Permalänk
Avstängd

bästa lampa för tomatplantor

Hej, vi har i år odlat massa örter och grönsaker etc (Bönor är ju för jävla roliga att odla)
Allt har kommit upp i mängder även så tomaterna som nu är stora, dock så tror jag att dom står lite för trångt så några kommer nog inte få tomater, Dock så har jag sett att en blomma växit över dom andra i längd och där har en liten tomat börja ta form.
det slog mig igår dock att någon nämnt att en viss annan blomma med thc innehåll växer under samma förutsättningar som tomat plantor och att man där använder sig av UV ljus eller liknande för att boosta upp dem. Tänkte att jag skulle skaffa mig en sådan lampa för att kanske få tomaterna att boosta sig lie och växa till mer. Dock så vet jag inte vad för lampa man skall köpa. TÄnker mig inte något för dyrt utan billigare alternativ för att hjälpa tomaten på traven bara. Någon som har tips?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Till skillnad från en "viss annan blomma" är det inget självändamål att ha en stor planta, det är ju mycket och goda tomater du vill åt. Vattna inte för mycket om du vill ha mycket smak på tomaterna och för att få förnyad blomning behöver de kyliga nätter, vilket antagligen inte är ett problem om man har dem utomhus.
Här är lite tips annars https://www.land.se/tradgard/odla-tomater-sa-far-du-mer-frukt...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Exempel

Men det måste ju finnas avsevärt billigare på Ali express eller Ebay tycker man...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Till skillnad från en "viss annan blomma" är det inget självändamål att ha en stor planta, det är ju mycket och goda tomater du vill åt. Vattna inte för mycket om du vill ha mycket smak på tomaterna och för att få förnyad blomning behöver de kyliga nätter, vilket antagligen inte är ett problem om man har dem utomhus.
Här är lite tips annars https://www.land.se/tradgard/odla-tomater-sa-far-du-mer-frukt...

Stämmer, många som odlar första gången gör misstaget att ge för stor kvävegiva i samband med blomningen, vilket då får till följd att man får en väldigt stor, grön och fin planta men nästan ingen skörd.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

AHa, min sambo tvingar mig att vattna tomaterna varje dag, dem suger vatten som en torrboll. DOm står idag i min inglasade balkong och det blir lite kallt där på nätterna nu, dock så blir det jävla varmt på morgnarna när solen lyser in. Något som jag märker är att blommorna blir lite ledsna när dom är torra och så kanske man inte ska göra, dvs plåga dom.

Skrivet av Bakwetu:

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Avstängd

så här står plantorna idag, som jag förstått så är det alldeles för många i denna lilla kruka. Ska jag försöka döda två 3 plantor för att få mer näring till dom andra eller är det för sent nu och börja om nästa år med lite färre plantor. Ca 1 månad gammal bild så dem är lite större

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Extrabelysningen på dom något mer lukrativa växttyperna kommer nog mycket av att det finns vissa potentiella problem med att ha dom framme där det finns naturligt solljus

Får tomaterna bra med dagsljus finns det ingen anledning med extraljus den här årstiden. Driver man däremot upp plantor tidigt på våren hjälper belysning från att få långa och gängliga plantor.

Skickades från m.sweclockers.com