Nvidia Super läcker ut – hela Geforce RTX 2000-serien uppgraderas

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

@_Merc_ Jag äger ett 2080ti, och jag tänker köpa ett 2080ti-super, sedan när Ampere släpps tänker jag köpa ett sådant med. Det är värt det för mig. Det kanske inte är värt det för tex dig, men för mig är det värt det. Jag tycker det är roligt med ny hårdvara.

Om du aldrig ägt ett 980 Ti så kan du få köpa mitt för 12000 kr + moms. Damm & frakt ingår. Skickar med en Snickers.

Permalänk
Medlem

2080 Ti var inte toppkortet särskilt länge efter att det lanserats, eftersom RTX Titan kom.

Om spekulationerna stämmer, kommer det uppgraderade 2080 Ti vara RTX Titan med 13 GB mindre minne.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jahaja, man får väl hoppas på lite priskrig framöver då. Inte för att jag har några stora förhoppningar på vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Glad att mitt 970 fortfarande fungerar så jag slipper sälja min ena njure för ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Efter Super får vi säkert en Ultra version också. Och till sist en Super Ultra Mega Turbo version. Då måste tredjepartstillverkare verkligen vara kreativa för att komma på coolare namn än referens.

Yes men glöm inte 2090 versionen och sen 2095 ti ultra super.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Det är ju dock kul att byta. Dock tror jag de med mer prestanda lär ha samma problem som de 2080 Ti jag kollade på, svårt att kyla utan allt för mycket ljud i ett litet chassi. Annars hade jag köpt ett 2080 Ti FE redan nu.

Ville köra ett Ghost S1 chassi och mitt 2080 Ti fick inte plats i den lådan. Så sålde hela datorn och köpte ny.

Jösses snacka om strul för att byta chassi.. hoppas det kändes värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser detta som den riktiga uppgraderingen till dom som skippade GTX 1000 serien som fortfarande sitter kvar med GTX 900 serien Maxwell och under.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

2080 Ti var inte toppkortet särskilt länge efter att det lanserats, eftersom RTX Titan kom.

Om spekulationerna stämmer, kommer det uppgraderade 2080 Ti vara RTX Titan med 13 GB mindre minne.

Skrivet av Ratatosk:

Jag utgick från Sweclockers tabell.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27728-nvidia-super-lacker-u...

Vad menar WCCtech med "unlocked", har man inte kunnat överklocka dessa kort?
Vilken superjävlig supersoppa av rykten.

Ok uppdaterad tabell enligt rykten från WCCTech, spec för RTX2080 Ti Super är min gissning inte deras.

Enl Sweclockers handlar det alltså om en ny toppkrets och inte bara rebranding av TU102 men enligt er så är det är det tvärtom?

Ena ryktet är ju tusen gånger intressantare om vi säger så.. ;o

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Fast nu börjar det bli lite väl gnälligt - släpps det något nytt som inte är billigare/bättre än förra generationen så klagar de som tänkt uppdatera - och om det faktiskt är billigare/bättre så klagas det istället från de som inte tänkt uppdatera - haha

Nu vet jag inte om du syftade på mig, men jag klagade definitivt inte. Jag vill mer än gärna att det kommer billigare och bättre kort.
Mitt inlägg riktade sig mot honom som precis skaffat ett 2080, och då kan jag förstå honom om det känns surt att det precis kommer ett bättre kort som är billigare.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Enl Sweclockers handlar det alltså om en ny toppkrets och inte bara rebranding av TU102 men enligt er så är det är det tvärtom?

Ena ryktet är ju tusen gånger intressantare om vi säger så.. ;o

Jag tolkar det lilla, lilla jag läst som att det är en full TU102, med 4608 "kärnor", samma som RTX Titan, men i övrigt med samma minnesmängd som 2080 Ti. Förmodligen biffigare strömförsörjning också, så korten kan köras hårdare utan att storkna. Kanske också bättre binning och lägre temp?

Tvivlar på att de utvecklat en ny krets för samma arkitektur ett år senare, när nästa förväntas inom ett år eller så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av JonkenPonken:

Om du aldrig ägt ett 980 Ti så kan du få köpa mitt för 12000 kr + moms. Damm & frakt ingår. Skickar med en Snickers.

