Quake II RTX släpps på Steam – med stöd för ray tracing

Permalänk

Ska se hur det funkar med mitt gamla GTX 580 från stenåldern. Uppdaterar med FPS om inte huset brinner ner.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Har ett oklockat 2080 men låg på
1440p ~45 FPS
1080p ~71 fps

så mer eller mindre ser ut som man bör spela det i 1080p, dock med det sagt känns som spelet lidar av någon for av input lagg, vet inte om originalet har det eller vad som sker, varit liksom typ 22 år sedan man spelade originalet.

Har ett gigabyte 2060 oc windforce (inte uppdaterat signaturen på ett tag) & låg i 1080 runt 40fps med strålspårning på högsta läge, runt 50 på medium. Verkar dock variera en del mellan miljö & tid på dagen.

Klarade dock inte att spela mer än en kvart pga höll på att bli galen på input lagg.
Skönt att höra att jag inte är ensam drabbad.
Kör på 430.86

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Quake 2 måste vara ett av dom absolut mest överskattade spelen som släppts. Minnen kommer tillbaka och jag orkade aldrig spela igenom spelet längre än demo-banorna när det kom. Idag fick jag sänka från 2160p till 1440p för att få spelbar FPS på 2080Ti. Ljuset känns dåligt balanserat, för ljust utomhus och för mörkt stundtals inomhus. Nej, det var tyvärr en besvikelse även denna gång.

Update:
Testade att leka lite med ljuset och ser man på hur ljuset påverkar miljön genom solens position etc. så är det lite mer imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Har ett gigabyte 2060 oc windforce (inte uppdaterat signaturen på ett tag) & låg i 1080 runt 40fps med strålspårning på högsta läge, runt 50 på medium. Verkar dock variera en del mellan miljö & tid på dagen.

Klarade dock inte att spela mer än en kvart pga höll på att bli galen på input lagg.
Skönt att höra att jag inte är ensam drabbad.
Kör på 430.86

Har du testat i fönster läge eller andra upplösningar. Har minimalt input lagg i desktop/windows eller min skärms standard upplösning. Annan upplösning och musen laggar rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Startade med GTX 1080 men eftersom jag hade UHD skärm gick det hackigt på 10fps.
Gillar att pyssla med 3D modeller så det var kul att testa iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det ser ut som de sumpat en chans att göra något bra här. Spelet ser för mycket "Disco" ut och saknar helt den mörka skrämmande atmosfären från orginalet. Jag tycker det är dålig marknadsföring för Ray Tracing att bara smeta på så mycket blänk som möjligt bara för att det går. Funkar det som det skall så borde ju Ray Tracing även fungera i miljöer där det är sparsamt med ljus.

~2005-2010 och bloom med andra ord

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Startade med GTX 1080 men eftersom jag hade UHD skärm gick det hackigt på 10fps.
Gillar att pyssla med 3D modeller så det var kul att testa iaf.

Har också ett GTX 1080 och UHD. Flöt på helt okej när jag sänkte till 720p

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul med ray tracing, men det slaktar verkligen grafikkort. Provade spela lite multiplayer, men i en session deathmatch så blinkade skärmen nästan som ett stroboskop av alla effekter.

Jag är inte säker på att det är så positivt att ett 22 år gammalt spel knappt klarar av att drivas.
Skillnaden mellan fps i timedemo mellan opengl och rtx är löjligt stor, vilket nvidia ytterligare bevisar att ray tracing inte blir moget för än nästa eller nästnästa generations gpu.

Permalänk

Någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få tag i själva rtx-filerna då jag äger spelet på cd? Hittar ju ingenstans att ladda ner filerna så att det går att installera utanför steam.

*EDIT*

Hittade den här länken:

https://international.download.nvidia.com/downloads/quake-2-rtx/q2rtx-1.0.0.exe

Får se om den funkar med original-cd:n.

*END*

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få tag i själva rtx-filerna då jag äger spelet på cd? Hittar ju ingenstans att ladda ner filerna så att det går att installera utanför steam.

Hänger inte riktigt med på vad du vill göra. Varför kan du inte installera via steam och när du kör det första gången peka antingen mot CDn eller mappen du installerat CDn i? Funkar inte det så bör det bara vara att byta ut demo .pak filen i steam mappen med den från CDn/install mappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

@hulkenstrong:
För att installera det på steam så behöver jag köpa QII ännu en gång vilket jag inte vill. Nu kostar det inte många kronor men totalt meningslöst då jag redan äger en cd utan serienummer (ja, jag äger en väldigt gammal kopia av spelet). Jag har lyckats lösa det genom den länken jag bifogade i mitt tidigare meddelande.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

@hulkenstrong:
För att installera det på steam så behöver jag köpa QII ännu en gång vilket jag inte vill. Nu kostar det inte många kronor men totalt meningslöst då jag redan äger en cd utan serienummer (ja, jag äger en väldigt gammal kopia av spelet). Jag har lyckats lösa det genom den länken jag bifogade i mitt tidigare meddelande.

behöver du inte. Bara peka mot din cd/installationsfolder? Installern kopierar bara filerna till sin map ändå.

*Edit* Testade precis att installera demo via steam och sedan kopiera över pak0.pak-pak2.pak och fungerade prima. Är bara det installern gör på steam om man väljer full.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

2080Ti och 2700X.

Får ca 60 FPS vid 1440p och 100 FPS vid 1080p.

Riktigt roligt att leka med flare-gunnen. Det är för mig uppenbart att denna teknik är framtiden. Tyvärr behöver vi bättre hårdvara så det dröjer nog en eller två generationer innan vi kan se AAA-titlar i 4K/60 FPS.

Permalänk
Medlem

Raytracing. Det nya Tesselering?
Mao imponerande till en början och överdrivet i samtliga tecdemos, om 2-3 gen är det tillräckligt inbakat för att det ska vara standard i både AMD o Nvidiakort, kanske en sidoprocessor bara för RT.
Fram tills dess lär det blir RT cores som blir avgörande skillnaden i gpuerna, tills de når "tillräckligt" och måste hitta något nytt. x)
Som idag reflekterar man inte hur bra kortet är på tesselering, men för 10 år sedan var det en j-a skillnad på fpsen med tesselering påslaget beroende på gpu tier.

Permalänk
Medlem

Pixelblod i HD... Nja är inte så imponerad faktiskt även fast jag älskar q2

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB