylda moderkort för AMD. Sedan är de jag sett som har fläkt semi passiva. Så pressar man inte kretsen så snurrar fläkten aldrig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har redan visats upp passivt kylda moderkort för AMD. Sedan är de jag sett som har fläkt semi passiva. Så pressar man inte kretsen så snurrar fläkten aldrig.

Återstår att se lite hur dessa med passiv fungerar och hur högt man kan gå för de semi passiva.

Har mardrömmar om dessa små jävla fläktarna ifrån den gamla tiden.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Det lät som att chipsetet även kommer att behöva överklockas på x570, så antar att fläkten är där och hjälper.
Annars kan jag tycka att om det hade rört sig enbat om m2-diskarnas kontroller så hade fläktarna nog kunnat sitta lite annorlunda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mycket trist, då jag helt överväger att gå över till AMD system.

En fråga, ser många prata om B450M Pro4, men så jag förstår det måste de läsas in senaste BIOS i den för att kunna köra tex Ryzen 7 3700X?

Då behöver man väl en tidigare ryzen för att kunna upgradera BIOS, eller går det att göra med den senaste ändå?

Permalänk
Datavetare

Hur är icke-stöd PCIe Gen4 i 300- och 400-chipet på något sätt ett relevant problem?

Hur många har idag stora problem med att 300- och 400-chipset faktiskt bara stödjer PCI Gen2 för de PCIe banor som kommer ut ur chipset???

Finns ju folk som fortfarande kör Sandy Bridge, är inte precis PCI Gen2 som är flaskhalsen om primära användningen av systemet är spelande...

Är supertrevligt att man bumpar hastigheten för PCIe, med tiden kommer den högre hastigheten vara användbar. Men man kan nog utgå från att när det händer är dagens system rätt ålderstigna.

Finns alltid folk med väldigt speciella krav, den gruppen är nog rätt införstådd med att ligga på bleeding edge och även betala för detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

För konsumenterna är det väl fullkomligt ointressant vad som gör att stödet inte finns. AMD kräver ju att moderkortstillverkarna stöder Ryzen 3000 på 400-serien, detsamma hade de naturligtvis kunnat göra med 300-serien.

När Ryzen 1000 med 300-serien lanserades slogs det på stora trumman både från AMD och från många på det här forumet, bland annat er, om att man skulle stödja moderkorten fram till 2020. Det talades mycket om hur onda Intel var som bara stödde sina kort i 2 år. Nu är förvisso AMD fortfarande bättre än Intel på det stora hela men de som hade otur och köpte "fel" 300-moderkort har faktiskt bara fått, just det, 2 års support.

Som @Yoshman påpekade kunde PCI-E 3.0 låsas upp på utvalda Z68-moderkort med erforderliga komponenter. Varför skulle inte AMD kunna göra samma sak här? De moderkortstillverkare som velat ge stöd för PCI-E 4.0 på 400-serien har ju inte gjort det på alla kort utan på high-end kort med bättre komponenter.

Jag ser att du lade med mig i högen av citat utan att svara på huvudfrågan om vilka de många tillverkarna var som valt att inte stödja kommande Ryzen 3000-serien.
Nå det må vara hänt.

Nu till varför jag skrev att jag kan förstå beslutet och tycker att det känns vettigt och varför jag tror att AMD fattat det här beslutet.
Det finns en stor skillnad mellan övergången från PCIe2->3 och övergången PCIe3->4, frekvensen är betydligt högre.
När frekvenser i en ledare ökar, oavsett om det är en kabel eller en kopparbana på ett moderkort, uppstår ett elektromekaniskt fenomen som kallas yteffekt.
I korthet går det ut på att ju högre frekvens du skickar genom en enkel ledare, desto mindre av ledaren areal kommer att användas för signalöverföringen, elektronerna vandrar helt enkelt utåt och använder bara ledarens yttersta omkrets.
Det här i sin tur leder till en kraftigt ökande reaktans (frekvensberoende motstånd) i ledaren. I en *HF-kabel löser man problemet genom att använda många tunna kablar för att öka den totala ledande ytarean i jämförelse med bara en tjock ledare (lägre motstånd -> längre kabel med bibehållen signalintegritet).