Jag byter det mot ett 780ti och ett par polskakakor.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag utgick från Sweclockers tabell.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27728-nvidia-super-lacker-u...

Vad menar WCCtech med "unlocked", har man inte kunnat överklocka dessa kort?
Vilken superjävlig supersoppa av rykten.

Ok uppdaterad tabell enligt rykten från WCCTech, spec för RTX2080 Ti Super är min gissning inte deras.

Gammalt namn

Nytt namn

Grafikkrets

Cudakärnor

RTX 2060

-

TU 106 (sex av 36 SM kluster inaktiverade)

64*30 =1920

-

RTX 2060 Super

TU 106 (två av 36 SM kluster inaktiverade)

64*34 =2176

RTX 2070

-

TU 106 (Alla 36 SM kluster aktiverade)

64*36 =2304

-

RTX 2070 Super

TU 104 (8 av 48 SM kluster inaktiverade)

64*40 =2560

-

RTX 2070Ti Super

TU 104 (Fyra eller sex av 48 SM kluster inaktiverade)

64*? =?

RTX 2080

-

TU 104 (Två av 48 SM kluster inaktiverade)

64*46 =2944

-

RTX 2080 Super

TU 104 (Alla 48 SM kluster aktiverade)

64*48 =3072

RTX 2080Ti

-

TU 102 (fyra av 72 SM kluster inaktiverade)

64*68 =4352

-

RTX 2080Ti Super

TU 102 (Alla 72 SM kluster aktiverade?)

64*72 =4608

De nya korten får lite bättre strömförsörjning, klockas lite högre, RTX 1080Ti Super får 12 GB videominne, de andra 8 GB även 2060 Super, som alltså får 2 GB mer än RTX 2060.

Namnet Super suger supermycket.

Vad jag förstått så har Nvidia styrt hur mycket de har kunnat överklockas bland annat med strömbudget och vilka VRMs som suttit på. Nu skall partnertillverkarna få styra allt helt själv vilket är vad som menas med olåsta.

I tabellen är det väl lite fel på 2070 Ti Super och 2080 Ti Super? Enligt Wccftech skall väl dessa vara helt nya chip och ingen variant på de tidigare TU102/TU104.

Rent generellt verkar det som att ett Super kort inte alls kommer vara speciellt mycket bättre än ett vanligt av samma ”tier” om vi inte pratar väldigt stora kort och kylare som kan köra i mycket höga frekvenser på grund av olåst och bättre strömförsörjning.

Skrivet av anon56869:

Jösses snacka om strul för att byta chassi.. hoppas det kändes värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, det är kul att fixa och byta. Nu skall jag bara skaffa en Ryzen 3000-serie processor till den för att byta ut den 2000-serien jag har temporärt, samt en ny kylare. Så får vi se om 2080 kortet jag har i den byts ut också nu när dessa nyheter kom, hade haft ett 2080 Ti i burken men det var så få kort som gick in i chassit och alla var rätt högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

@_Merc_ Jag äger ett 2080ti, och jag tänker köpa ett 2080ti-super, sedan när Ampere släpps tänker jag köpa ett sådant med. Det är värt det för mig. Det kanske inte är värt det för tex dig, men för mig är det värt det. Jag tycker det är roligt med ny hårdvara.

Det är farligt att på ett sånt här forum där vi förväntas ”älska att shoppa datorprylar” ta två steg tillbaka och undra lite över om folk verkligen inte har något vettigare att lägga sina pengar på, och i så fall vad det kan bero på.

Naturligtvis vill vi ha frihet som individer, men om jag nu skulle tycka det är kul att elda upp mina pengar för då känner jag mig förmer än dem som går med kuponger på konsum, är det verkligen något att applådera? Det är min rätt, naturligtvis. Men....
När bratzen i Båstad roade sig med att beställa in de dyraste champagneflaskorna i restaurangerna för att sedan spruta ut dem över kompisarna för att visa hur mycket pengar de kunde spendera från pappas konto, stävjades det efter ett tag.
Inte för att det inte var deras rätt, utan för att omgivningen helt enkelt tyckte deras perspektivlöshet och brist på omdöme var för pinsam.

