Söker nya vardags-hörlurar ca 1000kr.

Permalänk
Medlem

Söker nya vardags-hörlurar ca 1000kr.

Hej! Mina HyperX Cloud har just gått sönder (Otroligt nöjd med dem men vill ej köpa igen då jag nu har en fristående mic) och jag söker nu något nytt.

Jag spenderar en hel del tid vid min PC så jag söker framför allt något bekvämt som man kan ha på sig längre tid, kan som referens säga att jag fann HyperX Cloud mycket bekväma. Vill definitivt ha helslutande (closed back) kåpor, gärna syntet eller annat som "andas".

Spelar inte så ofta FPS etc så behöver inte höra fotsteg på andra sidan kartan, och lyssnar inte väldigt ofta på musik, så jag söker något "vardagligt" när det kommer till ljudkvalitet.

Behöver som sagt ingen mic då jag nu har en Yeti.

Tack på förhand!

(Har lite problem at skapa tråden då forumet verkar ha lite problem just nu, ursäkta om det blir en dubbelpost)

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par begagnade Sennheiser momentum g2 lurar för 500kr. Tycker de är bekväma, har bra ljudkvalitet och isolering. Blir dock liiite varma pga att earcups är gjord av läder...
Funkar också riktigt fint om man ska pendla och sånt, så det är en annan plus.
Mvh!

Permalänk
Medlem

@iknight: Tyvärr tror jag ej att de säljs längre, men tack ändå!

Permalänk
Rekordmedlem

Fabriksreparerade AKG 701 är kanske det roligaste "nya" man kan hitta runt 1000 kr
https://www.ebay.co.uk/itm/133034279693

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla på sennheisers outlet. De har bra erbjudanden. HD 4.40BT skulle kunna vara något för dig.

https://sv-se.sennheiser-outlet.com

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

HD 4.40BT ser mycket intressanta ut, otroligt bra priser på deras outlet!

Medans jag kollar upp ^ så undrar jag om någon har någonting att säga om Yamaha HPH-MT5? Mycket gott är skrivet om dem, men är från perspektivet "studio headset". Tror ni at de skulle fundera bra som vardags headset också?

Permalänk
Medlem

Har kollat up HD 4.40BT samt de andra lurarna på outleten, och har inte hittat något som jag tror passar mig (Annat än möjligen 598 Cs, om någon har något att säga om dem skulle det vara uppskattat). Har ingen nytta av BT, komforten verkar vara låg, och ljudet mediokert tyvärr.

Dock så snubblade jag över Audio Technicas ATH-M50X som ser intressanta up. Har nu ögonen på Yamahas HPH-MT5, 598 Cs, eller Audio Technicas ATH-M50X om det är någon som kan kommentera på dem?

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på ett par Beyerdynamics lurar. Är det helslutna som gäller så är deras dt770 helt underbara! Komfort och trevlig ljudprofil enligt mig.

Rörande ATH-m50x så är de väldigt populära hörlurar som många uppskattar. Personligen upplevde jag dem som plastiga och komforten var lite sådär. Där av att jag valde ett par Beyer lurar!

Om de verkar intressant kan jag rekommendera att du googlar på "m50x vs dt770". Är ett väl diskuterat ämne så du bör hitta många åsikter som kan hjälpa dig på traven med att ta ett beslut!

Permalänk
Medlem

@Matsson: Haha jag kollade på Beyern lurarna ytligt! När jag googlar som du föreslog ser det ut som folk lutar mer mot DT 770 hållet, så jag hållet det i åtanke. Tack! Stryker då M50X samt 598 Cs då DT 770 verkar vara "bättre".

Är då bara Yamahas HPH-MT5 kvar som motstånd. Blev sugen på att testa dem efter jag såg denna videon
https://www.youtube.com/watch?v=BWyB6LoC6pI
Men det är bättre att gå med det säkra DT 770 om det inte är någon annan som har testat MT5.

Permalänk
Medlem

Har testat Yamahas HPH-MT5, inget som imponerade i mina öron. Såg nu att AKG K550 MKII finns tillgängliga igen (har själv MKIII). Du kan googla lite på dom och försöka skaffa dig en uppfattning. AKG K550 är i mina öron väldigt prisvärd. ÅF coolshop har jag själv ingen erfarenhet av.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397995

Edit: Det står 1695 bagis på prisjakt men 1175:- på deras hemsida. Hade en gammal flik öppen från prisjakt, nyligen stod det 1175 där också. Vajsing där.

DT770 är också ett bra val. Gillar du ett mer neutral ljud är K550 ett bättre val än DT770. Gillar du en v-formad lur ska du gå för DT770 helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par DT 770 och rekommenderar dem starkt. De är otroligt sköna att ha på sig, jag snackar 12-timmarssessioner. De ligger på hundringen över 1000-lappen men det är väl värt det. Kvalitén är dessutom bra, har sett folk haft sina i 10+ år.

Jag har haft mina i två och ett halvt år och nu kanske de möjligtvis behöver nya velourhörselkåpor då de sett bättre dar, men DT 770 är ett väldigt bra val.

Personligen skulle jag valt 250 Ohms-versionen, jag har 80 Ohm, men sladden man får med på den är ingen "telefonsladd" vilket gör att den skruvar ihop sig, vilket är sjukt störande.

Skriv om du har några fler frågor ang. DT 770.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

DT 770 250 Ohm nu beställd! Tack alla för hjälpen, mycket uppskattat! Tacka gudarna för Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sproge:

DT 770 250 Ohm nu beställd! Tack alla för hjälpen, mycket uppskattat! Tacka gudarna för Sweclockers!

Är du medveten om att DT770 med 250ohm troligtvis kräver en förstärkare? Jag har en Fiio E10k eftersom den anses vara en bra instegsprodukt. Enligt AudioScienceReview är JDS Atom en mycket bra och billig amp. Hur som helst, dessa kostar 70-110$. Det kanske skulle vore bättre om du köpte 80 ohm versionen.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

@futhark14: Kräver vet jag inte riktigt om jag hade sagt. Mina dt990's låter fortfarande fantastiskt bra rätt in i 3.5mm jacket. Drivs lätt till obekvämt höga volymer. Även min mobil pallar av att driva dem till något mer vettiga volymer.

Sen är det ju ett faktum att de blir märkbart bättre med en ordentlig förstärkare och dac, men vet inte om jag hade lagt fram det som ett krav.
Trivs man med lurarna och vill få ute lite extra kräm kan man införskaffa en förstärkare för att få fram det där lilla extra!

Permalänk
Rekordmedlem

En förstärkare är inte alltid för att få starkare ljud utan om det är dåliga impedansförhållanden mellan förstärkaren och luren så uppstår det en filtereffekt som funkar ungefär som en tonkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ville bara rapportera in här! Beställde dem innan råden om att gå för 80 ohm. Har lite småproblem att driva dem, men kommer (nästan) up i ljud nivån jag sökte med max volym.

Jag vet inte om det är pga 250ohm men diskanten är väldigt svag och sång täcks lätt av musiken. Är inte jätteimpad av ljudet pta det, känns väldigt "platt", kan de bero på att de är 250ohm?

De är väldig bekväma att ha på sig dock!

Nu är frågan, ska man skicka tillbaka dessa och be om ett 80ohm i stället?