På ett moderkort är det lite besvärligare, det är typ svårt att öka bredden/tjockleken på eller antalet kopparbanor eller lägga till ett repeater/signalförstärkarchip i efterhand, vilket krävs för att den totala induktansen (reaktansen tillsammans med ledarens inbyggda resistans) sak bli så hög att signalerna inte går fram eller påverkas av omkringliggande signaler.
Ett annat problem vid en ökad reaktans är att du får en fasvridning, något som gör att flankerna på fyrkantsvågen som används förlorar formen och blir svårlästa eller t.o.m. oläsbara inom gällande toleranser.

Hur påverkar det då kund, har AMD varit ett "The Bad Guy" bolag och ljugit för kunderna i den här frågan?
Svaret tycker jag är nej, de allra flesta moderkort för AM4 kommer att kunna använda en Ryzen3000-processor. För lite äldre moderkort väljer AMD att inte stödja PCIe-4, det kommer inte att ha någon avgörande betydelse, det är trots allt bara PCIe platsen överst som påverkas och det finns inte några direkta mängder av grafikkort ute på marknaden som stödjer PCIe4 i dag.
När det gäller kommande snabba nvme-diskar hade de inte påverkats alls, ledningsbanorna till nvme/m2-platsen är så pass långa att de här äldre korten utan signalförstärkare/repeater ändå fallit tillbaka på PCIe3 standarden.

Personligen skulle jag varit ganska glad om Intel hade haft samma typ av bakåtkompatibilitet som AMD har i det här fallet, det skulle vara en rätt trevlig uppgradering att byta min 6700k mot en 8700k eller kanske 9700k i mitt numera åldrande men väl fungerande Z170 mobo. Nå det här betyder inte att ena bolaget är "the Good Guy" eller att andra är "the Bad eller the Evil guy" bara att det fattat olika affärsmässiga beslut, här kan jag ha förståelse för båda.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Nu är jag bara en gamer så i mitt fall om jag hade suttit på en 1800X med moderkort för den cpun och enda skillnaden är PCIe så hade jag inte bytt moderkort. Men eftersom jag ändå ska gå ifrån Intel till AMD nu i juli så kommer jag kräma på och hoppas på att AM4 sockeln lever vidare även efter denna generation. Har dock läst någonstans att AMD var osäkra på om AM4 kommer fortsätta eller om den fasat ut inför nästa generation? Någon som kan bekräfta det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

För konsumenterna är det väl fullkomligt ointressant vad som gör att stödet inte finns. AMD kräver ju att moderkortstillverkarna stöder Ryzen 3000 på 400-serien, detsamma hade de naturligtvis kunnat göra med 300-serien.

När Ryzen 1000 med 300-serien lanserades slogs det på stora trumman både från AMD och från många på det här forumet, bland annat er, om att man skulle stödja moderkorten fram till 2020. Det talades mycket om hur onda Intel var som bara stödde sina kort i 2 år. Nu är förvisso AMD fortfarande bättre än Intel på det stora hela men de som hade otur och köpte "fel" 300-moderkort har faktiskt bara fått, just det, 2 års support.

Som @Yoshman påpekade kunde PCI-E 3.0 låsas upp på utvalda Z68-moderkort med erforderliga komponenter. Varför skulle inte AMD kunna göra samma sak här? De moderkortstillverkare som velat ge stöd för PCI-E 4.0 på 400-serien har ju inte gjort det på alla kort utan på high-end kort med bättre komponenter.

Men nu gällde ju inte din invändning vad konsumenter tycker är intressant. Din invändning gällde ifall AMD var "good guy" eller inte. Och AM4-sockeln har stöd till 2020 från AMD av allt att döma. Det är ju en balansgång av intressen, men AMD sköter ju uppenbarligen den bättre ur konsumentsynpunkt än det vi har att jämföra med. Så nog är det befogat att man talar gott om denna egenskapen hos dem.
Hela tiden har vi vetat att stödet villkoras med att moderkortstillverkaren bidrar med bios. Det är inte helt praktiskt för AMD i deras position att utöva påtryckningar mot moderkortstillverkare. Så de gör i princip ett så bra jobb de kan. Samma sak med PCIe. Det är inte praktiskt att ha ett valideringsprogram där AMD ska godkänna massa moderkort. De måste hushålla med resurser.
Och det är AMD som får smällen när det pratas om stabilitetsproblem och dylikt till följd av PCIe 4.0, så eftersom de inte lovat något i frågan så är det säkrast att inte slösa massa resurser på ett valideringsprogram.

Det som är riskabelt är att även om deras valideringsexemplar klarar kraven så har redan sålda kort inte testats med rätt toleranser. De måste utvärdera rätt många kort innan de vågar sig på att godkänna en hel serie otestade kort. Även om toleranserna finns i tillverkningen så kan en liten tillverkningsdefekt göra att ett kort passerat test även om det inte klarar det högre kravet. Om inte också testet redan från början är utformat efter dessa toleranser så kan det vara svårt att veta om redan sålda kort klarar kraven eller ej.

Så, kortfattat. De sviker ingen och håller vad de lovat. De anstränger sig långt mer än de behöver för att hålla samma sockel i flera generationer. Och man kan inte begära att de ska gå steget längre än så och vara svåra samarbetspartners för noderkortstillverkarna. Ej heller att de ska lägga massa av sina dyrbara resurser på ett stöd vars enda vinst för dem är PR och vars effekt få slutanvändare kommer uppleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Mycket trist, då jag helt överväger att gå över till AMD system.

En fråga, ser många prata om B450M Pro4, men så jag förstår det måste de läsas in senaste BIOS i den för att kunna köra tex Ryzen 7 3700X?

Då behöver man väl en tidigare ryzen för att kunna upgradera BIOS, eller går det att göra med den senaste ändå?

Fast har du så speciella krav så att det verkligen ens kräver den bandbredden som Gen4 ger?
Grafikkorten idag använder inte PCI-e 4.0 och enda som gör det är kommande SSDer(vad jag vet om i vart fall).

När AMD på en dyrare teknik kan sälja CPUer som har samma prestanda(enligt AMDs uppvisning på Computex) för upp till halva priset av vad Intel tar och ändå gå med vinst så blir valet enkelt för min del. I mitt fall planerar jag på att köpa 3900X vilket troligen hamnar under halva priset av en 9920-X som kostar 14000:- hos Inet. Intel har helt enkelt tagit överpriser för sina cpuer väldigt länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweezy:

Såå med snabbaste konsument GPUn i världen får man i genomsnitt 3% prestandaförlust på att gå ned på motsvarande bandbredd till en PCI-e 2.0 x16 port.. Eftersom om man delar bandbredd på portar så brukar man bara få ut x8 på ena porten om den andra vill ha x4.

3% prestandaförlust om man kör det på PCI-e 2.0 x16 eller PCI-e 3.0 x8. Jag skulle nog inte oroa mig för att Navi blir nedstrypt av PCI-e 3.0!

Det är ju ett sätt att se på det (angående Navi).

Ett annat sätt att se på det är att toppgrafikkorten idag kräver PCIe 3.0 x16 för att funka på topp idag. Det är ju inte alls omöjligt att framtida grafikkort och spel byggs på ett sätt som kan dra nytta av ännu mer bandbredd. En typisk gamingrigg får ju också minst en GPU-uppgradering under sin livscykel, så köper man Zen 2 och X570 när det kommer ut så är det möjligt att funktionen kan vara till pass i framtiden för att dra nytta av det när det är dags för en grafikkortsuppgradering typ 2022 eller så. Särskilt om man betänker att PCIe 5.0 är på gång också, vilket ytterligare kan driva på en utveckling som gör att grafikkort kan dra nytta av mer bandbredd.

Permalänk
Medlem

Nu måste någon förklara detta för mig. Zen2 kommer fortfarande stödjas på de äldre korten, bara pcie4 som ev inte tillkommer?
Isåfall har ju AMD hållit sitt löfte om långvarigt stöd. Att nya features inte garanteras tycker jag är lite av en icke-fråga så länge jag kan ploppa i en ny cpu och tuffa på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Ett annat sätt att se på det är att toppgrafikkorten idag kräver PCIe 3.0 x16 för att funka på topp idag. Det är ju inte alls omöjligt att framtida grafikkort och spel byggs på ett sätt som kan dra nytta av ännu mer bandbredd

Det är dock precis på gränsen att de "kräver" x16 idag. I ett test med RTX 2080 Ti från TechPowerUp så får de ut 97-98% av prestandan i PCIe 3.0 x8. x4 flaskar långt mer tydligt, men även där får de fortfarande ut över 75%.
Det vore intressant att se hur det skalade med bandbredd om man kunde ha lane-antal mellan 8 och 16. Jag skulle inte bli förvånad om 10-12 lanes gav 99%+ av prestandan man får med x16.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu måste någon förklara detta för mig. Zen2 kommer fortfarande stödjas på de äldre korten, bara pcie4 som ev inte tillkommer?
Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker helt korrekt.