Shoppingen av datorprylar ligger inte riktigt på samma ställe på den skalan, men den återfinns på samma skala - självtillfredställelse genom att bränna resurser på något som i huvudsak är meningslöst. Jag har själv gjort det och kommer kanske att göra det i framtiden också. Men det ör ingen merit precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Trist att så snabbt efter sitt köp känna att man gjorde ett dåligt köp:(

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ditt kort blir ju inte sämre på något sätt.

Aja, ska bli spännande och se vad 2080 Ti Super presterar och kostar

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Moderator
Testpilot

wccftech (saltkaret i hand!) rapporterar att det inte kommer bli så stora hopp som tidigare sagt.

Nya RTX 2080 Super verkar snarare ha en lite försiktigare boost med 3072 cores och enbart 8GB.

Edit: Igor is reporting that this card will have 8GB of vRAM, not 11 GB. The reported specs for this card are 3072 CUDA Cores.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Håller mej ett bra tag till innan jag uppgraderar från 1080. CPU är mer aktuellt med AMD . Känns fortfarande som rt är en gimmick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Enl Sweclockers handlar det alltså om en ny toppkrets och inte bara rebranding av TU102 men enligt er så är det är det tvärtom?

Ena ryktet är ju tusen gånger intressantare om vi säger så.. ;o

Skulle Nvidia ta fram en helt ny krets baserad på en arkitektur som släpptes förra året, nej det tror jag inte på.
Andra ryktet är tusen gånger mer troligt om vi säger så.. ;o

Skrivet av Aktsu:

Vad jag förstått så har Nvidia styrt hur mycket de har kunnat överklockas bland annat med strömbudget och vilka VRMs som suttit på. Nu skall partnertillverkarna få styra allt helt själv vilket är vad som menas med olåsta.

I tabellen är det väl lite fel på 2070 Ti Super och 2080 Ti Super? Enligt Wccftech skall väl dessa vara helt nya chip och ingen variant på de tidigare TU102/TU104.

Är övertygad om att de har fel där och det är ganska vanligt att de har fel.
Betänk att Nvidia ger kretsar med olika SM kretsar bortkopplade unika namn, TU varianten för RTX 2080 Ti OC "heter" TU102-300A-K1-A1 den för Titan "heter" TU102-400-A1.
Turing Chipset Table
Med lite god vilja kan man säga att en ny variant med ett annat antal SM-kluster är en "helt ny" krets.
Nej den helt nya kretsen kommer inte att heta Turing och kortet heter troligtvis RTX3080Ti.
Tack för upplysningen, det är nog detta som menas med upplåst.

Citat:

Rent generellt verkar det som att ett Super kort inte alls kommer vara speciellt mycket bättre än ett vanligt av samma ”tier” om vi inte pratar väldigt stora kort och kylare som kan köra i mycket höga frekvenser på grund av olåst och bättre strömförsörjning.

Självklart, det är kul att fixa och byta. Nu skall jag bara skaffa en Ryzen 3000-serie processor till den för att byta ut den 2000-serien jag har temporärt, samt en ny kylare. Så får vi se om 2080 kortet jag har i den byts ut också nu när dessa nyheter kom, hade haft ett 2080 Ti i burken men det var så få kort som gick in i chassit och alla var rätt högljudda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att största anledningen är att justera priserna till en nivå som kunderna accepterar. Idag så är försäljningsvolymen för låg för nvidia. Genom att släppa en ny serie så kan man sänka priser på den gamla serien utan att det upplevs som att nvidia rea ut sina toppkort. Det nya ti super kommer inte få ett högre pris än dagen ti kort. (Tror att det till och med kan bli något billigare försäljningspris) 2060 prisnivån kommer bli samma med det nya superkortet. Detta gör att and får svårt med sin tänkta prisnivå på den nya serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Glad att mitt 970 fortfarande fungerar så jag slipper sälja min ena njure för ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

