Permalänk

Pi-hole setup

Dammade av min Pi Zero W och testade slänga in Pi-hole. Inte säker på att den blockerar så som den skall. Går jag in på någon sida som är nedlusad med reklam så märker jag ingen skillnad.

Den är dock uppe och snurrar och i admin-gränssnittet påstår att den blockar ca 5% av alla queries.
Har ställt in på routern DNS-uppslag ska gå via ip:t på Rasberryn (även testat direkt på datorn att ändra till samma ip utan någon skillnad).
Har även i Pi-hole gränssnittet att lägga till reguljära uttryck, wildcards och andra rekommenderade filter.

https://blockads.fivefilters.org/?pihole ← den här säger att den inte hittar någon form av blocker.

Kan det vara så att min bredbandsrouter från Telia kör andra DNS-uppslag om den inte hittar nåt på min angivna (dvs Pi-hole)?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för listor? Har du kollat igenom audit loggen och rensat lite där för att se om det blir bättre?
Utan att veta mer om din router så är det definitivt möjligt att den kan ta över om det är något den inte tycker står rätt till med den primära namnservern, men det är svårt att säga utan att veta mer.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Vad kör du för listor? Har du kollat igenom audit loggen och rensat lite där för att se om det blir bättre?
Utan att veta mer om din router så är det definitivt möjligt att den kan ta över om det är något den inte tycker står rätt till med den primära namnservern, men det är svårt att säga utan att veta mer.

De ser ändå hyggligt legitima ut när jag kollar audit-loggen.

Den här listan är den enda utöver de tio-talet som föreslås som standard:
https://raw.githubusercontent.com/lassekongo83/Frellwits-filt...

Routern är en Telia WiFi-router Plus v3 från Technicolor om nu någon skulle sitta på en sån och ha bra input

Permalänk
Medlem

Tycker du har ganska få adresser i hålet.
Jag skulle prova denna istället https://github.com/StevenBlack/hosts

Permalänk
Medlem
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Tack, har adderat samtliga - Bra till dagen då jag får Pi-hole att lira som den ska ^^. Ska se om jag kan testa den med en annan router.

Permalänk
Medlem

@Rittfeldt: Testa att sätt DNS:sen direkt i en klient och se så det lirar då, då vet du om det är router eller något i Pi:en

Permalänk

@Ibis: Tack för förslaget, har dock redan testat det tidigare utan framgång.

Men något får mig att tro att det trots allt fungerar (lite) med nuvarande konfiguration. Igår när jag från min mobil skulle googla fram en rullgardin så fick jag förslag ifrån google Ads i toppen på sökresultaten men när jag skulle klicka på den så kunde den inte hämta några av resultaten.

Men det är konstigt att upplevelsen känns så begränsad jämfört med ett browser-plugin för att blocka reklam.

Ska exprimentera lite mer, återkommer om jag kommer på något givande som kan vara någon annan till hjälp.

Permalänk

Kikade lite på audit-loggen och konstaterar att det verkar fungera för min mobil (192.168.1.98) men inte för min dator (192.168.1.152).
Inställningen för DNS för mobilen är ställt på automatiskt liksom samma för datorn. Testade därför att styra DNS-uppslagningar direkt till Pi-hole från datorn, men gör ingen skillnad.

Konstaterade att om jag besöker ex. Aftonbladet från telefonen så blockas diverse källor, men detsamma gäller ej om jag besöker från datorn. Se skärmbild där båda enheter besökt Aftonbladet efter 09:35, men bara mobilen syns här i loggarna. Datorn förekommer dock ibland i loggarna för DNS-uppslag mot ex spotify och sonos.

https://imgur.com/QUNY0zF

Några idéer?

Permalänk
Medlem

@Rittfeldt: När jag körde Pi-Hole så blockerade den i stort sett rubbet, precis som en browserplugin. Så något lurt är det.

Känns ju som datorn inte kör DNS-uppslagen korrekt mot pi-holet. Du kör ingen VPN eller dylikt du glömt koppla ner?
Eller typ ipconfig /flushdns för att tömma DNS-cachen i Windows, men aldrig varit med om att det skall hänga med såpass.

EDIT: Såg att du postat mer nu, sorry

Permalänk

@Ibis: Tror du löste det där! Jag kör tillfälligt arbetsdatorn hemma, den har ju Cisco Roaming Umbrella Client som tycks ha någon form av VPN-funktionalitet. Kommer inte åt settings på applikationen men testade att surfa från tv:n för att prova med ytterligare annan enhet och där blockeras DNS-uppslagningar så som förväntas.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rittfeldt:

Kikade lite på audit-loggen och konstaterar att det verkar fungera för min mobil (192.168.1.98) men inte för min dator (192.168.1.152).
Inställningen för DNS för mobilen är ställt på automatiskt liksom samma för datorn. Testade därför att styra DNS-uppslagningar direkt till Pi-hole från datorn, men gör ingen skillnad.

Konstaterade att om jag besöker ex. Aftonbladet från telefonen så blockas diverse källor, men detsamma gäller ej om jag besöker från datorn. Se skärmbild där båda enheter besökt Aftonbladet efter 09:35, men bara mobilen syns här i loggarna. Datorn förekommer dock ibland i loggarna för DNS-uppslag mot ex spotify och sonos.

https://imgur.com/QUNY0zF

Några idéer?

Vet inte vad du kör för router men jag upptäckte att när jag på min ASUS router med Merlin FW satte att alla skulle pi-hole som DNS på WAN sidan var det hit and miss, vissa enheter plocka upp det ibland, andra inte alls osv.
Gick då istället in på DHCP inställningarna och satte Pi-Hole som DNS där, efter det har det fungerat felfritt på alla enheter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Vet inte vad du kör för router men jag upptäckte att när jag på min ASUS router med Merlin FW satte att alla skulle pi-hole som DNS på WAN sidan var det hit and miss, vissa enheter plocka upp det ibland, andra inte alls osv.
Gick då istället in på DHCP inställningarna och satte Pi-Hole som DNS där, efter det har det fungerat felfritt på alla enheter.

Alla settings är gjorda på LAN

Permalänk
Medlem

@Rittfeldt: Härligt att höra! Låter absolut som en trolig förklaring

Permalänk

Måste säga tack för all info i tråden! Hjälpte mig få igång mitt Hole 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com