Du kommer fortfarande kunna använda Zen 2 i äldre moderkort enbart Pci-e 4.0 som ej kommer stödjas

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

För konsumenterna är det väl fullkomligt ointressant vad som gör att stödet inte finns. AMD kräver ju att moderkortstillverkarna stöder Ryzen 3000 på 400-serien, detsamma hade de naturligtvis kunnat göra med 300-serien.

När Ryzen 1000 med 300-serien lanserades slogs det på stora trumman både från AMD och från många på det här forumet, bland annat er, om att man skulle stödja moderkorten fram till 2020. Det talades mycket om hur onda Intel var som bara stödde sina kort i 2 år. Nu är förvisso AMD fortfarande bättre än Intel på det stora hela men de som hade otur och köpte "fel" 300-moderkort har faktiskt bara fått, just det, 2 års support.

Som @Yoshman påpekade kunde PCI-E 3.0 låsas upp på utvalda Z68-moderkort med erforderliga komponenter. Varför skulle inte AMD kunna göra samma sak här? De moderkortstillverkare som velat ge stöd för PCI-E 4.0 på 400-serien har ju inte gjort det på alla kort utan på high-end kort med bättre komponenter.

Till att börja med så lovar AMD bara stöd av AM4 sockeln. Så redan där är ditt påstående felaktigt. Det har varit klart sedan dag ett att det är upp till varje moderkortstillverkare att stödja nya generations Zen processorer och ändå stödjer en klar majoritet X370,X470 och B450 samt en drös B350 3000-seriens zen minus PCI-E 4.0 som av förklarliga skäl inte stöds.

Ännu en gång. Nej. Det är sockeln som stöds. Inte moderkort i sig. Skippa halmgubbarna är du snäll.

Skrivet av Dumbullen:

Nu måste någon förklara detta för mig. Zen2 kommer fortfarande stödjas på de äldre korten, bara pcie4 som ev inte tillkommer?
Isåfall har ju AMD hållit sitt löfte om långvarigt stöd. Att nya features inte garanteras tycker jag är lite av en icke-fråga så länge jag kan ploppa i en ny cpu och tuffa på

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har sett så har i stort sett varenda X470 fått en BIOS uppdatering. En klar majoritet av X370 och B350 likaså. Det är väl bara MSI som gått ut och klart sagt att de inte stödjer 3000-serien på deras B350 moderkort?

Så ja. Med X470 så får du allt 3000-serien erbjuder förutom PCI-E 4.0.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu måste någon förklara detta för mig. Zen2 kommer fortfarande stödjas på de äldre korten, bara pcie4 som ev inte tillkommer?
Isåfall har ju AMD hållit sitt löfte om långvarigt stöd. Att nya features inte garanteras tycker jag är lite av en icke-fråga så länge jag kan ploppa i en ny cpu och tuffa på

AMD har väl egentligen bara sagt att de ska använda AM4 till minst 2020. Problemet med just PCIe 4.0 är dock att det ett tag såg ut som att en del äldre moderkort skulle få stöd för det, där vissa moderkortstillverkare redan släppt BIOS som lägger till stöd för PCIe 4.0.

Så även om AMD kanske inte officiellt utlovat stöd för PCIe 4.0 på äldre moderkort så var det något som många förväntade sig. Man kan förstås tycka att det är moderkortstillverkarnas fel och inte AMDs, men om AMD var osäkra på om de skulle tillåta PCIe 4.0 eller ej så borde de inte tillåtit tillverkarna att släppa såna BIOS från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är väl bara MSI som gått ut och klart sagt att de inte stödjer 3000-serien på deras B350 moderkort?

Även MSI backade från sitt B350 uttalande, följande B350 får stöd

Läs mer här

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::