jag med men till cyberpunk kommer det nog ryka

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skulle Nvidia ta fram en helt ny krets baserad på en arkitektur som släpptes förra året, nej det tror jag inte på.
Andra ryktet är tusen gånger mer troligt om vi säger så.. ;o
Är övertygad om att de har fel där och det är ganska vanligt att de har fel.
Betänk att Nvidia ger kretsar med olika SM kretsar bortkopplade unika namn, TU varianten för RTX 2080 Ti OC "heter" TU102-300A-K1-A1 den för Titan "heter" TU102-400-A1.
Turing Chipset Table
Med lite god vilja kan man säga att en ny variant med ett annat antal SM-kluster är en "helt ny" krets.
Nej den helt nya kretsen kommer inte att heta Turing och kortet heter troligtvis RTX3080Ti.
Tack för upplysningen, det är nog detta som menas med upplåst.

Även om jag håller med dig om att det känns osannolikt att de kommer skapa en helt ny krets nu så tycker jag det är viktigt att om man skall ha en tabell baserar den sig på uppgifter från samma källor. Det blir lite fel att plocka det man känner för från en källa och sen teoretisera ihop resten själv trots att den källa man ansåg trovärdig säger något annat.

Antingen tror vi på Wccftech/Igor eller så gör vi det inte helt enkelt. Visst kan de ha rätt i en sak och fel i en annan men de är ju mer insatta än oss så tror vi på en del är det svårt för oss att säga något om en annan del. Hade man frågat oss förra veckan hade nog ingen tippat på att Super korten skulle komma alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är farligt att på ett sånt här forum där vi förväntas ”älska att shoppa datorprylar” ta två steg tillbaka och undra lite över om folk verkligen inte har något vettigare att lägga sina pengar på, och i så fall vad det kan bero på.

Naturligtvis vill vi ha frihet som individer, men om jag nu skulle tycka det är kul att elda upp mina pengar för då känner jag mig förmer än dem som går med kuponger på konsum, är det verkligen något att applådera? Det är min rätt, naturligtvis. Men....
När bratzen i Båstad roade sig med att beställa in de dyraste champagneflaskorna i restaurangerna för att sedan spruta ut dem över kompisarna för att visa hur mycket pengar de kunde spendera från pappas konto, stävjades det efter ett tag.
Inte för att det inte var deras rätt, utan för att omgivningen helt enkelt tyckte deras perspektivlöshet och brist på omdöme var för pinsam.

Shoppingen av datorprylar ligger inte riktigt på samma ställe på den skalan, men den återfinns på samma skala - självtillfredställelse genom att bränna resurser på något som i huvudsak är meningslöst. Jag har själv gjort det och kommer kanske att göra det i framtiden också. Men det ör ingen merit precis.

r/unpopularopinion

Som du säger- självtillfreställselse. Det är viktigt att skilja på "kortet är värt det för mig" och "känslan av att ha köpt en dyr cool grej är värt det för mig"

Har själv fattat en miljon irrationella beslut men skulle aldrig försöka argumentera för varför de egentligen är vettiga.
Redan att lägga 7-9k för prestanda motsvarande vad jag fick med ett 1080Ti för under 9k för ett och ett halvt år sedan känns svårt att motivera, att det nu heter 2080 eller 2070 Super spelar ingen roll om prisbilden är samma.

Folk ifrågasätter prissättning på mobilmarknaden numera, och jag kommer garanterat inte köpa en ny mobil detta år för att få en liten uppgradering över en mobil för 9k som jag köpte förra året- men om jag gjorde det skulle jag sannolikt få något faktiskt nytt, typ bättre zoomlens eller något annat. Jag kommer inte byta bil om ett år när jag fick min nuvarande i mars, men om jag gjorde det skulle jag sannolikt få ett batteri som tar mig längre, mer självkörningsförmåga eller något annat. Samma problem finns här som det var i mobilindustrin för några år sedan- om man kritiserar en lansering så blir man märkt som en fanboy eller hater.

Sedan är det lätt att begränsa sig när man har ont om pengar men man lär sig snabbt när man blir äldre och har tjänat mer under en längre period, när man inser att man över en månad eller två spytt ut mer pengar över prylar och delar som man knappt kommer kunna utnyttja än vad man, när man började i arbetslivet, hade att spendera utanför räkningarna på ett helt år.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av EntropyQ3:

Det är farligt att på ett sånt här forum där vi förväntas ”älska att shoppa datorprylar” ta två steg tillbaka och undra lite över om folk verkligen inte har något vettigare att lägga sina pengar på, och i så fall vad det kan bero på.

Naturligtvis vill vi ha frihet som individer, men om jag nu skulle tycka det är kul att elda upp mina pengar för då känner jag mig förmer än dem som går med kuponger på konsum, är det verkligen något att applådera? Det är min rätt, naturligtvis. Men....
När bratzen i Båstad roade sig med att beställa in de dyraste champagneflaskorna i restaurangerna för att sedan spruta ut dem över kompisarna för att visa hur mycket pengar de kunde spendera från pappas konto, stävjades det efter ett tag.
Inte för att det inte var deras rätt, utan för att omgivningen helt enkelt tyckte deras perspektivlöshet och brist på omdöme var för pinsam.

Shoppingen av datorprylar ligger inte riktigt på samma ställe på den skalan, men den återfinns på samma skala - självtillfredställelse genom att bränna resurser på något som i huvudsak är meningslöst. Jag har själv gjort det och kommer kanske att göra det i framtiden också. Men det ör ingen merit precis.

Du kan inte mena allvar att du tycker att köpa hårdvara är ungefär samma sak som att köpa valfri dricka och hälla ut ? Vad något är värt måste dock bedömas på idivid nivå. Om min hobby är gratis eller kostar tusentals kronor om dagen så är det bara jag själv som kan säga om det är värt eller inte.

Självklart är det lättare att spendera "pappas pengar" på vad man nu vill göra, själv har jag ett ganska välbetalt jobb och vill jag spendera 20k / år på ett nytt grafikkort så är det inte hela världen. Men jag har full förståelse för folk som tycker det är roligare att tälta, segla, klättra eller vad som helst.

Jag bytte ifrån 8700k>8086k>9900k och jag tyckte det var roligt med en ny cpu varje gång. Nästa gång kanske det blir en AMD cpu om Intel inte kan matcha prestandan.

Alla är olika och har olika förutsättningar och olika intressen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Du kan inte mena allvar att du tycker att köpa hårdvara är ungefär samma sak som att köpa valfri dricka och hälla ut ? Vad något är värt måste dock bedömas på idivid nivå. Om min hobby är gratis eller kostar tusentals kronor om dagen så är det bara jag själv som kan säga om det är värt eller inte.

Självklart är det lättare att spendera "pappas pengar" på vad man nu vill göra, själv har jag ett ganska välbetalt jobb och vill jag spendera 20k / år på ett nytt grafikkort så är det inte hela världen. Men jag har full förståelse för folk som tycker det är roligare att tälta, segla, klättra eller vad som helst.

Jag bytte ifrån 8700k>8086k>9900k och jag tyckte det var roligt med en ny cpu varje gång. Nästa gång kanske det blir en AMD cpu om Intel inte kan matcha prestandan.

Alla är olika och har olika förutsättningar och olika intressen.

Tror de kanske menade att det är en skillnad mellan att säga att kortet är värt det för dig, och att känslan av att köpa kortet är värt det för dig.

Om du säger att priset för prestandaskillnaden är värt det för dig så är det något många kommer vilja argumentera emot då det låter irrationellt för många, om du säger att hobbyn/ägandet/köpglädjen är värt det för dig är det klart att ingen kan säga emot.

Jag bytte själv 1070-1070Ti-1080ti-Vega64 under mininghysterin förra året, men då motiverade jag det med att jag gick plus i slutänden. När jag började jobba bytte jag 8800GTS SLI - 9800GX2 - 9800GTX SLI och hade kul som fan med att testa nya grejer osv, men givetvis var det ur kostnadsperspektiv helt ovettigt. La även ett par tusenlappar mellan för att sälja en 5820K rigg och istället bygga en rigg baserad på R5 2600 som har marginellt bättre prestanda- men jag skulle inte rekommendera att göra det för någon annans del, jag gjorde det för att jag verkligen verkligen ville bygga en Ryzenrigg och kan inte försvara det ekonomiskt, mitt råd kommer alltid vara att uppgradera när du behöver det för att kunna spela de spel du vill spela.

EDIT: Givetvis finns det även där man faktiskt behöver mer prestanda, men har man redan ett 2080Ti så tror jag inte det kommer dyka upp många situationer där några procent extra fps är det som kommer göra skillnaden mellan kan spela/kan inte spela eller bra upplevelse/dålig upplevelse.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kan man byta 2080ti mot detta å lägga pengar på mellanskillnaden. Hoppas de inte kostar för mkt bara

Inga problem, du köper bara ett nytt kort och ger mig ditt 2080ti så är det klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag tror att största anledningen är att justera priserna till en nivå som kunderna accepterar. Idag så är försäljningsvolymen för låg för nvidia. Genom att släppa en ny serie så kan man sänka priser på den gamla serien utan att det upplevs som att nvidia rea ut sina toppkort. Det nya ti super kommer inte få ett högre pris än dagen ti kort. (Tror att det till och med kan bli något billigare försäljningspris) 2060 prisnivån kommer bli samma med det nya superkortet. Detta gör att and får svårt med sin tänkta prisnivå på den nya serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har inte som vana att sänka priserna på äldre generationer. Kolla hur det ser ut med 10XX serien. Ligger på samma nivåer än.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Shoppingen av datorprylar ligger inte riktigt på samma ställe på den skalan, men den återfinns på samma skala - självtillfredställelse genom att bränna resurser på något som i huvudsak är meningslöst. Jag har själv gjort det och kommer kanske att göra det i framtiden också. Men det ör ingen merit precis.

Men vem avgör om det är meningslöst? Avgör du det även för andras räkning? Allt är väl meningslöst om man hårdrar det, e.g. vad spelar det för roll vad vi gör nu om en miljard år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nvidia har inte som vana att sänka priserna på äldre generationer. Kolla hur det ser ut med 10XX serien. Ligger på samma nivåer än.

Lite snabb googling.
nVidia slutade tillverka 1080 kretsar förra året. Tror nästan alla grafikkortstillverkare har sålt slut.
Så jag tror inte priset på 1080 kommer sjunka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Nvidia har inte som vana att sänka priserna på äldre generationer. Kolla hur det ser ut med 10XX serien. Ligger på samma nivåer än.

Nu hade det nog delvis att göra med att folk hellre köpte 1080 ti än ett 2080, nästa lika snabbt men billigare och med mer VRAM.

Fanns ingen anledning för Nvidia att sänka priserna, dessutom hade AMD vi den tidpunkten inte ett skit att komma med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aktsu:

Även om jag håller med dig om att det känns osannolikt att de kommer skapa en helt ny krets nu så tycker jag det är viktigt att om man skall ha en tabell baserar den sig på uppgifter från samma källor. Det blir lite fel att plocka det man känner för från en källa och sen teoretisera ihop resten själv trots att den källa man ansåg trovärdig säger något annat.

Antingen tror vi på Wccftech/Igor eller så gör vi det inte helt enkelt. Visst kan de ha rätt i en sak och fel i en annan men de är ju mer insatta än oss så tror vi på en del är det svårt för oss att säga något om en annan del. Hade man frågat oss förra veckan hade nog ingen tippat på att Super korten skulle komma alls.

Håller absolut med, att ange sina källor är viktigt, man får inte heller utan vidare ändra infon därifrån enligt vad som passar en.
Det var därför jag skrev "spec för RTX2080 Ti Super är min gissning inte deras."
Det var uppenbarligen inte tydligt nog och förvann i övrig text, så jag ha nu strukit under och lagt till samma info för RTX2070Ti Super.
Står numera
"Ok uppdaterad tabell enligt rykten från WCCTech, "spec för RTX2070 Super och RTX2080 Ti Super är min gissning inte deras."
#17942134

Själv är jag fortfarande högst osäker på, om korten skall komma alls.
Tror absolut inte på Juni som uppgivits.
Men jag har haft fel förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |